Skrevet av Emne: Et sunnere liv..  (Lest 2410 ganger)

Utlogget Frøkna

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Et sunnere liv..
« : 09. februar 2007, 01:25 »
Etter å ha levd et ganske så usunt liv med aldri faste måltider og med bare kanskje 1-2 måltider pr dag og ikke minst sikkert 1ltr cola daglig og masse godteri så er nå "skjeen tatt i en annen hånd".. 

Har flydd opp og ned i vekt nå i flere år,for ca. litt over 2år siden veide jeg nesten svimlende 80kg (jeg er bare 1.62 høy) så det vil si at jeg var ganske så overvektig.. 

Etter jeg fikk min kjære amstafftispe har jeg gått ned nesten 14kg,forandret ikke kostholdet mitt i det hele tatt men har bare vært mye ute på lange turer med henne..

Nå veier jeg 65kg og NÅ ønsker jeg komme iform..Nå skal kondisjonen opp,skal ned minst 5-6kg og kroppen skal bli strammere først og fremst Cheesy

Nå har jeg holdt på en drøy uke men nå er kostholdet mitt slik:
Klokken 09.30 er det dagens 1.måltid :frokost som består av Havregrøt med banan (skal begynne med måltidserstatter fra "Norkost" her itillegg) & 1-2gl.melk.
Hele formerdagen mens jeg er på jobb spiser jeg endel frukt og gulerøtter,drikker vel kanskje 1ltr vann også.
Klokken 12.30 er det dagens 2.måltid :Lunsj som består av chilistekt kylling eller eggerøre med råe gr.saker.
Klokken 15.30 er det dagens 3.måltid :Brunsj som til nå har bestått av chilikylling med råe gr.saker men skal byttes ut med måltidserstatter fra "Norkost".
Ca.kl 18.30 er det dagens 4.måltid :Middag som består da av Kylling eller Fisk eller svin med masse ovnsbakte gr.saker og litt ris(ikke mye karbohydrater så sent).
Ca.kl.21.30 er det dagens 5.måltid og det siste og det består av knekkebrød med ost eller kjøttpålegg av noe slag..

Skal trene min.3 dager i uken,da Styrketrening (45min) og Pilatestime(55min)..
Itillegg er også planen å klare å stå opp enda tidligere om morningen for å gå 30min lenger tur med bikkja(nå er turen nemlig på bare 15min) i rask gange..
Og hver dag så er det jo også minst 3turer med bikkja på iallefall 1time tilsammen..

Noen som har noen tilbakemeldinger på dette,er ganske ny på alt dette så jeg takker for alle tips og råd.
Synes det er kjempe interessant å lese om kosthold,ernæring og trening,så det har åpnet seg en hel ny verden for meg Smile


Utlogget Gen-i-alt

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 926

  • Provehito in altum
Sv: Et sunnere liv..
« #1 : 09. februar 2007, 01:42 »
Heisann.. Du har allerede gjort store endringer, og lykkes i å komme nærmere målene dine. Veldig bra dette Smiley Smiley
Synes egentlig kosten også virker bra.. Bare husk å få i deg masse vann, kan hjelpe på metthetsfølelse. Hva er innholdet(næring) i det nordkost måltidserstatter produktet du snakker om og hva er årsaken til at du vil bytte ut frokost og måltid nr 3 med dette? Ellers ville jeg heller spist proteinmat om kvelden før leggetid, så sant  dette ikke er rett etter trening(?). Da vil kroppen trenge karbs til restituering.
Become your potential...

*Min profil

Utlogget Tommy Drama

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 369
  • Honnør: 527
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 369

Sv: Et sunnere liv..
« #2 : 09. februar 2007, 02:23 »
Så bra at du er giret på den nye livsstilen din!
Om jeg skal komme med et tips, er det følgende: Gi deg selv et lite rom for slark, det er en ganske ekstrem omlegging du har gjort i livsstilen din. Du har hatt fantastiske resultater allerede - ned 14 kg på å gå med bikkja tilsier at du vil gå ned MINST 5-6 kilo når du begynner å trene. Bare vær obs på at av og til går ting kjempefort, av og til stopper det tilsynelatende helt opp, og størstedelen av tiden går det sakte men sikkert. Du vil også oppleve noe økt muskelmasse når du begynner å trene, og dette kan medføre at kroppsvekten blir den samme i perioder selv om du får mindre fett. Vekta er dermed en dårlig indikator, mens energinivå, speilbildet og treningsresultater er en langt bedre indikator. Når det gjelder energinivåer må bør du også være litt obs: Mange som går fra en ekstremitet til en annen, for eksempel fra bare å spise søppel og ikke trene til å spise helt rent og trene hele tiden, kan møte veggen. Det blir en for brå forandring for kroppen, og rent energiøkonomisk er det ikke forsvarlig å halvere  energiinntaket mens man dobler energiforbruket. Når dette skjer er det desverre mange som går tilbake til utgangspunktet i stedet for å velge en middelvei eller gradvis tilnærme seg målet sitt. Jeg mener ikke at du bør ta et skritt tilbake, jeg synes kostholdet ditt virker vanvittig fornuftig, poenget er vel bare å ha en livsstil man kan trives godt med, og hvis jeg var deg hadde jeg ikke fått dårlig samvittighet om jeg "koste meg" litt innimellom. Kostholdet ditt er så klokkerent at det ser absolutt ut som om du kan unne deg det så lenge du holder deg til planen 90% av tiden Smiley

Ah, forresten, får du i deg nok fett? Du kan ta litt olje ved siden av, litt tran skader ikke, og nøtter som snacks.

Utlogget Frøkna

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Et sunnere liv..
« #3 : 09. februar 2007, 09:50 »
Heisann.. Du har allerede gjort store endringer, og lykkes i å komme nærmere målene dine. Veldig bra dette Smiley Smiley
Synes egentlig kosten også virker bra.. Bare husk å få i deg masse vann, kan hjelpe på metthetsfølelse. Hva er innholdet(næring) i det nordkost måltidserstatter produktet du snakker om og hva er årsaken til at du vil bytte ut frokost og måltid nr 3 med dette? Ellers ville jeg heller spist proteinmat om kvelden før leggetid, så sant  dette ikke er rett etter trening(?). Da vil kroppen trenge karbs til restituering.

Hei Hei..
Glemmer ofte å drikke masse vann,men får begynne å ha et halvliters gl ved pcn på jobb kanskje jeg husker å drikke mere da Cheesy
Måltidserstattern jeg skal ha er denne:
http://www.norkost.no/product_info.php?cPath=21&products_id=554
Jeg mente ikke at jeg skal bytte ut 1.måltidet mitt med denne,men drikke en slik shake itillegg til litt havregrøt med banan Cheesy
Grunnen til at jeg vil bytte ut 3.måltidet med denne er at det er ofte veldig hektisk på jobb og da er det enklere å drikke en shake og vite at man har fått iseg et greit måltid..
Jeg skal trene rett etter jobb så dagens siste måltid er et par timer etter trening,men har du noen gode tips på hva som er bra å spise til kvelds som er proteinrikt??
Takker for alle tips og svar Cheesy




   

 







 

 

 

 

 


 

Utlogget Frøkna

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Et sunnere liv..
« #4 : 09. februar 2007, 10:09 »
Så bra at du er giret på den nye livsstilen din!
Om jeg skal komme med et tips, er det følgende: Gi deg selv et lite rom for slark, det er en ganske ekstrem omlegging du har gjort i livsstilen din. Du har hatt fantastiske resultater allerede - ned 14 kg på å gå med bikkja tilsier at du vil gå ned MINST 5-6 kilo når du begynner å trene. Bare vær obs på at av og til går ting kjempefort, av og til stopper det tilsynelatende helt opp, og størstedelen av tiden går det sakte men sikkert. Du vil også oppleve noe økt muskelmasse når du begynner å trene, og dette kan medføre at kroppsvekten blir den samme i perioder selv om du får mindre fett. Vekta er dermed en dårlig indikator, mens energinivå, speilbildet og treningsresultater er en langt bedre indikator. Når det gjelder energinivåer må bør du også være litt obs: Mange som går fra en ekstremitet til en annen, for eksempel fra bare å spise søppel og ikke trene til å spise helt rent og trene hele tiden, kan møte veggen. Det blir en for brå forandring for kroppen, og rent energiøkonomisk er det ikke forsvarlig å halvere  energiinntaket mens man dobler energiforbruket. Når dette skjer er det desverre mange som går tilbake til utgangspunktet i stedet for å velge en middelvei eller gradvis tilnærme seg målet sitt. Jeg mener ikke at du bør ta et skritt tilbake, jeg synes kostholdet ditt virker vanvittig fornuftig, poenget er vel bare å ha en livsstil man kan trives godt med, og hvis jeg var deg hadde jeg ikke fått dårlig samvittighet om jeg "koste meg" litt innimellom. Kostholdet ditt er så klokkerent at det ser absolutt ut som om du kan unne deg det så lenge du holder deg til planen 90% av tiden Smiley

Ah, forresten, får du i deg nok fett? Du kan ta litt olje ved siden av, litt tran skader ikke, og nøtter som snacks.

Hei Hei..
Jeg har også vært et skikkelig b-menneske men nå er det faktisk litt lettere å stå opp,så dette er noe som absolutt gjør meg bare mer og mer gira Cheesy
De 14 kg gikk sakte men sikkert av meg over en god periode,så bikkje er helt klart noe som gir bedre livskvalitet Cheesy
Det jeg er veldig flink til er å ikke bare hoppe på en buss eller trikk som veldig mange andre gjør i Oslo når man skal et sted,man har jo 2bein å gå på så hvorfor ikke bruke dem Cheesy

Når det gjelder det gi seg selv litt rom for slark så har jeg en kose dag på lørdag hvor den kostholdsplanen ikke blir fulgt,men ellers skal den bli fulgt alle de 6 andre dagene i uka..
Ellers så har jeg faktisk begynnt av og til å få litt vondt i hodet,kan det ha noe med omleggingen av kostholdet eller at jeg mangler noe??

Når det gjelder fett så er planen å kanskje bruke litt olje i shakene jeg tar iløpet av en dag eller har du noen andre forslag??
Jeg er veldig glad i peanøtter med skall som man finner i frukt og grønnt disken på butikken,hvordan er det med det- er det bra fett eller ikke??
Takker for alle svar og råd.. Cheesy

Utlogget Tommy Drama

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 369
  • Honnør: 527
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 369

Sv: Et sunnere liv..
« #5 : 09. februar 2007, 10:59 »
Når det gjelder vondt i hodet, så kan det være hva som helst. Men for min del er det alltid et symptom på underernæring eller underhydrering (eller at jeg ikke har drukket kaffe..).

Det er egentlig samme hvordan du får i deg olje, bare du får i deg riktig type olje.

Peanøtter er ikke optimalt fett, men jeg tror ikke du skal ha så mye problemer med det. Pistasjnøtter og mandler kan du også spise for å beefe opp dietten din. Dessuten selger proteinfabrikken noe som heter powerbutter. Det inneholder ingen transfettsyrer.

Utlogget Tommy Drama

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 369
  • Honnør: 527
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 369

Sv: Et sunnere liv..
« #6 : 09. februar 2007, 11:03 »
For å lese fantastiske historier om fett, sjekk ut loggen til JohnBlond Smiley
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=43320.msg709376#msg709376

Utlogget Gen-i-alt

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 926

  • Provehito in altum
Sv: Et sunnere liv..
« #7 : 09. februar 2007, 11:05 »
Hei Hei..
Glemmer ofte å drikke masse vann,men får begynne å ha et halvliters gl ved pcn på jobb kanskje jeg husker å drikke mere da Cheesy
Måltidserstattern jeg skal ha er denne:
http://www.norkost.no/product_info.php?cPath=21&products_id=554
Jeg mente ikke at jeg skal bytte ut 1.måltidet mitt med denne,men drikke en slik shake itillegg til litt havregrøt med banan Cheesy
Grunnen til at jeg vil bytte ut 3.måltidet med denne er at det er ofte veldig hektisk på jobb og da er det enklere å drikke en shake og vite at man har fått iseg et greit måltid..
Jeg skal trene rett etter jobb så dagens siste måltid er et par timer etter trening,men har du noen gode tips på hva som er bra å spise til kvelds som er proteinrikt??
Takker for alle tips og svar Cheesy

Mager kesam eller cottage cheese synes jeg personlig er bra, fordi jeg ikke vokner opp midt på natten og er mer sulten. (har tregere opptak; kasein).. Mange som blander litt fun light i mager kesam, for å få litt mer smak Wink Ellers kan man jo spise egg, kylling, eller annet kjøtt Cheesy Kos deg med diett, gjør det til en positiv greie. Noe du får energi ut av, en bedre selvfølelse etc. Tommy Hauge sier det veldig bra. Viktig å ta et skritt om gangen. å gjøre en gradvis tilpassning er bedre enn å kutte ned alt, motivasjon og ork forsvinner raskere om kroppen går på sparebluss... Husker en person som sa at han satte seg som personlig mål å forbedre seg en prosent hver dag. En prosent virker kanskje ikke så mye, men du kan jo tenke deg hvilken effekt det hadde gitt etter et år Tongue Igjen lykke til.. Stå på og før en logg så får du motivasjon og tilbakemeldinger underveis...
Become your potential...

*Min profil

Utlogget amma

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 334
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 334

Sv: Et sunnere liv..
« #8 : 09. februar 2007, 11:09 »
så bra at du er igang:) Lykke til!

Gå turer på morran før frokost Cheesy deilig!
alder: 24
Høyde: 169

Mål: Vektreduksjon

Det er deilig å merke at man lever, det skal gjøre litt vondt Wink

Utlogget Gaffel

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 400
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 400

  • kose?
Sv: Et sunnere liv..
« #9 : 09. februar 2007, 11:24 »
Veldig bra at du har endret livstilen din Smiley Og bra du har tatt en standpunkt.

Få i deg havregrøten din om morran, det er en veldig bra start på dagen Wink

Jeg vil anbefale deg å lage en bildeprofil her. Så kan du se på framgangen.  Med seriøs trening og seriøs spising så får du seriøse resultater også Wink

Lykke til!
sterk,blid og ronkefri

Utlogget Mati Fernandez

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4

Sv: Et sunnere liv..
« #10 : 09. februar 2007, 12:25 »
ser bra ut det her. Som de nevner tidlegere prøv å få i deg mest proteiner på kvelden. OG masse karb på morningen. Gå masse turer før frokost. Det hjelper.. 

Utlogget Frøkna

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Et sunnere liv..
« #11 : 09. februar 2007, 13:27 »
Mager kesam eller cottage cheese synes jeg personlig er bra, fordi jeg ikke vokner opp midt på natten og er mer sulten. (har tregere opptak; kasein).. Mange som blander litt fun light i mager kesam, for å få litt mer smak Wink Ellers kan man jo spise egg, kylling, eller annet kjøtt Cheesy Kos deg med diett, gjør det til en positiv greie. Noe du får energi ut av, en bedre selvfølelse etc. Tommy Hauge sier det veldig bra. Viktig å ta et skritt om gangen. å gjøre en gradvis tilpassning er bedre enn å kutte ned alt, motivasjon og ork forsvinner raskere om kroppen går på sparebluss... Husker en person som sa at han satte seg som personlig mål å forbedre seg en prosent hver dag. En prosent virker kanskje ikke så mye, men du kan jo tenke deg hvilken effekt det hadde gitt etter et år Tongue Igjen lykke til.. Stå på og før en logg så får du motivasjon og tilbakemeldinger underveis...

Kjenner motivasjonen er på topp om dagen,og den blir enda bedre av og være her inne på forumet Cheesy
Har lest mange av innleggene som er skrevet,og jeg lærer noe hele tiden..
Hver kveld jeg har holdt meg til kostholdsplanen min er jeg super fornøyd,da kan jo bare gå en vei nemlig i postiv retning.. Cheesy
Som jeg skrev isted så merker jeg bla at det er litt lettere å stå opp om morningen,og merker det også faktisk allerede at jeg har mere energi-så riktig kosthold er alfa omega..
Jeg begynner med dette og så ettervært når jeg er kommet enda bedre igang så vil det vel kanskje bli litt strengere forandringer i kostholdet men som dere skriver et skritt av gangen Cheesy

Når det gjelder turer om morningen så er planen å komme seg opp slik at jeg få gått ca.45min i rask gange (eller løping da jeg har en hund som elsker å dra meg avgårde Cheesy)

Lurer på om noen har vært borte i dette,har lest veldig mye postivt om det så jeg vurderer å legge det inn i kostholdet mitt Cheesy
http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/7/heggelias/ og da det som står skrevet om Mct oljen..


Utlogget Gaffel

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 400
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 400

  • kose?
Sv: Et sunnere liv..
« #12 : 09. februar 2007, 16:20 »
Veldig bra at du er så positiv og motivert Smiley Til og med 5 smilyes i innlegget ditt Grin

Personlig så har jeg ikke noe å tro på sånne "olje som brenner fett" greier. Det er noe piss morra mi kunne kjøpt Tongue Trening og riktig mat er tingen. Men det kan jo hende det funker, jeg vet ikke så mye om det. Hvis du har penger til det så kan du vel teste det.

Hvor gammel er du foresten?
sterk,blid og ronkefri

Utlogget Frøkna

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Et sunnere liv..
« #13 : 09. februar 2007, 20:48 »
Veldig bra at du er så positiv og motivert Smiley Til og med 5 smilyes i innlegget ditt Grin

Personlig så har jeg ikke noe å tro på sånne "olje som brenner fett" greier. Det er noe piss morra mi kunne kjøpt Tongue Trening og riktig mat er tingen. Men det kan jo hende det funker, jeg vet ikke så mye om det. Hvis du har penger til det så kan du vel teste det.

Hvor gammel er du foresten?


He he,er ikke redd for å bruke smileys for å vise min glede over å ha kommet igang med et sunnere liv Grin
Det er jo en million produkter som lover det ene og det andre,så det er lett å bli blendet men er vel ganske så besvist på at sunt og fornuftig kosthold er alfa omega for vektnedgang eller vektøkning for den sakens skyld..
Jeg glemte å skrive det visst i det første innlegget mitt,jeg er da 26år men nærmer meg med storm skritt 27år..

Var å trente idag for første gang (har trent for mange år siden og så siden vært medlem av den berømte støttemedlemklubben Cheesy) og det gikk vel ikke helt som forventet..
Har ikke fått noe veiledning enda,skal ha det til Torsdag så det blir jo bedre å få en spesifikk plan å gå etter men hadde gledet meg veldig til trening idag.
Tror kanskje jeg skal bytte Satsavd,var ikke helt de apparatene jeg har vært borte ifør(får se etter veiledningen om jeg bytter)...

Men et lite spørsmål:Hva bør et måltidet inneholde like før man skal trene og hva bør man spise like etter trening??

Utlogget Gaffel

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 400
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 400

  • kose?
Sv: Et sunnere liv..
« #14 : 09. februar 2007, 20:56 »
Rett før man trener kan man ha i seg en banan og/eller prot/Karbo shake. Måltided rett før trening er ikke så veldig viktig, det er de 30minuttene etter trening som er viktig.

Les denne http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=kosthold&fname=070202_30minutter der står det mye om hva slags mat du bør ha i deg rett etter trening!
sterk,blid og ronkefri

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!