Skrevet av Emne: Kampsport og vekttrening  (Lest 9570 ganger)

Utlogget Kenteren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

Re:Kampsport og vekttrening
« #30 : 01. februar 2004, 04:02 »
Slik trener jeg.....

UKE 1

Mandag: Styrke (bryst, triceps)
Tirsdag: Kickboxing
Onsdag: Styrke (rygg, skuldre, biceps)
Torsdag: Styrke (bein, mage)
Fredag: Karate
Lørdag: Svømming
Søndag: FRI!

UKE 2

Mandag: Styrke (bryst, triceps)
Tirsdag: Karate
Onsdag: Styrke (rygg, skuldre, biceps)
Torsdag: Karate
Fredag: Kickboxing
Lørdag: Svømming
Søndag: FRI

Skulle jeg føle for x-tra fri, så går det utover svømminga.....

Utlogget KjeXz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 166
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 166

Re:Kampsport og vekttrening
« #31 : 02. februar 2004, 09:27 »
Tirsdag og Fredag: morgen sekk+ burpees+push ups,swings ol.

Hm, hva er burpees og swings?

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Kampsport og vekttrening
« #32 : 16. februar 2004, 09:57 »
vil bare understreke en ting jeg ikke føler jens-mulla har fått formulert ordentlig. når man trener stryke og da spesiellt med tanke på å øke muskelvolumet, så trenger kroppen og musklene sårt hvile etterpå. Muskelgruppene du har trent skal minimum hvile 48 timer som en tommelfingelregel så jeg vil ikke anbefale å sparre like etterpå. trener du lettere med vekter på morgenen går det an å sparre på kvelden.

eks: trener du tungt på bryst og triceps mandags morgen ville jeg tatt en joggetur/kardio eller muskelutholdenhets økt på beina på ettermiddagen/kvelden. Eventuellt lett sparring. Det er utrolig viktig at musklene får hvile slik at muskelfibrene kan bygge seg opp igjen .

Veldig viktig å ha et høyt inntak av proteiner. Noen kroppsbyggere vil si 3,5 gram pr kroppskilo, men det holder i massevis med 2. Kroppen har spesiellt behov for proteiner om morgenen og etter trening.

med mindre du føler muskelveksten har stagnert så hold tilbake med creatin, det er et hyppig feilbrukt suppleringsmiddel.

Det mest ideelle er egentlig å trene kampsport tidelig på dagen og vekter på kvelden - selv om alle vi som driver med kampsport vet at det sjeldent lar seg gjøre o praksis. Fordelen med å trene styrke om kvelden er at man legger seg kort tid etterpå noe som gir en bedre effekt ettersom musklene da får maksimal hvile de kritiske timene etter treningen.

Som en tommelregel ville jeg vært forsiktig med sparring etter at du har trent tungt med vekter. La heller musklene få hvile og tren noe annet eller hvil.

ellers synes jeg jens-mulla har mange gode råd å gi deg.

Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Kampsport og vekttrening
« #33 : 16. februar 2004, 16:17 »
Hva er det deres mening med å "tilvenne" kroppen trening hver dag da? Er det mulig? F.eks. grappling hver dag om morgenen?

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Kampsport og vekttrening
« #34 : 17. februar 2004, 11:17 »
agandhjin: nei, absolutt ikke, det dummeste man gjør mot kroppen er å kjøre den inn i en endesløs rutine. Man skal alltid variere programmene sine, uansett om det er grappling eller vektløfting. Det samme med spisingen. Jeg pleier å spise sunt 6 dager i uken (magert og proteinrikt) og så har jeg en dag i uken hvor jeg spiser hva jeg vil.

I treningen har jeg variable programmer og varierer selv disse med jevne mellomrom. Men det er viktig å ha et fast program og en rutine, bare variere denne slik at kroppen ikke sliter mindre fordi tilvenningen har blitt så stor.

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Kampsport og vekttrening
« #35 : 18. februar 2004, 00:00 »
Hva er det deres mening med å "tilvenne" kroppen trening hver dag da? Er det mulig? F.eks. grappling hver dag om morgenen?

Det er feil tankegang dette med "hver morgen", "hver kveld" , "hver trening".

Hele den grunnleggende forståelsen for hvordan kroppen tilpasser seg mangler i en slik fremgangsmåte. Desverre er den denne måten å organisere trening på som brukes mest.

Alle variabler som intensitet, volum, densitet, frekvens, metode osv må varieres. Ikke bare må de varieres, man må vite hvorfor og hvordan man varierer de.

Bare generelt til noen av de siste postene:

Utøvere innenfor grapplinggrener gjør ikke smart i å trene split, særlig ikke dersom de jobber/ går på skole utenom (dvs 98%). Det å splitte kroppen opp i mere enn to ( f.eks det å ha en egen "bryst, skulder, triceps" økt) er svært dårlig treningsøkonomi.

Siden høy treningsfrekvens og mengde av teknisk trening er en absolutt nødvendighet innen all grappling, kan ikke supplerende styrke eller utholdenhetstrening være "for hard". Økt hyppighet er veien å gå i steden for skippertak.



question everything

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!