Skrevet av Emne: Knebøy-teknikk  (Lest 937 ganger)

Utlogget Idolet

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Knebøy-teknikk
« : 06. oktober 2006, 23:56 »
Jeg har forstått det slik at ved knebøy skal man nærmest sette seg ned med baken ut, slik at leggbeinet står omtrent normalt på jorden. Det jeg sliter med er at jeg vil tippe bakover hvis jeg prøver på dette, det eneste jeg kan gjøre er å kompensere ved å bøye ryggen min fremover.

Spørsmålet mitt er om det at jeg bøyer ryggen min langt frem i det jeg setter meg ned vil være en usunn belastning på ryggen?

Utlogget belsebub

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 202
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 202

SV: Knebøy-teknikk
« #1 : 07. oktober 2006, 00:05 »
Flytter du beina litt ut, og pekr tærne litt utover vil du bli sittende med en mer opreist stilling i ryggen.
Om det er skadlig eller ikke å få ryggen fremover er umulig å svare på, det vil komme an på hvor rett du greier å holde ryggen, og hvor stærk ryggen er.
Det beste tipset er å få noen som har litt talent for bøyteknikk til å se på løfta dine, og korigere teknikken

Utlogget Moe

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 512
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 512

SV: Knebøy-teknikk
« #2 : 07. oktober 2006, 00:35 »
En ting som også anbefales er å legge en planke under hælene dine.. Det synes hvertfall jeg hjalp en god del  Thumbsup

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

SV: Knebøy-teknikk
« #3 : 07. oktober 2006, 01:16 »
Å legge en planke under hælene vil øke stresset på knærne, ikke venn deg til det!

Hold ryggen rett, bør ikke være noe problem å lene den frem. Pass på å ikke skyte opp rumpa da, før ryggen er løftet..

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
SV: Knebøy-teknikk
« #4 : 07. oktober 2006, 09:53 »
Når ein står på ein planke, er det fordi ein ikkje klarer å stå med heile fotsålen i gulvet ved knebøy. Som regel vi då hælen stikke opp, slik at man får alt trykket på tærene eller fremre del av fotbladet. Einaste måten å fikse dette på er å stretche M.Soleus som då er altfor kort
.
Jeg har forstått det slik at ved knebøy skal man nærmest sette seg ned med baken ut, slik at leggbeinet står omtrent normalt på jorden. Det jeg sliter med er at jeg vil tippe bakover hvis jeg prøver på dette, det eneste jeg kan gjøre er å kompensere ved å bøye ryggen min fremover.

Spørsmålet mitt er om det at jeg bøyer ryggen min langt frem i det jeg setter meg ned vil være en usunn belastning på ryggen?

I ditt tilfelle høyres det ut som at du er for stiv i setemuskulatur/hamstrings/framside lår, slik at får å komme deg ned i korrekt dybde, så må du kompensere med ryggen(ved å bøye framover).Dette er heilt klart skadelig på ryggen ved langvarig belastning. Øv teknikk med lette vekter og tren opp bevegelighet, og som nevnt tidligere, få ein med god greie på knebøy teknikk til å hjelpe deg.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!