Skrevet av Emne: Judo - lite pragmatisk eller god trening?  (Lest 5205 ganger)

Utlogget Jikoo

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 83

Judo - lite pragmatisk eller god trening?
« : 21. desember 2006, 00:18 »
Heisann

Har en søster som går på judo og ble overtalt til å være med på en trening her om dagen. Selv har jeg null erfaring på området judo eller grappling sett bort ifra de gangene påltergeist eller wonderboy har knøvlet meg på moro  Grin Til min store overraskelse klarte jeg, i bakkekamp, å ta et svartbelte på treninga hele to ganger. Selvsagt fikk jeg også "juling" etter at han tok meg seriøst, men klarte meg overraskende bra mot folk som hadde brunt belte og oppover. Etter trening snakket jeg en del med treneren som var en veldig hyggelig kar og han sa seg faktisk enig i at judo var mindre effektivt enn f.eks brasiliansk jiu-jutsu.

Spørsmålet mitt er om det er folk her som har erfaring fra enten judo eller andre bryteorienterte kampsporter. Hva er deres erfaringer? Jeg syntes judoen var morsom og kunne kanskje tenke meg å starte med tanke på at det er mye billigere enn f. eks grappling og bjj der jeg kunne tenke meg å trene. Vil jeg kaste bort tida mi med judo eller er det grei trening om man er klar over svakheter ved det tradisjonelle?

Utlogget Goophy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

Sv: Judo - lite pragmatisk eller god trening?
« #1 : 21. desember 2006, 11:38 »
Hvis du ikke skal konkurrere i BJJ, SW eller ta det som selvforsvar er det jo helt greit. Er jo god trening og mye moro, så kaste bort tiden gjør du nok ikke.
Maksløft: Markløft: 52,5kg (med belte og reimer i smith).

Utlogget Jikoo

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 83

Sv: Judo - lite pragmatisk eller god trening?
« #2 : 21. desember 2006, 12:10 »
Det er vel sant som du sier. Økonomien tillater jo ikke noe annet, så det får vel bli judo. Er det noen som vet hvor mye judoutøvere benytter seg av drakta til motstanderen for å få tak? For meg virket det som det var nesten utelukkende gjorde det, og selvforsvarsverdien blir redusert til å forsvare seg mot folk som tilfeldigvis har på seg veldig slitesterke jakker Cheesy

Utlogget amadeus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 159
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 159

Sv: Judo - lite pragmatisk eller god trening?
« #3 : 21. desember 2006, 18:25 »
BJJ stammer mye fra judo... så likheter finnes det   Grin
left hand hospital.
right hand semetary.

Utlogget SSR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 142
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 142

  • Fjellet kaller...
Sv: Judo - lite pragmatisk eller god trening?
« #4 : 22. desember 2006, 16:05 »
Akkurat som veldig mye annen kampsport så har klubben du trener i utrolig mye å si. Blir du medlem av f.eks. Ippon i Oslo kan du helt sikkert regne med tonnevis med juling fra mange andre og masse bra trening.

Judo har mange bra elementer som også kan overføres direkte til mer selvforsvarrettet/"slossrettet"-bryting. Kommer du i en klubb som fokuserer på konkuranse (kanskje ikke fra dag én...) vil du bruke mye tid på disse. Andre klubber/trenere går mer for en "judo-for-alle" filosofi og trener også på bl.a kast som aldri vil fungere på en virkelig motstander (med mindre du selvfølgelig prøver på bestemor...).

God BJJ er generelt sett 100% overlegen judo på bakken (dersom man ser bort fra den alltid tilstedeværende "utøver-faktoren"). Jeg lærte mer på ett år i en god BJJ klubb, enn jeg gjorde på 4 år på judoen. Delvis fordi judo idag er bygd opp runt et meget begrensende regelverk, noe som setter veldig store begrensninger på antallet gode teknikker. Nå skal det sies at man ofte dominerer stort oppe etter et par år med judo, men hva har det å si så lenge du ikke kan vinne på takedowns og blir grust på bakken to sekunder etter at du treffer matta/asfalten.
Drakta i judo er veldig viktig i veldig mange teknikker, og man savner den når man ligger å ruller på bakken og ikke får tak i noe. Det skjer ikke i BJJ.

Judo er er knall sport. Du blir i utrolig god allround form (trener du bra vel å merke...) og du blir absolutt i stand til å gjøre en del med en motstander både oppe og nede.
Dersom du derimot er ute etter å bli virkelig god til å dominere andre mennesker på bakken, ønsker et stort reportoar i teknikker og føler at til dels "teite" regler ikke passer deg går du for BJJ.

Noen liker den "strukturen" judo har, andre liker å kjøre på med alt de kan finne på. Folk er forskjellige...

Utlogget SSR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 142
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 142

  • Fjellet kaller...
Sv: Judo - lite pragmatisk eller god trening?
« #5 : 22. desember 2006, 16:11 »
Et par ting til...

De gode judoklubbene koster (stort sett) nesten like mye som de gode BJJ/MMA stedene, I alle fall i Oslo og Trondheim.

Noen sa at judo og BJJ har mye felles. Og, har vel omtrent like mye til felles som tradisjonell karate (uten å definere det mer) og moderne thaiboksing. Ja, man ruller rundt på bakken i begge "stilene", men veldig mye grunnleggende er helt forskjellig. Det merkes når man prøver begge deler. Går opp en del lys på bakken etter en liten stund med BJJ for de fleste middels gode judoutøvere.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Judo - lite pragmatisk eller god trening?
« #6 : 22. desember 2006, 16:45 »
Jeg kjenner en som drev med judo. Han omtalte sporten som "stående rævkrok".
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget SSR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 142
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 142

  • Fjellet kaller...
Sv: Judo - lite pragmatisk eller god trening?
« #7 : 22. desember 2006, 17:15 »
Jeg kjenner en som drev med judo. Han omtalte sporten som "stående rævkrok".


Omtrent like riktig som å kalle snooker "fotball på en mindre, grønn matte"... Cheesy

Utlogget amadeus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 159
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 159

Sv: Judo - lite pragmatisk eller god trening?
« #8 : 22. desember 2006, 22:26 »
Et par ting til...

De gode judoklubbene koster (stort sett) nesten like mye som de gode BJJ/MMA stedene, I alle fall i Oslo og Trondheim.

Noen sa at judo og BJJ har mye felles. Og, har vel omtrent like mye til felles som tradisjonell karate (uten å definere det mer) og moderne thaiboksing. Ja, man ruller rundt på bakken i begge "stilene", men veldig mye grunnleggende er helt forskjellig. Det merkes når man prøver begge deler. Går opp en del lys på bakken etter en liten stund med BJJ for de fleste middels gode judoutøvere.



http://members.lycos.co.uk/fight/judo/judo.html <-- les og lær baby...
left hand hospital.
right hand semetary.

Utlogget SSR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 142
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 142

  • Fjellet kaller...
Sv: Judo - lite pragmatisk eller god trening?
« #9 : 22. desember 2006, 23:27 »

Har lest denne historien o.l.  før, og ja, utganspunktet er mye det samme (kommer ikke utenom de vanlige "slik var det før og dette er bakgrunnen for det vi gjør"-historiene, ei heller i judo...).
Men, utganspunkt for mange av dagens mer "moderne" kamsporter er like like interessant som om Britney er barbert nedetil på juleaften eller ikke (selvfølgelig er voldsom generalisering, så ro ned dersom det rykker i kverulantfoten her...). Nå snakket vi om judo og BJJ idag. Ingen klubb er lik. Men, slik jeg har trent er det uomtivstelig temmelig store forskjeller i de to "stilene". Det tror jeg nok også de fleste som både har trent judo i norge og BJJ på f.eks. tidligere Gracie på Kringsjå vil være enige i.
Betyr selvfølgelig ikke at en god BJJutøver må vinne nede mot en tilsvarende god kamprettet judoutøver. Judo er bra på mange ting. Betyr bare det at for den jevne utøver vil BJJ ha mer å by på når det kommer til ting som faktisk fungerer i kamp/selvforsvar/trening mot andre stilarter osv osv osv osv osv...

Utlogget BruceLee

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Judo - lite pragmatisk eller god trening?
« #10 : 28. desember 2006, 23:45 »
Judo eier.
at noen sier det ikke er effektivt er bare vås!
last ned eller søk på "brutal judo" på youtube eller video.google. så ser du hvordan judoteknikker eier!

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Judo - lite pragmatisk eller god trening?
« #11 : 29. desember 2006, 00:31 »
søk på "brutal stående rævkrok".
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget jzl

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 303

Sv: Judo - lite pragmatisk eller god trening?
« #12 : 29. desember 2006, 00:41 »
hmm.. har en kar på trening hos meg som har drevet lenge med judo, han er veldig flink.. Så d er vel noe effektivitet i det, da særlig på takedowns.
Audere-est-facere

Utlogget BruceLee

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Judo - lite pragmatisk eller god trening?
« #13 : 29. desember 2006, 00:53 »
søk på "brutal stående rævkrok".


du vet tydligvis ikke noe om kampsport i det heletatt...

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Judo - lite pragmatisk eller god trening?
« #14 : 29. desember 2006, 11:26 »
du vet tydligvis ikke noe om kampsport i det heletatt...

Det er ikke jeg som har sagt det. Det var en som hadde drevet med judo lenge som refererte til det som "stående rævkrok".
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!