Skrevet av Emne: Begrense hypertrofi  (Lest 6599 ganger)

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Begrense hypertrofi
« #15 : 28. april 2011, 16:53 »
Sitat
Mener du styrke i forhold til hypertrofi eller absolutt hypertrofi? Og hva men hyperplasi da? Eller tenker du egentlig kun på muskelmasse?

Tror du må spesifisere litt nærmere hva du er ute etter.

Hva slags relevans har dette til spørsmålet mitt? bare lurer. Tenker du på funksjonell hypertrofi?
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Begrense hypertrofi
« #16 : 28. april 2011, 17:03 »
Ja det gjelder for meg å bli sterk uten å gå opp i vekt. Men akkurat det med å ikke gå i kcal overskudd sliter jeg med. hehe, men det er en annen sak.

Men får vel tenke på kostholdet.
Jeg vet jo at ved styrke på gym så kan hypertrofi begrenses med lavt volum og få reps. Men er jo litt annerledes med kroppsvektøvelser. da belastningen er så lav at man må ta mange reps for å få effekt. Men "bygge-trening" er jo vanligvis i området 8-15 rep og det er ofte der jeg havner på kroppvektøvelser. Skjønner problemstillinga eller? Smiley

Men kjører på med klapp-øvelser og begrenser meg litt og kjører litt strikt på kosthold
Jeg skjønner problemstillingen godt, men du behøver ikke å være opptatt av å begrense muskelveksten.

Spiser du overskudd går du opp i vekt, samme om du driver "byggetrening" eller "styrkeløfttrening".

Spiser du vedlikehold, går du ikke opp i vekt. Trener du bra og spiser nok proteiner, vil du øke i muskler, men gå ned i fett. Men du vil ikke gå opp i vekt. Da MÅ du spise mer enn du forbrenner. Derfor er det ikke muskelvekst som er problemet ditt, men heller kalorioverskuddet. Fatter?

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Begrense hypertrofi
« #17 : 28. april 2011, 18:31 »
Vel hypertrofi gjelder ikke bare muskler, men også andre vev og organer.
Hyperplasi er bare påvist på dyr, såvidt jeg er kjent.
Å i det tilfellet jeg leste om var det bruk av HGH (Veksthormoner) som skapte hyperplasi.

japp, derfor jeg lurte på hvorfor han blander inn dette Smiley  og ja jeg glemte organer og vev Smiley men ganske tydelig at det ikke er det det er sankk om her da Smiley

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Begrense hypertrofi
« #18 : 28. april 2011, 18:50 »
Hvordan begrenser man hypertrofi når man trener kroppsvektøvelser?

hehe..god dag mann økseskaft, til og med hyperplasi klarte noen å dra inn her;-)

Spørsmålet ditt er: hvordan begrenser man hypertrofi når man trener med kroppsvekt?

Ikke gjør det så komplisert. Du vil trene med kroppsvekt, øke i styrke, og ikke i størrelse.
Løsning: tren øvelser med kroppsvekt.

Ved kun å bruke din egen kroppsvekt vil du ha en progressiv økning i antall repetisjoner, noe som gir deg en relativt god styrkeøkning i forhold til din egen kroppsvekt. Men da intensitet og progressjon styres av ett etter hvert høyt reps antall, er dette følgelig heller ingen treningsmetode man blir stor av, så muligheten for hypertrofi i form av volumøkning (sammenliknet med andre relaterte treningsformer) begrenser seg selv.

190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Zept

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 201

Sv: Begrense hypertrofi
« #19 : 03. mai 2011, 00:48 »

du har lært deg mange fine ord Smiley men hypertofi er nå en gang hypertrofi uansett, fellesbetegnelse for større muskler. om dette kommer fra økt tversnitt av muskelfibre eller nye muskelfibre spiller ingen rolle.
når det er sagt siden du nevner hyperplasi, har du noe dukumentasjon på at dette faktisk er mulig ved styrketrening? og i såfall hvordan ?


til OP

du har ikke mulighet til å trene kropsvekt øvelser med ekstra vekt på da? for å trene FÅ reps for relativ styrke? hvis ikke må du gå for mer avanserte kropsvekt øvelser, som forsalget over feks, med klappe hangups osv. med explosiv utførelse

Svaret er da ganske simpelt. Tren kun med lav belastning og mange reps. Hypertrofi skjer best når en trener med mindre enn ca. 8-12 reps maks (sånn rundt der en plass). For å unngå hypertrofi burde en altså holde seg lagt over dette i antall reps. Eksempel på en slik øvelse kan være push ups; klarer en mer en 50 reps så kan en trene så mye push ups en vil uten at musklene vil bli noe større.

Hvordan styrketrening evt. påvirker hyperplasia er nok et tema som ikke er forsket godt nok på. Jeg kan hvertfall ikke huske å sett noe klare forskningsresultater som har vært i stand til å avgjøre dette i den ene eller andre retningen. Men nå streifer vi langt unna det OP spurte etter.

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Begrense hypertrofi
« #20 : 03. mai 2011, 14:31 »
Svaret er da ganske simpelt. Tren kun med lav belastning og mange reps. Hypertrofi skjer best når en trener med mindre enn ca. 8-12 reps maks (sånn rundt der en plass). For å unngå hypertrofi burde en altså holde seg lagt over dette i antall reps. Eksempel på en slik øvelse kan være push ups; klarer en mer en 50 reps så kan en trene så mye push ups en vil uten at musklene vil bli noe større.

Hvordan styrketrening evt. påvirker hyperplasia er nok et tema som ikke er forsket godt nok på. Jeg kan hvertfall ikke huske å sett noe klare forskningsresultater som har vært i stand til å avgjøre dette i den ene eller andre retningen. Men nå streifer vi langt unna det OP spurte etter.


ja det er helt riktig at man kan ttrene høyrep også, men det er bedre for styrken å trene TUNGT for relativ styrke, med repetisjoner under 3 rep.
men helt klart man kan trene høyrep også. men langt fra like effektivt

Utlogget Zept

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 201

Sv: Begrense hypertrofi
« #21 : 03. mai 2011, 16:08 »

ja det er helt riktig at man kan ttrene høyrep også, men det er bedre for styrken å trene TUNGT for relativ styrke, med repetisjoner under 3 rep.
men helt klart man kan trene høyrep også. men langt fra like effektivt

Lav rep er så klart mye bedre for styrken, men lav rep trening vil gi en relativt stor økning i muskelmasse på sikt også noe jeg mener OP spesifikt ikke ønsket.

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Begrense hypertrofi
« #22 : 04. mai 2011, 01:04 »
ZEPT,

Hvordan kan lavrep øke muskelmassen på sikt hvis man er i kaloribalanse og når lav rep i forskning har vist seg å bygge lite med muskelmasse men mye styrke?

Og I mange øvelser klarer jeg max 10-15 reps. Dvs det er tungt!
Dette faller jo inn under byggetrening. Skjønner at hvis jeg klarer 50 reps lett at da begrenser hypertrofien seg. Men når jeg er helt utmattet etter 20 reps ser jeg på dette som så metabolsk stimulerende at det stimulerer til muskelvekst.

Anyway Ikke noe big problem, men fint å diskutere
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Begrense hypertrofi
« #23 : 04. mai 2011, 01:16 »
Neineineinei hvordan nådde denne tråden side 2?

Ikke gå opp i vekt.

Der er alt du trenger å vite. Det har ingenting med reps, sett og annet fjas å gjøre.

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Begrense hypertrofi
« #24 : 04. mai 2011, 07:53 »
Neineineinei hvordan nådde denne tråden side 2?

Ikke gå opp i vekt.

Der er alt du trenger å vite. Det har ingenting med reps, sett og annet fjas å gjøre.


skulle tro det kom et bedre svar fra en utøver,

man kan fint få større muskler ved å ligge i kcal balanse.
man kan fint beholde sammekopsvekt å få mere mukselmasse, DET ER HELT klart at antall reps har noe å si! man anbefaler ingen som vil begrense hypertrofi å ligge i kcal balanse å trene 8-12 rep! det er jo bare så dumt det kan få blitt.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Begrense hypertrofi
« #25 : 04. mai 2011, 12:18 »

skulle tro det kom et bedre svar fra en utøver,

man kan fint få større muskler ved å ligge i kcal balanse.

Så flott at du på en overbevisende måte fastslo dette.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Begrense hypertrofi
« #26 : 04. mai 2011, 12:37 »
Skjønner problemstillinga eller?

Nei.

Drit i reps, sett og annet fjas som Evis sa her ovenfor. Hvis du ikke vil bli større så spis ikke mer enn at du holder vekten.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!