Hei..
Kjøpte meg ny sykkel på torsdag. på Biltema av alle steder.. skal bare ha til å sykle til jobben, og har blitt overtalt til å bli med på triathlon denne helga..
Lørdag skulle jeg ha gjennomkjøring av løypa. sykkelen fungerte i fint i ca 1,5 mil, men så røyk kjedet idet jeg tråkka litt hardt til i ei motbakke. leverte sykkelen tilbake på mandag. fikk beskjed om at dette skulle de fikse.. fikk sykkelen igjen på tirsdag. i går skulle jeg ha ny gjennomkjøring av løypa.. da holdt dritten ca 5km før kjedet røyk igjen. var tilbake der idag, litt smågretten, og krevde kjøpet hevet.
samtalen gikk som følger.
"jeg vil ikke ha den sykkelen her.. andre gang på en uke det går i stykker"
"vi skal fikse den"
"jeg er avhengig av en sykkel som fungerer" sier jeg
"jada, vi skal fikse den" sier de..
"jeg vil heve kjøpet, da dette er en stor mangel"
"ja, men sykkelen er jo brukt"
"må vel nesten bruke sykkelen for å finne ut om den fungerer?? " (er det mulig)
"joda, men kan ikke gjøre noe mer enn å fikse den"
Ble helt satt ut av den latterlige kommenteren hans så jeg sa greit, fiks den.
Skal da få igjen sykkelen i morra, og skal igjen (prøve å få til) gjennomkjøringa..
Har jeg virkelig ikke bedre rettigheter enn dette?
kjedet er jo en "forholsdvis" viktig del av en sykkel..
Forbrukerkjøpsloven sier:
Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen:
a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper
dette er ikke innfridd.. kan jeg med loven i hånd kreve kjøpet hevet??
mvh Marius