Skrevet av Emne: Fasiten  (Lest 2959520 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Fasiten
« #11145 : 29. mars 2010, 20:11 »
Det er egentlig kun behov for to klasser i styrkeløft: "Tjukk" og "Jævla Tjukk".
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Fasiten
« #11146 : 29. mars 2010, 20:56 »
Brytere, boksere og de i kampsport kan sikkert også bli slått av de som er i lettere vektklasser i mange tilfeller... Men jeg skjønner tanken din Einar, og den er jo mer "riktig" i forhold til dette med vektklasser nå. Men det er litt for revolusjonerende til at det kommer til å bli en realitet tror jeg.

Lurer dessuten på hvor lenge du skal skryte av en 11 år gammel juniormedalje. Med all din satsing burde du jo vise oss en medalje fra NM snart. Grin   Og da må du gidde å trene med utstyr, der er du for lat, og ifølge din egen teori er du dermed ikke en "ekte styrkeløfter".

din venn på fjellet.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Fasiten
« #11147 : 29. mars 2010, 20:58 »
Jeg er for sent ute tilå være først med kommentaren om utstyrstrening.

Men jeg er enig i at Det BURDE være en prioriet for en skikkelig styrkeløfter å gjøre det som skal til for å bli best i styrkeløft.
Herunder å få anstendig med kilo ut av utstyret.

Grin

Utlogget S.Sandness

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 925
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 925

Sv: Fasiten
« #11148 : 29. mars 2010, 22:22 »
Synes det er bra du fronter utstyrfri løfting, Einar Smiley
Reconstruction in progress Smiley

Utlogget Roy Holte

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 348
  • Honnør: 406
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 348

  • I`ll see you when Ragnarok begins.....
Sv: Fasiten
« #11149 : 29. mars 2010, 23:56 »
Jeg er for sent ute tilå være først med kommentaren om utstyrstrening.

Men jeg er enig i at Det BURDE være en prioriet for en skikkelig styrkeløfter å gjøre det som skal til for å bli best i styrkeløft.
Herunder å få anstendig med kilo ut av utstyret.

Grin

Det var det da;)


3xNSM 2000-2001-2002
2xIPF World Champion Benchpress
IPF European Champion Benchpress
IPF Nordic Benchpress Overall Champion
5x Norweigian Benchpress Champion

EX-IPF World Benchpress record holder-125kg Powerlift with 326kg
EX-IPF World Bencpress record holder-125kg-singellift with 327kg

EX-Strongman
EX-Powerlifter
EX-Benchpresser

www.strongmanroyholte-webshop.no
www.strongmanroyholte.no


Give them nothing...but take from them everything!

I`ll be back........I`ll raise again!and again...and again...my spirit they never get!

May GOD have mercy upon my enemies
......because I won`t!

Utlogget Roy Holte

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 348
  • Honnør: 406
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 348

  • I`ll see you when Ragnarok begins.....
Sv: Fasiten
« #11150 : 29. mars 2010, 23:58 »
Synes det er bra du fronter utstyrfri løfting, Einar Smiley

Mere utstyrfri enn nakenbøy går det vel ikke an å komme....kanskje nakenbøy for damer...mulig.Wink
Hadde forsåvidt vært bedre for min del iallefall;)

En utfordring til Ingunn.....Wink


3xNSM 2000-2001-2002
2xIPF World Champion Benchpress
IPF European Champion Benchpress
IPF Nordic Benchpress Overall Champion
5x Norweigian Benchpress Champion

EX-IPF World Benchpress record holder-125kg Powerlift with 326kg
EX-IPF World Bencpress record holder-125kg-singellift with 327kg

EX-Strongman
EX-Powerlifter
EX-Benchpresser

www.strongmanroyholte-webshop.no
www.strongmanroyholte.no


Give them nothing...but take from them everything!

I`ll be back........I`ll raise again!and again...and again...my spirit they never get!

May GOD have mercy upon my enemies
......because I won`t!

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #11151 : 30. mars 2010, 01:39 »
Lurer dessuten på hvor lenge du skal skryte av en 11 år gammel juniormedalje. Med all din satsing burde du jo vise oss en medalje fra NM snart. Grin   Og da må du gidde å trene med utstyr, der er du for lat, og ifølge din egen teori er du dermed ikke en "ekte styrkeløfter".

din venn på fjellet.
Hehe jeg føler ikke at jeg skryter av den juniormedaljen. Jeg rakker vel heller ned på den når jeg sier at jeg mener Jørn Høyset skulle hatt den istedet.

Og jeg er enig med deg at jeg ikke er en ekte styrkeløfter i forhold til konkurranseløfting i Norge. Der er jeg bare en hobbyløfter og vil aldri bli en ekte styrkeløfter. Jeg mener imidlertid at styrkeløft ikke er utstyr. Det er ikke noe som er påbudt og det er ikke med i selve definisjonen av sporten. Jeg trener for å bli god i 100% Raw Powerlifting og der er jeg en ekte styrkeløfter Smiley
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Hønter

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

Sv: Fasiten
« #11152 : 30. mars 2010, 01:49 »
Bla, bla, bla Einar.... Det e bare min subjektive mening og selvfölgelig er det fölelser innblandet. Uansett Wilks, andre poengtabeller eller hva andre måtte mene så kommer jeg alltid til å synes at 3x kroppsvekt er bedre enn 1,9x kroppsvekt. Uansett om det er i böy, benk mark eller sammenlagt, that's just my cup of tea  Smile

Å sammenligne relativ styrke for utøvere med ulik kroppsvekt og ulik høyde blir helt klart feil, det er bare å benytte seg av skalering så ser man dette tydelig. For å illustrere med et eksempel:
Person A veier 75kg, er 1.60 høy og løfter 150kg i benken.
Person B er samme person som A, bare i en 1.80cm høy utgave og alle kroppslige proporsjoner er de samme. Siden massen er proposjonal med høyden^3 veier person B 106kg. Styrken avhenger av tversnittsarealet av muskelen, slik at styrken er proposjonal med høyden^2. Dette fører til  at person B løfter 190kg i benken, og dette er tilsvarende prestasjon av person B som for person A. Den relative styrken til person B blir 1.8, mens den for person A er 2. Vi ser av skaleringen at styrken ikke øker lineært med kroppsvekt, men øker proposjonalt med kroppsvekt^2/3. Så å sammenligne x-ant.kroppsvekt løftet blir dermed feil. En lett løfter vil alltid "vinne" hvis man sammenligner relativ styrke og det er fysisk umulig for en høyere og tyngre løfter å ha like god relativ styrke.
Jeg har sett flere forskningsartikler gjort på dette med skalering hvor de ser på høyde, kroppsvekt og kg løftet for vinnerne i de ulike vektklassene i vm i vektløfting. Konklusjonen er at denne skaleringen fungerer svært godt i praksis. I de tyngste vektklassene får en imidlertid det problemet med at fettprosenten til løfterne er noe høyere, spesielt i +105, og man kan ikke bruke skalering på to peroner med ulik fettprosent da de ”kroppslige proposjonene” ikke er bevart.




Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #11153 : 30. mars 2010, 02:03 »
Mandag 29.mars 2010

Knebøy nakke uten belte
5x60 - 5x60 - 3x100 - 3x130 - 3x160 - 3x190 - 3x210 - 2x230 - 2x240 - 3x220 - 3x220 - 3x220

Styrkeknebøy med Metal King trang uten belte og uten knebind
1x200 - 1,5x240 - 1x275

Benkpress med stopp
5x60 - 5x60 - 3x100 - 3x130 - 3x150 - 2x170 - 2x170 - 2x170 - 2x200 m/trippelkloss - 2x200 m/trippelkloss - 2x210 m/trippelkloss - 1x185 m/dobbelkloss - 2x185 m/dobbelkloss - 3x155 - 3x155 - 3x155

Strake markløft med sko og uten belte
6x122,5 - 5x142,5 - 5x157,5 - 5x152,5 - 5x142,5

Markløft uten belte
3x162,5 - 3x162,5 - 3x162,5

Smalbenk med stopp
3x120 - 3x145 - 3x145 - 3x145

Foroverbøyd roing
6x122,5 - 6x122,5 - 6x122,5

FINITO


Jævlig bra økt i dag.

Var i kanonform i knebøy i dag. Det har jeg aldri pleid å bli tidligere etter å ha trent tungt fredag, men nå er jeg virkelig i full fart framover.

Gikk opp på den dobbel på 240 i dag og gjorde en relativt lett dobbel. Kunne gjort en trippel også og det ville vært tangering av pers i knebøy høy stang uten belte. Etter på gjorde jeg 3x3x220 og det var veldig lett. For 10 dager siden så var 3x220 veldig tungt og for 24 dager siden så var 3x200 utrolig tungt.

Etter knebøyen, som jeg kunne gjort 20 sett av i dag, ingen problem, så prøvde jeg på min trange Metal King som jeg ikke klarte å gjøre mer enn 5 cm bøy med forrige gang jeg prøvde. Nå var den ikke nyvasket og jeg trakk den litt lengre opp på lårene. Prøvde først 200 kg og kom absolutt ikke langt ned, men MYE bedre enn forrige gang jeg prøvde. Gikk så til 240 og der var jeg i følge Holminator nesten helt nede på første rep før jeg faktisk kom til godkjent dybde på rep 2. Da kom imidlertid knærne fram og jeg kom bakpå og måtte bare hive fra meg stanga. Det har aldri hendt meg før på denne måten, men jeg prøvde å være tøff. Litt dumt var det ettersom jeg hadde to spottere som knapt nok har kjørt knebøy selv og aldri har spottet på tunge vekter så de ble litt perplekse da jeg sa "ta stanga, ta stanga". De hørte meg ikke og ting skjedde fort. Ingen problem. Jeg fikk dem til å skifte stang da jeg hadde brukt en vektløfterstang. Så vi tok fram Leokostanga og lastet på til 275 kg. Ble nok litt reservert her pga. mangelen på erfarne spottere så jeg grunnet ganske mye her, men løftet var selvsagt veldig lett. Håper jeg kan få hjelp av noen på kveldstid neste mandag så jeg får prøvd meg på godt over 300 kg. Da blir Slux glad. Jeg gikk ut av komfortsonen i dag og fikk gnagsår på lårene. Har aldri brukt så trang drakt før tror jeg. Får jeg til denne så blir det skummelt.

Benkpressen var det også bedring i.

Strake markløften var selvsagt veldig lett, men jeg kjente at det ikke var like bra i dag. Perfekt, egentlig, fordi det er 10 dager til første ordentlige markløftøkt på dette programmet. Ettersom det er lenge til fortsatt så tok jeg 3x3 på 162,5 kg for å beholde den gode følelsen jeg har for tiden. Og i vanli mark sviktet det ikke. Jeg føler jeg nå klarer å dra stanga rett opp. Uten at knær står i veien eller at jeg lener meg tilbake eller får problemer med lockout. Det føles helt vanvittig bra ut i markløft nå. Jeg står og holder omtrent like smalt som da jeg var 100 kg og får bedre grep på kjøpet. Jeg får enormt trykk og en fantastisk feeling og føler meg nesten som et talent her igjen Smiley

Ellers var det en grei økt som varte til langt på natt. Det er fantastisk å trene med Holminator. Gleder meg til Guttungen kommer tilbake også. Han skal jeg lære opp til å bli min hjelper på NM. Og det tror jeg blir bra.

Nå går det kun en vei...



Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #11154 : 30. mars 2010, 02:07 »
Å sammenligne relativ styrke for utøvere med ulik kroppsvekt og ulik høyde blir helt klart feil, det er bare å benytte seg av skalering så ser man dette tydelig. For å illustrere med et eksempel:
Person A veier 75kg, er 1.60 høy og løfter 150kg i benken.
Person B er samme person som A, bare i en 1.80cm høy utgave og alle kroppslige proporsjoner er de samme. Siden massen er proposjonal med høyden^3 veier person B 106kg. Styrken avhenger av tversnittsarealet av muskelen, slik at styrken er proposjonal med høyden^2. Dette fører til  at person B løfter 190kg i benken, og dette er tilsvarende prestasjon av person B som for person A. Den relative styrken til person B blir 1.8, mens den for person A er 2. Vi ser av skaleringen at styrken ikke øker lineært med kroppsvekt, men øker proposjonalt med høyden^2/3. Så å sammenligne x-ant.kroppsvekt løftet blir dermed feil. En lett løfter vil alltid "vinne" hvis man sammenligner relativ styrke og det er fysisk umulig for en høyere og tyngre løfter å ha like god relativ styrke.
Jeg har sett flere forskningsartikler gjort på dette med skalering hvor de ser på høyde, kroppsvekt og kg løftet for vinnerne i de ulike vektklassene i vm i vektløfting. Konklusjonen er at denne skaleringen fungerer svært godt i praksis. I de tyngste vektklassene får en imidlertid det problemet med at fettprosenten til løfterne er noe høyere, spesielt i +105, og man kan ikke bruke skalering på to peroner med ulik fettprosent da de ”kroppslige proposjonene” ikke er bevart.
Det du sier er nok riktig, men enkelte mener fortsatt jorda er flat uansett hva andre måtte mene Smiley Og her skrev jo Electra at hun ville stå på sin mening uansett hva tabeller, skalering eller andre måtte mene, vite eller hva det måtte være Smiley Det forblir en urokkelig mening uansett Smiley
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Electra

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 355
  • Honnør: 177
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 355

Sv: Fasiten
« #11155 : 30. mars 2010, 09:07 »
Det du sier er nok riktig, men enkelte mener fortsatt jorda er flat uansett hva andre måtte mene Smiley Og her skrev jo Electra at hun ville stå på sin mening uansett hva tabeller, skalering eller andre måtte mene, vite eller hva det måtte være Smiley Det forblir en urokkelig mening uansett Smiley


Jepp, jorden er flat og snöen er grönn. I alle fall her jeg bor og jeg trives veldig bra her  Kiss
"Gorau adnabod, d'adnabod dy hun."

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Fasiten
« #11156 : 30. mars 2010, 09:58 »
Hehe jeg føler ikke at jeg skryter av den juniormedaljen. Jeg rakker vel heller ned på den når jeg sier at jeg mener Jørn Høyset skulle hatt den istedet.

Og jeg er enig med deg at jeg ikke er en ekte styrkeløfter i forhold til konkurranseløfting i Norge. Der er jeg bare en hobbyløfter og vil aldri bli en ekte styrkeløfter. Jeg mener imidlertid at styrkeløft ikke er utstyr. Det er ikke noe som er påbudt og det er ikke med i selve definisjonen av sporten. Jeg trener for å bli god i 100% Raw Powerlifting og der er jeg en ekte styrkeløfter Smiley
Hvorfor løfter du i det hele tatt med utstyr da?  Det kan da ikke ha noe for seg når alt du vil oppnå er å bli sterkest mulig uten?
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Roy Holte

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 348
  • Honnør: 406
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 348

  • I`ll see you when Ragnarok begins.....
Sv: Fasiten
« #11157 : 30. mars 2010, 11:30 »
Hvorfor løfter du i det hele tatt med utstyr da?  Det kan da ikke ha noe for seg når alt du vil oppnå er å bli sterkest mulig uten?

Fordi han drømmer om 400 i bøy;)

Det klarer han ikke uten utstyr;)


3xNSM 2000-2001-2002
2xIPF World Champion Benchpress
IPF European Champion Benchpress
IPF Nordic Benchpress Overall Champion
5x Norweigian Benchpress Champion

EX-IPF World Benchpress record holder-125kg Powerlift with 326kg
EX-IPF World Bencpress record holder-125kg-singellift with 327kg

EX-Strongman
EX-Powerlifter
EX-Benchpresser

www.strongmanroyholte-webshop.no
www.strongmanroyholte.no


Give them nothing...but take from them everything!

I`ll be back........I`ll raise again!and again...and again...my spirit they never get!

May GOD have mercy upon my enemies
......because I won`t!

Elise

  • Gjest
Sv: Fasiten
« #11158 : 30. mars 2010, 11:43 »
Mere utstyrfri enn nakenbøy går det vel ikke an å komme....kanskje nakenbøy for damer...mulig.Wink
Hadde forsåvidt vært bedre for min del iallefall;)

En utfordring til Ingunn.....Wink


Haha! In your dreams! Men jeg må innrømme at jeg ser frem til "Nordens Herligste" som starter om ikke så lenge Cheesy Wink

Selv synes jeg at utstyret har gått heeelt av hengslene.
Samtidig ser jeg jo at det er kjempegøy å løfte mye mer enn hva man egentlig er i stand til uten.
Når jeg tenker etter, begynner jeg å lure på hva som er vitsen... Men nå er det nå en gang sånn at idretten styrkeløft er MED utstyr, og dermed løfter jeg også med drakter ++ på konkurranser.
Jeg er relativt sterk raw og får nok ikke max utbytte av utstyret.
Men hva kommer det av? Muligens at jeg prioriterer det for lite? Trener for lite med draktene?
Selvsagt er det slik. Skal man bli god med utstyr må man også trene med utstyr.
Likevel er det ingen tvil om at det er individuelle forskjeller.
Forresten gøy å se sterke jenter og gutter trene på tunge vekter uten utstyr også.

Denne debatten er ikke akkurat ny... Ville bare komme med mitt synspunkt.
Kan i hvert fall konkludere med at nakenløfting er uaktuelt  Kiss

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Fasiten
« #11159 : 30. mars 2010, 12:04 »
Du skriver at en som brekker seg vil noe..?
Jeg mener bestemt at brekker du deg og det jevnlig så er noe galt. En frisk kropp i god trivsel brekker seg ikke. Jeg har aldri måtte stoppe for å brekke meg selv om treningsøktene og konkurranser har vært harde.
Selv den tiden jeg drev på med kardiosport og kampsport slapp jeg å brekke meg.
I den siste tiden har jeg startet med litt kardio til fysio. Dette for å bedre blodgjennomstrømmingen i kroppen mtp. betennelser jeg har i høyrebeinet. Der ble en økt litt i vel hardeste laget (gammel vane vond å vende) og jeg ble liggende på gulvet å hyperventilere i 15 minutter. Det var skikkelig ekkelt. Det føltes som jeg ble kvalt. Selv da brakk jeg meg ikke.
At man må brekke seg jevnlig er ikke et synnhetstegn Einar. Snarere tvert i mot. Det er et sterkt tegn på at kroppen ikke trives med det du gjør med den og bør utredes av kyndig personell. Men da kan vel faren for å må gå ned noen kg være stor så det er vel ikke noe tema.
Det virker for meg som viktig å bli så stor å feit som mulig å må gi seg som aktiv utøver i en alder av kanskje 40 år pga. symptomer og problemer av alvorlig karakter enn å legge seg på en litt sunnere kroppvekt og vare livet ut. Dvs. Casparialder. Med din høyde vil en sunnere vekt være -125 kg.
Jeg er av den oppfatning at du ville ha gjort det vel så bra i den klassen. For treningsiveren er det ikke noe feil med.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!