Skrevet av Emne: BodybJunior Bygger - Logg  (Lest 73313 ganger)

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: BodybJunior LOGGER - Oppstart og vedlikedhold!
« #180 : 01. august 2010, 02:59 »
Nja, det høres litt drøyt ut vel! Du drar vel neppe like mye vann jevnt utover hele byggeperioden. Og 20kg+ økning høres vel egentlig litt for bra ut til å være sant Cheesy Men hva vet vel jeg, er tross alt bare en lat deffer.

Jeg kjører Wendlers 5/3/1 nå, du kan jo se på det. Finnes diverse templates der ute, men standard 5/3/1 kjøres bare på baseøvelsene som jeg har forstått det, så står du fritt med 2-3 støtteøvelser per økt.

Jeg har tre økter per uke. Varierer litt på støtteøvelsene, men stort sett ser det ca sånn ut:
Mandag - Mark + Militærpress + (strakmark+facepulls+butterflies)
Onsdag - Benk + (roing+floor press)
Fredag - Bøy + (strakmark+mage)

Tar biceps når det passer meg

Gjør det sånn at støtteøvelsene skal siktes inn på å forbedre hovedøvelsen den dagen. Sliter f.eks med siste delen av løftet i benk, så har lagt inn floor press m/stopp som støtteøvelse. Du står med andre ord relativt fritt mtp. støtteøvelser. Rep antallet varierer også, står bra forklart i lenken under.

Er en del her inne som kjører det programmet nå, vet at MrMuscle kjører det. Og Beefcake kjører visst en variant av det, om ikke jeg har lest helt feil. Du kan jo titte innom litt logger for å se hvordan øktene ser ut. Eller bare søke det opp på nettet. Står greit med info om det her.

Just mine 50 øre, for what it's verdt Smiley

Takk Stian, tusen takk!

Har lest hele artikkelen flere ganger nå, og 5/3/1 virker som ett fantastisk opplegg! Skal absolutt prøve dette fremover. Skjønte det meste bortsett fra en liten ting;

Skal belastningen på støtteøvelsene være konstant? Altså ikke øke? Jeg har ikke sjans i /(#¤"//"# å følge repetisjonene i programmet når det kommer til chins f.eks, der det står 15 reps over 5 sett!!!!! Hvordan skal en beregne dette?

Honnør Stian, takk for tipset!! (Jim Wendler 5/3/1)

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: BodybJunior LOGGER - Oppstart og vedlikedhold!
« #181 : 01. august 2010, 12:25 »
Sitat fra: Artikkelen, Wendler om støtteøvelser
"Some people look for the magic combination of assistance exercises, and completely under-rate the key lift," Wendler notes. "I call that majoring in the minors. Assistance work is just that — assistance. Do one or two exercises for five sets of 10, or maybe do a few more exercises for fewer sets. It's assistance. It doesn't fucking matter.

"I sometimes just give people a rep number and let them make it up on their own. Say, 'push movement: 60 reps,' or 'pull: 100 reps.' It's all just working the muscle."
Martin Berkhan (leangains) anbefaler 6-8 reps i 3 sett under diett f.eks, ca det jeg gjør selv også. Men det er vel egentlig du som velger. Spiller som Wendler sier ikke sinnsykt stor rolle hva du gjør, sålenge det er med på å forbedre hovedløftet den dagen.

Hadde jeg klart chins, hadde jeg definitivt IKKE kjørt 5 sett a 15 reps, ser for meg mye jukking med chins og pumpereps. Klarer du 8, ta 8. Du skal seff øke belastningen på støtteøvelsene underveis, bare ta det rolig under deload uken.

Såre enkelt, tror det er er det enkleste baseløftprogrammet jeg har sett Cheesy

Så PMer du meg eposten din om du trenger regneark, hvis du ikke gidder å regne ut alle øktene manuelt Wink

EDIT: Innbiller meg at du kanskje er litt glad i volumtrening (beklager hvis jeg tar feil :p), du kan jo sjekke ut Boring But Big templaten. Der kjører du standard 5/3/1 på baseøvelsene, med to støtteøvelser. Den ene støtteøvelsene er den samme som hovedløftet, bare med 12 reps, 5 sett om jeg husker riktig. Fredag på 3'er uka ser da sånn ut:
Knebøy 3x3
Knebøy 5x12
Valgfri støtteøvelse, f.eks strakmark eller planken.

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: BodybJunior LOGGER - Oppstart og vedlikedhold!
« #182 : 03. august 2010, 15:34 »
Ok, men hva slags intensivitet snakker vi? Skal jeg være helt utslitt etter siste sett? Helt tom? Eller stoppe litt før jeg kjenner at jeg bruker siste rest av gøts?

Forøvrig, akutt senebetennelse i leggen/foten mest sansynelig etter all kardioen, ingen trening denne uken og heller ikke jobb, fått voltaren og håper jeg kan starte å trene igjen i neste uke.. Latterlig kjedelig...

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: BodybJunior LOGGER - Oppstart og vedlikedhold!
« #183 : 04. august 2010, 18:19 »
Ok, men hva slags intensivitet snakker vi? Skal jeg være helt utslitt etter siste sett? Helt tom? Eller stoppe litt før jeg kjenner at jeg bruker siste rest av gøts?

Forøvrig, akutt senebetennelse i leggen/foten mest sansynelig etter all kardioen, ingen trening denne uken og heller ikke jobb, fått voltaren og håper jeg kan starte å trene igjen i neste uke.. Latterlig kjedelig...
Jeg synes det er ganske dustete å kjøre til failure i bøy, så jeg kjører til teknisk failure. Med andre ord, når reppene begynner å ligne mer på good mornings enn knebøy, gir jeg meg. I mark har jeg ganske mye å gå på, så jeg gir meg når ryggen begynner å bli skikkelig seig. Benk kjører jeg til failure når jeg har tilgang på spotter. Militærpress gir jeg meg så jeg har et par reps i reserve, tør ikke helt failure på den.. hehe

Kanskje litt knotete forklart, men du lærer dette fort! Føl deg frem, du jobber nok inn det meste de tre første ukene. Så kommer deloaduken, hvor du kan fokusere litt ekstra på teknikk.

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: BodybJunior LOGGER - Oppstart og vedlikedhold!
« #184 : 05. august 2010, 20:13 »
Jeg synes det er ganske dustete å kjøre til failure i bøy, så jeg kjører til teknisk failure. Med andre ord, når reppene begynner å ligne mer på good mornings enn knebøy, gir jeg meg. I mark har jeg ganske mye å gå på, så jeg gir meg når ryggen begynner å bli skikkelig seig. Benk kjører jeg til failure når jeg har tilgang på spotter. Militærpress gir jeg meg så jeg har et par reps i reserve, tør ikke helt failure på den.. hehe

Kanskje litt knotete forklart, men du lærer dette fort! Føl deg frem, du jobber nok inn det meste de tre første ukene. Så kommer deloaduken, hvor du kan fokusere litt ekstra på teknikk.

Jeg skjønner meningen med baseøvelsene, der skal du jo bare gjøre x antall løft med x antall % av 1RM (Som forøvrig er 90% av 1 rm, men det er en annen sak)... Men støtteøvelsene!?! Finne øvelser jeg klarer veldig mange repetisjoner på, eller følge programmet slavisk og prøve å gjøre 5x15 chins......?!?!?!

Takk for tiden din Stian Smiley

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: BodybJunior LOGGER - Oppstart og vedlikedhold!
« #185 : 05. august 2010, 20:30 »
Igjen, jeg siterer Wendlers tanker rundt støtteøvelsene:
Sitat fra: Artikkelen, Wendler
...It doesn't fucking matter...
Glem det du tenker (eller, det jeg tror du tenker) om STØTTEøvelser. På markløftdagen handler det kun om en ting; MARKLØFT. Full prioritet.

Hvis du føler at å ta veldig mange repetisjoner i tenkt øvelse gjør DEG sterkere i MARKLØFT, kjør på. Hvis du føler at 5x15 i chins gjør DEG sterkere i MARKLØFT, kjør 5x15 i chins. Skjønner du tankegangen?

Eller misforsto jeg spørsmålet ditt? Tror kanskje jeg misforsto spørsmålet ditt..

Null stress Smiley

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: BodybJunior LOGGER - Oppstart og vedlikedhold!
« #186 : 06. august 2010, 00:45 »
Igjen, jeg siterer Wendlers tanker rundt støtteøvelsene:Glem det du tenker (eller, det jeg tror du tenker) om STØTTEøvelser. På markløftdagen handler det kun om en ting; MARKLØFT. Full prioritet.

Hvis du føler at å ta veldig mange repetisjoner i tenkt øvelse gjør DEG sterkere i MARKLØFT, kjør på. Hvis du føler at 5x15 i chins gjør DEG sterkere i MARKLØFT, kjør 5x15 i chins. Skjønner du tankegangen?

Eller misforsto jeg spørsmålet ditt? Tror kanskje jeg misforsto spørsmålet ditt..

Null stress Smiley

Du misforsto meg ikke, bare jeg som er håpløs! Jeg kjører da 2 støtteøvelser (som forøvrig er baseøvelser) til jeg føler meg relativt tom!! Er jo tross alt ett økningsprogram! Håper betennelsen gir seg snart så jeg kan prøve ut dette Smiley Er veldig spent på markløften da jeg har hatt prolaps tidligere og må være vanvittig forsiktig! Så Markløft blir nok ikke like intensivt som de andre dagene de første månedene!

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: BodybJunior LOGGER - Oppstart og vedlikedhold!
« #187 : 10. august 2010, 01:08 »
Prolaps, hvordan fikk du det? Er glad jeg slipper å tenke på noe særlig skader! Får bare håpe det holder seg sånn..

Når tror du at du er igang? Blir fett!

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: BodybJunior LOGGER - Oppstart og vedlikedhold!
« #188 : 15. august 2010, 21:55 »
Prolaps, hvordan fikk du det? Er glad jeg slipper å tenke på noe særlig skader! Får bare håpe det holder seg sånn..

Når tror du at du er igang? Blir fett!

Skikjøring på topptur, skulle ta en 360 på en bergkant, og vridningen utløste alt. Har siden måtte ta hensyn til denne hver eneste dag, heldigvis er det mye bedre nå Smiley

Ser overhodet ikke bra ut med senebetennelsen. Har hatt 2 uker sykemelding og skal på ny konsultasjon med fastlegen på Tirsdag, skal be om rønken. Noen som har hatt erfaring med senebetennelser og varighet? Følte meg helt fin og kunne gå normalt på Lørdags morgen, på Lørdags kveld hadde jeg testet foten så mye gjennom gange at smertene var tilbake for fullt Sad Håper det ordner seg snart...

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: BodybJunior LOGGER - Oppstart og vedlikedhold!
« #189 : 17. august 2010, 17:17 »
Men idag fikk jeg klarsignal til å trene overkroppen! En gledens dag  :Smiley

Bryst - Tirsdag

Skråbenk
28x10x3

Dips
BWx10x3

Flyes
10x10x3



Starter 'rolig', det var utrolig deilig!! Smiley

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: BodybJunior LOGGER - Oppstart og vedlikedhold!
« #190 : 19. august 2010, 13:32 »
Igår var det rygg og litt biceps+mage!

Oppvarming i mange maskiner...

Chins
BWx5x3

Liggende Roing
28x10x3

Hangups
BWx6x3

Benhev
12x3

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: BodybJunior LOGGER - Oppstart og vedlikedhold!
« #191 : 19. august 2010, 19:04 »
Skulder og Triceps!

Disco i mange maskiner som oppvarming..

Arnold-Press
16x10x3

Fronthev
10x10x3

Skulderpress
18x10x3

Heeerrrlig

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: BodybJunior LOGGER - Oppstart og vedlikedhold!
« #192 : 23. august 2010, 17:34 »
Prøver noe nytt en periode før 5/3/1...


Bryst - Mandag

Skråbenk
5x36
5x36
5x36
5x36
5x36

Dips
BWx14x3

Flyes
15x10x3

Benhev
BWx12

5x5 på 1 baseøvelse daglig, 2 støtteøvelser, trener skulder på torsdag slik at triceps får hvile, triceps trenes igjennom bryst og skulder Smiley Tror dette kan bli gøy!

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: BodybJunior LOGGER - Oppstart og vedlikedhold!
« #193 : 24. august 2010, 16:52 »
Rygg - Tirsdag

Chins
BWx6
BWx5
BWx6

Liggende roing
32x10
32x10
32x10

Bicepscurl med EZ smalt
37.5x10
37.5x10
37.5x10

Rygghev (Erstattes med markløft etterhvert)
BW+20x10
BW+20x10
BW+20x10


Glemte å logge kardioen igår, 60 minutter sykling! Det ble 60 minutter sykling på Søndag også Smiley Ser stygt ut for at jeg blir å gjøre det samme idag!

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: BodybJunior LOGGER - Oppstart og vedlikedhold!
« #194 : 25. august 2010, 17:23 »
Onsdag

70 min kardio i solskinn!

NÅ skal det bli godt med pizza! (800 gram karbonadedeig) Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!