Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 162601 ganger)

Utlogget Bar0nen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 513
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 513

  • LOL
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #45 : 07. september 2010, 14:29 »
Hei, har hatt problemer med korsryggen så lenge jeg kan huske. Det går litt opp og ned, men nå i det siste har jeg faktisk vurdert å gå til kiropraktor for å bare høre hva som kan være galt.

Da jeg var yngre slet jeg endel med at jeg ikke kunne sitte i samme stilling over lengre perioder uten å få vondt i korsryggen, samme gjaldt å ligge i samme stilling. Da jeg begynte å trene ble det betraktelig bedre i korsryggen, men har til tider fortsatt litt problemer.
Litt vanskelig å beskrive smerten, den er liksom ikke skarp eller stikkende, men får en sånn følelse av ubehag slik at jeg ikke klarer mer.

Feks sitter jeg på toget kan jeg sitte fremoverlent lenge uten å få noe problemer, men hvis jeg sitter bakoverlent får jeg ofte ubehag etter 5-10 minutter og må skifte stilling.

Har prøvd en stund å henge fra chins stangen for å strekke ut korsryggen, men usikker på om det hjelper eller ikke.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #46 : 07. september 2010, 14:39 »
Bra tiltak!

Utlogget Frank T Tank

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 235
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 235

  • Failure is not an option..Drammen Strongman
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #47 : 07. september 2010, 20:24 »
Takk så mye for at du tok deg tid til å svare c",)er det noe ledig timer i nærmeste framtid ved din klinikk?

Mvh
Frank R.Hansen
Ambra:

Når det gjelder muskulære problemer er absolutt triggerpunktbehandling med nåler en behandlingsmåte som har hjulpet mange. Jeg har god erfaring med dette.

Når du bruker navnet akupunktur, gir det muligheten for missforståelse. Det jeg mener er ikke den østlige medisinens bruk av nåler, hvor filosofien/forklaringen henger sammen med energier og jin/yang. Dette har jeg personlig ingen erfaring med, og har heller ikke lest dokumentasjon/forskning som konkluderer med effekt ut over placeboeffekten. Men behandlingsmetoden har bestått i over 2000 år, så det kan være momenter jeg ikke kan/vet om.

Den bruken av nåler jeg bruker er den vestligmedisinske metoden. Dvs at vi bruker nålen i den muskel vi mener gir smerten. Dette kalles Dry Needling, eller triggerpunktbehandling med nåler.

Når man jobber med dette må man differensiere utstråling fra nervevev, altså stråling som følger et bestemt mønster som har tilknytning til nervene i bena, eller om dette er en stråling som stammer fra en lokal muskelproblematikk.

Derfor, hvis du ikke har forsøkt vestlig nålebruk, tenker jeg at dette kan være en behandlingsmetode som vil ha mulighet til å fungere.

Med vennlig hilsen

Patrick
www.fysiooslo.no
140kgx3m farmers
410 kgx3m Yoke
180 kgx1 Stein H=110 cm
450 kgx4 Dekk
121 kg Stokk
116 kg Apollons

Strongman Training http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88396.msg1419589#msg1419589

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #48 : 07. september 2010, 20:30 »
Espenc:

Et spørsmål: Har du tatt ordinært røtgenbilde, eller MR-bilder med kontrastvæske?
Det er lettere å se skader på bløtvev gjennom MR med kontrastvæske.

Med vennlig hilsen

Patrick
www.fysiooslo.no

Nei har ikke tatt bilde av blødvevet.
Og forstår jeg burde gjøre det snarest mulig.

Takk Smiley
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget letsdothis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #49 : 11. september 2010, 13:23 »
Hei!
Har plutselig fått igjen en smerte som ligger i venstre skulderblad og som stråler ut i armen. Smerten er konstant, men bedres hvis jeg står med armen hengende rett ned eller ligger på ryggen med armen liggende opp over hodet! Hadde akkurat det samme problemet for et par år siden, da fikk jeg massert det ut med noen økter med en massasjerulle. Nå kom det igjen igår etter trening, og forverret seg utover natten. Utrolig plagsomt. Har du noen formening om hva dette kan skyldes?

mvh
Snorre

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #50 : 13. september 2010, 20:39 »
Til Bar0nen

Vanskelig å si nøyaktig hva det kan være, annet enn at man vil kunne kjenne ubehag hvis det er dårlige plassforhold i ryggraden. Du nevner ikke noe om strålende smerter, men hvis plassforholdene er trange vil blodkar etc kunne delvis avklemmes. Dette kan gi litt diffuse plager, dovnende ben etc, i steden for utstrålende smerte.
Men for å kunne si noe spesifikt, må man undersøke nærmere.

Med vennlig hilsen

Patrick
www.fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #51 : 13. september 2010, 20:41 »
Til Ambra:

Hei.

Bare hyggelig! Jeg ville normalt kunne tatt imot relativt kjapt, men jeg er dessverre sykemeldt en periode etter en operasjon.

Med vennlig hilsen

Patrick
www.fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #52 : 13. september 2010, 20:41 »
Hei, har hatt problemer med korsryggen så lenge jeg kan huske. Det går litt opp og ned, men nå i det siste har jeg faktisk vurdert å gå til kiropraktor for å bare høre hva som kan være galt.

Da jeg var yngre slet jeg endel med at jeg ikke kunne sitte i samme stilling over lengre perioder uten å få vondt i korsryggen, samme gjaldt å ligge i samme stilling. Da jeg begynte å trene ble det betraktelig bedre i korsryggen, men har til tider fortsatt litt problemer.
Litt vanskelig å beskrive smerten, den er liksom ikke skarp eller stikkende, men får en sånn følelse av ubehag slik at jeg ikke klarer mer.

Feks sitter jeg på toget kan jeg sitte fremoverlent lenge uten å få noe problemer, men hvis jeg sitter bakoverlent får jeg ofte ubehag etter 5-10 minutter og må skifte stilling.

Har prøvd en stund å henge fra chins stangen for å strekke ut korsryggen, men usikker på om det hjelper eller ikke.

Jeg opplever noe lignende når jeg kjører bil litt for lenge... smerte fra korsryggen og nedover hofta.
Mandal Treningssenter.

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #53 : 14. september 2010, 12:26 »
hukkelpukkel:

Utstrålende smerter i armen kan ha flere årsaker. I nakken ligger et nervesenter som kalles plexus bracchialis, som, ved dårlig plassforhold kan forårsake utstrålinger.
I og med at du beskriver en kjent smerte du har hatt tidligere, men som gikk bort gjennom massasjelignende behandling av skulderbladets muskulatur, kan det høres ut som et muskulært triggerpunkt.
Det er ikke uvanlig å få en overbelastning av muskulaturen i skulderbladet, og denne kan manifestere seg gjennom stråling til muskler i armen. Dette spesielt hvis du har et yrke/hobby som er belastende for hånd/arm.

Jeg ville undersøkt om dette er en nevrogen (nerveprovosert) utstråling eller en lokal muskulær plage. Hvis det er et triggerpunkt kan dette behandles gjennom å nåle dette punktet.

Med vennlig hilsen

Patrick
www.fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget laphroig

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #54 : 15. september 2010, 13:54 »
Skadeforebyggende styrketrening

Hei. Jeg har tidligere slitt en del med knærne og har bl.a. hatt
jumpers knee, trolig grunnet mye telemarkkjøring. Løping på grus har
også gitt en del smerter. Jeg har derfor sluttet med telemark og gått
over til alpint. Løping på hardt underlag er byttet ut med sykling og
løping på stier. Likevel kjenner jeg noen ganger at det murrer i
knærne, f.eks hvis jeg går flere timer med tung sekk i fjellet.

Jeg trener jevnlig klatring, og sykler, løper og går på ski avhengig
av årstidene. Jeg er relativt sterk i overkroppen (kan ta enarms
pull-up), men maksstyrken i beina er ganske dårlig. Jeg tenker derfor
at styrketrenign for beina kan være skadeforebyggende fordi økt styrke
vil føre til at den relative belastningen på sener, ledd og muskler
vil bli mindre ved skikjøring og andre aktiviteter. Høres dette riktig
ut?

Jeg er derfor ute etter styrkeøvelser for beina som vil gi økt
maksstyrke i lår, sete og leggmuskulatur, og som samtidig er så snille
mot knærne som mulig. Noen tips?

Mvh Roger

Utlogget letsdothis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #55 : 15. september 2010, 16:10 »
hukkelpukkel:

Utstrålende smerter i armen kan ha flere årsaker. I nakken ligger et nervesenter som kalles plexus bracchialis, som, ved dårlig plassforhold kan forårsake utstrålinger.
I og med at du beskriver en kjent smerte du har hatt tidligere, men som gikk bort gjennom massasjelignende behandling av skulderbladets muskulatur, kan det høres ut som et muskulært triggerpunkt.
Det er ikke uvanlig å få en overbelastning av muskulaturen i skulderbladet, og denne kan manifestere seg gjennom stråling til muskler i armen. Dette spesielt hvis du har et yrke/hobby som er belastende for hånd/arm.

Jeg ville undersøkt om dette er en nevrogen (nerveprovosert) utstråling eller en lokal muskulær plage. Hvis det er et triggerpunkt kan dette behandles gjennom å nåle dette punktet.

Med vennlig hilsen

Patrick
www.fysiooslo.no

Takk for svar! Var hos legen på mandag pga at smertene hadde forverret seg men hadde flyttet seg til forsiden av venstre siden av brystet. Husker ikke navnet på lidelsen han diagnostiserte meg med, men det var meget vanlig sa han. Var noe med en liten skjevhet i øvre del av ryggen som gjorde at smerten strålte utover og som gjorde at jeg følte smerter i brystkassen. Fikk time hos kiropraktor umiddelbart som sa meg at det skulle være i orden etter 2-3 behandlinger. Merker stor forskjell bare etter den første!
Mistenker kanskje at kryssgrepet mitt når jeg kjører markløft har mye å si for det som har skjedd. Jeg har kjørt samme kryssgrepet og ikke byttet på i flere år uten at jeg har tatt hensyn til at dette kunne ha noe å si for ryggen min. Noen synspunkt på dette?
En lærepenge jeg ikke glemmer...

Utlogget Crudeoil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 224
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 224

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #56 : 15. september 2010, 16:22 »
Legger igjen ett spor
Det er bedre å være sterkfeit enn svakbøs!

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #57 : 15. september 2010, 18:11 »
Kjære Fysio, hva vil du anbefale for å rehabilitere foroverroterte skuldre? Har slitt med det så lenge jeg kan huske. Det siste halvåret har jeg kjørt høyrep på bakside skulder, men det har ikke fungert noe særlig. Forholdet mellom press og draøvelser har også ligget i draøvelsenes favør. Ingen merkbar bedring.

Utlogget Karlseno

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #58 : 19. september 2010, 00:21 »
HEIHEI!  Smiley

Aller først, veldig fint tiltak!!

For noen måneder tilbake fant jeg ut at jeg hadde fått schlatters. Jeg måtte derfor ta fri fra fotballen en måned, for så å trene alternativt etter denne første måneden. Det har nå gått ca. 2 måneder og jeg har nå fått tillattelse av fysioterapeut til å trene fotball 2 ganger i uken. Jeg begynnte derfor på treningssenter hvor jeg trener styrke 3 ganger i uken. Jeg har ikke noe fast treningsprogram, men har fått mange anbefalinger om stronglift 5x5. Har veldig lyst til å begynne med dette, men er litt i tvil om knebøyen...  Kan jeg kjøre knebøy med schlatters?  Undecided

På forhånd takk! Grin

Mvh Even Karlsen, Moelv Ringsaker!
"The pain you feel today will be the strenght you feel tomorrow".

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #59 : 19. september 2010, 00:29 »
HEIHEI!  Smiley

Aller først, veldig fint tiltak!!

For noen måneder tilbake fant jeg ut at jeg hadde fått schlatters. Jeg måtte derfor ta fri fra fotballen en måned, for så å trene alternativt etter denne første måneden. Det har nå gått ca. 2 måneder og jeg har nå fått tillattelse av fysioterapeut til å trene fotball 2 ganger i uken. Jeg begynnte derfor på treningssenter hvor jeg trener styrke 3 ganger i uken. Jeg har ikke noe fast treningsprogram, men har fått mange anbefalinger om stronglift 5x5. Har veldig lyst til å begynne med dette, men er litt i tvil om knebøyen...  Kan jeg kjøre knebøy med schlatters?  Undecided

På forhånd takk! Grin

Mvh Even Karlsen, Moelv Ringsaker!

Nå er ikke jeg noe ekspert på dette, men har selv schlatters og har snakket med lege og i tillegg lese litt på det. Konklusjonen jeg har fått er så simpelt så man skal trene etter smertene. Jeg hadde schlatters når jeg gikk på barneskolen, og det kom tilbake nå for 2-3 mnd siden. Jeg har begynt å bruke knebind i knebøyen, noe som virker mye bedre for meg, har nesten ikke vondt. Så tren etter hvor vondt du har er nok det ekspertene kommer til å si til deg Smiley
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!