Skrevet av Emne: kennyos cardioverden, og tilværelse som småbarnsfar :)  (Lest 279423 ganger)

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

På bedringens vei, men skal ikke la meg friste til trening enda. Tar det helt med ro i morgen også, og så får jeg se hva nasjonaldagen bringer. Mulig jeg prøver meg på en fjelltur da, og drøyer enda lenger med sykkelen. Merker at jeg kommer meg raskt når jeg tar kroppens signaler på alvor. En selvfølgelighet kanskje, men når det nærmer seg ritt med stormskritt og psyken verker etter å trene, er det jo ikke bare bare Wink

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Føler meg frisk som en fisk Smiley Feiret med morgentur til Rundemanen. Herlig å gå i byfjellene når resten av bermen står i kø for å se på folk som går i kø  Wink 1t 45min. moderat tempo. Så blir det nok sykling i helgen tenker jeg Smiley

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Langkjøring i går. Beina kjentes ok hele veien, selv om jeg nok spiste for lite og gikk relativt tom mot slutten. Lå litt under terskel ganske jevnt hele veien, selv om et par små bakkedrag dro opp pulsen litt innimellom. Glemte pulsbeltet, så mangler data der. Neste helg er det ritt, så jeg tar en spinning i morgen og en "liten kjapp en" på sykkel på tirsdag om alt går etter planen. Deretter blir det å hvile seg i form Smiley

Tid: 4t 7min.
Distanse: 104,0 km.
Snittfart: 25,8 km/h
Maxfart: 55,4 km/h
Puls snitt/max: Ukjent

Km-status: 963,0

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Fjelltur søndag. Rundemanen opp i moderat tempo.

Spinning i går. 48 min. Puls snitt/max: 150(77%)/176(90%).

Skal prøve å få til en sykkeløkt i dag og, så blir det hvile frem til første ritt som er på søndag.

Utlogget AlHusky

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 662
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 662

Siden 176 er 90%, hvor ligger maks og hvilepulsen din?
180 høy, 90kg tung.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112862.msg1728751#msg1728751
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=115754.msg1743770;topicseen#new

MP: 60kg
ML: 190kg
BP: 100kg
KB: 140kg

-Amerikansk Fotball
-Ishockey
-Boksing (Og tidligere Muay Thai og BJJ)

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Max er 196 og når det gjelder hvilepuls er jeg ikke helt sikker nå. For noen år siden, da jeg sist målte den (kan tenke meg 3 - 4 år siden), var den rundt 40 - 42 om jeg husker rett. Tror ikke den har endret seg mye, siden jeg har omtrent samme treningsmengde nå og trener mye det samme. På den annen side, er jeg jo blitt far, og stressnivået har økt noe Wink

Endelig sommer i Bergen, og en fin utetrening på sykkel ble det i dag. Rulletrening med fokus på å ligge så tett som mulig. Siste treningsøkt før søndagens ritt (Nordhordland Rundt). Hang fint med og alt gikk som smurt. Godfølelsen inne og 1000 km passert! Nå skal det karbohydrateres  Grin

Tid: 1t 57min.
Distanse: 55,0 km.
Snittfart: 29,3 km/h
Maxfart: 60,8 km/h
Puls snitt/max: 146(74%)/183(93%)

Km-status: 1018,0

Utlogget AlHusky

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 662
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 662

Åja! Jammen da skal jeg ikke bekymre meg så mye :p Hvilepulsen min er på under 50 selv og makspuls er jeg ikke sikker på, men sikkert nesten samme som deg. (vært passiv røyker). Har tenkt at makspulsen må masse opp for å få god kondisjon, men det ser ut som du har rimelig god kondis så da er det vel bare for min del å bare trene enda mer kondisjonstrening Smiley
180 høy, 90kg tung.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112862.msg1728751#msg1728751
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=115754.msg1743770;topicseen#new

MP: 60kg
ML: 190kg
BP: 100kg
KB: 140kg

-Amerikansk Fotball
-Ishockey
-Boksing (Og tidligere Muay Thai og BJJ)

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Vær obs på at maxpulsen ikke kan trenes opp, men at du kan trene deg opp til å faktisk klare å nå den, om du skjønner forskjellen Smiley Formelen 220 - alder stemmer etter min erfaring også sjelden. Både for min egen del og mange av kundene mine sin del (er spinninginstruktør) er maxpulsen en del høyere enn dette. I tillegg er det vanlig at den faller litt etter som man blir eldre. Hvilepulsen forteller derimot litt mer om formen. Lav hvilepuls betyr stort sett god form. Hjertet er da så sterkt (hjertet er også en muskel) at det ikke trenger å slå like mange ganger for å pumpe blodet rundt i kroppen som et svakere hjerte må Smiley


Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sommer i Bergen, går det an?  Cool

Kjører på, føler du deg klar til ritt? Alltid spennende med det første i sesongen.

Makspulsen kan ikke heves, men terskelen kan økes over tid. Smiley

Utlogget AlHusky

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 662
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 662

Men er det ikke sånn at om man får bedre v02 max og kommer i bedre form så kan man komme høyere i puls? Som dere sier, terskelen økes.. :p Var på en måte det jeg mente, men er grønn på kondis, så er dårlig på å formulere meg Smiley
180 høy, 90kg tung.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112862.msg1728751#msg1728751
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=115754.msg1743770;topicseen#new

MP: 60kg
ML: 190kg
BP: 100kg
KB: 140kg

-Amerikansk Fotball
-Ishockey
-Boksing (Og tidligere Muay Thai og BJJ)

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Makspulsen din bør du klare å komme til uansett form. Finn deg en bratt bakke og kjør den 3 ganger.
Siste gangen tar du ut alt, mens de 2 første gradvis skal bygge deg opp.
Viktig at du er instilt psykisk før du går i gang, ellers når du ikke ditt fulle potensiale.

Når det snakkes terskel, så er det den pulsen du kan ligge i over tid, uten å gå tom.
1 times terskel på f.eks 90% betyr at du kan sykle i 1 time på denne pulsen før du går tom.
Om du øker til 92-93% etter 40 minutter, vil du gå fort tom, for da har du bikket over. Samme om du øker allerede etter 20 minutter. Skjønner?

For å øke terskelen, kan man f.eks kjøre lange intervaller på terskel, og rett over.
Da kan man over tid (år), øke noen prosenter.

Om du trener året rundt, og ikke har noen avbrekk på 2-3 mnd så vil det bli lettere ettersom du ikke har noe å "ta igjen" ved oppstarten.

Terskelen økes noe (i tillegg) ved rittsesongen for syklister, for da kjøres det hardere og vo2´n øker.

Har ikke link-kilder på dette, men det er info gitt fra senior veteraner i Norge...


Utlogget AlHusky

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 662
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 662

Okay da forstår jeg litt bedre! Takk for info Smiley
180 høy, 90kg tung.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112862.msg1728751#msg1728751
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=115754.msg1743770;topicseen#new

MP: 60kg
ML: 190kg
BP: 100kg
KB: 140kg

-Amerikansk Fotball
-Ishockey
-Boksing (Og tidligere Muay Thai og BJJ)

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Siden du karboloader i grillvarmen lurte jeg på om du ville være med å grille, så kan du spise opp pølsebrødene som blir igjen etter meg  Grin Gidder nemlig ikke å spise "servietten"  Smiley
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Pølsebrød er fysjom syns jeg. Foretrekker østlandsvarianten med lompe. Da blir det mindre og mer velsmakende serviett og mer kjøtt Grin Men takk for invitt! Loader mye på iskrem i stedet. Mmmmmm, iskrem  Cheesy

Klarte ikke holde meg helt i ro nei. Det ble en liten stripe på Løvstakken i dag, men holdt pulsen relativt lav og var aldri i nærheten av syre. Strilene vestpå driver visst med årets hittil største grillparty, så halve Bergen stinker røyk. Godt å komme seg til fjells da Wink

Forresten: Takk NeDD, for utdypende forklaring Smiley

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Nordhordland Rundt i dag. Varmt som pokker, så det gikk med mye væske. Hadde meldt meg på en gruppe som var ørlitegrann raskere enn hva jeg selv forventet å komme inn på. Syklet på drøye 2:45 i fjor, da i et veldig godt organisert felt. Årets felt var mer rotete, og det gikk med mye krefter til å tette luker og skifte plass. Det ble kjørt veldig hardt i motbakkene, der jeg sliter som mest. Mens jeg måtte ligge på bremsen i nesten alle nedoverbakkene... Likevel holdt jeg feltet helt til det gjenstod den berømte/beryktede siste milen, med en skikkelig heftig motbakke. Her begynte krampa å melde seg, så derfra og inn ble vi en gruppe "krampekamerater" på 4 stk. Kom inn på 2:46, ca 30 sekunder bak pers. Fornøyd med det, ikke minst siden jeg har et par kilo til på kroppen i år og målet var under 3t. Også fornøyd med høy snittpuls, selv om den nok må ligge lavere til Voss på lørdag for å ikke møte veggen for tidlig Smiley

Tid: 2t 46min.
Distanse: 88,0 km.
Snittfart: 31,5 km/h
Maxfart: 66,8 km/h
Puls snitt/max: 165(84%)/184(94%)

Km-status: 1106,0

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!