2 timer på sykkelen i dag, moderat intensitet. Det blir siste treningsøkt før søndagens 7-fjellstur.
Ellers er det litt nytt på bilfronten. Har kvittet meg med Honda Jazzen min og kjøpt en bil mer beregnet for "hundeliv". Det ble en Citroën Berlingo Mutlispace varebil fra 2007. Den har samme motor som vi har i C5'en vår, men noen hester mindre (1,6 Hdi, 90hk i Berlingoen). Den er ikke like "fancy" som Hondaen, men det er vel strengt tatt det eneste den er dårligere på... Den største overraskelsen er likevel at den "kjipe" Berlingoen fremstår som MER komfortabel enn Hondaen! Setene er bedre, fjæringen er bedre, innvendig støy er det mindre av også. Og 90 dieselhester i den bilen er rett og slett herlig. Siden den ikke akkurat er veldig strømlinjeformet, ligger forbruket litt over C5'en, men 0,5 på langkjøring er ikke noe å si på
Så nå er det kun Citroën i bilstallen her i heimen, og glade er vi for det
Fikk i tillegg muligheten til å prøvekjøre en annen Citroën i dag, nemlig den helt nye C3 Picasso. Det stod en 95 hesters bensinmotor i den og den hadde full utstyrspakke, med glasstak, to-sonet klimaanlegg, parksensorer osv. Bilen imponerte på de fleste områder egentlig. Styringen var presis, gearkassa var lettsjaltet og presis, det var svært god sikt til alle kanter, geniale seteløsninger og selv med alle setene i bruk var det godt med bagasjeplass i den lille franskmannen (som forøvrig skrus sammen i Tsjekkia). Bensinmotoren er nok tilstrekkelig for de fleste, men siden jeg kjenner dieselalternativet godt fra våre egne biler, hadde jeg valgt dette om jeg skulle kjøpt en slik bil. Det var rett og slett uvant å kjøre en bil så mye på turtall igjen, slik som jeg måtte med Hondaen min. Men motoren i C3'en var absolutt turtallsvillig.
Som den Citroën-komforttilhengeren jeg er, syns jeg selvsagt at alle biler som ikke har hydraulikkfjæring heller ikke har komfort (med noen hederlige unntak, men de koster jo skjorta, som MB S-klasse f.eks.). Men sett i forhold til andre biler av tilsvarende størrelse og målgruppe, er dette en komfortabel bil. Den sluker både små og store ujevnheter relativt godt, uten at krenging blir noe problem. Fin balanse alstå. Seteputene er noe korte, men ikke så korte som de er i de helt minste bilene og de fleste vil nok sitte godt i denne bilen. Imponerende god beinplass i baksetet! Man får enkelt et stort og helt flatt bagasjerom om man legger ned baksetene (enkle håndgrep). Og på toppen av det hele kan man enkelt skifte lyspærer selv på bilen, noe som ikke er en selvfølge i 2009. I tillegg hadde bilen faktisk reservehjul, noe som slett ikke alle biler i dag er utstyrt med. De to siste poengene her er jeg selv veldig opptatt av, da det er kjipt å miste lys og punktere midt på natta i langtvekkistan uten mobildekning...
I reklamen for bilen sier Citroën noe sånt som "den beste måten å utnytte plass på". Det har de god grunn til å si. Hadde jeg vært familiefar og var på utkikk etter en bil som kunne løse alle hverdagens transportbehov, hadde dette vært en bil jeg absolutt ville vurdert!
Det var dagens bilpreik...