Birken overstått. Arrangørene hadde gjort en kjempejobb med løypa, og været var ikke så ille som fryktet, men bløtt var det likevel. Hadde passeringstidene fra i fjor på sykkelen, for å se hvordan jeg lå an underveis. Målet var pers under dårlige forhold, og under 4.30 under optimale. Altså var ny pers årets mål. Begynte greit nok, men kom til Skramstad ca et minutt etter skjema. Måtte stoppe og legge brillene i sekken der, for jeg konkluderte med at det var mindre farlig å risikere øyeskade enn å se nada... Så kjørte jeg godt til Bringebu, inkludert rask gange i "gåpartiet", og var nesten 8 minutter foran skjema på Bringebu. Kjørte ytterligere to minutter raskere enn i fjor derfra og til Kvarstad, men så fikk jeg trøbbel med fremre gearveksler. Ikke vet jeg hva som skjedde, men hele greia vred seg. Klarte å vri den noenlunde på plass igjen, men jeg hadde nå i realiteten kun midtre klinge resten av rittet, selv om jeg klarte å lure kjedet på den største noen ganger. I tillegg begynte nå krampa å lure (ikke veldig rart, jeg kjørte rittet med snittpuls på 85%) , så jeg måtte kjøre lette gear og lav fart helt opp til Storåsen, og passerte her 10 minutter ETTER fjorårstiden. Med kun drøye 3 mil igjen, tenkte jeg at pers nå var håpløst, men kjørte så godt jeg kunne resten av rittet. At alle himmelens sluser åpnet seg i den raskeste utforkjøringen, gjorde ikke saken bedre. Uten briller, i over 60 km/t, var det ikke særlig kjekt å nærmest drukne både øyne og munn nedover... Men det gikk jo det og. I det dårlige asfaltpartiet like etter kjørte jeg godt, og da jeg nærmet meg mål så ting plutselig lysere ut. Jeg hadde kjørt min beste sistedel av løypa noensinne, og snudde 10 minutter bak til 2 1/2 minutts forbedring av pers i mål!
Kom inn på knappe 4t 35min, noe jeg er meget fornøyd med
Tid: 4t 35min
Distanse: 94,5 km
Snittfart: 20,2 km/h
Maxfart: 64,3 km/h
Puls snitt/max: 165(85%)/185(95%)
Km-status: 2807,0
Nå har jeg altså tre sykler: Racersykkelen har slitt drivverk, treningsoffroaden har skeivt hjul og min nyoverhalte rittoffroad har antakelig skader i drivverket... Dyrt å være kar, og godt at jeg nå i utgangspunktet er ferdig med årets utesykkeltrening
Forøvrig måtte både sykkel og klær spyles med høytrykk også i år