Skrevet av Emne: Den ultimate styrkeøvelsen.  (Lest 8244 ganger)

Bold

  • Gjest
Den ultimate styrkeøvelsen.
« : 16. april 2005, 12:01 »
Det har vært en rekke diskusjoner på dette forum om hvem som er verdens sterkeste mann. Men diskusjonen har ofte munnet ut i med utstyr/uten utstyr, med doping/uten doping og lignende.

Etter min mening kan man sette opp 3 ulike styrkebegrep:
1.   Utholdende styrke
2.   Eksplosiv styrke
3.   Rå styrke

Man må også skille mellom 3 ulike målebegrep:
1.   Presstyrke
2.   Drastyrke
3.   Hele-kroppen-styrkke

Dessuten kan man sette opp ytterligere 3 kriterier:
1.   Spesialidrettsøvelse
2.   Utbredelse i andre styrkeidretter
3.   Utbredelse i andre idretter

La oss for enkelthetens skyld se bort fra doping og utstyr i denne sammenheng. Vi har likevel ikke noen forutsetning for å si hvor mye den ene eller andre utøveren får på dette. Så dere som ønsker å debattere slike ting får lage deres egen tråd.

God teknikk vil alltid være en fordel, uansett gren. Det samme vil kroppstype og muskeltype være.

Vi har, etter min mening 4-5 øvelser som viser styrke:
Steinløft i Strongman
Dekkvelt i Strongman
Støt i Vektløfting
Knebøy i Styrkeløft
Markløft i styrkeløft

Av disse øvelsene er det bare en ren pressøvelse, knebøy . Den involverer en stor del av kroppen. I tillegg krever den både eksplosiv styrke og rå styrke. For meg er den derfor den ultimate styrkeøvelsen. I tillegg utøves den både i styrkeløft, strongman og vektløfting og dessuten i de fleste andre idretter.

Kan være interessant om noen har andre, begrunnede, synspunkter på dette?

Utlogget Prince Charming

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 219

  • If the bar ain't bending you are just pretending.
SV: Den ultimate styrkeøvelsen.
« #1 : 16. april 2005, 12:07 »
Jeg vil påstå markløft. For meg er det å slite opp en maksvekt fra et punkt med total muskulær avslappelse en prøvelse av rang. Markløft tar også  så godt som hele kroppen.
Steinløft er også brutale greier, men siden jeg aldri har prøvd det har jeg ingen forutsetning for å uttale meg.
Støt blir for meg altfor teknisk.

 Konkurrerende utøver i Styrkeløft for Alta Atletklubb.
 Knebøy 310kg. Benkpress 195kg. Markløft 300kg. Sammenlagt: 805kg.

truls

  • Gjest
SV: Den ultimate styrkeøvelsen.
« #2 : 16. april 2005, 12:39 »
Jeg er enig i veldig mye av det du sier Bold. Interessant innlegg også!

Men klarer ikke helt bli enig med at knebøy er den "ultimate". Det er alt for mye å vinne på ultimate vinkler/proporsjoner lår/legg uten å være "ekte" sterk
Det er det forsåvidt i de fleste øvelser, men mere i knebøy enn i andre vil jeg påstå.

Som vektløfter og hobby styrkeløfter vil jeg si at strongman viser styrke best.. Hvilken øvelse har jeg ikke helt bestemt meg for, men en der høyde og kroppsvekt ikke er direkte avgjørende. Steinløft er et meget godt eksempel forutsatt at høyden det skal løftes til ikke er avhengig av at man er 2meter høy.

vegrum

  • Gjest
SV: Den ultimate styrkeøvelsen.
« #3 : 16. april 2005, 13:21 »
Jeg er enig med Prince Charming, markløft er uber-øvelsen. Kun mannen mot vektene og tyngdekraften.

Bold

  • Gjest
SV: Den ultimate styrkeøvelsen.
« #4 : 16. april 2005, 13:46 »
Kan vanskelig se for meg at Sumo-markløft er det ultimate. Så håper dere mener "ordentlig" mark?  Shocked
The Squat, the King of all lifts  Knebøy

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Den ultimate styrkeøvelsen.
« #5 : 16. april 2005, 14:00 »
Vanvittig vanskelig spørsmål. Har inntrykk av at folk som er "naturlig" sterke ofte drar mye i mark av en eller annen grunn. Knebøy er kanskje en noe mer treningsspesifik øvelse som indikerer teknisk mestring kombinert med lang fartstid under en stang...

Hvis jeg skal vurdere hvilken øvelse det er mest ubehagelig å løfte tungt i må svaret bli knebøy...Det er vesensforskjell i komfortnivå å ha 102% på ryggen når du går ned, i forhold til en vekt du kan slippe på vei opp. I så måte vil jeg argumentere for at knebøy er den ultimate styrkeøvelsen sett i lys av alle faktorer som må stemme samtidig.

Utlogget Prince Charming

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 219

  • If the bar ain't bending you are just pretending.
SV: Den ultimate styrkeøvelsen.
« #6 : 16. april 2005, 14:02 »
Kan vanskelig se for meg at Sumo-markløft er det ultimate. Så håper dere mener "ordentlig" mark?  Shocked
The Squat, the King of all lifts Knebøy
Mente "ordentlig" mark.

 Konkurrerende utøver i Styrkeløft for Alta Atletklubb.
 Knebøy 310kg. Benkpress 195kg. Markløft 300kg. Sammenlagt: 805kg.

2strong

  • Gjest
SV: Den ultimate styrkeøvelsen.
« #7 : 16. april 2005, 14:10 »
Skal man velge den ultimate styrke testen, så må dette være en øvelse som inkluderer hele kroppen, og som ikke fokuserer så mye på teknikk.
Med tanke på dette så vil jeg velge f.eks dekkvelting, og lignende øvelser der mesteparten av kroppen brukes.
Stein løfting fra bakken og over hodet er vel det nærmeste man kommer den ultimate manne øvelsen etter min mening !  Grin

Utlogget Prince Charming

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 219

  • If the bar ain't bending you are just pretending.
SV: Den ultimate styrkeøvelsen.
« #8 : 16. april 2005, 15:05 »
Når det gjelder knebøy er jeg enig i at det er den tøffeste øvelsen psykisk. Ihvertfall når man løfter med utstyr. For det første føles det som om man har et slagskip på ryggen når man løfter stanga av stativet. Så skal man gå ut og stille seg i rett posisjon mens man føler at man holder på å ry i staver. Når alt det slitet er over skal man utføre selve løftet for så å komme seg tilbake til stativet. En ganske ubeskrivelig følelse som må oppleves for å forstå det.

 Konkurrerende utøver i Styrkeløft for Alta Atletklubb.
 Knebøy 310kg. Benkpress 195kg. Markløft 300kg. Sammenlagt: 805kg.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Den ultimate styrkeøvelsen.
« #9 : 16. april 2005, 15:08 »
Et godt argument for markløft er at den bygger på den bevegelsen som gjenspeiler den mest vanlige form for "styrkeutfordring" som mennesket har i alle sammenhenger(jobb, fritid etc). Nemlig det å bøye seg ned og løfte noe opp fra bakken. Det er noe alle mennesker, store og små, gjør hver dag.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Den ultimate styrkeøvelsen.
« #10 : 16. april 2005, 16:40 »
Markløft eller lignende øvelser (steinløft, o.l.), uten tvil.

Det er forsåvidt en liten stemme inne i meg som har lyst til å si rykk og støt, da. Det bare oser 'hardcore' av å slenge hundrevis av kilo opp i luften og over hodet. Smiley

2strong

  • Gjest
SV: Den ultimate styrkeøvelsen.
« #11 : 16. april 2005, 16:56 »
Støt er for mye teknikk synes jeg...
Steinløft over hodet er brutalt... ryggen, armene, skuldrene, triceps, ja allt av muskler  må brukes til å utføre løftet.

Ganske utrolig at noen greier å løfte natursteiner på over 130 kg over hodet.  Bow
Her prøver jeg meg på en stein, men fikk den frampå og greide ikke å låse av.  Embarrassed
Mye råere enn bøy og mark IMHO !  Grin

http://home.nktv.no/~dagroye/stein/stein.wmv

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Den ultimate styrkeøvelsen.
« #12 : 16. april 2005, 17:11 »
Støt er for mye teknikk synes jeg...
Steinløft over hodet er brutalt... ryggen, armene, skuldrene, triceps, ja allt av muskler må brukes til å utføre løftet.

Ganske utrolig at noen greier å løfte natursteiner på over 130 kg over hodet. Bow
Her prøver jeg meg på en stein, men fikk den frampå og greide ikke å låse av. Embarrassed
Mye råere enn bøy og mark IMHO ! Grin

http://home.nktv.no/~dagroye/stein/stein.wmv

Bra forsøk. Veit du ca vekt på den?
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


2strong

  • Gjest
SV: Den ultimate styrkeøvelsen.
« #13 : 16. april 2005, 17:13 »
Har ingen anelse på hvor tung den er ?
Jeg tror jeg har styrken som skal til nå, og vil prøve å temme denne steinen om ikke så lenge ( skal også passe på å veie den i samme slengen ).  Smiley

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: Den ultimate styrkeøvelsen.
« #14 : 16. april 2005, 17:14 »
For å finne ut hvor bra styrke du har i forhold til kroppsvekt, chins!! Selvfølgelig.. Hvis du kjører til failure, vil du måle utholden styrke, hvis ikke kan du doble kroppsvekten, eller la det gå på tid..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!