Skrevet av Emne: gammeldags gård vs studio?  (Lest 76228 ganger)

Utlogget nitramm

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 100

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #45 : 09. april 2011, 12:18 »
Det er provoserende å se at folk som innehar samfunnsmessige viktige stillinger ikke kjenne vårt lands historie. Landet vårt er formet av hardtarbeidende bønder, og kulturlandskapet holdes fremdeles ved like av bønder. Dette er ikke et lett arbeid, og det å påstå at manuelt arbeid ikke er vanlig i dagens landbruk er vitterlig ikke en uttalelse basert . Det er noe jeg lar meg provosere av, for jeg har selv erfart og kjenner mange som daglig erfarer hvor mye manuelt arbeid det faktisk er. Så ikke kom her og be meg om å roe meg ned. Kommenter tema du vet noe om istedet..... Det handler ikke om at jeg bryr meg for mye om hva andre folk sier, det handler om at du skal kommentere alt og ingenting, i dette tilfellet noe du ikke har peiling på. Dette er ikke flisespikkeri, og handler ei om semantikk.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #46 : 09. april 2011, 12:35 »
Det er provoserende å se at folk som innehar samfunnsmessige viktige stillinger ikke kjenne vårt lands historie. Landet vårt er formet av hardtarbeidende bønder, og kulturlandskapet holdes fremdeles ved like av bønder. Dette er ikke et lett arbeid, og det å påstå at manuelt arbeid ikke er vanlig i dagens landbruk er vitterlig ikke en uttalelse basert . Det er noe jeg lar meg provosere av, for jeg har selv erfart og kjenner mange som daglig erfarer hvor mye manuelt arbeid det faktisk er. Så ikke kom her og be meg om å roe meg ned. Kommenter tema du vet noe om istedet..... Det handler ikke om at jeg bryr meg for mye om hva andre folk sier, det handler om at du skal kommentere alt og ingenting, i dette tilfellet noe du ikke har peiling på. Dette er ikke flisespikkeri, og handler ei om semantikk.

Ok. Det er mulig det er mer manuelt arbeid i dag enn jeg trodde, men det er nok fortsatt mindre enn i tidligere tider. At noen, som f.eks. familien din, fortsatt holder gamle tradisjoner hevd (all honnør til dere for det), endrer ikke på hovedtendensen, som er at det er mange færre som driver med det i dag enn før i tiden. Det blir derfor lengre mellom hver gang vi ser folk som aldri trener med vekter, men som er sterke likevel, i hvert fall i i grepet, håndbak, markløft, og kanskje press over hodet.

Samboeren til mora mi lukka på første forsøk i en alder av 54 år Captains of Crush #2. Han har bare drevet med manuelt arbeid hele livet, samt en del jogging og sykling. De fleste på treningssentre rundt omkring klarer ikke CoC #2. Men så er det klart dette kan ha mye med gener å gjøre også, da. Det er jo et evig dilemma om folk er blitt sterke på grunn av at at de har trent bra eller om det er på grunn av at de har et bra anlegg for å bli sterke, og at de ville blitt sterke av hvilken som helst fysisk aktivitet.

Jeg tar ingen som helst sin side i denne diskusjonen, og jeg vil være forsiktig med å påstå at manuelt arbeid fra ung alder gjør folk sterkere enn studiotrening. Men man blir nok godt gjennomtrent av  tømmerhogging, bæring, bygging, skruing, gåing, graving osv. Men at en person som har drevet med dette hele livet, vil ha et godt grunnlag for hvilken som helst idrett han ville begynne med i ungdommen tør jeg påstå.

Utlogget nitramm

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 100

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #47 : 09. april 2011, 12:56 »
Ja, tendensen er at det er mindre i dag, dessverre. Det lønner seg ikke med mindre bruk, og det er disse små brukene at manuelt arbeid er påkrevd, da det ikke ligger til rette for industrialisert jordbruk i like stor grad. Dessuten må man huske på at det meste fysiske arbeidet ikke er tunge løft som man gjør det på studio. Det er mer utholdenhetsbasert. Dermed vil nok mange være jævlig seige men ikke nødvendigvis vanvittig sterke på 1rm.

Som du sier, det har også med genetikk å gjøre. Men jeg må si meg enig i at det legger et grunnlag for videre trening, nettopp på grunn av at man har vendt seg til fysisk arbeid og smertetoleranse. Det er ihvertfall min personlige erfaring. Å måke silo 14 timer om dagen, 10 dager på rad hjelper ikke stort for maksløfting, men det legger et fint grunnlag for videre trening om man ønsker det.

Utlogget ~Arion~

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #48 : 09. april 2011, 13:18 »
"Å måke silo 14 timer om dagen, 10 dager på rad hjelper ikke stort for maksløfting, men det legger et fint grunnlag for videre trening om man ønsker det."

hva skjer da om du må måke silo morgen og kveld, jobber med øks og sag, løfter, lemper og bærer tømmer i mellom til du skal i fjøset på kvelden? og etter 1 måned så skal jobbes i et stein brudd der du skal slegge løs stein som du må løfte og bære med deg dit du skal ha det i en måned + fjøs morgen og kveld hele dagene. og en måned etter skal du på lofot fiske der du må ro i en båt som er stygg tung fra før + at du skal ha med deg mat som skal vare og avstanden er mange mange mil dit du skal? og været kan være dårlig så du må ta enda hardere tak for å komme noen vei. særiøst, TENK NÅ LITT. de sterkeste løftet og BAR med seg en færing med utstyret dær vekten er rundt en 280 kg for å få gratis skyss med evnt stor båt som feks hurtigruten osv.. vekten på en færing var rundt 250 kg når den var brukt og søkk full av vann + utstyret og maten de skulle ha med seg.


prøv og leve det livet dær et helt LIV, så hadde mann sett det selv. kroppen utvikler seg etter omstendigheter og tillværelsen du lever i, så det er ikke spørsmål.


"Hvilken bakgrunn har dere to (~Arion~ og Alkoholikeren) for å mene det dere mener??!
Er en av dere bønder og/eller konkurert i strongman?"


ok.. den eneste mannen jeg har sett i hele mitt liv som løfter en full olje tønne på 200 kg opp til brystet som du løfter en atlas sten opp på stativet er 54 år gammel!! hva i all verden tror du mannen hadde gjort som 30 - 35 åring da?! gå og prøv å løft et selv nå som du sikkert er i din beste alder, så får du kjenne selv at det er almektige tunge tak det der. og for å få det opp til brystet skal du ha et grep, underarms og rygg styrke av dimensjoner. han har konkurert mot torkel ravndal da han hadde sin turne, han fikk 10 tusen på den tiden for å trekke 250 kg i markløft, og det var sånn ca det tungste han klarte i mark. som jeg sier så er det ikke det jeg prøver å si, jeg prøver å fortelle at når det er allsidige løft som stein, tømmer, gravmaskin skuffe eller hva du enn måtte ønske så vill en som har jobbet naturlig være sterkere.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #49 : 09. april 2011, 13:56 »
Så godt som ingen? Haha, du beviser bare at du er en jævla byfitte

Vi burde slutte å subsidiere sånne som deg.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #50 : 09. april 2011, 14:01 »
Om gårdsarbeid hadde vært den beste måten å bli sterk på, ville alle Strongmen, styrkeløftere, brytere osv. Trent på denne måten da de vil gjøre det best mulig i sin idrett. Så enkelt er det.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Joda_jau

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 988
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 988

  • Mer som det ja sa dem!
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #51 : 09. april 2011, 14:16 »
Om gårdsarbeid hadde vært den beste måten å bli sterk på, ville alle Strongmen, styrkeløftere, brytere osv. Trent på denne måten da de vil gjøre det best mulig i sin idrett. Så enkelt er det.

Olaf Tufte har jo inkorporert gårdsarbeid i treningsopplegget sitt. Han er ingen spjæling Wink Når det er sagt så er vel ikke slikt arbeid den optimale måten for å bli best i idretter som går mye på maksimal styrke.

Faen til tempratur her inne forresten Cheesy

Utlogget burny_

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 249
  • Honnør: 178
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 249

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #52 : 09. april 2011, 14:18 »
At ingen ser det.... Arion er et:

TROLL




Forøvrig så har jeg samme diskusjonen med folk på jobb ofte... Nytter ikke å si i mot, så gir faen og bare jatter med Smiley

Utlogget ~Arion~

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #53 : 09. april 2011, 14:27 »
skogs troll ialefall!

hehe neinei, det er opp til vær og en. men elsker slike diskusjoner, uansett hvor de ender Wink

Utlogget ivar.v

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 562
  • Honnør: 188
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 562

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #54 : 09. april 2011, 14:46 »
"Å måke silo 14 timer om dagen, 10 dager på rad hjelper ikke stort for maksløfting, men det legger et fint grunnlag for videre trening om man ønsker det."

hva skjer da om du må måke silo morgen og kveld, jobber med øks og sag, løfter, lemper og bærer tømmer i mellom til du skal i fjøset på kvelden? og etter 1 måned så skal jobbes i et stein brudd der du skal slegge løs stein som du må løfte og bære med deg dit du skal ha det i en måned + fjøs morgen og kveld hele dagene. og en måned etter skal du på lofot fiske der du må ro i en båt som er stygg tung fra før + at du skal ha med deg mat som skal vare og avstanden er mange mange mil dit du skal? og været kan være dårlig så du må ta enda hardere tak for å komme noen vei. særiøst, TENK NÅ LITT. de sterkeste løftet og BAR med seg en færing med utstyret dær vekten er rundt en 280 kg for å få gratis skyss med evnt stor båt som feks hurtigruten osv.. vekten på en færing var rundt 250 kg når den var brukt og søkk full av vann + utstyret og maten de skulle ha med seg.


prøv og leve det livet dær et helt LIV, så hadde mann sett det selv. kroppen utvikler seg etter omstendigheter og tillværelsen du lever i, så det er ikke spørsmål.

Er jo en selvfølge at kroppen utvikler seg og tilpasser seg slikt arbeid.
Det er helt klart at man kan bli en seig jævel av å drive slikt gammeldags gårdsarbeid, men du får ikke en maksstyrke slik som strongman/styrkeløftere får!!
Hele diskusjonen går jo på hva du blir sterkest av, og det kan jo uuumulig være tvil om det.

Men helt klart, av å ha en arbeidsdag som du forklarer der - så blir man fryktelig seig (og sterkere enn vanlige folk), men man blir jo ikke sterkere enn en som kun fokuserer livet sitt rundt det å bli sterk og teknisk god!


Finito!
Nå gidder ikke jeg mer om dette tåpelige temaet.
"Don't argue with a fool, because people from a distance can't tell who is who."

Utlogget clenclen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 96

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #55 : 09. april 2011, 14:50 »

jeg tror personlig at dere ikke tåler tanken på at en annen type trening skal være bedre enn deres egen siden dere ikke har tillgang på det.



Alle har vel muligheten til og gå rundt og løfte på store steineer og trær Tongue men er ikke noe poeng i det hvis du er medlem på et treningstudio Smiley

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #56 : 09. april 2011, 15:00 »
Dette blir for tidkrevende å fortsette noe særlig lengre. Jeg har utrolig nok allerede satt av et par timer til disse idiotene, så svak som jeg er for fristelsen til å knuse slike idioter og få de ned på jorda. Jeg ser nå at det egentlig ikke fungerer sånn. De lar seg ikke rikke en millimeter, og stiller du de opp mot veggen med verdens mest overbevisende argumentasjon, lukker det øynene og roper "BLABLABLABLA".

De svarer ikke på noe noe av det jeg ber de om å svare på. For det jeg spør de om, er de mest avkledende spørsmålene de kan få. Det er spørsmål de ikke kan svare på, uten å 1) vise at de tar feil, og at de merker det, eller 2) vise at de rett og slett ikke fatter noe som helst, og bare tar feil uten å skjønne det selv.

Disse bygdesjelene baserer alle deres teorier på føleri og ingenting på vitenskap. Når de blir møtt med god argumentasjon for hvorfor teoriene deres om at "gamle, flotte bønder fra 1800-tallet hadde banket dagens [alle sterke folk i dag, i praksis - både på proff- og amatørnivå]" ikke holder mål, SVARTE FAKTISK ARION NÅ NETTOPP:

Sitat
jeg tror personlig at dere ikke tåler tanken på at en annen type trening skal være bedre enn deres egen siden dere ikke har tillgang på det.

Og der kom det. Av alle ting han ikke burde sagt, er sannsynligvis dette blant de verste tingene han kunne valgt. Å si dette, er det samme som å si rett ut at "ja, jeg er bare en kørk fra landet". Det bekrefter det mange har merket for lenge siden. At han er typen som, på forhånd, hadde innstilt seg på å ikke fire på meningene sine. Uansett hvor godt folk argumenterer. Når jeg da, åpenbart, må ha truffet ganske bra, får jeg høre at jeg "får folk til å mene det jeg mener" (han sa dette faktisk tidligere, for alle som ikke har lest tråden), og ser med andre ord ikke forskjellen på god, saklig argumentasjon og manipulering. Det er ikke rart man ikke kan forklare en slik person noe som helst.

Og han andre, Alkoholikern, sa nettopp at benkpress ikke var en god styrkeøvelse fordi "hvor ofte kommer du over en øvelse som benkpress i det virkelige liv?". Igjen må jeg svare på samme måte som jeg har svart på flere andre ting de har sagt i denne tråden til nå: OOOOOOOOOOOOOOOOG SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ DAAAAAAAAAAAAAAAAAAA?

Og så da, Alkoholikern? OG SÅ DA? Hvorfor betyr dette noe? Vi snakker om hvor sterk en person er, ikke hva som er fornuftig å trene mtp. gårdsarbeid. At en bonde ikke løfter en dritt i benk, er fordi han ikke har noen forutsetninger for å bli god i dette. Det viser bare at han er svak i enkelte muskler, ikke at benkpress er ubrukelig som styrkeindikator på en bonde, fordi bonden suger i den "siden han aldri gjør noe lignende arbeid til vanlig".

Alkholikern, FORKLAR HVA DU TENKTE HER.

Du nevnte også noe om at mange strongman-øvelser nettopp er tatt fra gårdsarbeid. Slikt som Farmers walk etc. Men hvor mange bønder har du sett gå med 150 kg i hver hånd? Øvelsen ligner på arbeid som ble utført på gård, men hvor mange bønder tror du virkelig hadde klart å løfte konkurransevektene som brukes i strongmankonkurranser? Arion snakket jo (eller var det du?) faktisk tidligere om at "gamle bønder hadde kastet en 180 kg atlasstein opp som bare det". Bare denne setningen avskriver jo personen som sa det som kvalifisert debattant.

Jeg blir bare matt. Hva skal man si til disse nautene? De virker som ganske enkle sjeler begge to, som ikke er så interessert i å finne sannheten på ting. Snarere å heller få bekreftet at deres inngrodde, grunnløse bygdesyn er korrekt, så de kan føle at de har litt å fare med.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #57 : 09. april 2011, 15:04 »
Alle har vel muligheten til og gå rundt og løfte på store steineer og trær Tongue men er ikke noe poeng i det hvis du er medlem på et treningstudio Smiley

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/the_secret_of_loaded_carries&cr=

Interessant artikkel.

Utlogget ~Arion~

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #58 : 09. april 2011, 15:17 »
hahahaha du er den eneste jeg bare ikke klarer å ta seriøst paramora. du skal være temaets detektiv og skal ha allt inn med teskje, men det er morsomt.

"At han er typen som, på forhånd, hadde innstilt seg på å ikke fire på meningene sine. Uansett hvor godt folk argumenterer."


henger du pass langt etter egentlig? nå må jeg faktisk le. jeg snakker om allsidig sterk. en på studio vill jo være sterkere i de han driver med, og omvendt. det er ikke jeg som vill ha både pose og sekk, det er du Smiley

men nå er jeg lei av at du skriver en hel bok om hvem jeg er, hvor dum jeg er og hvor mye gramatikken min suger. det er ganske morsomt med slike som deg, du får en enkel diskusjon til å spore helt av og er allt for stor i kjeften til at mann i det hele tatt kan diskutere med deg.

"Og der kom det. Av alle ting han ikke burde sagt, er sannsynligvis dette blant de verste tingene han kunne valgt. "


igjenn skal du blåse opp ting igjenn med den store kjeften din. kan du ikke bare diskutere istede for å skrive ting som proviserer og dømmer? hvis du går helt tillbake til starten og ser det første innlegget ditt så sier det mye om holdningen din.

Utlogget ~Arion~

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #59 : 09. april 2011, 15:20 »




akkurat det der jeg snakker om, som det ser ut til at 5% forstår. allsidig trening gir mer, styrke vill følge utholdenhet.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!