Skrevet av Emne: Ufullstendige reps, bare tull?  (Lest 12777 ganger)

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #15 : 30. juni 2011, 07:31 »
Jeg eksperimenterte med dette før og prøvde meg litt fram. Ufullstendige reps og fulle reps. Etter noen mnd med dette kom jeg fram til det som var best for meg 1,5 reps = 1 reps. Dvs med 1,5 reps at første repset feks benk er helt opp, så helt ned, deretter halveis opp og ikke helt ned (ufullstending reps). Med dette trikset var jeg innom begge områder og fikk bedre kontakt med hver muskelgruppe. Fungerte utmerket på meg, fikk bedre pump og trykk i musklene. Merket det også veldig godt på fremganget. De eneste øvelsene jeg ikke gjorde dette på var mark. Av og til gjorde jeg det på knebøy, men da må vektene minsket litt.

I senere tid fant jeg at Brandon Curry gjorde det samme Wink Link til intervju med han:
http://www.bodybuilding.com/fun/asilver1.htm
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget vitobito

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 650
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 650

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #16 : 30. juni 2011, 08:15 »
Et av hovedproblemene slik jeg ser det både med ufullstendige reps, og juksing (ikke at de to egentlig er relatert) er at måling av progresjon kan være vanskelig.

Da du har en økning, vet du at økningen er som en følge av at du faktisk har blitt sterkere. Eller at du faktisk bare jukset mer i utførelsen, som førte til at du klarte et par reps til.

Som sagt, juksing og partial reps er overhodet ikke det samme, men tilsvarende ved partial reps: Klarte man fler denne gangen rett og slett fordi man kjørte de "enda mer delvis"?

Det eneste dette betyr er at selv om delvise reps antagelig er fornuftig, er det allikevel hensiktsmessig å også kjøre fulle for rett og slett å måle fremgang.
Det er helt riktig. De samme personene som pusher ufullstendige reps på me, kan heller ikke forstå poenget med å løfte et bestemt antall kg i f.eks benk eller bøy.
Vitobito's Treningslogg!

OHP: 1x95 kg,4x80 kg
Bøy: 3x155 kg 1x160 kg
Benk m/stopp : 1x127,5 kg, 3x115 kg
Mark: 1x190 kg,1x3180 kg, 10x140 kg
Box bøy : 1x5 150 kg

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #17 : 30. juni 2011, 08:39 »
Du kan jo sjekke ut Power Factor Training for et veldig ukonvensjonellt syn på rep range.

Utlogget madsaa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 394
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 394

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #18 : 30. juni 2011, 09:55 »
http://myrevolution.no/s/tips-tanker-trening-borge-fagerli/

"Hold spennet på muskelen! Du har kanskje hørt om okklusjons-effekten eller Kaatsu? Det er studier som viser at ved å stenge blodtilførselen på kunstig vis med en blodtrykksmansjett, så vil lette vekter helt ned mot 10-30% av din 1 rep maks, gi muskelvekst som er høyere enn med tunge vekter. Selv i avanserte løftere ser man svært imponerende muskelvekst i løpet av bare 1-2 uker. Før du går til anskaffelse av en blodtrykksmansjett som du surrer rundt halsen for maks hjerne-vekst sånn at du skal bli like smart som meg…så kan jeg fortelle deg hvordan du etterligner denne effekten uten hjelpemidler.

Du har sikkert lært at du skal trene hele bevegelsesområdet til en muskel for best treningseffekt. Vel, dette er en sannhet med modifikasjoner, for realiteten er at du bør trene innenfor muskelens mest EFFEKTIVE bevegelsesområde. Dette innebærer at du skal trene når muskelen er nesten uttøyd uten å overstrekke den, og så må du stoppe bevegelsen før du låser leddet helt ut. I topposisjon vil muskelen delvis slappe av og få tilført oksygen, og du mister den nevnte okklusjonseffekten. For å oppnå dette skal du altså ikke strekke beina helt ut på knebøy eller beinpress, eller strekke armene helt ut på roing, nedtrekk, bicepscurl, benkpress, skulderpress eller tricepsextensions. Stopp når det fremdeles er en knekk i knærne eller albuene. Avhengig av din struktur kan det også være en fordel å ikke strekke muskelen for mye, som jeg tidligere har nevnt på benkpress – her vil det for mange være mer gunstig å stoppe når stanga er noen cm over brystkassen som i en Floor Press.

Jeg kan også anbefale å holde kontraksjonen et kort sekund på øvelser som bicepscurl, nedtrekk og roing – dvs klem muskelen hardt, men det er ikke nødvendig å dra stanga helt ned til haka på nedtrekk eller helt opp til magen på roing, eller løfte stanga høyere enn ca øvre del av magen på bicepscurl. Du må nok bruke lettere vekter i starten, men en kortere bevegelse vil også gjøre at du etter hvert klarer å løfte tyngre. Det er ikke nødvendig å la vekta dikteres av hvor mye du klarer å trekke helt ned til muskelens mest kontraherte posisjon (som er den svakeste posisjonen). Et annet eksempel på dette er sidehev for skuldrene. Prøv med tyngre vekter, løft armene til de er bare 45 grader ut fra kroppen – like før det punktet der de fleste heiser skuldrene opp til ørene og gjør det til en trapezius-øvelse – og senk ned til armene er 10cm ut fra kroppen (altså ikke helt ned). Kjør 10-15 eksplosive reps på denne måten, gjerne med en liten stopp i topp og bunn på hver rep. Hvordan kjennes muskelen ut nå?

Mange skriker sikkert høye protester om “juks” allerede, men poenget her er som sagt å trene muskelen – ikke å få en billedskjønn og estetisk bevegelse som fullføres helt ut i både fleksjon og ekstensjon. Dette er ikke naturlig for kroppen heller, hvis du tenker deg om. Skal vi løfte og holde noe har albueleddet rundt 30-90 graders vinkel, det er ingen som først strekker armen helt ut og så løfter handleposene til haka. Om du konkurrerer i styrkeløft der det stilles krav til utførelsen for å få godkjente løft er situasjonen naturligvis en helt annen, men det forhindrer deg ikke fra å bruke denne kortreps-varianten som støtteøvelse. Du er jo på gymmet for å BLI sterkere, ikke bare for å vise andre eller egoet ditt hvor sterk du er NÅ.

Det vil altså se mer ut som korte repetisjoner (såkalte ‘partial reps’) der man kutter av 10-20% på både toppen og bunnen av bevegelsen. Bruk en eksplosiv bevegelse som gir høy impulsbelastning på muskelfibrene, men gjerne med variasjon av korte, markerte stopper i bunn og topp for å sikre at muskelen er under kontinuerlig spenn. Hvilepause mellom seriene anbefales fremdeles til 5-10 dype pust, tilsvarende ca 10-20 sekunder. Det skal være lang nok pause til at man kan fortsette, men ikke så lang at man mister effekten. En pause helt opp mot 20 pust på de aller tyngste vektene skal gå helt fint."

- Fra Børge Fagerli's nyeste artikkel på forsiden....
Dersom du sender han en mail kan du også få studiereferanser  Wink
20år - 180cm - 89kg

Markløft 1RM: 100kg
Knebøy 1RM: 90kg
Benkpress 1RM: 90kg

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #19 : 30. juni 2011, 23:33 »
"Ufullstendige" reps, som i BB, og partial reps (lockouts, racks deads, Power Factor etc etc) er nå to forskjellige ting...

Og at det skal være "juks" på noen måte, eller at man ikke skal kunne måle fremgang - om man blir i stand til å bruke tyngre vekter med samme form har man vel styrkefremgang? Og man kjører ikke "enda mer delvis" - man kjører samme bevegelsesratio som sist trening - og som 2000 treninger før det...  what
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #20 : 01. juli 2011, 00:12 »
Prøvde meg på mindre bevegelsesbane på ryggøkta i dag.
- Det er jo ingen tvil om at du får lengre TUT og kan kjøre med høyere vekter.

Alt i alt må jeg si at jeg likte det.

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #21 : 01. juli 2011, 00:15 »
 Weightlifter2 Markløft
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Bane

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 545
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 545

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #22 : 01. juli 2011, 22:14 »
Off-topic, men kan noen forklare hva lockout er? Prøvd å søke litt, men har ikke funnet noen definisjon på det.. (Kun funnet ting om streik osv!)

Utlogget Krabbatten

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #23 : 01. juli 2011, 22:26 »
Et matematisk synspunkt:

Ufullstendige reps (UR) = 25% av fullstendige reps (FR)

10 UR * 25 / 100 = 2,5 FR

2,5 FR *100 * 10 / 25 = 10 UR
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #24 : 02. juli 2011, 00:26 »
Synes selv ufullstendig reps funker dritbra i øvelser som benk, mp og chins, men likte ikke helt å ikke gå i lockout i knebøy og frontbøy
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #25 : 05. juli 2011, 22:49 »
Off-topic, men kan noen forklare hva lockout er? Prøvd å søke litt, men har ikke funnet noen definisjon på det.. (Kun funnet ting om streik osv!)
"Lockout" refererer til den delen av øvelsen hvor man "låser leddet". F. eks den øverste delen i et benkpress hvor armene strekkes helt ut, og albueleddet dermed "låses" i denne posisjonen. I en lockout-posisjon opplever løfteren å kunne hvile litt. Strekker du derimot ikke armene helt ut i benkpress, får ikke leddet låst seg slik at løfteren kan "hvile", og øvelsen blir dermed tyngre fordi spennet på musklene ikke reduseres mellom hver rep.

Har ikke veldig mye meninger om dette selv, men tenker at det sikkert kan ha en verdi på flere vis (jf. skader). Tenker likevel, når alt kommer til alt, at:

Du vil sannsynligvis ikke oppleve noen forskjell i utseende eller styrke om du bruker det ene eller det andre. Det viktigste er å dedikere seg til én av delene, måle fremgang under like forhold hele veien, og alltid bli litt og litt sterkere - enten det er med full lockout eller ikke.

Utlogget HJH

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 27

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #26 : 05. juli 2011, 22:59 »
Hva er TUT?

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #27 : 05. juli 2011, 23:04 »
Time Under Tension.

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #28 : 11. juli 2011, 23:34 »
Off-topic, men kan noen forklare hva lockout er? Prøvd å søke litt, men har ikke funnet noen definisjon på det.. (Kun funnet ting om streik osv!)

Lockouts er partials. Man setter pinsene i en rack og trener en viss ROM... F.eks siste 2/3 av en smalbenk eller whatever.
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #29 : 12. juli 2011, 01:14 »
Når vi er inne på partials;
Er det noe å tjene på å ta rackløft, egentlig? Har lenge hatt lyst til å prøve det.
Og hvis ja; hvor langt opp/ned skal man egentlig ha stanga?

(jada, off-topic. Grin )

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!