Skrevet av Emne: Hvordan bør jeg trene for å oppnå disse resultatene?  (Lest 1233 ganger)

Utlogget suenna

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 12

Jeg er ei jente på 22 år som er overvektig, jeg har de siste månedene ligger på 100kg, og jeg har bestemt meg for å starte et friskere liv og ta vare på helsen min. BMIen min er alt for høy da jeg bare er 162 cm høy, og dette gjør også at jeg er i faresonen for diabetes ol. så nå må det gjøres noe!

Jeg skal starte å trene jevnlig, men synes det er for tungt å jogge, så jeg må finne på noe annet for å gå ned i kg. Jeg har også et sterkt ønske om å bli sterk, ikke bare smalere. Så jeg ønsker å trene styrke kombinert med utholdenhet.

Det jeg lurer på, er hvordan bør jeg starte å trene? Det meste av min vekt (om man kan si det slik) ligger på magen, overarmene, rumpen og lårene. Vet ikke om dette har noe å si, men nå vet dere hvertfall hvor mine største hinder er. Jeg har klart å gå ned 10 kg selv, ved å spise sunnere - men her må jeg også bli bedre.

Jeg kunne tenke meg å dele opp treningsøktene i ben, armer og overkropp, slik at jeg ikke trener det samme hver dag, da jeg kommer til å få helt sinnsyk gangsperr de første ukene.. Jeg setter pris på absolutt all hjelp, for jeg er virkelig definisjonen av nybegynner. Smiley

Det skal også sies at ideal vektene min er 70kg, det var dette jeg veide sist jeg hadde det bra med meg selv og kroppen min.
S.

Utlogget runforit

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 69
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 69

Hei, det aller viktigste er å ta fatt i kostholdet. Det er kostholdet som avgjør om du går ned i vekt, og treningen som gjør kroppen fit og sterk.

Siden du bare er 162 cm så burde du ikke ligge på mer enn 1500 kcal, men for at overgangen ikke skal bli så stor så bør det ligge noe høyere i startfasen. Det første du må gjøre er å regne ut ca. hvor mange kalorier du inntar per i dag og trekke fra 500 kcal. Etterhvert som du blir mindre så skal du ligge deg på 1500 kcal per dag.

Fokuser på mye proteiner. Egg, kylling, svin, kalkun, karboandedeig, fet fisk etc
Det metter godt og lenge og bygger opp kroppen.

Det er også viktig med godt frett fra f.eks nøtter og avocado.

Trege karbohydrater er viktig for energi, men ikke store mengdene da det kan gi svingende blodsukker. Så noen knekkebrød til frokost og lunsj/evt en liten skål havregrøt til frokost og en knytteneve ferdigkokt villris til middag skal være nok. Og husk masse grønnsaker til alle måltider.

Litt nøtter og frukt til mellommåltid/dessert er fint Smiley

Siden du er såpass tung så er det viktig med trening som ikke belaster leddene dine for mye. Roing, ellipse og spinning er super kardio trening som ikke belaster og som brenner kalorier som fy Smiley



Utlogget suenna

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 12

Tusen takk for kjempebra tilbakemeldinger Smiley
Hvor forsiktig mener du at jeg skal kutte ned på kcal? Kan jeg f.eks kutte ned 500kcal pr. uke eller må jeg la det gå lengre tid for at det ikke skal bli for stor forandring? En annen ting jeg er redd for er å få løs hud, hva kan jeg gjøre for å unngå dette best mulig?
S.

Utlogget runforit

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 69
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 69

Du er såpass ung at huden burde klare å følge etter så lenge du går sakte nok ned.

Det er ved rask nedgnag at hunden lett kan bli hengete. Du burde ikke miste mer en 0.5-1 kg per uke. Så følg med på at når du ikke går ned mer så kan du kutte ned litt, men kanskje ikke 500 kcal om gangen.

Prøv å se hva f.eks -250-300 kcal gjør og se hva som skjer. Om du mister rundt 0.5 kg per uke så er det nok, om ikke kan du øke til -500 igjen Smiley


Utlogget suenna

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 12

Ok Smiley Tusen takk!!
S.

Utlogget suenna

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 12

Kan jeg spørre om en ting til, hvor mye bør jeg forbrenne ved hver treningsøkt for at jeg skal være sikret vektnedgang? Finnes det noen måte å måle dette på, eller er det individuelt for hver person?
S.

Utlogget runforit

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 69
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 69

Det kommer an på vekt og intensitet. En som er stor vil brenne mer kalorier per time enn en som er mindre for den store har mer å brenne av. Men om du klarer å brenne 3-500 kcal på en times økt så er det bra Smiley

Men husk at all bevegelse brenner. Ta sykkelen i stedenfor å ta buss. Gå av et stopp tdiligere og spasere hjem. Ta trapper fremfor heis etc Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!