Skrevet av Emne: Hund: Akita Inu  (Lest 10069 ganger)

Utlogget nickvaage

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 504
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 504

Sv: Hund: Samoje/Siberian Husky - (Trondheim/by)
« #15 : 31. mars 2011, 11:39 »
Akita Inu, den japanske Smiley

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Hund: Samoje/Siberian Husky - (Trondheim/by)
« #16 : 31. mars 2011, 11:50 »
Styr unna.

En VELDIG flott hund å se på og kose med, ja, men dette er en skikkelig sta rase som er vanskelige å trene og krever veldig mye - noen få små feil i oppveksten og det kan ta måneder og år med trening å rette opp.

Beklager å være negativ mot deg, men det er ikke en rase å anbefale sånn uten videre.

( til opplysning; Andre, som er rovdyr eksperten på Langedrag naturpark har en sånn en; dette er en mann som har temt ulver - og han har hatt problemer med sin akita inu )


Uansett, vil du ha akita, gå for american aktia - enda litt større og flottere, og lettere ( IKKE ENKEL ) men lettere, å ha med å gjøre.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget nickvaage

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 504
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 504

Sv: Hund: Samoje/Siberian Husky - (Trondheim/by)
« #17 : 31. mars 2011, 11:56 »
Har snakket med diverse oppdretter og akita eiere, er fult klar over at dresseringen kan være litt tungvint og at det er en veldig sta hund, men det går fint så lenge man ikke lar skjønnheten til valpen ta styringen over sunn fornuft. Jeg vil ikke ha en hund som er gørr kjedelig og enkel, vil ha en hund som krever litt tid og utfordring, samtidig som den passer meg, mine og mitt miljø. Så da har vi havnet på en Akita Inu Smiley

Utlogget Pripps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Sv: Hund: Samoje/Siberian Husky - (Trondheim/by)
« #18 : 31. mars 2011, 14:29 »
Mulig du syns retrivere o.l. er kjedlige dyr, men ikke tro at dette er hunder som oppdrar seg selv. Du trenger ikke bekymre deg for et kjedlig hundehold bare fordi hunden er enklere å oppdra enn en Akita.
Behind every happy man there is a woman who takes it in the ass

Utlogget nickvaage

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 504
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 504

Sv: Hund: Samoje/Siberian Husky - (Trondheim/by)
« #19 : 31. mars 2011, 15:03 »
Vi vil ha en Akita Inu, etter å ha diskutert med Akita Inu eiere og opptrettere så har vi kommet frem til at hunden passer oss meget bra, hvorfor i alle dager skal vi da velge en hund vi ikke vil ha ? Smiley
At en sliter med å trene en Akita kan jeg forstå, vi skal ha en familie hun som skal dresseres bra. Den skal ikke løpe på hundeshow, stupe salto og snakke, så det er langt ifra vanskelig å oppdra en så lenge man er bevisst på hvordan man skal behandle den - og vi skal ikke få hunden imorgen, drar rundt på flere oppdretter, hilser på akita'er og skal også på japanspesialen i juni for å sette oss enda bedre inn i rasen.

Men fått vite det jeg trenger så avgjørelsen er satt Smiley

Utlogget Pripps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Sv: Hund: Samoje/Siberian Husky - (Trondheim/by)
« #20 : 31. mars 2011, 15:20 »
Vi vil ha en Akita Inu, etter å ha diskutert med Akita Inu eiere og opptrettere så har vi kommet frem til at hunden passer oss meget bra, hvorfor i alle dager skal vi da velge en hund vi ikke vil ha ? Smiley


Du har enda ikke forstått poenget:

En seriøs hundeeier velger ikke hund i forhold til hva man "vil ha", man velger utifra hva man "bør ha". Jeg kom ikke inn i denne diskusjonen for å prøve å få deg til å velge noe annet, for er det en ting som er sikkert så er det at førstegangskjøpere ikke vil ta imot råd. Det er derfor man møter folk som deg i bymarka, med en eller annen gal bisje som ødelegger sporet, skremmer unger og andre hunder, og ikke minst, forverrer det allerede dårlige ryktet til rasen.

Ikke vondt ment Wink
Behind every happy man there is a woman who takes it in the ass

Utlogget nickvaage

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 504
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 504

Sv: Hund: Samoje/Siberian Husky - (Trondheim/by)
« #21 : 31. mars 2011, 15:31 »
Om jeg skulle ha skrevet hele min historie om å få tak i en hund her så hadde det blitt en hel roman, det hele begynte med at jeg ville ha en Alaskan malamute også igjennom mange flere raser, så etter diskusjoner frem og tilbake endte det med alternativer over hunder jeg bør ha, og av dem så valgte jeg an Akita Inu, så er ikke noe som slo meg igår akkurat.
Litt krast å si "sånne som deg i bymarka" Har tatt meg av flere hunder tidligere, bare fordi du er litt hovmodig så blir det feil å stemple alle andre som amatører fordi de viser interesse ovenfor ukjente raser når de velger sin neste hund.
Som sagt, Akita er langt ifra det første jeg ville ha Smiley

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Hund: Akita Inu
« #22 : 31. mars 2011, 15:44 »
Å oppdra en Akita Inu er ingen lett oppgave, men når du først har siktet deg inn på litt mer eksotiske hunder er du nok klar over det.

Akitaen kan oppføre seg spesielt ilag med andre hunder, og den er veldig dominerende.
Jeg har selv sett et par episoder der andre hunder har blitt veldig provosert og det hele har endt i basketak, Akitaen oppfordrer sjeldent, men når det først smeller er den virkelig et beist.
En nær venn har en Akita Inu, han er virkelig dyktig med slike hunder og oppdragelsen har vært etter boka. Men å la den gå ilag med andre hunder tørr han ikke, etter den har vært nær å drepe et par bikkjer, og har tatt livet av diverse katter.

Jeg vet ikke om jeg ville hatt en slik hund i et byområdet, om så er det veldig viktig å gi den nok mosjon, hvis ikke kan det gå alle veier.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Gastrointestinaltraktus

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Hund: Akita Inu
« #23 : 31. mars 2011, 15:46 »
Akita er et godt valg. Flotte dyr,og hvis du vil det nok,så får bikkja et bra liv. Det er hva DU legger i det, som avgjør hva slags liv bikkja di skal få uavhengig av rase.  
At enkelte som har svart i tråden din tydeligvis ikke har peiling skal du ikke ta så tungt.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Hund: Akita Inu
« #24 : 31. mars 2011, 15:49 »
Du, Nickvaage; du kan ikke høre på oppdrettere når det gjelder valg av hund. De er selgere, uansett hvor seriøse de virker.

Hvis du uansett ikke skal høre på råd fra mer erfarne hundefolk enn deg selv, så kan du jo like greit legge ned hele posten og bare kjøre på.

Du kommer 90% sikkert til å angre om ett par år, og da håper jeg du gir bort hunden til noen som har lang erfaring med rasen og vanskelige hunder.

Husk også at mange som snakker om akita inu mener egentlig american akita, og ikke den japanske opprinnelseshunden - slik at enkelte råd kommer feil ut.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget nickvaage

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 504
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 504

Sv: Hund: Akita Inu
« #25 : 31. mars 2011, 15:57 »
Jeg har snakket med veldig veldig mange folk angående akkurat dette her i de siste ukene så jo jeg hører mer enn gjerne på andre og det har jeg alltid gjort. Kan ikke se hvor jeg ikke har gjort det for å si det slik Smiley
Jeg var hovedsakelig nysgjerrig på hvordan det var å ha en hund i dette nærområdet som jeg har funnet mer en nok ut av, angående Akita hunden så kom det opp i farten i denne posten og ikke noe som i utgangspunktet skulle diskutere her, for det har jeg og tar jeg med folk jeg kjenner som driver med hunder til daglig dags og andre kjenninger for å være sikker på at jeg får en konkret og seriøs uttalelse fra en solid kilde og ikke bare en "Bikkja til naboen min" bedømmelse Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!