Skrevet av Emne: NM 2011 i Styrkeløft Herrer  (Lest 43465 ganger)

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Jeg er enig med Walgermo. Det bør ikke være noen menneskerett å få delta på NM i styrkeløft. Det bør være store krav. Jeg husker da jeg i -100 måtte dra 275 og pers i mark for å få 665 kg (uten benkskjorte den gang) som var kravet for å kunne delta på NM. Da gikk jeg "all-in" ( Wink ) og åpnet på 275 kg og pers. Jeg klarte løftet med et nødskrik. Det hadde kanskje til og med blitt underkjent 50% av tilfellene. Det var lykke. Det var stolthet. Nå er det ingen stolthet over å kunne være med på NM, men klart det er artig og en sosial begivenhet. Slike ting har vi imidlertid, slik som for ungdommene, Nasjonalt Mesterskap for. Det er idrett vi snakker om her. Konkurranse og presse kroppen til det ytterste. Ikke sosiale sammenkomster og hallelujahstemning.

Ved å ha små krav til NM så blir statusen mindre. Og når statusen blir mindre på NM så blir statusen på regionstevnene enda mindre. Hvis kravene til NM blir store, umulige for folk flest, så vil statusen til f.eks. Syd-Norsk, Midt-Norsk osv. bli høyere. Og KM. osv. Hvis man ikke er best så blir de regionale mesterskapene et slags NM. Det blir ikke stevner som man kanskje hopper over fordi man vil trene i stedet. Eller at det ikke passer med deltakelse fordi det er en viktig fotballkamp som går på samme tidspunkt. Slik organiseringen er i styrkeløft så er det ingen forskjell på Midt-Norsk, KM, Julestevne, Klubbstevne eller RM eller hva nå alt heter. Det er alle de små stevnene og så er det NM. Eneste forskjellen er fascilitetene som ofte er bedre på Midt-Norsk enn et klubbstevne f.eks.

La NM få høyere kvalikkrav. La NM bli et elitestevne. Så kan NM arrangeres på EN dag med bankett etterpå for alle. De som elsker å være sosiale (sosialister? Smiley ), av listefyllet, kan reise oppover og delta som tilskuere. Og så får de bli med på banketten om de ønsker det også. Vinn - vinn situasjon det. Man skal ikke måtte delta selv for å bli med på festen.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Walgermo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 040
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 040

Her er jeg svært uenig gutter, NM skal være høydepunktet for Norske styrkeløftere, her ønsker vi deltagelse av flest mulig. Dette skal jo være en fest for hele styrkeløft Norge og ikke bare en hyllest til de som er best, NM for min del rangerer kun under VM deltagelse og en kongepokal rangerer kun under VM gull i hva jeg drømmer om av utmerkelser;)
Ja det er lov det Smiley Jeg vet at jeg er langt fra den eneste som har denne meningen.
Selvfølgelig vil man ha mest mulig deltakelse på et NM! NM kravet skal være oppnåelig med litt arbeid bak, men ikke så lavt at det blir en vits.
Årets NM for seniorer hadde den nest dårligste påmeldingen siden 2003 (62 i Fræna i fjor, 66 i år).. Så at kravene er lave hjelper ikke på lysten for å løfte hos de fleste ser det ut til. Ut fra kravene så var det en veldig liten prosent som stilte på NM i år. NSF kan sikkert gjøre noe for å få opp stevnedeltakelsen på NM i fremtiden Smiley
Når det kommer til landslagskravene, kan vel de settes litt høyere Smiley
Ja, rekner med dette kommer til å skje om ikke lenge. Men blir uansett de beste kvalifiserte som blir tatt ut så kommer ikke til å endre så mye tror jeg.
Hvorfor det?

Pga nivåforskjeller. Store hopp mellom plassene. Mer konkurranse i puljene. Løftere må jobbe hardere for å stille på et NM. Jeg mener NM bør være et stevne som ikke alle som har trent seriøst ca.1år kan stille på.

Tror ikke det var mange som koste seg på VM i Sør-Afrika når skivepåsetterne gikk fra 445kg i knebøy til såvidt over 200kg. Dette bremser opp stevne mye og ser useriøst ut. (Her kommer det vel til å skje endringer etter det jeg har fått med meg.) Men skjønner det at folk har lyst til å delta på et NM, men å stille opp kravene noen kg hadde ikke skadet noen, tvert imot.
Stevne:
372.5-260-330
Raw:
275-205-287,5


Landslagsløfter i Styrkeløft
____________________________________________________________________________

YouTube | Sjøholt AtletklubbLogg

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Jeg må si meg enig med Gilberg og Walgermo i dette tilfellet. Jeg ønsker også at NM skal være forbeholdt de beste i sin vektklasse, og som Gilberg sier er det ikke en menneskerett å få delta på et NM. Jeg tror selv interessen for NM ville vært høyere hvis nivået var jevnt over høyt slik at tilskuere kunne få se en konkurranse tettpakket med gode løft.

Jeg er klar over det at høyere krav kan slå negativt ut for min egen del, men er jeg ikke god nok har jeg ingen problemer med å akseptere at jeg må avstå fra NM. Da får jeg heller, som Gilberg nevner, komme tilbake på et senere tidspunkt når jeg har blitt bedre og sterkere. NM er det største nasjonale stevnet vi har, og jeg vil se et høyt nivå her. Vi må alle starte et sted, og jeg syns KM, RM + landsdelsmesterskap er en fin arena å starte på. Når man blir god nok kan man ta steget opp på plattingen på NM.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Missy-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 562
  • Honnør: 646
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 562

Jeg er enig med Walgermo. Det bør ikke være noen menneskerett å få delta på NM i styrkeløft. Det bør være store krav. Jeg husker da jeg i -100 måtte dra 275 og pers i mark for å få 665 kg (uten benkskjorte den gang) som var kravet for å kunne delta på NM. Da gikk jeg "all-in" ( Wink ) og åpnet på 275 kg og pers. Jeg klarte løftet med et nødskrik. Det hadde kanskje til og med blitt underkjent 50% av tilfellene. Det var lykke. Det var stolthet. Nå er det ingen stolthet over å kunne være med på NM, men klart det er artig og en sosial begivenhet. Slike ting har vi imidlertid, slik som for ungdommene, Nasjonalt Mesterskap for. Det er idrett vi snakker om her. Konkurranse og presse kroppen til det ytterste. Ikke sosiale sammenkomster og hallelujahstemning.

Ved å ha små krav til NM så blir statusen mindre. Og når statusen blir mindre på NM så blir statusen på regionstevnene enda mindre. Hvis kravene til NM blir store, umulige for folk flest, så vil statusen til f.eks. Syd-Norsk, Midt-Norsk osv. bli høyere. Og KM. osv. Hvis man ikke er best så blir de regionale mesterskapene et slags NM. Det blir ikke stevner som man kanskje hopper over fordi man vil trene i stedet. Eller at det ikke passer med deltakelse fordi det er en viktig fotballkamp som går på samme tidspunkt. Slik organiseringen er i styrkeløft så er det ingen forskjell på Midt-Norsk, KM, Julestevne, Klubbstevne eller RM eller hva nå alt heter. Det er alle de små stevnene og så er det NM. Eneste forskjellen er fascilitetene som ofte er bedre på Midt-Norsk enn et klubbstevne f.eks.

La NM få høyere kvalikkrav. La NM bli et elitestevne. Så kan NM arrangeres på EN dag med bankett etterpå for alle. De som elsker å være sosiale (sosialister? Smiley ), av listefyllet, kan reise oppover og delta som tilskuere. Og så får de bli med på banketten om de ønsker det også. Vinn - vinn situasjon det. Man skal ikke måtte delta selv for å bli med på festen.
Veldig enig i mye av det du sier, Einar. Men det kan falle begge veier; enten at det blir flere som vil delta på NM fordi det faktisk er en stor prestasjon å komme seg dit eller at vi står igjen med et par-tre stykker i hver klasse. Når det er snakk om jentesiden så er det veldig dårlig deltakelse fra før av og de fleste jentene er alene i klassene sine. På jentesiden kan man ikke heve kravene før man faktisk har en del deltakelse, mener jeg.


Tror ikke det var mange som koste seg på VM i Sør-Afrika når skivepåsetterne gikk fra 445kg i knebøy til såvidt over 200kg. Dette bremser opp stevne mye og ser useriøst ut. (Her kommer det vel til å skje endringer etter det jeg har fått med meg.) Men skjønner det at folk har lyst til å delta på et NM, men å stille opp kravene noen kg hadde ikke skadet noen, tvert imot.
Når det kommer til EM/VM er jeg veldig for at man skal ha krav, og da høye krav. Jeg mener disse kravene skal settes av IPF og ikke av hvert enkelt land. Det er jo en SKAM for idretten når noen i f.eks 90+ vinner med 350 på et EM/VM Sad

Utlogget Walgermo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 040
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 040

Når det kommer til EM/VM er jeg veldig for at man skal ha krav, og da høye krav. Jeg mener disse kravene skal settes av IPF og ikke av hvert enkelt land. Det er jo en SKAM for idretten når noen i f.eks 90+ vinner med 350 på et EM/VM Sad
Enig, og ja, høye krav Wink
Stevne:
372.5-260-330
Raw:
275-205-287,5


Landslagsløfter i Styrkeløft
____________________________________________________________________________

YouTube | Sjøholt AtletklubbLogg

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Jeg må si meg enig med Walgermo i denne debatten, kvalikk-kravene kunne vært høyere så man slipper listefyll og konkurransen blir mer spennende å se på og være med på. Det er ikke snakk om å sette de så høyt at bare 2-3 i hver klasse kan være med, men slik at Nm faktisk blir en liten gulrot å trene mot. At er man med på Nm så har man faktisk prestert noe og om noen favoritter ryker ut så er det ikke noen som vinner gullet i 120+ på 650kg sammenlagt f.eks Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget OD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 123
  • Honnør: 582
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 123

  • Sponset av Proteinfabrikken og Kappi
La NM få høyere kvalikkrav. La NM bli et elitestevne. Så kan NM arrangeres på EN dag med bankett etterpå for alle. De som elsker å være sosiale (sosialister? Smiley ), av listefyllet, kan reise oppover og delta som tilskuere. Og så får de bli med på banketten om de ønsker det også. Vinn - vinn situasjon det. Man skal ikke måtte delta selv for å bli med på festen.
Må huske at du er listefyll selv gille;)


Meistarar koma og fara en godsøgnin mun aldrei deyja

Utlogget TT

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 419
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 419

For å øke nivået på NM burde stevnet legges på en dato som gjør at også landslagsløfterne på senior og juniorlag kan delta. Slik var det i "gamle dager" og da var NM et naturlig mål for alle eliteløfterne i landet. Når Jr.EM er en uke etterpå sider det seg selv at de beste juniorene ikke deltar. Da er det riktig nok fritt fram for gamle mosjonister, men særlig bra for stevnekvaliteten er det ikke.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Joda_jau

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 988
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 988

  • Mer som det ja sa dem!
Må huske at du er listefyll selv gille;)

Sant sant.. I og med at NM ifølge Gilberg skal være til for den aller yperste elite bør det være et minimumskrav å ha 900+ på nesten 150kgs kroppsvekt.

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Hva foreslår dere som minstekrav for deltagelse med de nye vektklassene da?

Er enig med OD i at dette bør være høydepunktet for alle styrkeløftere. Men man må yte litt for å bli med, skulle bare mangle.  Noen som husker inndelingene mens det var A og B NM?  Tror det f.eks var 600 i 82,5 for å bli med på A-nm da, men er litt usikker?

900 kilo i plussen bør isåfall være ett krav om man skal ha dette kun for de beste?
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Lars S.K

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 823
  • Honnør: 72
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 823

Hvis det blir høye krav til og få være med på NM så er det mange klasser som blir veldig tynne, 900 kg  i +125 vil jo tilsvare over 800 kg i - 90 feks.
Nivå i norge er ikke høyt nok til og sette så høye krav

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Hvis det blir høye krav til og få være med på NM så er det mange klasser som blir veldig tynne, 900 kg  i +125 vil jo tilsvare over 800 kg i - 90 feks.
Nivå i norge er ikke høyt nok til og sette så høye krav

Hæ?
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Lars S.K

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 823
  • Honnør: 72
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 823


Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Jeg er enig med Walgermo. Det bør ikke være noen menneskerett å få delta på NM i styrkeløft. Det bør være store krav. Jeg husker da jeg i -100 måtte dra 275 og pers i mark for å få 665 kg (uten benkskjorte den gang) som var kravet for å kunne delta på NM. Da gikk jeg "all-in" ( Wink ) og åpnet på 275 kg og pers. Jeg klarte løftet med et nødskrik. Det hadde kanskje til og med blitt underkjent 50% av tilfellene. Det var lykke. Det var stolthet. Nå er det ingen stolthet over å kunne være med på NM, men klart det er artig og en sosial begivenhet. Slike ting har vi imidlertid, slik som for ungdommene, Nasjonalt Mesterskap for. Det er idrett vi snakker om her. Konkurranse og presse kroppen til det ytterste. Ikke sosiale sammenkomster og hallelujahstemning.

Ved å ha små krav til NM så blir statusen mindre. Og når statusen blir mindre på NM så blir statusen på regionstevnene enda mindre. Hvis kravene til NM blir store, umulige for folk flest, så vil statusen til f.eks. Syd-Norsk, Midt-Norsk osv. bli høyere. Og KM. osv. Hvis man ikke er best så blir de regionale mesterskapene et slags NM. Det blir ikke stevner som man kanskje hopper over fordi man vil trene i stedet. Eller at det ikke passer med deltakelse fordi det er en viktig fotballkamp som går på samme tidspunkt. Slik organiseringen er i styrkeløft så er det ingen forskjell på Midt-Norsk, KM, Julestevne, Klubbstevne eller RM eller hva nå alt heter. Det er alle de små stevnene og så er det NM. Eneste forskjellen er fascilitetene som ofte er bedre på Midt-Norsk enn et klubbstevne f.eks.

La NM få høyere kvalikkrav. La NM bli et elitestevne. Så kan NM arrangeres på EN dag med bankett etterpå for alle. De som elsker å være sosiale (sosialister? Smiley ), av listefyllet, kan reise oppover og delta som tilskuere. Og så får de bli med på banketten om de ønsker det også. Vinn - vinn situasjon det. Man skal ikke måtte delta selv for å bli med på festen.

Hvorfor får NM lavere status av lave kvalifiseringskrav? Vinneren vil være den beste i sin klasse i Norge uansett. De samme eliteutøverne deltar uansett; det er like vanskelig å hevde seg i toppen uansett. Her ser jeg virkelig ikke logikken din.

NM er nesten aldri kun et elitestevne i andre idretter.
I fotball får små klubber anledningen til å møte elitelagene i de første rundene.
I langrenn starter en rekke "middelmådige" løpere som ikke har noen sjans til å hevde seg.

Samme gjelder for hopp, skiskyting, svømming, friidrett, sykkel osvosv.

Felles er at NM er sjans for de litt under til å måle seg mot eliten, og hele miljøet kan samles.

Hvorfor skal styrkeløft, med den knøttlille bredden i toppen, gå mot strømmen? Ser ingen fornuftige argumenter. Risikerer jo klasser der man kan være garantert medalje bare ved å være kvalifisert, stevnet i seg selv blir jo en parodi da.

Kan være med på at å øke kvallikkravene noe i forbindelse med reduksjon av klasser er på sin plass; veldig store klasser med alt for mange middelåmådige utøvere er ikke ønskbart. Men aldri et rent elitestevne.




Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Om alle løftere skal ha over 500 poeng så blir det jo litt spett med deltagere ja...
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!