Skrevet av Emne: Trene sent, og spise sent.  (Lest 1827 ganger)

Utlogget mindviruz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 77

Trene sent, og spise sent.
« : 02. august 2009, 12:51 »
Jeg lurer på om det er dumt å spise sent på kvelden om man går å trener litt sent.

Hvis jeg er på gymmet fra ca kl 20:00 - 21:00 eller 20:30 til 21:30, og så hiver i meg en god shake med protein (50/50 med myse/kasein) med skummet melk, litt frukt juice, en banan og en munnfull nøtter i garderoben etter trening, og er i seng ca kl 22:00-23:00 før jeg skal stå opp i 6-tiden for å gå på jobb igjen.
Er dette da bra å gjøre, eller bør jeg kutte ut å spise noe særlig etter økten da? Evt. spise noe annet?

Spiller det noen rolle for kroppen, og framgangen din når på dagen den blir trent? Eller er det like bra å trene klokken 20 som klokken 12 eller 07 om morgenen?

Nå er jeg primært ute etter å øke i styrke og muskelmasse, men jeg har litt fett rundt navle regionen som gjemmer en evt. sixpack som jeg aldri har sett noe til som hadde hvert greit å bli kvitt.

Utlogget Big-P

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 345
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 345

Sv: Trene sent, og spise sent.
« #1 : 02. august 2009, 13:00 »
Rekker du å få i deg noe mer mat, kan du proppe i deg et måltid med proteiner og fett som en eggomelett eller cottage cheese. Få i deg bra med karbs og proteiner til før-trenings-måltidet og samme til frokosten dagen etter treningsøkta.

Ettersom du sikkert ligger i kalorioverskudd, så er det antall kalorier totalt for dagen du bør tenke på. For eks bør du spise prot+karb-måltid til frokost, før og etter trening og spise mer prot+fett-måltider utover dagen
Born weak, die weak, live strong

Knebøy: 125 kg
Benkpress: 110 kg
Markløft: 160 kg
Militærpress: 55 kg

Utlogget mindviruz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 77

Sv: Trene sent, og spise sent.
« #2 : 02. august 2009, 13:16 »
Så jeg trenger ikke være forsiktig med å spise for mye eller hva jeg spiser så sent på kvelden?

Jeg pleier å spise en omelett av 3 egg, med litt ost på og 4 skiver skinke på til frokost + 1 ss vital artic selolje og en smoothie av cultura jorbær og en banan (evt. ett stort glass frokostjuice fra coop) til frokost hver dag. Synes dette gir en passelig metthet om morgenen. Så tror jeg at næringssamensetningen blir ganske bra. (?)

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Trene sent, og spise sent.
« #3 : 02. august 2009, 14:43 »
Jeg lurer på om det er dumt å spise sent på kvelden om man går å trener litt sent.

Hvis jeg er på gymmet fra ca kl 20:00 - 21:00 eller 20:30 til 21:30, og så hiver i meg en god shake med protein (50/50 med myse/kasein) med skummet melk, litt frukt juice, en banan og en munnfull nøtter i garderoben etter trening, og er i seng ca kl 22:00-23:00 før jeg skal stå opp i 6-tiden for å gå på jobb igjen.
Er dette da bra å gjøre, eller bør jeg kutte ut å spise noe særlig etter økten da? Evt. spise noe annet?

Spiller det noen rolle for kroppen, og framgangen din når på dagen den blir trent? Eller er det like bra å trene klokken 20 som klokken 12 eller 07 om morgenen?

Nå er jeg primært ute etter å øke i styrke og muskelmasse, men jeg har litt fett rundt navle regionen som gjemmer en evt. sixpack som jeg aldri har sett noe til som hadde hvert greit å bli kvitt.
Hvis det opplegget du kjører nå fungerer for deg, ser jeg ikke grunn til å endre på det. Men det er uansett ikke likegyldig hvordan man timer treningen og kostholdet. Kroppen kan tilpasse seg mange rytmer, men innenfor rimelighetens grenser.
Ifølge den biologiske klokka (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a9/Biological_clock_human_no.png)er muskelstyrken størst kl. 17 på ettermiddagen, men etter en lang og slitsom arbeidsdag er du ikke nødvendigvis så sterk på det tidspunktet likevel. Kroppen trenger pauser for å lade opp, så etter en real middagslur er de fleste klar for ny dyst igjen. Mange føler seg sterke på formiddagen også, men med normale arbeidstider er det vanskelig å få trent da.
Når det gjelder din trening grenser den nok til det seneste laget. Under normale forhold begynner kroppen å produsere søvnhormonet melatonin i 20-21-tiden, og da er det greit å ha unnagjort treningen. Men som sagt, fungerer dette for deg, så er det bare å fortsette.
Ang. måltider så vil jeg påstå at et bra måltid etter trening/før leggetid er viktig. Det vil virke antikatabolt og sannsynligvis bedre søvnen. Hva (at) du spiser dagen etter er imidlertid minst like fordi det er nå muskeloppbyggingen er størst. Jeg vil anbefale minimalt med karbohydrater til frokost og tidlig på dagen, og heller konsentrere disse rundt og etter trening.

Utlogget mindviruz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 77

Sv: Trene sent, og spise sent.
« #4 : 02. august 2009, 22:25 »
Takk. Det var gode svar på det jeg lurte på Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!