Skrevet av Emne: Anabol diett for styrkeløftere (derfor i denne delen av forumet)  (Lest 2973 ganger)

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Kjenner noen til Mauro DiPasquals anabole diett (nå "oppgradert" til den metabole dietten)?

Kjøpte boka fra www.metabolicdiet.com her om dagen og dietten går (så vidt jeg kan forstå) ut på følgende:

Man skal finne det laveste tolererte karbonivået for kroppen, dvs. det laveste inntaket karbo man kan ha om dagen uten at man blir slapp og grinete. Man skal først spise kun 30 gram karbo om dagen i 12 dager og så se, dersom man trenger mer karbo skal man øke til 60 gram om dagen og slik justere seg opp til man finner sin tålegrense. Dette kan ta noe tid.

Resten av næringsinntaket skal bestå av proteiner og stort sett FETT!

Kroppen går etter hvert gjennom et såkalt metabolt skifte der den venner seg til å brenne fett for å få energi i steden for karbohydrater. Man øker visst da kroppens egen produksjon av testosteron, HGH og noe IGF-1 greier (tror jeg). I og med at kroppen har fett som sin primærkilde for energi vil den dersom den blir sulten lett forbrenne kroppsfett og minimalt med muskler i og med at det blir ett fett (he he) om energien, dvs. fettet, kommer fra mat eller kroppen. Man mister da ikke særlig med muskler dersom man vil ned en vektklasse. Denne dietten gjør det visst også slik at man spiser når man er sulten, og ikke behøver å passe på klokka og døtte i seg mat selv om man ikke er sulten.
Dette gjør man fra mandag til fredag.

I helgen er det stikk motsatt. Da karbo-loader man, dvs. at man spiser hva man vil og "døtter" i seg med karbohydrater (men man skulle visst passe på så man ikke este ut for mye). Dette gav visst et insulinsjokk som skulle være fint.

Altså:
Så og si bare fett på hverdagene, og hva du vil i helgene.

Har noen erfaring med dette? Snakket med noen på et amerikansk diskusjonsforum som sa det var meget effektivt, men problemet er at det er lite mat å velge mellom på hverdagene, da. Det blir kjøtt, fisk, skalldyr, egg og harde oster. I og med at jeg liker fisk dårlig, og anser skalldyr for å være forvokste insekter (som jeg da vegrer meg for å spise) blir det egg, bacon og koteletter med smør morgen, middag og kvelds. Det kan bli litt....stusselig i lengden, men får jeg mer muskler er det jo greit. Forslag til måltider?





Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget -=Gainer=-

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 209
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 209

Er  dette noe ABCDE greier?

Utlogget Relax

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 422
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 422

Har vel heller et spørsmål jeg da. Hvis man treffer den grensen for det laveste karboinntaket man kan ha men likevel får i seg mer kcalorier enn man forbruker. Vil man gå ned i vekt da? Eller må det være en balanse når det gjelder begge deler?

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Kjenner noen til Mauro DiPasquals anabole diett (nå "oppgradert" til den metabole dietten)?

Kjøpte boka fra www.metabolicdiet.com her om dagen og dietten går (så vidt jeg kan forstå) ut på følgende:

Man skal finne det laveste tolererte karbonivået for kroppen, dvs. det laveste inntaket karbo man kan ha om dagen uten at man blir slapp og grinete. Man skal først spise kun 30 gram karbo om dagen i 12 dager og så se, dersom man trenger mer karbo skal man øke til 60 gram om dagen og slik justere seg opp til man finner sin tålegrense. Dette kan ta noe tid.

Resten av næringsinntaket skal bestå av proteiner og stort sett FETT!

Kroppen går etter hvert gjennom et såkalt metabolt skifte der den venner seg til å brenne fett for å få energi i steden for karbohydrater. Man øker visst da kroppens egen produksjon av testosteron, HGH og noe IGF-1 greier (tror jeg). I og med at kroppen har fett som sin primærkilde for energi vil den dersom den blir sulten lett forbrenne kroppsfett og minimalt med muskler i og med at det blir ett fett (he he) om energien, dvs. fettet, kommer fra mat eller kroppen. Man mister da ikke særlig med muskler dersom man vil ned en vektklasse. Denne dietten gjør det visst også slik at man spiser når man er sulten, og ikke behøver å passe på klokka og døtte i seg mat selv om man ikke er sulten.
Dette gjør man fra mandag til fredag.

I helgen er det stikk motsatt. Da karbo-loader man, dvs. at man spiser hva man vil og "døtter" i seg med karbohydrater (men man skulle visst passe på så man ikke este ut for mye). Dette gav visst et insulinsjokk som skulle være fint.

Altså:
Så og si bare fett på hverdagene, og hva du vil i helgene.

Har noen erfaring med dette? Snakket med noen på et amerikansk diskusjonsforum som sa det var meget effektivt, men problemet er at det er lite mat å velge mellom på hverdagene, da. Det blir kjøtt, fisk, skalldyr, egg og harde oster. I og med at jeg liker fisk dårlig, og anser skalldyr for å være forvokste insekter (som jeg da vegrer meg for å spise) blir det egg, bacon og koteletter med smør morgen, middag og kvelds. Det kan bli litt....stusselig i lengden, men får jeg mer muskler er det jo greit. Forslag til måltider?



Dette bygger jo på gamle ideer som ble videreutviklet av DiPasquale for over 10 år siden, så kom Duchaine med sin "BodyOpus", så Lyle McDonald med boka "The Ketogenic Diet" etc etc. DiPasquale har vel gjort noen endringer i Metabolic diet, bl.a. litt mer karb, og mer kontroll på oppkarbingen i helgene. Forresten så mener jeg å huske at DiPasquale først kalte den for "The high fat diet" (og det er jo faktisk det det er), men det hørtes så dårlig ut at han måtte skifte navn til "The Anabolic Diet". Da var det plutselig flere som fikk interessen for det...

Felles for alle disse er at de er "CKDs" (cyclic ketogenic diets) hvor man spiser så lite karbo at man er i ketose, og så karber opp i 24-48 timer en gang i uka.

Jeg prøvde dette flere ganger før jeg begynte å konkurrere i styrkeløft, og hadde veldig bra resultater. Jeg gikk ned mye fett uten å miste særlig styrke. En gang gikk jeg ned fra 103 kg til 85 kg på 5 mnd og ble  bare litt svakere i knebøy. Den største fordelen for meg (og for mange andre) var at jeg aldri var sulten selv om jeg lå på 2400-2800 kcal pr dag når jeg var i ketose (30 gram karb eller mindre pr dag). Ulempen var lite og kjedelig matutvalg, men jeg synes på en måte det var en fordel, for da ble det veldig enkelt. Matutvalget blir stort sett reint kjøtt/fisk, egg, fete oster, smør, oljer, proteinpulver og vann. En typisk dag for meg var:
Måltid 1: 50 gram whey protein i vann + 50 gram olivenolje
Måltid 2: som måltid 1
Måltid 3: Fisk/egg/kjøtt/bacon/smør
Måltid 4: Brie ost e.l. og pepperoni pølse

Oppkarbing en gang i uka i 24t. ca 10 gram karb pr kg kroppsvekt, minimalt fettinntak, ca 200 gram protein.

Jeg var med på flere lowcarb mailinglister i flere år, bl.a. på listen hvor Lyle McDonald var mens han holdt på å skrive boka si. Kort oppsummering av erfaringene derfra + nyere informasjon de siste par årene:

1. Ketose er ikke "magisk" som mange mente før. Stort sette eneste fordel er at for mange så blir matlysten borte, noe som er vidunderlig når man er på diett. Men samtidig så mener mange nå at dietter med forholdsvis lavt karboinntak gir bedre resultater enn dietter med høyere karb (over 40, 50 eller 60% avhengig av hvem man spør...)

2. Økning av fettinntak gir ikke automatisk noen anabol effekt. Imidlertid er det studier som viser at bl.a. testosteronproduksjonen blir LAVERE ved lavt fettinntak (under 20% tror jeg det var). Dvs at hvis man ligger på 30% fettinntak, og så øker til 40% så øker ikke hormonproduksjonen. Dette er omtrent som studiene som viser at ekstra inntak av Sink øker testosteronproduksjonen. Dette gjelder kun hvis man allerede har en lavere produksjon pga sink MANGEL.

3. Oppkarbingen må være kontrollert og med lavt fettinntak for at man ikke skal legge på seg fett under oppkarbingen. Hvis man går berserk på junkfood så legger man på seg igjen mye av fettet man mistet i løpet av uka. Den anabole effekten ved økt insulin + evt andre hormoner under oppkarbingen er minimal og har minimal påvirkning på muskelveksten under denne perioden.

4. CKD er ikke optimalt for økt muskelvekst/bulking. Det var efaringen til de fleste som prøvde dette. De mente bl.a. at de lave insulinnivåene under ketose periodene var en av årsakene.

Jan
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Ikke gå bananas i helgene kun fordi boka/dietten "tillater" det. Spis mere karb, men ikke junk.

På "bulk" bør en få i mere karb de første timene etter trening, og på morgenen. Uten ekstra karbohydrater når kroppen trenger det mest er det vanskelig å "bygge" på sånn diett.

Du kan ikke ta inn 10 kalorier og forvente muskelvekst. Dietten må justeres opp på bulk, min mening er at mange ikke får disse til å funke pga at de spiser som om de skulle deffe.

Ikke hopp umiddelbart til en høy karb diett etter ketose-opplegg, da vil du legge på mye fett og vann. "Gli over" langsomt.

Ikke heng deg opp i hva bøker sier. Mekk din egen diett. Stjel fra alt og alle og kombiner. Prøv deg fram, dersom du ikke funker med så lite karb så hjelper det ikke om det står i ei bok.

Ja, har lest boka.

PS! En bygger som Mauro laget et opplegg til, hadde spiste 12000 kalorier hver lørdag!
question everything

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Jens-Mulla

12.000 kalorier? Og jeg trodde helgefylla var et problem for mange som ønsket å bli slanke Smiley 12.000 er jo helt sinnsvakt!

Jan B
Du åt jo fantastisk lite, da, regner med å ete det dobbelt av det du skrev overfor, men så har jeg heller ikke tenkt til å deffe noe særlig (er pen nok som jeg er Smiley ).
Har forøvrig store planer om "berserkrotgang" i helgene med alt jeg tidligere har styrt unna (potetgull, ostepop (herregud så godt det skal bli), is, sjokolade m.m.). Kombinert med store mengder biff og koteletter med både smør og dressing skal det bli en slutt på dette veike "Grete Roede" kjøret jeg har vært på nå. Blir jeg for feit er jo denne dietten glimrende for en kortere deffe-periode uansett. Tror det er smartere å ete som et beist og så deffe i steden for å ligge på et jevnt, kjipt nivå hvor både gleden over god mat og skikkelig fremgang i styrke er fraværende.

Benchpr
Det må vel være en balanse, men med en slik diett er ikke kroppen like "vrang", dvs. at du kan deffe og miste mye mer fett og mye mindre muskler enn ellers og kroppen legger vel ikke på seg så mye fett ved bulking som ellers.


DERSOM DERE GÅR INN PÅ WWW.T-MAG.COM OG SØKER PÅ "ANABOLIC DIET" VIL DERE FÅ OPP EN ARTIKKEL I TO DELER SOM HETER "EAT LIKE A MAN" (og det akter jeg å gjøre Smiley). HER STÅR TING I EN LETT FORSTÅELIG OG FESTLIG UTGAVE!




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Metal Man, potegull og ostepop har akkurat samme effekt på kroppen selv om du følger en annen diett enn grete roede Wink

Når det gjelder de 12000 kaloriene, så tror jeg mye av disse vil bli lagret som glykogen, men det må da være en grense her selv om kroppen ikke har fått nok karbohydrat de siste fem dagene.

Liker ikke dietter som går så lavt på karbohydrater at det går utover ytelsen. Eneste grunnen til å gjøre dette er jo for å holde kroppsfettet nede?

Det å spise hoveddelen av karbohydratene når kroppen er mest mottakelig er i mine øyne mye bedre enn å kutte de unødvendig lavt ned. Føler mye av denne keto-bølgen er et svar på de latterlige 70% karbo diettene med puffa ris og 0,1 gram fett om dagen som har vært anbefalt. Trener du som du bør er det ingen problem å få i seg bøttevis med bra fett i tilegg til de karbohydratene du trenger.

Det vil heller ikke ha noen styrkeøkende effekt å spise 10 ganger mer enn kroppen trenger. Styrkeøkningen går bare opp til et visst punkt, etter det øker du kun i fett. Du vil legge på deg fett uansett dersom du er ute etter best mulig styrkeøkning, ingen vits i å overdrive. Det fører bare til at du begynner å deffe tidligere/oftere enn nødvendig, med alle de bakdelene det fører med seg.
question everything

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Jens-Mulla
Når det gjelder ytelsen så skal man ikke kutte så mye ned at den rammes, man skal finne det laveste nivået karbohydrater kroppen yter maksimalt med. Dersom du greier å yte maks med 30 gram karbo om dagen spiser du det. Trenger du 500 gram om dagen (rent teoretisk) skal du i følge denne dietten få i deg det. Poenget er at alle kalorier over behovsgrensen for karbo skal være fett og proteiner.

Tror dietten er god for bygging også; kjøtt, fisk og annen feit mat er vel mer næringsrik (for ikke å snakke om proteinrik) så du behøver ikke å døtte i deg når du ikke er sulten og ei heller å risikere å få for lite proteiner (i hvert fall ikke med tre proteinshaker om dagen i tillegg).

Liker også tanken på at dersom du skulle være så uheldig å ikke få spise akkurat i henhold til planen så kan du vente 1 time uten at det går ut over musklene, bare fettet. Det er jo kjekt, men man skal selvfølgelig ikke slurve og herje.

Har vel ikke følgt Grete Roede, det var en spøk, men karboloading gjør jo at potetgull og ostepop i denne fasen faktisk er positivt for kroppen og ikke negativt. Da kan fråtsingen begynne Smiley




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!