Skrevet av Emne: Crossfit for muskeøkning og styrke? erfaringer  (Lest 8366 ganger)

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Crossfit for muskeøkning og styrke? erfaringer
« : 09. desember 2011, 08:18 »
Hei, jeg har sett litt på crossfit rutiner. Det virker jo lovende, men har aldri prøvd dette.

Mange artikler hevder at dette er en veldig bra måte å få større muskler på samt styrke, noen artikler har jeg kommet over hvor det hevdes skal lissom være det beste for muskeløkning og styrke.

Jeg er jo vant med litt sånn tradisjonell trening i fht bodybuilding osv.

Har noen erfaringer med crossfit?

I mitt hode ser jeg på dette som cardio.
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget BF/AF-2013

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 317
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 317

  • Musklene mine kan ikke telle, og eier ikke fornuft
Sv: Crossfit for muskeøkning og styrke? erfaringer
« #1 : 11. desember 2011, 18:03 »
Crossfit trenere ser generelt ut til å være helfrelste for denne treningsformen, og vil jo selge den inn hos potensielle kunder for alt det er verdt, og det innebærer gjerne å kalle dette den ultimate treningsformen og at du aldri vil trenge noe annet, men om dette er sant kommer jo an på din målsettning.

Jeg ser på og bruker crossfit  som kondisjonstrening, og det er jo uendelig mye mer spennende enn mil etter mil på mølla.

En nybegynner/ cardiobunny vil sikkert klare å bygge muskler med denne treningsformen, men har du trent styrke en stund så tor jeg ikke det er muskelvekst du merker størst fremgang på.
.....men jeg bare synser her altså! Smiley
NAIV DOPFRI WANNABE KRÅPPSBYGGER!

Trenings og bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104819.0
FTW!!!

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Crossfit for muskeøkning og styrke? erfaringer
« #2 : 11. desember 2011, 18:09 »
Crossfit er i mine øyne altfor usystematisk og i en del tileller direkte uforsvarlig.

De bruker en del øvelser som i utgangspunktet er gode, men ikke til det Crossfit bruker de til. Eksempler på dette er vektløftingøvelsene og varianter av de. Dette er øvelser som krever stort fokus for å utføre på en trygg måte, noe Crossfit ikke akkurat legger opp til.

Viktige prinsipper å huske på når man vil bli stor og sterk er å langsiktig tenkning, samt god løfteteknikk. Det er grunnleggende.

Jeg savner noen ekte Crossfit-fanatikere på dette forumet som jeg kan diskutere med.  >Cheesy

Utlogget Has left the building

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

  • Russians know the drill...
Sv: Crossfit for muskeøkning og styrke? erfaringer
« #3 : 13. desember 2011, 08:50 »
Crossfit er i mine øyne altfor usystematisk og i en del tileller direkte uforsvarlig.

Dette er øvelser som krever stort fokus for å utføre på en trygg måte, noe Crossfit ikke akkurat legger opp til.

Kan du utdype denne litt?  Hva mener du med at det ikke legges opp til det?

I all styrketrening er teknikk viktig, og forsvarligheten til en del av de som trener på studio med BB kan vel også diskuteres...
 
Min erfaring er at Crossfittere er VELDIG opptatt av riktig teknikk, nettopp grunnet intensiteten i treningene...

Jeg er Crossfitter og setter pris på en god diskusjon...

En nybegynner/ cardiobunny vil sikkert klare å bygge muskler med denne treningsformen, men har du trent styrke en stund så tor jeg ikke det er muskelvekst du merker størst fremgang på.

Delvis enig i det... Innen Crossfit som masse annet kan du tilrettelegge delvis ifht din egen målsetning... MEN treningsmetoden er definert slik:
Tren funksjonelle basisøvelser: markløft, frivending, knebøy, presser, støt og rykk. Lær deg basis turnøvelser: pull-ups, dips, tauklatring, armhevninger, sit-ups, håndstående armhevning, piruetter, salto, splitt og statiske hold. Sykle, løp, svøm og ro osv. Hardt og raskt. Bland elementene, kondisjon, vektløfting og turnøvelser fem til seks dager i uken med så stor variasjon og kreativitet som mulig. Rutine er fienden. Hold treningene korte og intensive. Lær deg å mestre nye idretter og aktiviteter

Og DET innebærer vel at de som vil spesialisere seg innen BB faller utenfor dette.. Jeg tenker at noen få  sykluser på 6 uker i løpet av et år som variasjon kan være bra for de som vil spesialisere seg...

Men dersom målet ditt er som mitt å komme i den beste komplette fysiske formen jeg kan, så er muligens dette noe for deg..

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Crossfit for muskeøkning og styrke? erfaringer
« #4 : 14. desember 2011, 02:07 »
Kan du utdype denne litt?  Hva mener du med at det ikke legges opp til det?

I all styrketrening er teknikk viktig, og forsvarligheten til en del av de som trener på studio med BB kan vel også diskuteres...
 
Min erfaring er at Crossfittere er VELDIG opptatt av riktig teknikk, nettopp grunnet intensiteten i treningene...

Jeg er Crossfitter og setter pris på en god diskusjon...

Delvis enig i det... Innen Crossfit som masse annet kan du tilrettelegge delvis ifht din egen målsetning... MEN treningsmetoden er definert slik:
Tren funksjonelle basisøvelser: markløft, frivending, knebøy, presser, støt og rykk. Lær deg basis turnøvelser: pull-ups, dips, tauklatring, armhevninger, sit-ups, håndstående armhevning, piruetter, salto, splitt og statiske hold. Sykle, løp, svøm og ro osv. Hardt og raskt. Bland elementene, kondisjon, vektløfting og turnøvelser fem til seks dager i uken med så stor variasjon og kreativitet som mulig. Rutine er fienden. Hold treningene korte og intensive. Lær deg å mestre nye idretter og aktiviteter

Og DET innebærer vel at de som vil spesialisere seg innen BB faller utenfor dette.. Jeg tenker at noen få  sykluser på 6 uker i løpet av et år som variasjon kan være bra for de som vil spesialisere seg...

Men dersom målet ditt er som mitt å komme i den beste komplette fysiske formen jeg kan, så er muligens dette noe for deg..

Hvordan skal man kunne konsentrere seg om teknikken når man holder på å kaste opp en lunge etter å ha dinglet i en chinsstang i fem minutter før?

"Mixed training gives mixed results"

Hvorfor skal det være bedre å trene styrketrening og kondisjonstrening samtidig, istedenfor separat?Det er ikke de samme prinsippene som gjelder i styrketrening som kardiotrening, hvorfor skal man behandle de likt?

Og, hva med periodisering? Langsiktig programmering?

Hvorfor er rutine negativt?

Det virker for meg som om Crossfit miljøet er mer prosessorientert og ikke så veldig resultatorientert, litt samme typen som drar på spinning syv dager i uken og kjører seg selv inn i kronisk overtrening.

Det er ikke nødvendigvis bedre å slite mest mulig på trening til enhver tid.

Og en ting til, hva er vitsen med å kjøre øvelsen Swings til helt over hodet? Det har jeg fått med meg er vanlig i Crossfit. Swings handler om å prosjektere vekten horisontalt bort i fra kroppen, så hvordan skal det ta være hensiktsmessig å "frontheve" vekten til over hodet, for så å sette skuldrene i en inneklemt posisjon som det smale grepet fører til.

Ble litt lite systematisk her, men jeg håper du svarer allikevel.   :Smiley

Utlogget Carl-Erik

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 922
  • Honnør: 283
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 922

  • Tren, spis og vær glad.
Sv: Crossfit for muskeøkning og styrke? erfaringer
« #5 : 14. desember 2011, 02:33 »
Min erfaring er at Crossfittere er VELDIG opptatt av riktig teknikk, nettopp grunnet intensiteten i treningene...

Ja joa.. crossfittere er svært opptatt av teknikk.. En teknikk som er svært annerledes enn for kroppsbygging.
Skal ikke påstå at det noe er rett eller galt.

Bodybuilder:
http://www.youtube.com/watch?v=LOBzXUOz1LU

Crossfitter:
http://www.youtube.com/watch?v=lh1nV3s4ioU

Det viktigste av kosttilskudd i pakke til redusert pris.
http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/carl-eriks-basispakke

Blogg og bilder:
http://gulliksenblogg.blogspot.no

Utlogget happypappy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 223

Sv: Crossfit for muskeøkning og styrke? erfaringer
« #6 : 14. desember 2011, 02:51 »
^kip ups og chins er vel ikke samme øvelse akkurat, blir som å sammenligne knebøy med kvartbøy >Cheesy


Utlogget Has left the building

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

  • Russians know the drill...
Sv: Crossfit for muskeøkning og styrke? erfaringer
« #7 : 14. desember 2011, 09:03 »
Hvordan skal man kunne konsentrere seg om teknikken når man holder på å kaste opp en lunge etter å ha dinglet i en chinsstang i fem minutter før?

Det er en utfordring og krever RETT vekt til ditt nivå, og gjerne en treningspartner/instruktør. Dog ikke nødvendig. Men tenker det er på samme måte som ved supersett eller giantsett Wink Sliten men fokusert er ialllefall jeg.

I tillegg legges det ofte opp til en styrke del før selve WOD'en som er den mest intensive delen. Samt en lang og god oppvarming av dynamisk art. Og teknikktrening på mange av øktene.

Denne bruker jeg:
http://www.crossfitnordic.se/category/dagens-pass/

"Mixed training gives mixed results"

Hvorfor skal det være bedre å trene styrketrening og kondisjonstrening samtidig, istedenfor separat? Det er ikke de samme prinsippene som gjelder i styrketrening som kardiotrening, hvorfor skal man behandle de likt?

Opplever ikke at det behandles likt dersom du er opplyst innenfor Crossfit. Beklageligvis er det som kommer fram rundt denne treningsmåten noe tabloidisert og heller lite nyansert spør du meg. Type Lene A. Øien som ble intervjuet om det for en stund tilbake.

Vet noen innenfor dette miljøet hevder det er bedre, og ifht de som er utrente, overvektige og sliter med å finne tid til trening kan det være bedre utnyttelse av tiden og gi raskere resultater. Jeg benytter slik trening på pasienter innlagt i rusinstitusjon som er utrente og har belastet kroppen sin over tid med bruk av alkohol eller annet. Tilpasser til deres nivå i intensitet og vektbelastning. Min erfaring er at det bedrer fysisk form raskt for disse, i tillegg til at den er funksjonell for de. Og det er bedre resultater enn når jeg bare varierte med kondisjon og styrke hver for seg.

Jeg tenker ikke at det er bedre ifht tydelige målsetninger om ren styrke økning og ikke så mye annet. Samtidig ser jeg eksempelvis at en del Strongman trening overraskende nok kan ligne på Crossfit. Innenfor Crossfit er det også mulig å jobbe målrettet. Man kan legge opp med sikte på hva man driver med av idrett/målsetning. Eksempelvis finnes det Crossfit-Football (amerikansk) eller Crossfit-Endurance, og sikkert mange andre som jeg ikke har oversikt over.

Jeg varierer med innenfor disse områdene i løpet av en periode på 6-8 uker:

WOD Strength
WOD Strength & Conditioning
WOD Endurance
WOD Recovery
WOD Mobility

Så variasjon er der i massevis, og høy intensitet.

Og, hva med periodisering? Langsiktig programmering?

Hvorfor er rutine negativt?

Det virker for meg som om Crossfit miljøet er mer prosessorientert og ikke så veldig resultatorientert, litt samme typen som drar på spinning syv dager i uken og kjører seg selv inn i kronisk overtrening.

Det er ikke nødvendigvis bedre å slite mest mulig på trening til enhver tid.

Periodisering er supert det... Og det er rutine også. Nok en gang er det viktig å være tydelig på hva du er ute etter gjennom din trening. Hva er målet? Hvor vil du med treningen? Dersom målet IKKE er nøyaktige resultater innenfor spesifikke øvelser, men generell økning innenfor mange områder så er dette noe for deg.. Dette er områdene Crossfit søker å bedre

De ti generelle fysiske egenskapene hos et menneske:
 
1. Kardiovaskulære/respiratorisk utholdenhet- kroppens evne til å samle, ta opp og transportere oksygen
2. Utholdenhet- kroppens evne til å ta opp, transportere, lagre og utnytte energi.
3. Styrke- en muskulær enhet,kombinasjon av muskulære enheters evne til å produsere kraft.
4. Fleksibilitet- evnen til å maksimere bevegelsesutslaget i et ledd.
5. Effekt- en muskuler enhet, kombinasjon av muskulære enheter til å utvikle maksimal kraft på kort tid.
6. Hurtighet- evnen til å minimere tiden på gjentatte repetisjoner
7. Koordinasjon- evnen til å kombinere flere distinkte bevegelsesmønster til en enkel distinkt bevegelse.
8. Agility- evnen til å minimere overgangen mellom et bevegelsesmønster til et annet.
9. Balanse- kroppens evne til å plassere kroppens tyngdepunkt i forhold til støtte flaten.
10. Presisjon- evnen til å kontrollere bevegelse i en gitt rettning med en gitt intesitet.


Helseøkonomisk er dette nok en av flere gode måter å jobbe med en av de store helseutfordringene i dette landet per idag. MEN jeg sier IKKE dette er det eneste rette. Har tent i maaange år med forskjellige metoder og synes dette passer meg godt.I tillegg ser jeg at det er lett for hvermannsen å trene slik.

Når det gjelder overtrening er erfaringen min iallefall motsatt... Jeg er MYYYE mindre skadet og har mindre "vondter" nå enn når jeg trente eks RYP eller HST, med kardio i tillegg... Og det understøttes av de erfaringer andre gjør ifht Crossfit. Beklageligvis har jeg ingen kildehenvisninger her, bare egne og de pasientene jeg har benyttet dette pågjennom de siste 6 månedene.

Og en ting til, hva er vitsen med å kjøre øvelsen Swings til helt over hodet? Det har jeg fått med meg er vanlig i Crossfit. Swings handler om å prosjektere vekten horisontalt bort i fra kroppen, så hvordan skal det ta være hensiktsmessig å "frontheve" vekten til over hodet, for så å sette skuldrene i en inneklemt posisjon som det smale grepet fører til.

Her handler det nok om flelksibilitet i tillegg til styrke og koordinasjon. Har brukt denne øvelsen i opptrening med pasienter med en arm som er svakere grunnet skade med gode resultater. Det er hele veien øvelser som går inn i forskjellige av de ovennevnte 10 egenskapene som velges.

Utlogget ballehans

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 577


23 år gammel
190 cm høy og ganske lett ~ 93 kg
165-145-250 rå på stevne 105,4 kg kroppsvekt

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=77168.0</br>

Utlogget Has left the building

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

  • Russians know the drill...

Utlogget Carl P.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 659
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 659

  • Nidarø SK.
"For å styrke hjernen, må man først styrke musklene". - Montaigne

kontinuitet---kontinuitet---kontinuitet!

Stevneperser RAW

Bøy: 232,5kg
BP:  182,5kg
ML:   285kg

Totalt 700kg...

logg med video+bilder:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=106040.msg1602780;topicseen#new

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Crossfit for muskeøkning og styrke? erfaringer
« #11 : 14. desember 2011, 11:12 »
Muske økning er en viktig del av treningen. Å øke i musking, det vil si å øke egen kompetanse på muske-musk som kan sammenlignes med å dra boriheita ved vassdraga i dalstrøka innfor.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget ballehans

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 577

Sv: Crossfit for muskeøkning og styrke? erfaringer
« #12 : 14. desember 2011, 11:36 »
Sjekk navnet på mannen som vil hente inspirasjon fra Crossfitmiljøet...

http://board.crossfit.com/showthread.php?t=25120
likte du ikke videoen eller? Grin

uansett tøft, men jaggu bra han ikke konverterte helt Grin ser ut som han tenkte å hente inspirasjon som du sier, ta det beste og drite i det meste av crossfit, og på ingen måte bli totalt pullups-apekatt på 60 kg...
Hvis han vil eie i sirkeltrening og kondis med vekter spør han jo nettopp dem som eier i sirkeltrening og kondis med vekter.
ser desverre at tråden daua ganske fort, synd, for det var bra lesning.

23 år gammel
190 cm høy og ganske lett ~ 93 kg
165-145-250 rå på stevne 105,4 kg kroppsvekt

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=77168.0</br>

Utlogget Has left the building

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

  • Russians know the drill...
Sv: Crossfit for muskeøkning og styrke? erfaringer
« #13 : 14. desember 2011, 11:42 »
likte du ikke videoen eller? Grin

http://www.youtube.com/watch?v=BDYrWAiTOes#noexternalembed&feature=player_embedded#!

Sjekk ut fra 40 sek til 1 minuttog sammenlign...

Det du la ut var en ME - strongman økt. Altså maks trening...

Ellers velger jeg å ikke kommentere resten av innlegget ditt da dette ikke gir mening og ikke akkurat fremmer en normal diskusjon...

EDIT: Men du har helt rett i at han spør de som kan det... For å få navnet på de dyktigste innen feltet er nok lurt...

Skjønner bare ikke den ENORME skepsisen til nye innspill i en slik bransje...

Utlogget ballehans

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 577

Sv: Crossfit for muskeøkning og styrke? erfaringer
« #14 : 14. desember 2011, 12:12 »
ja? travis ortmayer har pen akselpress. crossfitfolka var mongo og dreiv med selvskading
Sitat

Det du la ut var en ME - strongman økt. Altså maks trening...
nei, som tidligere nevnt var det selvskading på høyt nivå
Sitat
Ellers velger jeg å ikke kommentere resten av innlegget ditt da dette ikke gir mening og ikke akkurat fremmer en normal diskusjon...
jo, fremmer diskusjon som bare rakkern. hvis du sikter til bemerkninga om pullups-apekatt så er det en ganske utbredt stereotyp når man prater om crossfit. den gir absolutt mening.
Sitat
EDIT: Men du har helt rett i at han spør de som kan det... For å få navnet på de dyktigste innen feltet er nok lurt...

Skjønner bare ikke den ENORME skepsisen til nye innspill i en slik bransje...
håper ikke du ser på det som enorm skepsis. sunn skepsis, derimot, er noe alle burde ha til trenere som får folk til å gjøre 30 reps støt uten å ha mer enn 4 timers kurs (mangler kilder i farta, men mener ei crossfit-sertifisering ikke akkurat er den vanskeligste tingen å få).

igjen, ikke meninga å virke fiendtlig, men akkurat vektløfting er en idrett som krever en del trening for å "grease grooven" fordi det er høye hastigheter og mye vekt involvert. da hjelper det ikke å slite seg ut med mange reps eller høy vekt før man faktisk kan øvelsen.

det samme gjelder forsåvidt øvelser som akselpress også, som vi så smertelig fikk se i videoen.

bortsett fra det, fortsett å svinge ketllebellsa og ha det gøy.


23 år gammel
190 cm høy og ganske lett ~ 93 kg
165-145-250 rå på stevne 105,4 kg kroppsvekt

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=77168.0</br>

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!