Skrevet av Emne: hvordan få best effekt av markløft?  (Lest 9369 ganger)

Utlogget prebnoz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 206
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 206

  • Get fit or get fat...
hvordan få best effekt av markløft?
« : 28. juni 2011, 16:53 »
hvilket antall reps og set er å foretrekke når en skal kjøre mark og er ute etter styrke og muskeløkning? evt. hvor mange % av 1RM skal man kjøre?

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #1 : 28. juni 2011, 17:09 »
hvilket antall reps og set er å foretrekke når en skal kjøre mark og er ute etter styrke og muskeløkning? evt. hvor mange % av 1RM skal man kjøre?

Greit å ha ulike perioder der man har fokus på ulike ting, f.eks en med volum i fokus, en med maksstyrke i fokus.

Generell huskeregel
Styrke: 1-3 reps per sett
Styrke og volum: 3-6 reps pr sett
Volum: 6-10 reps pr sett
Volum og utholdenet: 10-12 reps pr sett
Utholdenhet: 12+ pr sett

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #2 : 29. juni 2011, 03:31 »
Greit å ha ulike perioder der man har fokus på ulike ting, f.eks en med volum i fokus, en med maksstyrke i fokus.

Generell huskeregel
Styrke: 1-3 reps per sett
Styrke og volum: 3-6 reps pr sett
Volum: 6-10 reps pr sett
Volum og utholdenet: 10-12 reps pr sett
Utholdenhet: 12+ pr sett

Dette er egentlig ikke helt riktig i mine øyne. Det skal sies at 5 repetisjoner bygger endel muskelmasse, om ikke mer enn 10 repetisjoner, men det skal også sies at jeg skriver dette av egen erfaring, noe som tilsier at ikke alle nødvendigvis er enige. Cheesy
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #3 : 29. juni 2011, 03:42 »
Greit å ha ulike perioder der man har fokus på ulike ting, f.eks en med volum i fokus, en med maksstyrke i fokus.

Generell huskeregel
Styrke: 1-3 reps per sett
Styrke og volum: 3-6 reps pr sett
Volum: 6-10 reps pr sett
Volum og utholdenet: 10-12 reps pr sett
Utholdenhet: 12+ pr sett

Greit å skille mellom muskelvekst/hypertrofi og volum. Volum i treningssammenheng er vel mest brukt for å beskrive treningsmengde og ikke muskelmasse som jeg går ut i fra at du mener her.

Lurer forøvrig på hvem som trener markløft for utholdenhet...

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #4 : 29. juni 2011, 11:20 »
Dette er egentlig ikke helt riktig i mine øyne. Det skal sies at 5 repetisjoner bygger endel muskelmasse, om ikke mer enn 10 repetisjoner, men det skal også sies at jeg skriver dette av egen erfaring, noe som tilsier at ikke alle nødvendigvis er enige. Cheesy

Dette er ikke noe jeg har kommet på selv, hvis det var det du lurte på Smiley
I boka idrettslæreboka Gymnos, står det slik.

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #5 : 29. juni 2011, 11:21 »
Lurer forøvrig på hvem som trener markløft for utholdenhet...

Utholdene styrke... Ikke maraton utholdenhet. Flere boksere og kamportutøvere som trener som trener det. Så det er heller ikke noe jeg har kommet på selv, hvis du lurte Wink

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #6 : 29. juni 2011, 13:29 »
I boka idrettslæreboka Gymnos, står det slik.

Finn bedre kilder enn Gymnos, da det står bøtter og spann av tull der. Hvorfor følge den boken, når vi kan følge studier og dokumenterte beviser? Uansett så har som sagt alle forskjellige meninger ang. dette..
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget 3sp3n

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 960
  • Honnør: 69
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 960

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #7 : 29. juni 2011, 13:45 »
Dette er ikke noe jeg har kommet på selv, hvis det var det du lurte på Smiley
I boka idrettslæreboka Gymnos, står det slik.

OK.

Forøvrig, bør man heller se hva de beste coachene "over there" anbefaler. Rippetoe, cressey ++ Ikke slenge fram en bok som er ment på 15-16 åringer, og som såvidt toucher styrketrening.

Finn bedre kilder enn Gymnos, da det står bøtter og spann av tull der. Hvorfor følge den boken, når vi kan følge studier og dokumenterte beviser? Uansett så har som sagt alle forskjellige meninger ang. dette..

Honnør!

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #8 : 29. juni 2011, 14:57 »
OK.

Forøvrig, bør man heller se hva de beste coachene "over there" anbefaler. Rippetoe, cressey ++ Ikke slenge fram en bok som er ment på 15-16 åringer, og som såvidt toucher styrketrening.

Honnør!

Cheesy
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #9 : 29. juni 2011, 19:44 »
Finn bedre kilder enn Gymnos, da det står bøtter og spann av tull der. Hvorfor følge den boken, når vi kan følge studier og dokumenterte beviser? Uansett så har som sagt alle forskjellige meninger ang. dette..

Sa jeg at det som står i boken er det eneste som er rett?


Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #10 : 29. juni 2011, 19:48 »
Forøvrig, bør man heller se hva de beste coachene "over there" anbefaler. Rippetoe, cressey ++ Ikke slenge fram en bok som er ment på 15-16 åringer, og som såvidt toucher styrketrening.

Jeg kan slenge fram akkurat det jeg vil Wink Det er opp til dere hvordan dere tolker ting.

Jeg gjenga ett mini utdrag fra den boka, og sa at jeg ikke hadde funnet på det selv, oppga deretter kilden. Da er det faktisk latterlig å reagere lik dere gjør Smiley

Jeg har ikke sagt at det er nødt til å være slik.

Utlogget 3sp3n

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 960
  • Honnør: 69
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 960

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #11 : 29. juni 2011, 19:54 »
Jeg kan slenge fram akkurat det jeg vil Wink Det er opp til dere hvordan dere tolker ting.

Jeg gjenga ett mini utdrag fra den boka, og sa at jeg ikke hadde funnet på det selv, oppga deretter kilden. Da er det faktisk latterlig å reagere lik dere gjør Smiley

Jeg har ikke sagt at det er nødt til å være slik.

Er det latterlig at vi reagerer på kildene dine? Hvorfor skulle vi ikke kunne kritisere kildene som blir oppgitt? Er du i slekt med noen som har skrevet boken?

Du kunne like gjerne oppgitt allers ukeblad, som er ett magasin for eldre kvinnfolk. Like pålitelig det.

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #12 : 29. juni 2011, 20:03 »
Er det latterlig at vi reagerer på kildene dine? Hvorfor skulle vi ikke kunne kritisere kildene som blir oppgitt? Er du i slekt med noen som har skrevet boken?

Du kunne like gjerne oppgitt allers ukeblad, som er ett magasin for eldre kvinnfolk. Like pålitelig det.

Folk har forskjellige meninger. Ikke nødvendig å dra frem negativ tone, bare fordi du er uenig. Hvis du hadde vært jounalist og skrevet en spalte om at SV er bedre enn KRF, kritiserer jeg ikke hele bladet ditt, Like patetisk.

Hvis du misliker reps oppdelingen i utdraget, betyr det ikke at det er feil.

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #13 : 30. juni 2011, 12:43 »
Det som er latterlig er at alt som kommer fra amerikanske trenere som gidder å lage en webside blir slukt rått av alle forumrotter og blir brukt som fasit i enhver diskusjon. At disse folkene alltid har noe å selge selv om ikke alle reklamerer så veldig for det i artiklene sine ser man ut til å overse /  ikke fatte.

Tror dere ikke at Russland, Ukraina, Kina, Latvia, Norge etc. ikke har gode trenere med mye kunnskap? Disse trenerne har ikke interesse av å publisere enhver tanke på nett da de har en annen jobb: skape utøvere i verdensklasse som vinner titler!. Når var sist gang dere så en amerikaner hevde seg i vektløfting eller IPF? Og var denne personen i så til felle trent av Rippetoe eller Cressey?

Misforstå meg rett, det er flott at det finnes mye informasjon lett tilgjengelig på nett, men så og si alt stammer fra USA uten at de har så mange resultater å vise til i det siste...

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #14 : 30. juni 2011, 12:49 »
Det som er latterlig er at alt som kommer fra amerikanske trenere som gidder å lage en webside blir slukt rått av alle forumrotter og blir brukt som fasit i enhver diskusjon. At disse folkene alltid har noe å selge selv om ikke alle reklamerer så veldig for det i artiklene sine ser man ut til å overse /  ikke fatte.

Tror dere ikke at Russland, Ukraina, Kina, Latvia, Norge etc. ikke har gode trenere med mye kunnskap? Disse trenerne har ikke interesse av å publisere enhver tanke på nett da de har en annen jobb: skape utøvere i verdensklasse som vinner titler!. Når var sist gang dere så en amerikaner hevde seg i vektløfting eller IPF? Og var denne personen i så til felle trent av Rippetoe eller Cressey?

Misforstå meg rett, det er flott at det finnes mye informasjon lett tilgjengelig på nett, men så og si alt stammer fra USA uten at de har så mange resultater å vise til i det siste...

FULLSTENDIG ENIG!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!