Skrevet av Emne: SMOLOVLOGG (ny film pr. 15.01.08)  (Lest 258690 ganger)

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Høres bra ut. Spent på benken din!


Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Spektaklulær film s. 130 - Smolovlogg.
« #1937 : 14. oktober 2007, 09:55 »
Bra løfting ! Forsøk 2 på 130 var god underholdning Cheesy
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Spektaklulær film s. 130 - Smolovlogg.
« #1938 : 14. oktober 2007, 10:37 »
haha, du skulle ikke ha sluppet stanga, men blitt med bakover. Men du kan ikke kalle dette kickstøt lenger. Du har jo begynt å splitte? Du gjorde vel ikke det før?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Spektaklulær film s. 130 - Smolovlogg.
« #1939 : 14. oktober 2007, 11:24 »
jeg må si meg enig med Jan.... (han er jo vektløfteryogamaster også)

I Kickstøt så er den eneste fotbevegelsen sideveis, og i et kickstøt har man egentlig stanga frempå skuldrene...

Hva dette begynner å bli, vet jeg ikke, men at det er en eksplosiv og tøff øvelse er det ingen tvil om. Smiley
Nakkepushpress med splitt ville jeg sagt...

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Spektaklulær film s. 130 - Smolovlogg.
« #1940 : 14. oktober 2007, 11:28 »
Vanlig overstøt (jerk) vil jeg si. Pushpress med splitt er kanskje teoretisk mulig, men ikke praktisk. Det måtte i tilfelle være splitt med strake bein, noe som ikke er helt enkelt.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Spektaklulær film s. 130 - Smolovlogg.
« #1941 : 14. oktober 2007, 16:28 »
Bra løfting ! Forsøk 2 på 130 var god underholdning Cheesy

Det var det jeg syntes også! Smiley
haha, du skulle ikke ha sluppet stanga, men blitt med bakover. Men du kan ikke kalle dette kickstøt lenger. Du har jo begynt å splitte? Du gjorde vel ikke det før?

Kall det hva du vil, men da er det støt bak nakken nå da ? I det løftet der prøvde jeg bare for harde livet å komme meg unna stanga!

jeg må si meg enig med Jan.... (han er jo vektløfteryogamaster også)

I Kickstøt så er den eneste fotbevegelsen sideveis, og i et kickstøt har man egentlig stanga frempå skuldrene...

Hva dette begynner å bli, vet jeg ikke, men at det er en eksplosiv og tøff øvelse er det ingen tvil om. Smiley
Nakkepushpress med splitt ville jeg sagt...

Blir vel heller behind the neck jerk with split eller på norsk: nakkestøt!


Utlogget smiliee

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 40

Sv: Spektaklulær film s. 130 - Smolovlogg.
« #1942 : 14. oktober 2007, 16:50 »
Det finnes to (uten etterpress) forskjellige måter å få en vekt over hodet i vektløfting («jerk»). På norsk heter disse overstøt eller kickstøt. Forskjellen er om man går ut i split eller ikke. Det at du får etterpress gjør det ikke nødvendigvis om til pushpress, men mer som et mislykket forsøk på overstøt. Så kan man også legge til følgende. Begge variantene kan utføres fra nakke, og da heter de naturligvis kickstøt fra nakke eller overstøt fra nakke.

Over til løftingen din. Mye av grunnen til at du ikke får opp 130kg er fordi for det første satser litt skeivt. Istedenfor å fokusere kraftretningen rett oppover, blir det litt skrått fremover. Vekten vil da naturligvis komme på fremkant og det er ikke like lett å stabilisere en vekt som du har frempå, kontra en som du klarer å få rett over hodet. For det andre har du en tendens til å etterpresse på samtlige forsøk på overstøt eller kickstøt. Etterhvert som man blir sterkere og mer eksplosiv er det ikke alltid like lett å etterpresse de siste centimetrene.

Det du må fokusere på er å få hodet gjennom skuldrene. Ikke se på stangen, se rett frem og vær bevist på å satse rett opp og ikke skrått fremover. Skyt hodet gjennom skuldrene. Dessuten kan du også gå litt dypere i splitenstillingen, da det vil være lettere å unngå etterpress ettersom arbeidsvegen blir kortere. Det ser også ut som du er litt ustabil i spliten. Det kan være flere grunner til dette, blant annet at du ikke har riktig vinkler i kroppen, at du har for lang split/ for kort split, for strak split osv.

Det er ikke så lett å se på disse filmene. Hvis du filmer overstøten fra siden, og tar noen bilder av splitposisjonen din kan jeg sikkert hjelpe å justere den litt hvis du ønsker det. Det optimale derimot er jo selvsagt å besøke en vektløfterklubb og få leksjonen direkte.

Mvh Norfellow (som forøvrig har skriveforbud i noen uker til)

Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Sv: Spektaklulær film s. 130 - Smolovlogg.
« #1943 : 14. oktober 2007, 17:00 »
gøy å se treningsvideoene dine Smiley

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Spektaklulær film s. 130 - Smolovlogg.
« #1944 : 14. oktober 2007, 17:01 »
Takker for gode råd. Trener ute på grus, og er litt redd for å splitte for mye, kan skli vet du! Men mange gode råd jeg vil ta hensyn til, takk for en seriøs tilbakemelding. Du kan nok mer om dette enn de fleste på forumet her, siden du driver med slikt selv. Det beste hadde nok vært god veiledning, og har nok mer å gå på med bedre teknikk! Wink

Utlogget Erve

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 143

Sv: Spektaklulær film s. 130 - Smolovlogg.
« #1945 : 14. oktober 2007, 17:10 »
Fikk et grusomt bilde foran meg nå=( ramle ned i spagat med 130 kg på strake armer over hodet...fysj

Utlogget smiliee

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 40

Sv: Spektaklulær film s. 130 - Smolovlogg.
« #1946 : 14. oktober 2007, 17:15 »
Hehe, grus er ikke akkurat det beste underlaget for overstøtstrening nei, det har du rett i. Uansett jeg kan jo forklare litt grovt hvordan en split burde se ut.

Kneleddet til fremfoten skal være nesten 90 grader. Kneskåla (eller kanten av leddet) skal ikke være over foten din. Selve leggen din skal helst være rettvinklet fra underlaget du står på. Deretter skal den bakre foten være knekt (stående på deler av foten). Hvor dyp splitten skal være er også noe man finner ut av selv, men du kan nok gå en god del dypere enn det du gjør nå. Jeg skal se om jeg finner noen bilder av gode splitter etterpå. Men det som er viktig er at fremfoten ikke tipper fremover. Leggen din skal som sagt være vinkelrett fra underlaget, så må du justere bakfoten etter hvor dypt du vil.

Har lagde en tegning på photoshop om hvor bena dine helst skal befinne seg før og etter split osv. Har ikke tatt hensyn til bredde av fotstilling, det er noe som er litt individuelt men omtrent skulderbredt er greit utgangspunkt, så kan du jo prøve deg frem selv, selvsagt!

Mvh Norfellow

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Spektaklulær film s. 130 - Smolovlogg.
« #1947 : 14. oktober 2007, 17:28 »
gøy å se treningsvideoene dine Smiley

hyggelig å høre!

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Spektaklulær film s. 130 - Smolovlogg.
« #1948 : 14. oktober 2007, 17:29 »
Fikk et grusomt bilde foran meg nå=( ramle ned i spagat med 130 kg på strake armer over hodet...fysj

den hadde vært lei, får fort en strekk da! + kløyvd skalle!

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Spektaklulær film s. 130 - Smolovlogg.
« #1949 : 14. oktober 2007, 17:32 »
takker for genialt innlegg!!

Må nok trene et sted med mer solid underlag, skal jeg satse alt i en split! Men av praktiske hensyn blir det mest trening på gården nå. Men tar med meg alle gode råd og tips du kommer med. Anledningen til å trene på et sted hvor det er enklere å splitte uten å skli kommer nok. Hadde vært morro å vært med i nm i vektløfting en gang - selv om jeg sikkert hadde kommet sist! Wink

Og så kunne jeg kronet det hele med en siste plass i NSM en gang i fremtiden! Wink

Da kunne jeg fortalt oldebarna mine at jeg hadde vært med i Styrkeløft og vektløftingsnm og strongmannm. Wink Det er vel dette som er Expedite sitt mål, og hva jeg vet, så er vel Mr Uff Uff også en slik allround atlet?

Hehe, grus er ikke akkurat det beste underlaget for overstøtstrening nei, det har du rett i. Uansett jeg kan jo forklare litt grovt hvordan en split burde se ut.

Kneleddet til fremfoten skal være nesten 90 grader. Kneskåla (eller kanten av leddet) skal ikke være over foten din. Selve leggen din skal helst være rettvinklet fra underlaget du står på. Deretter skal den bakre foten være knekt (stående på deler av foten). Hvor dyp splitten skal være er også noe man finner ut av selv, men du kan nok gå en god del dypere enn det du gjør nå. Jeg skal se om jeg finner noen bilder av gode splitter etterpå. Men det som er viktig er at fremfoten ikke tipper fremover. Leggen din skal som sagt være vinkelrett fra underlaget, så må du justere bakfoten etter hvor dypt du vil.

Har lagde en tegning på photoshop om hvor bena dine helst skal befinne seg før og etter split osv. Har ikke tatt hensyn til bredde av fotstilling, det er noe som er litt individuelt men omtrent skulderbredt er greit utgangspunkt, så kan du jo prøve deg frem selv, selvsagt!

Mvh Norfellow

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!