Skrevet av Emne: Framgang med DagE...  (Lest 77122 ganger)

Utlogget DagE

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 787

  • Et etterlengtet comeback!!! :)
Framgang med DagE...
« : 14. februar 2006, 00:55 »
Hei alle sammen!
Jeg har sett etter et slikt forum som dette her en stund, for å hjelpe meg i gang med trening på en effektiv måte. Og det må jeg si.... woot dette er kjempebra.
Jeg har lært kjempe mye bare på å Book titte på artikler, dagbøker og innlegg.
Jeg er 33 år gammel. Gift med den beste jenten i verden. Vi har tre små. Det sier seg selv at tiden blir mangelvare.... Wink
Nå har jeg en stille-sittende jobb og bruker "litt tid" på den, men jeg har et lite vindu på ca. 2 timer (10-12) på formiddagen som jeg kan bruke til trening.
Og det trengs.
Skal komme i gang, har nemlig en rygg som med jevne mellomrom forteller meg at å sitte mye er en dårlig ide Grin

Nå for tiden ser jeg etter et treningssted, og har nok siktet meg inn på Sandsli (bor i Bergen). Men kan gjøre det i sentrum også....noen innspill? Help
I forhold til andre her inne kommer jeg nok til å snegle meg framover, men mottoet mitt er :
....Et lite skritt om dagen gir et stort resultat....

Som sagt et lite skritt. Dette er ett av skrittene.  Gå
Da jeg var ung og vakker trente jeg vekter og karate. Karate gjorde jeg i 1 1/2 år, fra jeg var 16. Vekter trente jeg fra 15 års alderen til jeg var 19.
Men jeg hadde ingen andre kunnskaper om enmet annet enn det en får fra et A-KURS.

Med det jeg har fått av kunnskaper her, så tror jeg at dette kan bli mye mer tilfredstillende enn jeg hadde håpet på. Bow

Jeg er 188cm.
Vekten min aner jeg ikke (skal kjøpe vekt) men om den ligger på ca 110, så ville ikke det være en overraskelse.

 Dips Har et spørsmål ang. dette...
Når jeg nå begynner å trene igjen, skal jeg trene som normalt uten å gå på streng diett, eller skal jeg starte diett, kjøre kardio og brenne vekk koseklumpen? rofl

Jeg har personlig tenkt meg det slik:

1. Finne motivasjon (har funnet dere ::2thumbsup:Smiley
2. Finne treningssted.(nærmer meg..... Undecided)
3. Finne et rolig nybegynner program. Kardio
4. Begynne å trene dette, etablere treningsvaner. Pushups
5. Lese meg opp på kost og diett.  Book
6. Lage et kostopplegg og begynne å bruke det.  Spise
7. Aldrig slutte! Deal


Som sagt ny i gamet, mange ord og utrykk som skal på plass.
Setter pris på kommentarer.
Eller andre ting.

Tren vel og lev lenge! Grin
DagE
Tren vel!

Treningsdagbok        Bildeprofil
Et lite steg hver dag....
Vekt 2008: 

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

SV: Gammel gutt i startgropen
« #1 : 14. februar 2006, 10:00 »
Supert at du er motivert til å starte å trene da! Cheesy Dersom kosten din ikke er den beste for øyeblikket, tror jeg du burde fokusere på å spise mat, og styre unna drittmat. Dersom du har levd lenge uten for stor fokusering på å spise sunt, vil du nok uansett oppleve gode resultater ved å endre noen av kostholdsvanene dine, i stedet for å starte en streng diett fra starten av, som sikkert vil drepe motivasjonen en del og.

Et helkroppsprogram kunne vært et greit sted å starte dersom du ikke har hatt noen strukturert trening de siste årene. Du finner programmer langs menyen på venstre sider. Dersom du er i tvil, kan nok jeg og flere andre hjelpe til med å finne et Wink

Stå på, skal bli morsomt å se hvordan det går framover !

"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
SV: Gammel gutt i startgropen
« #2 : 14. februar 2006, 10:07 »
dette høres jo kjempebra ut! Det virker som du har forstått alle grunnprinsippene når det gjelder trening (kardio, trening og kosthold).
Det eneste du i tilfelle trenger er hjelp når du lurer på noe du vil forbredre etter hvert.

ville anbefalt deg å gå på treningsstudioet du til slutt velger og bli litt kjent med utstyret og få litt veiledning angående dette, slik at du føler deg trygg på de forskjellige valgmulighetene du stiller ovenfor.

Så ville jeg satt meg ett delmål og et hovedmål for dette året, og arbeidet ut fra dette.
Skal jeg gå ned 10 kilo? Har jeg planer om å bygge mye muskler eller sørge for slanking?

Ting som å få satt opp en kostholdsplan og en treningsplan er egentlig bare formaliteter når du selv vet hvilket utbytte du vil ha av treningen.

anbefaler deg til å begynne med å lage gode vaner med å ha faste dager du tvinger deg selv på trening til å begynne med, slik at du på den måten sørger for tidlig struktur og treningsglede.

Lykke til!

Utlogget DagE

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 787

  • Et etterlengtet comeback!!! :)
Gammel gutt i startgropen
« #3 : 14. februar 2006, 16:05 »
Hei flott med tilbakemeldinger... 2thumbsup



Cheesy Dersom kosten din ikke er den beste for øyeblikket, tror jeg du burde fokusere på å spise mat, og styre unna drittmat. Dersom du har levd lenge uten for stor fokusering på å spise sunt, vil du nok uansett oppleve gode resultater ved å endre noen av kostholdsvanene dine, i stedet for å starte en streng diett fra starten av, som sikkert vil drepe motivasjonen en del og.


Ja jeg er enig i det du sier har gjort grep. Kan ikke komme inn på det nå. Dårlig tid!
Men jeg skal kommentere det i morgen. Smiley

dette høres jo kjempebra ut! Det virker som du har forstått alle grunnprinsippene når det gjelder trening (kardio, trening og kosthold).
Det eneste du i tilfelle trenger er hjelp når du lurer på noe du vil forbredre etter hvert.

Så ville jeg satt meg ett delmål og et hovedmål for dette året, og arbeidet ut fra dette.
Skal jeg gå ned 10 kilo? Har jeg planer om å bygge mye muskler eller sørge for slanking?

anbefaler deg til å begynne med å lage gode vaner med å ha faste dager du tvinger deg selv på trening til å begynne med, slik at du på den måten sørger for tidlig struktur og treningsglede.


Det var hyggelig med denne tilbakemeldingen.
Fant et treningsopplegg hos Number1:

KROPPSBYGGING:

Fullkroppsprogram for nybegynner.

Beinpress
Rygghev
Roing med manualer
Nedtrekk
Biceps curls m/manualer
Benkpress
Skuldepress m/ manualer eller maskin
Pushdowns
Crunch

Kjøres 3 ganger per uke (mandag-onsdag-fredag) og 3 sett à 12-15 reps per øvelse.
Ta 2 oppvarmingssett på hver muskelgruppe
Skriv opp alle treningene i en dagbok: http://www.treningsforum.no/index.php?board=6
Bytt program etter cirka 3 måneder.

Lurer på om jeg skal begynne med dette. Skal i hvertfall finne dager og begynne.

 Deal Har fremdeles en deal med meg selv.  Dag
Tren vel!

Treningsdagbok        Bildeprofil
Et lite steg hver dag....
Vekt 2008: 

Utlogget DagE

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 787

  • Et etterlengtet comeback!!! :)
Gammel gutt i startgropen
« #4 : 16. februar 2006, 18:32 »
Hei til dere alle. Koselig at dere titter på min rolige framgang. 18smileysleep

 Offtopic
Jeg tok ditt råd Haalvor, og tittet mer på kosten min. Food
Det jeg allerede har gjort er å endre størrelsen på måltidene og antall måltider.
Før spiste jeg to eller tre måltider pluss mye smått i mellom. Lite bevegelse ble det i hverdagen, og.

Når jeg sier tittet har jeg ikke endret maten siden mitt første innlegg, denne endringen ble gjort for en måned siden. Resultatet er at jeg ikke føler meg oppblåst.

Endringen innebærer

Frokost med to skiver + 1 glass melk eller juice.
Lunch med to skiver
Mellommåltid en youghurt/rislunch/cottagecheese beger
Middag det som familien spiser, men kun en porsjon
Kvelds en liten skive eller litt musli.

Jeg drikker et par kopper kaffe i løpet av dagen + 1 - 1 1/2 liter vann.
Cola har jeg kuttet ut, kun et par glass lettbrus i helgene. Drankere

Men etter å ha lest  Book releaseYOURpotential dokumentet, som jeg fant på treningsforumet, ser jeg at det er flere endringer som er nødt til å gjøres. Jeg må bare sortere all informasjonen og sette opp en tidslinje for dagene mine.
Inne på det samme dokumentet finnes jo også et treningsopplegg som jeg syntes var veldig bra. Det ser jo nesten ut som om fremgangen min ikke skal gå så sent som jeg hadde tenkt meg.  Kickass

I løpet av morgendagen skal jeg ta turen bortom treningsenteret Sportsklubb på sandsli og titte på fasilitetene. Dette kommer nok til å bli treningshallen min. Situps

Et bein er ute av startgropen.  Gå

Hilser all svette velkommen.
DagE  Knebøy
Tren vel!

Treningsdagbok        Bildeprofil
Et lite steg hver dag....
Vekt 2008: 

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
SV: Gammel gutt i startgropen
« #5 : 17. februar 2006, 15:19 »
synes du er kjempeflink jeg, husk at kunnskap er nøkkelen til suksess, les og sett deg inn i hvordan kroppen fungerer, så sitter du med kunnskapen på forhånd.
Da er du også forberedt mot motgang og skader, og hvorfor det skjer når du har gjort akkurat det.

utrolig hvordan treningen forandrer hverdagen til hver enkelt, gled deg til mange nye opplevelser du ikke har turd å være med på før! 

Utlogget DagE

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 787

  • Et etterlengtet comeback!!! :)
Gammel gutt på vei opp av startgropen
« #6 : 17. februar 2006, 22:48 »
synes du er kjempeflink jeg, husk at kunnskap er nøkkelen til suksess, les og sett deg inn i hvordan kroppen fungerer, så sitter du med kunnskapen på forhånd.
Da er du også forberedt mot motgang og skader, og hvorfor det skjer når du har gjort akkurat det.

utrolig hvordan treningen forandrer hverdagen til hver enkelt, gled deg til mange nye opplevelser du ikke har turd å være med på før!

Takk for oppmuntringene  Smiley

Jo jeg leser på alt jeg kan komme over av treningsstoff. Spesielt om mat. Det er mye der som jeg må få "jobbet" inn i hodet. Huh

Vi var borte på treningshallen i dag for å gå over treningsprogrammet. Det var litt anderledes enn for noen år siden (var støttemedlem). Det som plaget meg litt var mangelen på en ordentlig skråbenk. Dette gjør at jeg må bytte ut skråbenken med vanlig benk i programmet. Ellers kommer jeg nok til å trene der (kona gjør det så... Grin).

Programmet mitt ser ut som så:

Knebøy
Markløft m/strake ben
Benkpress
Nedtrekk
Roing
Arnoldpress
Bicepscurl
Trisepspress
Mage

Forbrenning 20-30min

Nå står det ikke noe om sett/reps/vekt, men det har jeg ikke kommet til enda.
I dag gikk jeg kun igjennom øvelsene, en ti-tolv reps hver, med kun stang og lette manualer. Jeg likte ikke tanken på å legge på belastning uten at teknikken satt, og at jeg følte meg komfortabel med løftet.
 Kardio Når en er så gammel og utrent som meg tar det lang tid på bli god etter skade. Begynner rolig.

Skal tilbake på mandag og gå over øvelsene i gjen. Da skal jeg finne 10RM på alle sammen, unntatt knebøy og markløft. Disse øvelsene går så tungt på ryggen min, at de kommer jeg til å kjøre med tom stang. Jeg er nødt til å vite at teknikken sitter 100% og at treningen ikke blir for tung for den svake delen av ryggen min (har hatt en mindre prolaps i H7 for 3 år siden, tidvis tilbakevendende) Sad

Jeg lurer på om jeg skulle putte inn noen sett med rygghev for å hjelpe ryggen litt, men vi får se. Vil helst ikke trene lenger enn 5o minutter (trenger ikke disse katabole problemene Grin)

Det var Det
Har forresten et spørsmål som jeg kommer til å legge inn på treningsforummet ang spising.  Huh Jeg skal jo trene kl 10 om morgenen og bør ha nok byggesteiner i kroppen før treningen starter. Se på SPISETIDER???.

Hilsen DagE
Tren vel!

Treningsdagbok        Bildeprofil
Et lite steg hver dag....
Vekt 2008: 

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
SV: Gammel gutt i startgropen
« #7 : 18. februar 2006, 05:11 »
Sitat
Har forresten et spørsmål som jeg kommer til å legge inn på treningsforummet ang spising.   Jeg skal jo trene kl 10 om morgenen og bør ha nok byggesteiner i kroppen før treningen starter. Se på SPISETIDER???.


Her strides nok de lærde, men jeg personlig sørger for å ha god mat i magen ca 2 timer før trening, dette også ett ganske karbohydrat-rikt måltid slik at jeg har energi nok til treningen.
Å spise rett før gjør meg litt rar i magen, noe som kan slå ut litt feil i forhold til kardio, eller slå ut feil vei når jeg tar markløft Smiley.
Det viktigste er iallefall å få i seg tilstrekkelig med energi slik at du orker treningsøkten.

Etter trening er det også mange forskjellige meninger, noen sier at en skal få en blanding av proteiner og karbohydrater med en gang en er ferdig på trening, jeg prøver å få dette i meg ca 1-2 timer etter trening senest.
Men nå er jeg ikke på "deff" selv, så jeg spiser nok mer en nok ellers også.

Utlogget DagE

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 787

  • Et etterlengtet comeback!!! :)
Startskuddet går på mandag
« #8 : 19. februar 2006, 02:45 »
Vil med dette ønske meg riktig til lykke med første ordentlige treningsdag mandag 20. februar. Dette skal bli gøy  Dance
Skal avlegge rapport senere om hvorledes det gikk. 
Tren vel!

Treningsdagbok        Bildeprofil
Et lite steg hver dag....
Vekt 2008: 

Utlogget DagE

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 787

  • Et etterlengtet comeback!!! :)
Gammel gutt med syke unger
« #9 : 23. februar 2006, 21:50 »
 Doktor
Vel dette var ikke min uke.......... what
Som sagt har jeg unger, og disse styrer hvardagen vår (noen som kjenner til den???).
Denne uken begynnte minste ungen med oppkast og feber. Hun ble bra i løpet av mandags kvelden. Samme dag våknet mellomste med en vannkopp på skulderen. Det ble ikke den eneste. Nå er torsdagen over og jeg har ikke rukket noe annet denne uken.
Har også vært helt utslitt av søvnmangel, det er ikke den beste forutsetningen å entre gymmen med.  18smileysleep

Men nå har tingene normalisert seg, mellomen er fremdeles dekket av vannkopper. Det går nok noen dager til før sykdommen er ferdig.
Jeg for min del har spist med jevne mellomrom. Passet på blodsukkeret og ikke latt meg bli supersulten, slik som før.

 Book
Fortsetter å lese på forummet om mat og trening. Kan ikke lese nok.   Cool

I morgen fredag gjør jeg et nytt forsøk på å gymme  Dips

Snakkes.....  
Tren vel!

Treningsdagbok        Bildeprofil
Et lite steg hver dag....
Vekt 2008: 

Utlogget DagE

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 787

  • Et etterlengtet comeback!!! :)
Første ordentlige treningsdag
« #10 : 27. februar 2006, 23:46 »
 Weightlifter2
Jepp i dag var jeg endelig i gang!!!!!!!!!  2thumbsup
Dagens treningsøkt ble en gjennomgang av programmet hvor jeg fant 10RM på alle øvelsene. Dette, 10RM, blir utgangspunket for progresjonen i treningen. Programmet går over seks uker, hvor jeg begynner på 65% av 10RM og der etter øker jeg med 5% for hver økt. Etterhvert som vektene blir tyngre vil antallet reps avta. Starter på 15 reps, senere i programmet går jeg ned til 10 reps, tilslutt vil antall reps være 5 stk. Ved slutten av 6 ukers syklusen vil bli avslutttet med en 9 dagers hvile (en helg + en uke). I løpet av treningshvilen stikker jeg innom gymmen og finner den nye 10RM som jeg skal trene videre med i den neste treningsperioden. Dance

Nå må jeg sove  18smileysleep
God natt
Tren vel!

Treningsdagbok        Bildeprofil
Et lite steg hver dag....
Vekt 2008: 

Utlogget Morten

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 761
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 761

  • Eat when it´s time, not when you´re hungry!
SV: Gammel gutt ute av startgropen, og er i gang!!!
« #11 : 28. februar 2006, 00:07 »
god lesning dette, virker som du har kontroll på mål og slikt. Gleder meg til å følge denne logboka videre. Lykke til!

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
SV: Gammel gutt ute av startgropen, og er i gang!!!
« #12 : 28. februar 2006, 10:36 »
virker som du har gjort det nesten alle burde gjort når de startet å trene, skikkelig satt deg inn i teorien! skulle ønske jeg også gjorde det, i stedet for å løfte rundt på vekter ett par år før jeg begynte sakte men sikkert å forstå muskelkontakt, vitsen med mat, vitsen med splitt, og så videre.
Her har du all forutsetning til å lykkes!

Utlogget DagE

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 787

  • Et etterlengtet comeback!!! :)
Syk Gammel gutt ute
« #13 : 08. mars 2006, 19:25 »
virker som du har gjort det nesten alle burde gjort når de startet å trene, skikkelig satt deg inn i teorien! skulle ønske jeg også gjorde det, i stedet for å løfte rundt på vekter ett par år før jeg begynte sakte men sikkert å forstå muskelkontakt, vitsen med mat, vitsen med splitt, og så videre.
Her har du all forutsetning til å lykkes!

 blush
Skjønner hva du mener, Ifaro, gikk rundt og gjorde mye rart da jeg var mellom 16 og 20. Men det har jeg ikke tid til lenger. Hvis det skal bli noe resultat med kroppen min, så blir hvert minutt, hvert løft, hver matbit viktig.  Wink

Sitat fra: Alexander link=topic=37376.msg470853#msg4 :deal:70853 date=1141154488
Hvis du har funnet motivasjonen er du allerede godt i gang! Ønsker deg lykke til Smiley
Motivasjon har jeg hatt lenge, men det har manglet oppskrift. Den fant jeg her inne! Book

god lesning dette, virker som du har kontroll på mål og slikt. Gleder meg til å følge denne logboka videre. Lykke til!
Takk for det. I tunge stunder så blir det dette som driver meg videre. Det å skrive en logg bok og legge ut bilder av progresjon blir en slags kontrakt med dere alle om å fortsette. Deal
 Offtopic
Vinterferien var uten trening, hytten og skigåing skulle være treningen da. Istede ble det feber, bærekatar og innesitting. Fikk en ordentlig tur, resten forsvant. Mandagen denne uken fikk jeg feber igjen og ble satt på pensilin kur av legen tirsdag. Konemor sa at jeg var riktig søt når jeg passerte 40 i feber. Personlig syntes jeg det var artig å oppleve hvor rar en egentlig blir i hode av denne typen feber.
Men jeg er litt bekymret for at dette vil påvirke treningen min, vi får se. Denne pencilinen gjør meg søvnig, den hadde ikke den effekten for 15 år siden.
 Pushups Neste treningsøkt må bli torsdag. Starter rolig og kjenner på hva kroppen har å fortelle meg. Så trener jeg igjen på lørdag. Virker alt som det skal prøver jeg 100% fra mandag av. 

På gjenskrift.... Wink
Tren vel!

Treningsdagbok        Bildeprofil
Et lite steg hver dag....
Vekt 2008: 

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
SV: Gammel gutt ute av startgropen, og er i gang!!!
« #14 : 09. mars 2006, 21:15 »
huff, er virkelig ikke heldig med oppstarten her, fikk blindtarmbetennelse som førte til at det ble treningsstopp og forfall i to år selv, og det å begynne å trene igjen var det hardeste jeg har gjort, men samtidig så vil jeg si at hadde jeg ikke kommet meg over den kneika og kommet igang igjen tror jeg ikke på langt nær jeg hadde vært så motivert som jeg er nå, etter nærmere 5 år med sammenlagt trening!
Bare det å tenke på hvordan jeg følte meg da får meg til å grøsse Smiley

håper jeg fikk til å gi deg litt sånn "kom igjen" greie, det var det som var planen Smiley


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!