Skrevet av Emne: Trening på lavkarbokosthold  (Lest 48144 ganger)

ultralars

  • Gjest
Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #30 : 06. mars 2011, 20:40 »
lærte en del av innlegget ditt beefcake Smiley 1+ honør til deg

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #31 : 06. mars 2011, 21:47 »
Ja.
Da er det på sin plass å begrunne hvorfor? Såvidt jeg vet er du ikke tilhenger av blodtypedietten? Smiley
Sitat
Må det finnes en rød tråd i dem?
Jeg synes det, hvis din motivasjon med å skrive her inne er å lede folk til et sunnere og bedre kosthold. Det står jo at du er treningsveileder. Er det egentlig så kontroversielt å skulle påstå at det finnes et optimalt kosthold for mennesket, slik det også finnes et optimalt kosthold for diverse dyrearter? Jeg synes ikke det.
Sitat
Jeg har ikke noe behov for å finne "den eneste riktige veien", men prøver å holde et åpent sinn. Dog er vel en forskjell mellom deg og meg at jeg ikke tror på slikt jeg mener er irrasjonelt (guder osv), mens du er kristen og dermed kanskje litt mer tilbøyelig til å tro at det finnes en "riktig" og en "gal" vei å gjøre ting på.
Du har vel rett i det. Jeg er klar over at livet er fullt av nyanser på alle områder - også i kostveien - men samtidig må det kunne slås fast at noe er bra, og andre ting ikke. Da kan jeg f.eks. mene det er dokumentert at animalsk fett fungerer ypperlig som hovedenergikilde, mens karbohydrater fungerer dårligere, evt. gir større risiko for sykdom. Følgelig er vi best egnet å bruke førstnevnte, men man dør ikke nødvendigvis umiddelbart av å sverge til grovbrød og brunost.
Sitat
Har jeg sagt at man ikke trenger det?
Nej, jeg tror heller ikke kaloritelling er løsningen.
Derfor.
Sitat
Vettuge råvarer. Hvitt mel og raffinert sukker er ikke vettuge råvarer. Fullkorn, potet, ris, grønnsaker, frukt er det.
OK. Men hva gjør fullkorn bedre enn hvitt mel? Fullkorn inneholder jo mer fytinsyre som hemmer opptaket av mineraler, samt mye tarmirriterende kornfiber. Og hva gjør hvitt mel bedre enn poteter? Hvitt mel inneholder jo langt mer og flere næringsstoffer enn potet.
Sitat
Når, og hvilken del av verden? 5 millioner år siden, 500 000 år siden, 50 000 år siden, 5 000 år siden? Afrika, Europa, ved kysten, på savannen, i fjelden?

At noen av de som vi har våre gener i fra i løpet av visse tidsperioder i visse områden spiste mye kjøtt er ikke det samme som et "mennesket alltid har foretrukket å spise animalsk".

http://pcwww.liv.ac.uk/~gowlett/GowlettCJNE_13_03_02.pdf
Som sagt viser forskningen til Weston A. Price en tydelig rød tråd da han som antropolog og tannlege reiste verden rundt og besøkte tradisjonelle urbefolkningsgrupper. Felles for dem alle var at et høyt inntak av animalske råvarer og fett ga best helse. De som hadde gått over til et "vestlig" kornbasert kosthold fikk dårligere helse. Funnene hans er dokumentert i verket "Nutrition and Physical Degeneration - A Comparison of Primitive and Modern Diets and Their Effects".
Felles for så godt som alle tradisjonelle kulturer verden over er at animalsk fett har vært særs høyt skattet, mens i dag har det fått status "skadelig". Det er interessant å følge de som fremedeles lever ute i naturen. I norge har vi bl.a. Kristoffer Clausen og Torjus Gaaren. Rent inuitivt prioriterer disse animalsk fett, og har oppnådd upåklagelig helse etter sitt "skadelige" kosthold ute i naturen.
Sitat
Hvordan er sukker og fiber unyttig?
Ingen av delene er essensielt å få tilført gjennom kosten.
Sitat
Jeg har da forresten aldri hørt noen si at man skal spise masse sukker. Hvem er det som har fortalt deg at du skal gjøre det? Er det "Stoltenberg-familien, Folkehelseinstituttet og Rockefeller-imperiet" nå igjen?
Det er jo sukker vi blir anmodet å spise i den forstand at alle fordøyelige karbohydrater virker på samme måte når de kommer ut i blodbanen. Glykemisk indeks er underordnet. Hvitt sukker er i utgangspunktet ikke bedre enn poteter, men siden det hvite sukkeret er raffinert bidrar det ikke med noe som helst annet. Tar du brunt sukker kan du likegodt bruke dette som poteter.
Sitat
Pussig at du nevner de vi står nærmest siden det er sjimpanser og gorillaer, som begge baserer sitt kosthold på planteføde. Gjør de feil?
Etter mitt syn står vi ikke nære disse dyrene på noen måte med unntak av utseendet. Såvidt jeg vet spiser disse dyrene insekter, men for meg er sammenlikningen uinteressant da disse er dyr, og vi mennesker.
Sitat
At noen kan ha godt av et kosthold gjør det ikke til den "naturlige og beste måten" for alle og enhver å spise på.
OK, men her er det ikke snakk om "noen". Resultatene er rimelig entydige når man ser på alle de som har drevet klinikker med slik praksis. Hvis resultatene ikke er overbevisende nok for et søkende menneske skyldes dette skylapper eller en form for motvilje til å ta innover seg en realitet.
Sitat
Man heller ikke ignorere de (flertallet) leger og forskerne som ikke har konkludert med det samme som de du nevner, slik du, "VOF" og "Mat og Helse" gjør.
Leger driver dessverre ikke med ernæringsterapi, så de faller utenfor her. Leger er bare handtlangere for en pengegrisk industri. Dem har heller ikke kunnskaper om ernæring, med mindre dem leser seg opp på egenhånd. Via legestudiet lærer dem minimalt, og det lille dem lærer er preget av legemiddelindustrien.
Ta en bastion i Norge som har lang erfaring med kostrådgiving: Grethe Roede. Disse har stått og støtter seg fortsatt på Norums matpyramide, men har nå gitt sine kunder valgfriheten: "Kutt kalorier eller karbohydrater". Det er tydelig at Grethe Roede har måttet innfinne seg med noe. Tiden vil vise om de kun går for lavkarbo, når de ser at dette er den sunneste måten å gå ned på.
Sitat
Så disse "broilerene" har bare teorier mens du sitter inne med sannheten?
Broilere er broilere nettopp fordi de mangler erfaring. Jeg har noe erfaring med å veilede andre, men driver mest med andre ting og henviser derfor til de som driver med dette til daglig.
Sitat
Jeg fulgte en ketogen diett hvor jeg fikk i med hovedparten av kaloriene fra fett i ett halvårs tid. Det "funket", men jeg verken likte det eller følte at det ga meg noe mer enn en diett med forholdsvis lite fett og mer karbo.
En "ketogen" diett kan være så mangt. Får planteoljer størst plass, i kombinasjon med mye vegetabilsk protein, er man dømt til å mislykkes. Slike kurer er direkte helseskadelige, da animalsk fett MÅ være hovedenergikilde. Prøvde du dette?
Sitat
Hvorfor skulle jeg eller noen annen egentlig følge denne dietten hvis det ikke er det man foretrekker forresten? Lever man lengre av å gjøre det? Blir man sterkere? Får man finere hår? Glattere hud?
Folk velger selv, men jeg synes det er synd når overvektige og syke mennesker ikke er åpne nok til å kunne prøve noe som kanskje vil gjøre dem helt friske.
På alle spørsmålene dine er svaret mitt ja.
Sitat
Levealder må vel sies å være en god pekepinn for om et kosthold "funker" eller ikke synes jeg. Har min nå 99 år gamle og fullt friske mormor som har levd på et blandet kosthold med mye potet og brød gjennom hele livet gjort feil? Gjør alle de gamle menneskene på Okinawa feil når de baserer sitt kosthold på ris?
Jeg er enig i at sunnere kosthold vil gi høyere levealder, men i dag gir dette et skjevt bilde av virkeligheten. Omtrent alle gamle mennesker går på syntetiske medikamenter eller får annen medisinsk behandling, og uten dette ville mange vært døde. Således blir mange holdt kunstige i live, samtidig som helsa er elendig.
Levealder er ikke den viktigste parameteren for generell folkehelse, men sykelighet. Sykeligheten i dagens norge er rekordhøy og bare øker.
Menneskene på Okinawa har i tillegg til en god del plantekost også mye kokosfett (utelukkende mettet fett) og fisk i sitt kosthold. Dette viser at det finnes nyanser - selv om nevnte folkeslag er lite syke og lever lenge, er de små og spede av bygning ut fra de bildene jeg har sett Smiley
Når du nevner din mormor (hvis hun ikke går på medisiner er hun et unikum), så kan jeg nevne min oldefar som ble 101 år. Mannen elsket sukker og alt søtt, hadde sirup på maten og drakk kasser med vørterøl. Til tross høy alder hadde ikke mannen optimal helse. Tennene forsvant i 60-årene, da dukket også en kreftsvulst i tarmen opp. Uten operasjon hadde han dødd. Senere ble mannen dement og skrøpelig, i motsetning til beretninger fra tradisjonelle kulturer der vi kan lese at folk som regel var arbeidsføre og friske helt inntil det siste.

Sitat
Kontra meg hvis jeg tar feil, men er det ikke i hovedsak overvektige mennesker som gjennom et ikke "vettugt" kosthold og inaktivitet utviklet eller er på vei å utvikle diabetes som bytter til denne form for kosthold?
Det er nok et flertall av denne gruppen, men i boken "Sukker - en snikende fare" (Poleszynski/Mysterud) og "Carbohydrates can kill" (Robert K. Su) ser vi at det er tydelig belegg for at mye karbohydrater i kosten ikke bare kan gi overvekt, men over 100 lidelser relatert til overforbruk.

Sitat
For å nevne enda et eksempel fra min familie; min overvektige far, som alltid har spist for mye og beveget seg for lite har utviklet diabetes 2. Han begynte å spise etter "lavkarboprinsippet" og gikk raskt ned i vekt og ble mye bedre (i hvert fall i begynnelsen, så gikk han opp igjen). Min mor som ikke er diabetiker eller overvektig begynte å spise likedant samtidig, og hos henne gikk alt i den andre retningen. Hun gikk opp i vekt, og fikk generelt dårligere helse målt i blodtrykk blodverdier osv.
Vel, det er ikke noe jeg kan benekte, men som tidligere understreket er det også "skadelige" måter å spise lavkarbo på, jeg spør meg også denne gangen om det var høykvalitets animalsk fett og protein som lå til grunn.
Sitat
Nei, det er ikke det. Det er det den mengden man må opp i for oppnå kaloribalanse med kun protein, og er det tallet som nevnes når begrepet "rabbit starvation" nevnes.
Nettopp, man må altså opp i den mengden for å få nok energi i maten. Derfor blir man syk av å bare spise protein, noe vi helt sikkert er enige i!
Sitat
Fordi det "kan" belaste kroppen? Og?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16779921

Sitat
Jeg forsvarer ikke matpyramiden, men jeg sier heller ikke at min måte å spise på er "den naturlige og beste måten" å spise på.
Pussig at en som er såpass interessert i ernæring ikke spiser særlig sunt? Så det er bare å "spise vettugt", og vips får man mageruter og fettprosent ala Beefcake?

Utlogget Finn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #32 : 06. mars 2011, 22:04 »
 Tongue
Did you hear that Meg? Guys can marry other guys now. So...this is awkward, but I mean, if they can do that, that is pretty much it for you, isn't it? I mean you as well pack it in. Game over.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #33 : 06. mars 2011, 22:09 »
Min erfaring med lavkarbo er at det funker helt fint i hverdagen. Men å drive styrketrening på lavkarbo funker dårlig, null trykk... Men oppspising før trening er alfa omega, uansett hvor mye fett og protein jeg stapper i meg, så kan det ikke måle seg mot oppladning med karbohydrater en dag før trening...
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #34 : 06. mars 2011, 22:37 »
Min erfaring med lavkarbo er at det funker helt fint i hverdagen. Men å drive styrketrening på lavkarbo funker dårlig, null trykk... Men oppspising før trening er alfa omega, uansett hvor mye fett og protein jeg stapper i meg, så kan det ikke måle seg mot oppladning med karbohydrater en dag før trening...
Det er jo heller ikke meningen at karbohydratene skal droppes, spesielt ikke ved høy fysisk aktivitet. Selv om en del karbohydrater inntas knyttet til treningen, kan fettet fremdeles tjene som primær energikilde.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #35 : 06. mars 2011, 23:18 »
Da er det på sin plass å begrunne hvorfor?

Hvorfor trenger jeg å begrunne hvorfor jeg ikke tror det finnes en eneste "optimal" måte å spise på som er "den naturlige og beste måten" for alle og enhver? Bevisbyrden er ikke hos meg.


Såvidt jeg vet er du ikke tilhenger av blodtypedietten?

Nei, og jeg er heller ikke tilhenger av "agurkdietten", "kakedietten", "fullmånedietten" eller noen annen form for diett basert på kvasivitenskap og frie fantasier. Hva så?


Jeg synes det, hvis din motivasjon med å skrive her inne er å lede folk til et sunnere og bedre kosthold.

Du mener at jeg ikke må ha et åpent sinn og prøve å lære å ta til meg nye ting og ikke holde fast ved gamle myter hvis jeg skal prøve å hjelpe noen? Hva tror du jeg er? En prest?


Det står jo at du er treningsveileder.

Jaha? Det står at du er en pratsom bruker?


Er det egentlig så kontroversielt å skulle påstå at det finnes et optimalt kosthold for mennesket,

Ja, hvis du mener at det finnes et optimalt kosthold som gjelder for alle mennesker.


Da kan jeg f.eks. mene det er dokumentert at animalsk fett fungerer ypperlig som hovedenergikilde, mens karbohydrater fungerer dårligere, evt. gir større risiko for sykdom. Følgelig er vi best egnet å bruke førstnevnte, men man dør ikke nødvendigvis umiddelbart av å sverge til grovbrød og brunost.

Ja, du får vel mene hva du vil?


Derfor.

Hva da derfor? Leser du ikke hva jeg skriver?

Kaloritelling kan være et nyttig verktøy. Hva leser du i det? At jeg mener at alle må telle kalorier hele tiden? At ingen trenger å telle kalorier noensinne?


Men hva gjør fullkorn bedre enn hvitt mel? Fullkorn inneholder jo mer fytinsyre som hemmer opptaket av mineraler, samt mye tarmirriterende kornfiber.

Igjen så trekker du ting ut av sitt sammenheng. Ved et blandet "vettugt" kosthold, hvor fullkorn kan være en del vil ikke mengdene fytinsyre være store nok til å ha negativ virkning. Har jeg sagt at man skal spise store mengder fullkorn?


Som sagt viser forskningen til Weston A. Price en tydelig rød tråd da han som antropolog og tannlege reiste verden rundt og besøkte tradisjonelle urbefolkningsgrupper. Felles for dem alle var at et høyt inntak av animalske råvarer og fett ga best helse. De som hadde gått over til et "vestlig" kornbasert kosthold fikk dårligere helse. Funnene hans er dokumentert i verket "Nutrition and Physical Degeneration - A Comparison of Primitive and Modern Diets and Their Effects".

Jeg har lest en del av Weston A. Price, og jeg kom ikke frem til den samme konklusjonen som deg, men det kanskje er fordi jeg ikke har den rette "troen"?

Her ligger verket hvis noen vil lese og trekke sine egne konklusjoner fra hans funn: http://gutenberg.net.au/ebooks02/0200251h.html

Anbefaler også å lese Cordain: http://www.ajcn.org/content/71/3/682.long


Ingen av delene er essensielt å få tilført gjennom kosten.

Det er ikke essensielt å få i seg store mengder fett heller, bare fordi noen fettsyrer er essensielle. Mengden essensielle fettsyrer vi trenger for å fungere å være friske er temmelig beskjeden.


Glykemisk indeks er underordnet. Hvitt sukker er i utgangspunktet ikke bedre enn poteter, men siden det hvite sukkeret er raffinert bidrar det ikke med noe som helst annet. Tar du brunt sukker kan du likegodt bruke dette som poteter.

Brunt sukker istedet for potet til maten? Nei takk, det høres ikke så veldig godt eller mettende ut.


Det er jo sukker vi blir anmodet å spise i den forstand at alle fordøyelige karbohydrater virker på samme måte når de kommer ut i blodbanen.

Mat og kosthold handler imidlertid om litt mer enn hvordan spesifikke næringsstoffer "virker" når de er ferdig spaltet og sirkulerende i plasma.


Etter mitt syn står vi ikke nære disse dyrene på noen måte med unntak av utseendet. Såvidt jeg vet spiser disse dyrene insekter, men for meg er sammenlikningen uinteressant da disse er dyr, og vi mennesker.

Hvordan er den sammenligningen uinteressant i sammenligning med det din sammenligning av mennesket med drøvtyggere og rovdyr?

I tillegg til insekter spiser de av og til kjøtt også, særlig hannsjimpanser, men det er ikke det de baserer sitt kosthold på.


OK, men her er det ikke snakk om "noen". Resultatene er rimelig entydige når man ser på alle de som har drevet klinikker med slik praksis. Hvis resultatene ikke er overbevisende nok for et søkende menneske skyldes dette skylapper eller en form for motvilje til å ta innover seg en realitet.Leger driver dessverre ikke med ernæringsterapi, så de faller utenfor her. Leger er bare handtlangere for en pengegrisk industri. Dem har heller ikke kunnskaper om ernæring, med mindre dem leser seg opp på egenhånd. Via legestudiet lærer dem minimalt, og det lille dem lærer er preget av legemiddelindustrien.

... neh. Jeg orker ikke blande meg borti dine konspirasjonsteorier igjen.


Broilere er broilere nettopp fordi de mangler erfaring. Jeg har noe erfaring med å veilede andre, men driver mest med andre ting og henviser derfor til de som driver med dette til daglig.

Kun de du tror på og henviser til, altså de som villeder folk daglig, har erfaring?


Menneskene på Okinawa har i tillegg til en god del plantekost også mye kokosfett (utelukkende mettet fett) og fisk i sitt kosthold. Dette viser at det finnes nyanser - selv om nevnte folkeslag er lite syke og lever lenge, er de små og spede av bygning ut fra de bildene jeg har sett Smiley

Du erkjenner at det finnes nyanser? Jeg trodde du mente at det finnes en optimal måte å spise på som gjelder for alle mennesker?

Selv om du prøver å få det å høres ut som om de spiser mye fett, så gjør de ikke det sett til totalt kaloriinntak.

Hva har nevnte folkeslags kroppsbygging med noe som helst å gjøre? Er vi bedre fordi vi er høyere og eventuelt sterkere enn dem? Er vi mer "optimale"?



Jeg lurte på hvordan du får det til at et høyt proteininntak vil være negativt fordi det kan belaste kroppen. At det kan det er det ikke noe tvil om, men "kan" er ikke det samme som "vil".


Pussig at en som er såpass interessert i ernæring ikke spiser særlig sunt? Så det er bare å "spise vettugt", og vips får man mageruter og fettprosent ala Beefcake?

Er du seriøs? Fordi jeg ikke følger anbefalingene så spiser jeg ikke "sunt"? Vet du ikke hva ordet "anbefaling" betyr?


Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #36 : 06. mars 2011, 23:26 »
ingreen: Forskning er erfaringsbasert kunnskap satt i system etter mest mulig rigide retningslinjer og krav til metoder. Det er prøving og feiling på høyt plan. Det eneste du viser i dine innlegg er at du ikke evner å forstå hva de andre (meg inkludert) skriver, og å diskutere med deg er som å diskutere med denne:

http://www.youtube.com/watch?v=TugslL45aXk#noexternalembed&feature=related

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #37 : 07. mars 2011, 12:01 »
Hvorfor trenger jeg å begrunne hvorfor jeg ikke tror det finnes en eneste "optimal" måte å spise på som er "den naturlige og beste måten" for alle og enhver? Bevisbyrden er ikke hos meg.
Greit. Men hvis ingenting er optimalt og det meste er like bra kan vi jo bare gi blaffen først som sist?
"Den gylne middelvei" = "dritten i midten" - man kommer ingen vei i dagens fedmeutvikling hvis det ikke tas noen drastiske grep. Husk også det at det er svært mange der ute som går og tror at de spsier nokså "vettugt", ganske enkelt fordi de spiser tilnærmet det som blir anbefalt, men hva da når vekta øker og den ene plagen etter den andre melder seg? På tide du tar parti, Beefcake, framfor denne lunkne "det jämner sig ut"- holdningen. For jämner sig ut ser vi jo at det ikke gjør.
Sitat
Nei, og jeg er heller ikke tilhenger av "agurkdietten", "kakedietten", "fullmånedietten" eller noen annen form for diett basert på kvasivitenskap og frie fantasier. Hva så?
Når du sa at du ikke trodde alle mennesker var tilpasset den samme kosten syntes jeg det var på sin plass å foreslå blodtypeditten.
Jeg ser da også den at ulike individer er unike genetisk og har ulik toleranse for matvarer osv. Dermed må man skreddersy dietter iblant. Men jeg mener det likevel går an å si at mennesket kan samles på en felles plattform hva angår kosthold, der animalsk fett og protein ligger primært. Det kan jo være verdt å huske på at animalsk kjøtt og fett ikke bidrar til allergi eller intoleranse overhodet, all den tid dyret spiser korrekt. Animalia er derfor trygg mat for alle.
Sitat
Du mener at jeg ikke må ha et åpent sinn og prøve å lære å ta til meg nye ting og ikke holde fast ved gamle myter hvis jeg skal prøve å hjelpe noen? Hva tror du jeg er? En prest?
Du er ikke så langt fra en prest eller det vi kan kalle en menighetsleder. Menigheten er treningsforum, og dine ord er lov for mange forvirra unggutter her inne. Det er slett ikke uten grunn da du er kunnskapsrik og flittig refererer til det mange oppfatter som troverdige kilder, men jeg er vel en av de få som ikke er enig med deg i alt - og synes det er greit å peke på de tingene.
Sitat
Jaha? Det står at du er en pratsom bruker?
Igjen, signaturen din sier "treningsveileder" og "fast besvarer". Om det er forumet eller deg selv om har satt tittelen vet jeg ikke, men jeg synes det bør være lov å legge litt ekstra press på treningsveiledere som i utgangspunktet skal ha gode svar å komme med til nybegynnere og andre. Hvis jeg synes svarene er unyanserte tillater jeg meg å hyle ut.

Sitat
Hva da derfor? Leser du ikke hva jeg skriver?

Kaloritelling kan være et nyttig verktøy. Hva leser du i det? At jeg mener at alle må telle kalorier hele tiden? At ingen trenger å telle kalorier noensinne?
Det var nettopp dette jeg påpekte innledningsvis. Først er kaloritelling alfa og omega, senere er det ikke så nøye. Jeg ser altså ingen rød tråd i dine råd. Det blir altfor vagt.
Det må da være enten eller. Enten er kaloriene det avgjørende for å holde vekta, eller så er det ikke. Ett av to. Er det så mange nyanser her?
Som du sikkert vet er jeg av den oppfatning at kaloritelling er noe stort tull, uansett individ. Om dette blir for hard kost for forumets lesere får det så være, dette er min kavlifiserte mening.
Sitat
Igjen så trekker du ting ut av sitt sammenheng. Ved et blandet "vettugt" kosthold, hvor fullkorn kan være en del vil ikke mengdene fytinsyre være store nok til å ha negativ virkning.
Her er jeg grunnleggende uenig, da majoriteten av det norske folk spiser grovbrød i 3 av 4 måltider til dagen. Det er klart at dette gir altfor store mengder fytinsyre, når vi vet at de færreste brød i handelen er fermentert slik at fytinsyren brytes ned. Her mener jeg du dysser ned nok et problem. Jeg tror ikke vi skal se bort i fra at mange med sinkmangel har dette grunnet mengdene med fytinsyre i maten, men det blir jo sjelden eller aldri opplyst om et slikt faktum. Fullkorn som basis i kosten er jo vedtatt å være sunt for alle, så da blir det slik. Skal man bli unskyldt må det foreligge påvist cøliaki, minst.
Sitat
Har jeg sagt at man skal spise store mengder fullkorn?
Nei, men i din ånd er da dette greit også, for de som ønsker det.
Sitat
Jeg har lest en del av Weston A. Price, og jeg kom ikke frem til den samme konklusjonen som deg, men det kanskje er fordi jeg ikke har den rette "troen"?

Her ligger verket hvis noen vil lese og trekke sine egne konklusjoner fra hans funn: http://gutenberg.net.au/ebooks02/0200251h.html

Anbefaler også å lese Cordain: http://www.ajcn.org/content/71/3/682.long
Hvordan man leser og tolker et verk vil sikkert være noe farget av en forutinntatt holdning, men jeg mener Price sine funn er ganske entydige, og heller ikke unike. Senere brukte jo Price smørolje terapeutisk, i kombinasjon med fiskeleverolje, grunnet det høye innholdet av de kraftfulle "X factors" (vitamin A og D). Disse finnes jo i effektiv form, kun i animalsk mat.
Et berømt utsagn fra Price er interessant: Det eksisterer en ernæringsmessig basis for vår tids fysiske, mentale og moralske forfall. Legg merke til de to siste. Mentale og moralske forfall. Man blir ikke bare feit og sjuk av å spise feil, men man endrer også sin atferd. Kanskje er dette de første endringene man ser.
Kwasniewski sier akkurat det samme når han omtaler karbohydratavhengige som ukritiske, godtroende mennesker som enkelt lar seg manipulere som en skremt saueflokk. Det er jo nettopp dette vi ser i dag, når en hel menneskehet aksepterer den ene løgnen etter den andre uten å sette spørsmåltegn.
Sitat
Det er ikke essensielt å få i seg store mengder fett heller, bare fordi noen fettsyrer er essensielle. Mengden essensielle fettsyrer vi trenger for å fungere å være friske er temmelig beskjeden.
Dette kan diskuteres. Tar du morsmelk  inneholder denne over 50 E% fett og over halvparten av dette er mettet fett. Tilfeldig? Mettede fettsyrer ugjør tross alt en stor del av alle celler, og i møte med kroppen tar animalsk fett snarveien ut i lymfesystemet klar for utnyttelsee direkte. Kroppen er som designet å bruke dette som drivstoff. Skal man gjøre som staten sier, helst unngå mettet fett og ta omga 3 og 6 i små mengder skal man dessuten slite med å få i seg vitamin A.
Uansett om mettet fett per streng definisjon ikke regnes som essensielt, er det noe helt annet å hevde at karbohydrater som hovedenergikilde er bedre eller like bra. Det er det overhodet ikke, og for alle som sliter med insulinet er det direkte skadelig.
Sitat
Brunt sukker istedet for potet til maten? Nei takk, det høres ikke så veldig godt eller mettende ut.
Det var ikke ment som et kokketips, men et forsøk på å tydeliggjøre at naturlige poteter ikke er noe bedre enn naturlig sukker. Det faller i samme bås. Ser man på den raffinerte utgaven er ikke potetmel stort bedre enn hvitt sukker heller. Same shit.
Sitat
Mat og kosthold handler imidlertid om litt mer enn hvordan spesifikke næringsstoffer "virker" når de er ferdig spaltet og sirkulerende i plasma.
Ja, men her prøver jeg å sette fokus på det rent helsemessige, og da må politikk, forsyning, følelser rundt mat osv. vike. Det er på tide at det ikke anbefales kostråd med utgangspukt i snillisme.
Sitat
Hvordan er den sammenligningen uinteressant i sammenligning med det din sammenligning av mennesket med drøvtyggere og rovdyr?

I tillegg til insekter spiser de av og til kjøtt også, særlig hannsjimpanser, men det er ikke det de baserer sitt kosthold på.
Det jeg mente som uinteressant var at du omtalte sjimpanser og gorillaer som mest lik mennesket. Vi blir ikke like dem uansett om DNA måtte likne. Jeg synes uansett det er interessant å se at menneskets fordøyelsessystem likner på det andre altetere som svinet og bjørnen, samt rovdyr har. Også her gjelder regelen at man er avhengig av animalsk mat, og legger fort på seg av frukt, bær osv. I dag blir syke og feite hunder og katter sendt til dyrlegen i hopetall, men rart er det ikke da fôret som gis inneholder masse planteføde. Hunder og katter skal ha rått kjøtt.
Sitat
... neh. Jeg orker ikke blande meg borti dine konspirasjonsteorier igjen.
Deg om det Smiley  "Saueflokken" vil raskt avfeie det meste som konspirasjoner, da det er altfor skummelt å ta innover seg realitetene.
Sitat
Kun de du tror på og henviser til, altså de som villeder folk daglig, har erfaring?
Nei, men når du nevne leger i denne sammenhengen blir det latterlig. Dem driver ikke med ernæringsterapi annet enn oppklaringer knyttet til åpenbare problemer som cøliaki, laktoseintoleranse osv. Dvs. at dem har ikke erfaring der det er noe å hente.
Sitat
Du erkjenner at det finnes nyanser? Jeg trodde du mente at det finnes en optimal måte å spise på som gjelder for alle mennesker?
Nyanser innefor et hovedtrekk. Animalia er riktig og nødvendig for alle, på samme måte som vann. Noen skal da ikke ha vann, mens andre farris? Nyansene ligger mest i toleransen for mengden og type planteføde. Her må kosten tilpasses individuelt. Ser vi på vegetarianere får de elendig helse på sikt, men fremstiller dette som et naturlig alternativ ved å hive innpå en masse tilskudd og ta B12-sprøyter.
Sitat
Selv om du prøver å få det å høres ut som om de spiser mye fett, så gjør de ikke det sett til totalt kaloriinntak.

Hva har nevnte folkeslags kroppsbygging med noe som helst å gjøre? Er vi bedre fordi vi er høyere og eventuelt sterkere enn dem? Er vi mer "optimale"?
Hva folket på Okinawa spiser mest av kan sikkert diskuteres, men her er det tydelig at det lukes ut noen momenter man ønsker skal passe til gjeldene kostråd. Det samme gjelder den såkalte "Middelhavskosten" som angivelig skal være så rik på planteoljer og belgfrukter. Dette er en fordreiing av sannheten da man bruker mye kjøttmat, spesielt fårekjøtt i disse landene. På Okinawa har man en kjent rett, "Okinawa Oba" som er basert på fett svinekjøtt.

Kroppsbygging og robusthet har i stor grad med kosten å gjøre. Dette handler ikke bare om gener. Hørt du hørt om Rui-jentene som kom til kongen? Disse to søstrene fra landsbygda i Telemark ble gamle, jobbet hardt, og holdt seg tilsynelatende friske. Deres far ble over 100. Tross dette ble damene aldri høyere enn omkring 1.30 m, fikk senere diagnosen rakitt som skyldes mangel på vitamin A og D i oppveksten. Deres familie forøvrig var ikke "dverger". Flesk var det beste Rui-jentene visste, men det ble det dessverre altfor lite av.


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #39 : 07. mars 2011, 12:14 »
ingreen: Jeg gidder ikke å lese enda et langt innlegg fra deg. Det er ikke verdt det. Jeg gnir heller salt på innsiden av øyenlokkene eller ser på Paradise Hotel før jeg bruker mer tid på å lese og kommentere mer av den svadaen du kommer med her.

Du vant ved bruk av Wall-Of-Words-taktikken enda en gang. Gratulerer! Hvordan føles det?


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #40 : 07. mars 2011, 13:37 »
Faen, så skummet jeg igjennom svadaen uansett og nå sitter jeg her og ønsker at jeg hadde valgt å gni salt under øyenlokkene istedet.

Det var nettopp dette jeg påpekte innledningsvis. Først er kaloritelling alfa og omega, senere er det ikke så nøye. Jeg ser altså ingen rød tråd i dine råd. Det blir altfor vagt.
Det må da være enten eller. Enten er kaloriene det avgjørende for å holde vekta, eller så er det ikke. Ett av to. Er det så mange nyanser her?

Har jeg sagt at "kaloritelling er alfa og omega"..? Nå må du virkelig slutte opp med å finne på ting du mener at jeg har sagt.

At energi inn - energi ut er avgjørende har ikke noe med kaloritelling å gjøre.

"Telle" er et verb som beskriver en handling hvor man bestemmer antall enheter ved å regne sammen, og ved å telle kalorier så teller man altså hvor mange kalorier man får i seg. Trenger du å få det forklart enda tydeligere? Er det for vagt?


Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #41 : 07. mars 2011, 14:01 »
Denne tråden tar fyr! Moro lesning. Cheesy

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #42 : 07. mars 2011, 14:53 »
Faen, så skummet jeg igjennom svadaen uansett og nå sitter jeg her og ønsker at jeg hadde valgt å gni salt under øyenlokkene istedet.
rofl
Sitat
Har jeg sagt at "kaloritelling er alfa og omega"..? Nå må du virkelig slutte opp med å finne på ting du mener at jeg har sagt.
Såså. Var dette en fryktelig overdrivelse? I lige måde forresten Smiley  Så fort jeg åpner kjeften nevner du på Stoltenberg og Rockefeller, på tross av at jeg aldri har nevnt dette i annet enn en bisetning, maksimalt 1-2 ganger.
Jeg har vel aldri møtt noen som har evnet å plassere meg i bås i den grad du har gjort. Noen ganger treffer du, andre ganger grov bom Wink
Sitat
At energi inn - energi ut er avgjørende har ikke noe med kaloritelling å gjøre.
Ikke gjør dette så avansert. Det er da en grunn til at folk teller kalorier? Jo, fordi dem tror dette vil gi svar om et "overskudd", "underskudd" eller såkalt "kaloribalanse". Du bruker disse begrepene hele tiden, hva er poenget med å krangle på dette?
For å si det litt forsiktig; du bryr deg i alle fall om kalorier. Det gjør ikke jeg, og jeg kjenner heller ikke til at våre forfedre gjorde det.
Sitat
"Telle" er et verb som beskriver en handling hvor man bestemmer antall enheter ved å regne sammen, og ved å telle kalorier så teller man altså hvor mange kalorier man får i seg. Trenger du å få det forklart enda tydeligere? Er det for vagt?
Godt sagt. Pedagogikken sitter.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #43 : 07. mars 2011, 15:32 »
Ikke gjør dette så avansert. Det er da en grunn til at folk teller kalorier? Jo, fordi dem tror dette vil gi svar om et "overskudd", "underskudd" eller såkalt "kaloribalanse". Du bruker disse begrepene hele tiden, hva er poenget med å krangle på dette?

Ja, jeg har skjønt at du synes dette er avansert.

Prøver igjen:

Hvis man tilfører mer energi enn hva man forbruker i løpet av et bestemt tidsrom, som f.eks. en uke så kalles det for "overskudd", og fører til at man går opp i vekt.

Hvis man tilfører mindre energi enn hva man forbruker så går man ned i vekt, og dette er det som kalles "underskudd".

Hvis man teller hvor mye energi målt i enheten "kalorier" som man dytter inn i kroppen gjennom det største hullet i ansiktet i løpet av et bestemt tidsrom, så kalles det "kaloritelling".

"Kaloritelling" er ikke en forutsetning for at dette med "overskudd" og "underskudd" skal gjelde, men bare en måte å kontrollere hvor mye energi man tilfører.

Vet ikke om du er kjent med biler, men det er litt på samme måte som den måleren i bilene som forteller hvor mye drivstoff tanken inneholder: bilen forbruker drivstoff hvis du kjører den, uavhengig av hva denne måleren viser.

Fortsatt for vagt for deg?


For å si det litt forsiktig; du bryr deg i alle fall om kalorier. Det gjør ikke jeg, og jeg kjenner heller ikke til at våre forfedre gjorde det.

Jeg har også vanskelig å tro at våre forfedre brydde seg veldig mye om hvordan de så ut i speilet, eller hadde samme lettvinte tilgang til god og energirik mat og mulighet for å være inaktiv som det vi har idag.



Så fort jeg åpner kjeften nevner du på Stoltenberg og Rockefeller, på tross av at jeg aldri har nevnt dette i annet enn en bisetning, maksimalt 1-2 ganger.

Nja, du har nok åpnet kjeften mer enn de to gangene jeg har nevnt dette siden du nevnte dem som potensielle bakmenn og profitører til svineinfluensavaksinen i tråden om "optimalt fettinntak".


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Trening på lavkarbokosthold
« #44 : 09. mars 2011, 09:37 »
Hvis man tilfører mer energi enn hva man forbruker i løpet av et bestemt tidsrom, som f.eks. en uke så kalles det for "overskudd", og fører til at man går opp i vekt.
Her lurer jeg litt på hva du tenker. Du foreslår dette tidsrommet som en uke. Er det slik at kroppen setter seg ned på lørdag kveld, evt. søndag morgen (avhengig av dagsform) og gjør regnskap? "Denne uken tok jeg visst inn 3000 kalorier, men brukte ikke mer enn 2500. Da må jeg sørge for å legge på meg litt".

Er det slik kroppen fungerer? Hvorfor gjør ikke kroppen i stedet regnskap én gang i måneden, eller enda mer praktisk; en gang i året?
Sitat
Hvis man tilfører mindre energi enn hva man forbruker så går man ned i vekt, og dette er det som kalles "underskudd".
Kan du si noe mer om energiinnholdet i maten? Hvordan måles dette?
Sitat
Hvis man teller hvor mye energi målt i enheten "kalorier" som man dytter inn i kroppen gjennom det største hullet i ansiktet i løpet av et bestemt tidsrom, så kalles det "kaloritelling".
Igjen, hvilket "tidsrom" er det riktige å forholde seg til her?
Sitat
"Kaloritelling" er ikke en forutsetning for at dette med "overskudd" og "underskudd" skal gjelde, men bare en måte å kontrollere hvor mye energi man tilfører.
Hvis ikke formålet med tellingen av kalorier i maten er å gi svar om "overskudd" eller "underskudd", hvorfor i all verden skal man telle disse kaloriene da? Da er det vel bedre å tell sauer før man legger seg, for de som synes det er artig å telle ting for moro skyld?
Sitat
Fortsatt for vagt for deg?
I høyeste grad.
Sitat
Jeg har også vanskelig å tro at våre forfedre brydde seg veldig mye om hvordan de så ut i speilet, eller hadde samme lettvinte tilgang til god og energirik mat og mulighet for å være inaktiv som det vi har idag.
At primitive folkeslag var mer fysisk aktive enn oss er ikke nødvendigvis sikkert. Etter at jobben var gjort og maten skaffet var det bare å spise og slappe av. Disse menneskene trente ikke som oss. Dessuten spiste de mer energirikt, da fettet var prioritert, mens i dag spises det "fem om dagen", hvilket tilfører minimalt med energi i sammenlikning.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!