Skrevet av Emne: Oslo Grand Prix 2009  (Lest 26043 ganger)

Utlogget elrey

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Oslo Grand Prix 2009
« #105 : 11. april 2009, 23:41 »
Tusen takk for svar:-)

Utlogget Joacim

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Sv: Oslo Grand Prix 2009
« #106 : 12. april 2009, 11:35 »


Litt unyansert av meg å ikke presisere at jeg (malplassert nok siden dere snakker om bf/cbw spesielt) nå snakker om bygging/classic/fitness generelt. Men siden dere er inne på dømming så tar jeg det generelt og presiserer det nå, bedre sent enn aldri;)

Janne, jeg er enig med deg i at bf skal dreie seg om femininitet fremfor alt, men vi må her huske på at dette igjen er et tolkningsspørsmål. Russeren i bb var meget feminin trass i stor muskelmasse. Så hva er femininitet? Siden jentene stort sett alle er nydelig sminket med flott hår,fin farge, pene drakter og generelt sett ser bra ut bør det derfor etter min mening i denne sammenheng begrenses til at en kvinne ikke bærer preg av f.eks virilisasjon. Selv om noen helt naturlig er mer maskuline enn andre,spesielt med lav fettprosent, kan man kansje klare å skille litt her. Å legge særlig vekt på om du ser en kvise eller to er formålsløst, det er ingen god indikator på bruk av aas og synes knapt under et lag jan tana.

Når det er sagt synes jeg forslaget ditt om å ta dommerkortet selv desverre virker lite hensiktsmessig, fordi som du selv sier, hvis du ikke er enig med den sittende "regjering" så blir det vanskelig.

Det er udemokratisk at man for å bli godkjent som dommer må tolke regelverket slik som det allerede tolkes. Skal man ha interesse av å ta dommerkortet må det jo være for å få mulighet til å forandre eller utvikle. Man bør kunne begrunne dommeravgjørelsene sine logisk og gjennomført på ryddig og strukturert vis, ikke etter en fasit. Dette kan føre til en annen fasit på sikt.Man kan jo kalle det en beveglig fasit.Hvis det finnes en konstant fasit i en subjektiv bedømningssport er det noe galt. Kriteriene bør være klare, men hva som er balansert vektlegging av de de ulike kriteriene bør være åpent for utvikling(forbedringer).

LOL, haha, ja du elray du elray! Jeg er selvsagt av den oppfatning at det er motsatt. Vi burde kansje avgjort hvem som er best på scenen:)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Oslo Grand Prix 2009
« #107 : 12. april 2009, 13:39 »
Vi er nå inne på noe av grunnen til at jeg (av alle) har tatt dommerkortet.

Jeg syns at folk som er engasjert, og som har klare meninger om bygging og disse kroppssportene, bør ta seg noen stevner med prøvedømming. Være med på dommermøtet, hør hvordan dommere som har dømt i 10 år vurderer og justerer ut fra line upen.

Det er verdt det! OG hvis noen skulle ende opp med å bli dommere, så er det topp for NKF at det kommer inn folk "utenifra" med sine syn på sporten! Smiley

Utlogget Joacim

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Sv: Oslo Grand Prix 2009
« #108 : 12. april 2009, 13:57 »
Vi er nå inne på noe av grunnen til at jeg (av alle) har tatt dommerkortet.

Jeg syns at folk som er engasjert, og som har klare meninger om bygging og disse kroppssportene, bør ta seg noen stevner med prøvedømming. Være med på dommermøtet, hør hvordan dommere som har dømt i 10 år vurderer og justerer ut fra line upen.

Det er verdt det! OG hvis noen skulle ende opp med å bli dommere, så er det topp for NKF at det kommer inn folk "utenifra" med sine syn på sporten! Smiley

Hei Egil..

Gjennom prosessen med prøvedømming, dommermøter og etter å ha fått detaljert innsikt i hvordan erfarne dommere dømmer, føler du at dine meninger om dømming ble mer nyansert og tilnærmet det bestående, eller føler du at du fortsatt står for det du gjorde og har spillerom til ha egne meninger? Og etter du ble dommer, har du fulgt "fasiten" eller har du gjort noen"sprell" og isåfall, hvordan har det blitt motatt blant dine kollegaer?

Utlogget AnneP

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 133
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 133

Sv: Oslo Grand Prix 2009
« #109 : 12. april 2009, 14:08 »
Hmm, tycker man ska vara kvinnlig i alla klasser .. no matter if it is fitness, BF, BB eller CBB. Är man dam, ska man se kvinnlig ut Smiley Enkelt!

Hehe, all in all, vi har ju klar kriteria, sagt många gånger här med. Om helheten funkar, det funkar. Om inte, så inte.  Smiley

Dock är det alltid bra o minnas att  domarna måste välja vinnaren i varje line upp och det menar inte att "detta är nu perfekt i BF"....




Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Oslo Grand Prix 2009
« #110 : 12. april 2009, 15:00 »
Hei Egil..

Gjennom prosessen med prøvedømming, dommermøter og etter å ha fått detaljert innsikt i hvordan erfarne dommere dømmer, føler du at dine meninger om dømming ble mer nyansert og tilnærmet det bestående, eller føler du at du fortsatt står for det du gjorde og har spillerom til ha egne meninger? Og etter du ble dommer, har du fulgt "fasiten" eller har du gjort noen"sprell" og isåfall, hvordan har det blitt motatt blant dine kollegaer?
Jeg har vært for streng på lyter og feil i symmetrien, for eksempel. Da har jeg måttet forklare meg for hoveddommer.
"Hvorfor hadde du ham på 4, egil, når panelet plasserte ham på en 2. totalt?"
Jeg viser til min kommentar ved poengberegningen hvor jeg har skrevet "gyno" og at jeg syns det skjemmer slik at det trekker ned.... da får jeg ikke trøbbel pga den avgjørelsen.

andre, slik som Folkestad og Thorvildsen har avrivinger som skjemmer, men som ikke skal føre til enorme tap av plassering sålenge helhetsinntrykket er bra.

Jeg føler jeg har rom for å sette utøvere der jeg ønsker. Men når hoveddommer ser store avvik, så får man spørsmål. Ofte har dommeren blandet sammen to startnummer fordi utøverne har blitt rokert på scenen osv...

Ofte er ikke hoveddommers spørsmål ment som korrigering, men spørsmål for å fange opp slike bommerter.

Jeg føler absolutt at min mening blir lyttet til selv om jeg bare har vært prøvedommer så langt. De andre dommerne har ikke sett meg på en scene og lurer ofte på hvem i helvet jeg er.
Når de får vite jeg er tidligere styrkeløfter og nå strongman, så blir de veldig positive til at en outsider er med og leker... Smiley

Jeg syns det er vanskelig å dømme bygging og fitness. Det blir lett veldig nært og personlig for utøveren når ens utseende og kropp er det som skal bedømmes og måles opp mot andres... hadde det vært en lett målbar prestasjon som vekter og tid, så hadde jobben vært enklere og lettere å forsvare.

Ofte så ser man ting pinlig tydelig i lyset der man sitter som dommer... det er ofte meget lett å rangere utøverne etter gitte kriterier også , når det skiller mye i kvalitet og form. Så her er det stor variasjon i utfordring fra line-up til line-up. Smiley

Utlogget Joacim

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Sv: Oslo Grand Prix 2009
« #111 : 12. april 2009, 15:52 »
Takker for utfyllende svar:) Det kan selvsagt være både en utakknemlig og vanskelig jobb å være dommer, men det kan være spennende hvis man i praksis får spillerom til å påvirke Smiley Vet du hvor mange dommere som er aktive pr idag? Og hvor mange nye dommere som kommer til hvert år?

Utlogget elrey

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Oslo Grand Prix 2009
« #112 : 12. april 2009, 16:57 »
Overall vinneren bf ogp ble til info nr 4 i Sverige i helgen:-) Tja, hva kan man si:-)

Utlogget Daniel Myrvold

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 914
  • Honnør: 141
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 914

  • Fat and Happy
Sv: Oslo Grand Prix 2009
« #113 : 12. april 2009, 17:06 »
Overall vinneren bf ogp ble til info nr 4 i Sverige i helgen:-) Tja, hva kan man si:-)
Var ifølge en på det svenske body-forumet. Veldig dårlig med oppdateringer fra stevnet.
Kristina Dybdahl vant korte klassen, og Marina Richardsson vant høye klassen, begge disse er Ganske forskjellige ifra vinnerne på de andre stevnene i våres. Venter spent på bilder, og håper Joel har blitt tightere idag Smiley

Utlogget elrey

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Oslo Grand Prix 2009
« #114 : 12. april 2009, 17:23 »
Ja, her ser man et aldri så lite dilemma:-) Hvorfor er synet på hva som er for stort i bf så annerledes enn i f eks Sverige? Enten får man holde seg til en standard, eller gi blaffen i hele greia. En utøver kan jo ikke håpe fra en konkuranse til en annen at lineupen tilsvarer snittet av "stor eller liten". Må jo snart sette en standard som utøvere kan forholde seg til. Rikke vant i år, men neste år kan hun bli sist grunnet at lineupen stort sett inneholdt store utøvere?Huh? Nei, dette blir ikke bare teit, dette er regelrett talentløst.

Utlogget Andreas Adolfsson

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7

Sv: Oslo Grand Prix 2009
« #115 : 12. april 2009, 17:30 »
Ja, her ser man et aldri så lite dilemma:-) Hvorfor er synet på hva som er for stort i bf så annerledes enn i f eks Sverige? Enten får man holde seg til en standard, eller gi blaffen i hele greia. En utøver kan jo ikke håpe fra en konkuranse til en annen at lineupen tilsvarer snittet av "stor eller liten". Må jo snart sette en standard som utøvere kan forholde seg til. Rikke vant i år, men neste år kan hun bli sist grunnet at lineupen stort sett inneholdt store utøvere?Huh? Nei, dette blir ikke bare teit, dette er regelrett talentløst.

Nettopp dette jeg prøver å få frem! Det er jo umulig for en utøver å vite hvem som kommer til å stille og hvordan line upen kommer til å se ut, ergo hvordan dømmingen blir. Derfor mener jeg en maksvekt i forhold til høyde burde innføres også i BF! Da finnes det en standard som går å forholde seg til.

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Oslo Grand Prix 2009
« #116 : 12. april 2009, 18:12 »
Et lite spørsmål som ligger litt nært diskusjonen her:

I 2007 stilte Kristina Dybdahl i MTGP (det som nå  er Sweden GP), Oslo GP og Loaded Cup.... Hun vant overallen i Sverige og Danmark. Her i Norge kom hun ikke til finalen en gang (!?). Janne, kan du kanskje gi en kommentar om hva som skjedde her (om det er passende)? I 2008 så kom hun ikke til Oslo, da hun "visste" at hun ikke ville komme til finalen.... Hun vant igjen overallen i Sverige og Danmark.

Legger ved et bilde av Kristina hvor du ser Thea (som vant overall der) ved siden av henne:


Utlogget AnneP

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 133
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 133

Sv: Oslo Grand Prix 2009
« #117 : 12. april 2009, 18:32 »
hehe you cannot compare physiques from different line ups and make then conclusions.. Wink

..sen är det väl inte ens mening att BODY uppdaterar LIVE. Har själv suttit vid datorn hela dagen o skrivit allt jag fått reda på  Grin Så fan klaga inte Wink

Utlogget elrey

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Oslo Grand Prix 2009
« #118 : 12. april 2009, 19:51 »
Hva er egentlig poenget med å dra inn engelsk i alle innlegg? Vi skjønner svensk:-)

Utlogget AnneP

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 133
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 133

Sv: Oslo Grand Prix 2009
« #119 : 12. april 2009, 20:04 »
Förlåt..

...helt enkelt, kan inte svenska perfekt (heh jag är ju finsk! men finska förstår ingen! Cheesy) Jag försöker men ibland är det bara såååå mycket lättare och förklara på engelska. Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!