Skrevet av Emne: 6'er i gym  (Lest 31666 ganger)

Waal

  • Gjest
Sv: 6'er i gym
« #105 : 13. februar 2009, 15:16 »
Jeg synes ikke innsats bør være tellende i det hele tatt.

Utlogget Paint

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Sv: 6'er i gym
« #106 : 13. februar 2009, 15:18 »
Hvis innsats skal være tellende i gym, bør den ikke da være tellende i alle andre fag også?

Føler den er det, men dog ikke i samme grad. Gym er mer basert på gruppeaktiviteter enn andre fag. På grunn av dette er det verre å "måle" innsats i matte enn det er i gym. Det er lettere for læreren å observere at du har laber innsats i gym, enn i mer teoretiske fag, hvor resultat gjenspeiles i framføringer og prøver.

Som noen sa her, god karakter i gym handler ikke nødvendigvis om kun å prestere bedre enn kompisen din i tester. Vanskelig tema, men å skille mellom praktiske og teoretiske fag er vel muligens et nøkkelord her.

Utlogget Quasar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 131

  • Dualle steidn, jordeple og tjokke hosse
Sv: 6'er i gym
« #107 : 13. februar 2009, 15:33 »
Jeg synes ikke innsats bør være tellende i det hele tatt.

Du føler kanskje at innsats ikke bør være tellende i aktiviteter som dans, turn eller andre aktiviteter du ikke er så god i heller?

Mitt værste minne fra skolen er desidert musikk timene. Jeg var med å sang i hver eneste forbanna musikk time. Det var en jente i klassen som aldri var med å sang, jeg lyger sikkert ikke når jeg sier at hun kanskje snakket 2 ganger iløp av en dag. Greit at sangstemmen min kanskje høres ut som hylende katter, men jeg bidro hvertfall hele timen.
Hun her rolige jenta i klassen min var god i fiolin, men hun sang ikke en eneste gang som jeg fikk med meg, så hun fikk selvsakt 5 i standpunkt. Men jeg som sikkert var den mest aktive i klassen fikk 2.

Poenget med hele den historien er at innsats burde være tellende, men de som søker absolutt toppkarakter burde ha innsats og være begavet de meste av aktivitetene i gymtimen.
( Og ja jeg fikk 6 i gym. Hehehehehehehehehe )
- A day without sunshine is like, you know, night.

Waal

  • Gjest
Sv: 6'er i gym
« #108 : 13. februar 2009, 15:47 »
Du føler kanskje at innsats ikke bør være tellende i aktiviteter som dans, turn eller andre aktiviteter du ikke er så god i heller?

Det var ironi, smarta.


Noen ganger er det bedre å la være om man mangler ferdighet, ellers kan det være med på å trekke karakteren ned, fikk jeg høre av lærern min i Naturafag, da jeg skrev noe som ikke var relevant på en oppgave.

Folk tar deg for å være desperat om du foreksempel skriver ALT du kan om ALT på hver oppgave på en prøve.

Innsats+holdning til FAG burde heller gå på orden og oppførsel.

Eks:
Om man harver i MATTE, får ALT rett på prøver etc, så bør man få toppkarakter i MATTE, ikke en 4/5 pga at man aldri gjør lekser, eller sier man hater mattelærern.

Dette er orden of oppførsel relatert.

Mener nå jeg.


Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: 6'er i gym
« #109 : 13. februar 2009, 15:54 »
ifølge den nye reformen skal ikke underveisvurderinger, innsats eller andre ting enn sluttvurderinger telle på karakteren. Læreren må og gi beskjed om at det er en sluttvurdering, eller ta alle vurderingene i slutten av året. Dette gjelder og gym. Lærere som sier "50% er innsats" osv bryter faktisk loven.

og forresten, en gruppekarakter kan ikke være sluttvurdering uten at du får en individuell vurdering som ikke er påvirket av de andre i gruppen sine prestasjoner.

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: 6'er i gym
« #110 : 13. februar 2009, 16:00 »
Føler den er det, men dog ikke i samme grad. Gym er mer basert på gruppeaktiviteter enn andre fag. På grunn av dette er det verre å "måle" innsats i matte enn det er i gym. Det er lettere for læreren å observere at du har laber innsats i gym, enn i mer teoretiske fag, hvor resultat gjenspeiles i framføringer og prøver.

Som noen sa her, god karakter i gym handler ikke nødvendigvis om kun å prestere bedre enn kompisen din i tester. Vanskelig tema, men å skille mellom praktiske og teoretiske fag er vel muligens et nøkkelord her.
Du føler kanskje at innsats ikke bør være tellende i aktiviteter som dans, turn eller andre aktiviteter du ikke er så god i heller?

Mitt værste minne fra skolen er desidert musikk timene. Jeg var med å sang i hver eneste forbanna musikk time. Det var en jente i klassen som aldri var med å sang, jeg lyger sikkert ikke når jeg sier at hun kanskje snakket 2 ganger iløp av en dag. Greit at sangstemmen min kanskje høres ut som hylende katter, men jeg bidro hvertfall hele timen.
Hun her rolige jenta i klassen min var god i fiolin, men hun sang ikke en eneste gang som jeg fikk med meg, så hun fikk selvsakt 5 i standpunkt. Men jeg som sikkert var den mest aktive i klassen fikk 2.

Poenget med hele den historien er at innsats burde være tellende, men de som søker absolutt toppkarakter burde ha innsats og være begavet de meste av aktivitetene i gymtimen.
( Og ja jeg fikk 6 i gym. Hehehehehehehehehe )

Sluttvurdering i alle fag skal kun være basert på vurderingssituasjonene; prøver og foredrag/fremføringer. Slik er det i alle fall i den videregående skolen i dag. I alle fall det jeg ble fortalt når jeg begynte på St. Olav videregående i Stavanger for et par år siden. Altså er ikke innsats i timene med å trekker karakteren verken opp eller ned. Slik bør det være i gym også? Det finnes flust av vurderingssituasjoner i gym. I dans kan man ha fremføring av en dans, selv om jeg personlig mener at dans ikke har noe i gymfaget å gjøre og er mer musikkrelatert (i alle fall den dansingen som praktiseres i gymtimene).

Poenget mitt er vell at man kan ha vurderingssituasjoner i alle fag, og om innsats skal være tellende, bør den være det i alle fag. Noe den ikke er den dag i dag.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: 6'er i gym
« #111 : 13. februar 2009, 16:03 »
ifølge den nye reformen skal ikke underveisvurderinger, innsats eller andre ting enn sluttvurderinger telle på karakteren. Læreren må og gi beskjed om at det er en sluttvurdering, eller ta alle vurderingene i slutten av året. Dette gjelder og gym. Lærere som sier "50% er innsats" osv bryter faktisk loven.

Hvis dette er sant da kommer læreren min til å slite snart.. Hvor får jeg lest om de nye reformene da? lovdata.no??
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: 6'er i gym
« #112 : 13. februar 2009, 16:10 »
Hvis dette er sant da kommer læreren min til å slite snart.. Hvor får jeg lest om de nye reformene da? lovdata.no??

Ville vært litt forsiktig, lærere gjør som de vil uansett. Plager du henne for mye så får du sikkert redusert karaktergrunnlaget ditt til en eneste sluttvurdering i synkronsvømming.

Utlogget Bjoennes

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 860
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 860

Sv: 6'er i gym
« #113 : 13. februar 2009, 18:59 »
Jeg synes ikke innsats bør være tellende i det hele tatt.

i den nye lærerplanen fra 08 skal ikke innsatsen telle lengere^^
21år
115kg
190cm

170 benk 140x2 bøy 170x5 mark

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
Sv: 6'er i gym
« #114 : 16. februar 2009, 18:53 »
Mange i min klasse får 6`er i gym på Vg3 allmennfag. Jeg får det ikke, men er fornøyd med fem.

Utlogget Evensen

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 785
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 785

Sv: 6'er i gym
« #115 : 16. februar 2009, 19:07 »
jeg har fått 6 alle årene jeg har gått der Smiley
Alder: 18 år    Høyde: 196 cm     Vekt: 88 kg

                                     
- ML: 155 kg old                    
- BP: 110 kg                         
- KB: 120 kg (?)           



Loggbok

Bildeprofil

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: 6'er i gym
« #116 : 16. februar 2009, 19:43 »
Jeg må beklage hvis jeg har kommet med noe feilaktig informasjon - er en stund siden bacheloroppgaven ble levert (alt er relativt), og jeg har klart å glemme relevant informasjon. Innsats/samarbeid og innsats teller kun på ungdomsskolen, men på videregående skal kun ferdigheter telle. Hva ferdigheter innebefatter blir noe den enkelte lærer, men helst lærerkollegie ved en gitt skole, kan bestemme. Problemet med nye læreplaner er ikke nødvendigvis intensjonen, men læreres evne til å tilpasse seg disse. Det er vel liten tvil om at mange fortsatt praktiserer "gammel praksis" når det kommer til karaktersetting, og at visse benytter seg av andre kriterier i tillegg. Den velkjente "trynefaktoren" er allerede nevnt, men faktorer som sympati for manglende ferdigheter osv osv kan vel også forekomme. Dette betyr med andre ord at lærerne tar elevens forutsetninger med i betraktning, men dette er ikke nødvendigvis korrekt etter gjeldende retningslinjer. Ferdigheter kan som sagt i stor grad defineres av læreren/kollegiet, men læringsmålene som står nevnt i LK06 er selvsagt gjeldende.

Forresten, på lørdagen (mener jeg å huske det var) hørte jeg at noen elever på en videregående skole i Fredrikstad klaget over kravene til karakteren 6. De mente det var altfor vanskelig å oppnå den, og elevrådsrepresentanten, en jente uten gode argumenter, sa at "gym skal være et fag det skal være lett å få god karakter i". Hvorfor skal gym være et enklere enn andre fag å få bra karakter i? Det er jo en latterlig påstand som jeg gremmes over å høre! Videre sa hun at ikke alle kunne tilfredstille kravene til karakteren 6, men hvor mange tilfredstiller kravene til 6 i matte, engelsk, norsk, kjemi, fysikk, fransk/tysk/spansk osv? Hvis alle skulle være i stand til å få 6 i kroppsøving kunne man jo like godt kuttet ut karakter i faget. Dette kvinnemennesket presterte videre å trekke fram elever som ikke hadde tid til å trene og hvor synd det var på disse, men såvidt meg bekjent er det 168 timer i uka og hvis man ikke klarer å sette av tre-fire timer på den tida har man et seriøst problem. Jeg husker ikke eksakt kravene for karakter 6, men tror de var ca slik:

- Stille lengde jenter/gutter: 2,0/2,5 meter
- Pullups (chins): 15
- Pushups: 30
- Situps: 70

Dette er ikke harde krav! Ja, det er kanskje omtrent som for å komme inn på befalsskolen (ble argument med det, men jeg har ikke sjekket om det stemmer), men skal man ha karakteren 6 bør man overbevise! Hvis en på 18-19 ikke klarer dette fortjener vedkommende heller ikke beste karakter, enkelt og greit!

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: 6'er i gym
« #117 : 16. februar 2009, 19:59 »
. Jeg husker ikke eksakt kravene for karakter 6, men tror de var ca slik:

- Stille lengde jenter/gutter: 2,0/2,5 meter
- Pullups (chins): 15
- Pushups: 30
- Situps: 70

Dette er ikke harde krav! Ja, det er kanskje omtrent som for å komme inn på befalsskolen (ble argument med det, men jeg har ikke sjekket om det stemmer), men skal man ha karakteren 6 bør man overbevise! Hvis en på 18-19 ikke klarer dette fortjener vedkommende heller ikke beste karakter, enkelt og greit!

Dette er jo ikke vanskelig. Men er dette alt som skal til for at man skal få sekser på vgs?
Siden innsats ikke har noe å si lenger, så lenge man møter opp til timene og er aktiv?
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: 6'er i gym
« #118 : 16. februar 2009, 20:04 »
Dette er jo ikke vanskelig. Men er dette alt som skal til for at man skal få sekser på vgs?
Siden innsats ikke har noe å si lenger, så lenge man møter opp til timene og er aktiv?

Jeg vil anbefale deg å lese innlegget mitt om igjen - det vil oppklare en del ting! Uansett; som jeg skrev i mitt innlegg (som du tydeligvis ikke har tatt deg tid til å lese) står det at det er kravene på Én skole i Fredrikstad! Som jeg også skrev er ikke kravene gitt presis fra departementet, men hver og en skole evt. lærer kan utformulere sine egne krav basert på læreplanmålene i LK06. Hvis du hadde lest andre innlegg og vil du se at aktivitet (les: innsats) ikke skal ha noe å si, kun de ferdighetene du viser. Oppmøteplikten må overholdes, men det er viktig å bemerke at denne går på ordenskarakteren, og ikke på gymkarakteren (hvis jeg ikke husker feil nå).

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: 6'er i gym
« #119 : 16. februar 2009, 20:43 »
Jeg leste faktisk gjennom hele innlegget.
Bare det at jeg ikke fikk med meg alt Embarrassed

Det er lærerne som på en måte bestemmer hva "kravene" skal være.
Da blir det som regel trynefaktor og forholdet til læreren + litt ferdigheter som blir telt.
Akkurat som jeg forventet.

edit: mange skrivefeil
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!