Skrevet av Emne: Benkskjorte - En kort historie  (Lest 70922 ganger)

Utlogget Pripps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #15 : 27. januar 2011, 15:29 »
Det er jo godt mulig denne tråden kommer til å oppta topp 5 de neste mnd med 20-30 sider, men dette har jo blitt diskutert opp og ned i flere titalls tråder allerede så jeg ser ærlig talt ikke vitsen. De som ikke liker drakter får begynne med vektløfting istedet. Så kan du jo bare slippe stanga i bakken om det blir for tungt. Så enkelt er det Smiley
Behind every happy man there is a woman who takes it in the ass

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #16 : 27. januar 2011, 15:40 »
Du fornærmer meg ikke, men analogien er jo perfekt. Jeg vil gjerne høre hva du mener er håpløs med den? Jeg har sett mange håpløse analogier med benkskjorten før, men å bruke stavhopp som analogi mener jeg er helt perfekt. Selv er jeg heller ikke glad i benkskjorten, jeg mener styrkeløft skulle ha kvittet seg med både den og alt annet utstyr som knebøy- og markløftdrakt og knebind, men det er en del av sporten. Jeg tror problemet til folk flest er at navnet benkpress er noe man bruker om øvelsen man selv bruker når man ligger på en benk på et treningssenter og presser en stang ned fra brystet og opp. Hadde benkpress, i styrkeløft, fått navnet skjortebenk så burde vel alt vært forståelig og akseptert? På lik linje som at høydehopp der man bruker stav har fått navnet stavhopp.

Nå er jo faktisk staven den sentrale delen av idretten og faktisk det elementet hele idretten er bygget på, ikke noe som er hivd inn i ettertid. Stavsprang ble utviklet som stavsprang, det var ikke vanlige høydehoppere med ønske om høyere listegang som plutselig tok med en stokk på trening. Forskjellige typer stavsprang/stavhopp praktiseres i mange land som et kulturfenomen, for eksempel blant stammefolk på Borneo eller den berømte kanalhoppingen i Nederland og har ingenting med vanlig høydehopp å gjøre. Ser lignende analogier bli brukt hele tida, for eksempel skiene i skihopp (d'oh) eller skøytene i skøyteløp, det blir helt feil da disse idrettene er bygd opp fra bunn med utstyret som det sentrale og bærende element (vanskelig å gå på ski uten ski, ikke vanskelig å løfte en vekt uten spesialdrakt implementert i ettertid). Styrkeløftdrakter er aldeles ikke det samme, uansett hva folk på TF måtte innbille seg.

Dette blir som å sammenligne svømming med sprint, to vidt forskjellige ting, og jo; det er en håpløs analogi.

Then again, jeg skriver jo bare så masse rart her inne ifølge enkelte...  Wink

PS: Synes OP var morsom i det minste. Tar jeg det seriøst? Overhodet ikke.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #17 : 27. januar 2011, 15:56 »
Nå er jo faktisk staven den sentrale delen av idretten og faktisk det elementet hele idretten er bygget på, ikke noe som er hivd inn i ettertid. Stavsprang ble utviklet som stavsprang, det var ikke vanlige høydehoppere med ønske om høyere listegang som plutselig tok med en stokk på trening. Forskjellige typer stavsprang/stavhopp praktiseres i mange land som et kulturfenomen, for eksempel blant stammefolk på Borneo eller den berømte kanalhoppingen i Nederland og har ingenting med vanlig høydehopp å gjøre. Ser lignende analogier bli brukt hele tida, for eksempel skiene i skihopp (d'oh) eller skøytene i skøyteløp, det blir helt feil da disse idrettene er bygd opp fra bunn med utstyret som det sentrale og bærende element (vanskelig å gå på ski uten ski, ikke vanskelig å løfte en vekt uten spesialdrakt implementert i ettertid). Styrkeløftdrakter er aldeles ikke det samme, uansett hva folk på TF måtte innbille seg.

Dette blir som å sammenligne svømming med sprint, to vidt forskjellige ting, og jo; det er en håpløs analogi.

Then again, jeg skriver jo bare så masse rart her inne ifølge enkelte...  Wink

PS: Synes OP var morsom i det minste. Tar jeg det seriøst? Overhodet ikke.
Analogien har ingenting med opprinnelsen å gjøre. Jeg er sikker på at mennesker klarte å hoppe før de brakk den første grein eller oppfant staven. Har skjorta vært enklere å godta om den første benkpress ble gjort med skjorte på? Jeg forstår ikke at analogien skal diskvalifiseres fordi innføringen av skjorte skjedde etter at en eller annen tulling lå på bakken og presset opp et tre eller noe slikt.

Staven er det sentrale i idretten stavhopp og skjorta er det sentrale i idretten (skjorte)benkpress. Det er nettopp dette få har muligheten til å se. Det er ikke bare å ta en stav og man hopper høyere og det er ikke bare å ta på seg ei skjorte og man løfter tyngre. Jeg klarer å hoppe over 50 cm uten stav, men jeg hadde nok ikke klart det samme med stav - ikke første gangen i alle fall. Og du hadde nok heller ikke klart å løfte 130 kg med skjorta i benkpress selv om du løfter 130 kg uten skjorta.

Skiene i skihopp og skøytene i skøyter er selvsagt analogier som er helt på jordet, der er jeg enig, men du tenker at benkpress kan utføres uten skjorte. Ja, benkpress kan utføres uten skjorte og hopp over en list kan utføres uten stav. Å hoppe over en list med stav kan ikke utføres uten staven (d'oh Wink ) og å løfte benkpress med skjorte kan ikke gjøres uten... skjorta. Skjorta er hele elementet skjortebenking er bygget på. Skjorta skal tilpasses, syes, utvides, man skal trene med kloss, kjettinger, presse albuene inn, senke uten å få hendene mot hodet og unngå skulderrotasjonen som føles helt forferdelig ut og unngå at stanga blir ledet mot magen. Skjortebenk er noe HELT annet enn benkpress. Og stavhopp er noe HELT annet enn høydehopp.

Analogien er perfekt og kan ikke motsies, det er bare det at stavhopp har vært i 200 eller 2000 år mens skjortebenk har vært i 40 år.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #18 : 27. januar 2011, 16:13 »
Du omgår hele problemstillingen ved å innta stillingen at benkpress naturlig skal utføres med skjorte som et grunnelement, hvilket teknisk og historisk er feil for majoriteten av verdens befolkning (og også mange i styrkeløft miljøet). "Kun skjortebenk er ekte benk" må være credoet i så fall, noe som i beste fall er en elitistisk holdning av styrkeløftmiljøet eller individer derfra. Det faktum at du tar avstand fra skjorta og uttrykker misnøye med den samtidig som du i neste vending presterer å si at benk ER benk med skjorte får deg til å framstå som mildt sagt vinglete i min mening, Hva er det folk som løfter uten driver med da egentlig? Tull og vas?
Hvorvidt jeg klarer mer i benk med skjorte enn uten hvis jeg ikke har prøvd det er også revnende likegyldig for poenget, å argumentere utenfor parametrene er jo enda mer håpløst enn dårlige argumenter. At du mener analogien ikke kan motsies og er perfekt viser at jeg sannsynligvis kaster bort tida mi her.

For all del, slå dere løs.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #19 : 27. januar 2011, 16:15 »
... . . . ...

Utlogget Kjell...

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 145
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #20 : 27. januar 2011, 16:23 »
Hehe..
Meget bra historie Grin
For ikke å snakke om at man må ha hjelp av 3-4stk for å få den på seg..
Tull og tøys hele skjorta.. De ler nok hele veien til banken de som fant opp den Smiley


Må man ha 3-4 stk til å ha skjorta på seg? Holder med 1 din nisse.

Mr KO

  • Gjest
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #21 : 27. januar 2011, 16:34 »

Må man ha 3-4 stk til å ha skjorta på seg? Holder med 1 din nisse.

Jo flere jo bedre..

Utlogget tynt

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 113
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 113

  • Markløft.
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #22 : 27. januar 2011, 17:16 »
Skjorta ble vel i førsteomgang innført som skadeforebyggende(mener jeg å ha blitt fortalt), nå som utviklingen av skjorta har kommet så langt er det vel liten tvil om hvordan folk oppfatter den.
Det finnes flere eksempler på utstyr som er blitt utviklet for bedre prestasjoner.

Correct me if i'm wrong please  Smiley

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #23 : 27. januar 2011, 17:21 »
Du omgår hele problemstillingen ved å innta stillingen at benkpress naturlig skal utføres med skjorte som et grunnelement, hvilket teknisk og historisk er feil for majoriteten av verdens befolkning (og også mange i styrkeløft miljøet). "Kun skjortebenk er ekte benk" må være credoet i så fall, noe som i beste fall er en elitistisk holdning av styrkeløftmiljøet eller individer derfra. Det faktum at du tar avstand fra skjorta og uttrykker misnøye med den samtidig som du i neste vending presterer å si at benk ER benk med skjorte får deg til å framstå som mildt sagt vinglete i min mening, Hva er det folk som løfter uten driver med da egentlig? Tull og vas?
Hvorvidt jeg klarer mer i benk med skjorte enn uten hvis jeg ikke har prøvd det er også revnende likegyldig for poenget, å argumentere utenfor parametrene er jo enda mer håpløst enn dårlige argumenter. At du mener analogien ikke kan motsies og er perfekt viser at jeg sannsynligvis kaster bort tida mi her.

For all del, slå dere løs.
Nei, du leser ikke hva jeg skriver. Jeg har aldri skrevet at benk er benk med skjorte, men i den organiserte idretten er benkpress med skjorte. Og denne øvelsen er noe helt annet enn vanlig benkpress. Benkpress med skjorte og benkpress uten skjorte har veldig lite til felles, det er hele poenget. Siden forskjellen er så stor så burde øvelsen hatt et eget navn. Og hvis den hadde hatt et eget navn så skjønner jeg ikke hvordan folk kan henge seg opp i at det er noe galt med skjorta? Det er jo like legitimt med skjorte i skjortebenk som stav i stavhopp. I øvelsen skjortebenk (min definisjon av benkpress i idretten styrkeløft) er det om å gjøre og meste skjorta. I stavhopp så skal man mestre staven. Det med å vise at du klarer mer uten skjorte enn med skjorte (grunnen til at du ikke klarer mer med skjorte er fordi du ikke klarer å komme ned og få godkjente løft med en stram skjorte), var et tegn på å vise at selve skjorta var selve sportselementet. Ikke et hjelpemiddel for å løfte mere vekter, men selve elementet i sporten. Vi som ikke liker skjorta går ut ifra at styrkeløft skal måle krefter og vi liker ikke at andre elementer blir trukket inn i momentene vi trener for å bli gode i, men styrkeløft i IPF er ikke definert som å være noe man skal måle krefter i. Det er denne forvirringen som gjør at tankegangen til deg og mange andre som kritiserer utstyret, ofte meg selv inkludert, ikke klarer å fatte og begripe. Jeg fatter og begriper ei heller ikke at man bruker ulike biler i rally og formel 1. Jeg synes det ødelegger mye, jeg skulle ønske man hadde samme bil, men idretten er definert slik. Det er ikke bare den beste føreren som vinner, det er like mye et mål på å finne hva som er den beste bilen som å finne hva som er den beste føreren. Konkurransen er selvsagt så hard blant de beste bilprodusentene at bilene blir ganske like i prestasjoner, men i egenskaper så er de kanskje likevel litt ulike og da må førere tilpasse seg dette.

Styrkeløft med benkskjorte er en idrett der benkskjorta er hele fundamentet. Man må bare godta det og slutte og tenke på at øvelsen ligner på hva man gjør på et gym. Det man kaller benkpress. Det er en egen idrett. Man kan ikke kritisere ei dame for å ikke ha kuk eller hjerne heller, hun er et menneske men hun er et helt eget kjønn. Noen liker menn, andre liker damer. Begge lever paralellt. Vi må lære og godta det selv om vi ikke forstår homofili eller hvordan damer tenker. Vi må lære å godta at skjortebenk er noe annet enn benkpress uten skjorte. Det er en egen sport. En egen idrett.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Pripps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #24 : 27. januar 2011, 19:52 »
Skjorta ble vel i førsteomgang innført som skadeforebyggende(mener jeg å ha blitt fortalt), nå som utviklingen av skjorta har kommet så langt er det vel liten tvil om hvordan folk oppfatter den.
Det finnes flere eksempler på utstyr som er blitt utviklet for bedre prestasjoner.

Correct me if i'm wrong please  Smiley

Samtidig klarer jeg ikke finne et eneste hjelpemiddel som har blitt så hånet og latterliggjort i det øvrige vekttreningsmiljøet som skjorter og drakter. Ja, ikke en gang steroider.

Correct me if i'm wrong please Smiley
Behind every happy man there is a woman who takes it in the ass

Utlogget tynt

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 113
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 113

  • Markløft.
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #25 : 27. januar 2011, 20:03 »
Det ble en gang laget pressdrakter for vektløftere(noe som åpenbart ikke slo an), så mer latterlige oppfinnelser finnes. Og jo, dop blir mer hånet enn noe annet, ihvertfall i de miljøer jeg kan si jeg er en del av.
Samtidig klarer jeg ikke finne et eneste hjelpemiddel som har blitt så hånet og latterliggjort i det øvrige vekttreningsmiljøet som skjorter og drakter. Ja, ikke en gang steroider.

Correct me if i'm wrong please Smiley

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #26 : 27. januar 2011, 23:38 »
Kort fortalt begynte det som en kombinasjon av skadeforebygging og preformance, samt noe behov for sponsor kroner,  etter det har det bare utviklet seg.

Styrkeløft har som mange andre idretter gått fra å kun handle om råe verdier til å bli en mer teknisk idrett.

Jeg er den av de som får mye på en skjorta ev naturlige årsaker som: korte armer, brede skuldre og litt brystkasse (ikke noe fordel i mark). Men det er få jeg kjenner som har kjørt mere i strict push downs, dips osv enn meg samt at jeg kom fra en teknisk tankegang som tidligere alpinist og profesjonell ski instruktør, samt en forståelse for enkel mekanikk.

Man må ikke gå i den fella å tro at selv om det heter styrkeløft så er det kun styrke. Man må også kunne se bak noen tall å forstå at de norske landslagene i styrkeløft ikke er kun er Norges desidert sterkeste dopingfrie styrkeatleter i relevante disipliner men også noen av verdens sterkeste.

Redigert 0802-2011
Når det gjelder ditt(trådstarter) sitt humoristiske innslag slår det nok bedre an blant en mer (styrkeløft) kunnskapsløse deler av forumet.


Utlogget Torø

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 104
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 104

Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #27 : 27. januar 2011, 23:42 »

Må man ha 3-4 stk til å ha skjorta på seg? Holder med 1 din nisse.

Jeg tar den på alene Cheesy Litt værre å få den av derimot... ^^ Men alltid gøy å ha andre sterke menn til å kle av meg da
Styrkeløfter (på hobbybasis)

Treningslogg      Styrkeløftstevner      Haugaland AK

Mr KO

  • Gjest
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #28 : 28. januar 2011, 00:32 »
Ser den Cool

Utlogget Kassen aka strictboy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 399
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 399

  • Injuries!
Sv: Benkskjorte - En kort historie
« #29 : 28. januar 2011, 08:25 »
Benkpress med skjorte er bare så lite interessant. Fatter ikke hvorfor de fleste styrkeløfterene er så begeistret for dette, men sånn går no dagan.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!