Skrevet av Emne: Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??  (Lest 60444 ganger)

Utlogget Edge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 48

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #75 : 25. november 2003, 16:07 »
Selvfølgelig KAN man risikere å få seg en på trynet under KM trening, men teknikene er så brutale at trene full kontakt KM ikke er å anbefale, tviler på at noen driver med det,de er isåfall langt viderekommende i KM. Det KM absolutt er bra på er at man lærer hvordan man skal komme seg ut av kveletak ol. Sier ikke at KM ikke funker, sier bare at noe av det viktigste er å takle å få seg noen på trynet,derfor anbafalingen om et par boksehansker;)

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #76 : 25. november 2003, 16:10 »
og i KM kjører man vanlig sparring med boksehansker, og jeg spør igjen, hvor lenge har du trent KM edge..? Wink


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Edge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 48

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #77 : 25. november 2003, 18:33 »
Trente det ikke så lenge, så jeg skal ikke utrope meg som noen ekspert på området. Av personlige grunner har jeg ikke lyst til å fortelle når/hvor/under hvem/osv jeg trente, håper du kan respektere det. Men som sagt, jeg har trent det, og jeg har kompiser som driver med det og har ikke hørt noen som driver å sparrer med hansker, men det kan jo være jeg som ikke er helt oppdatert, og da trekker jeg  jo selvfølgelig det jeg sa tilbake... Wink

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #78 : 25. november 2003, 19:53 »
vi sparrer med hansker ganske så ofte.. Wink og har ganske god kontaktgrad på driller mot skritt og kroppen forøvrig.. (stålsusp er et must.. ).. så ja, det du sier er egentlig litt feil! Smiley


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget riwi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #79 : 26. november 2003, 12:00 »
Har følgt diskusjonen herinne med stor interessse. Det er blitt sagt mye fornuftig MEN... husk at det som er best som selvforsvar er:

1. Ikke oppføre seg på en måte at man havner i trøbbel
2. Prøve å prate seg ut av en evntuell situasjon
3. hvis ikke dette fungerer , løpe som f... i motsatt retning
4. som allersiste utvei forsvare seg fysisk..

Husk at uansett utfallet er bruk av vold en no win situation da alltid en får juling og ofte blir det ikke med det. Folk føler ofte at de må hevne seg etter at de har fått seg en på trynet og kommer gjerne tilbake neste gang med  3 kompiser.. Vold avler vold og noen ganger er det vel best å akseptere at man får seg en på trynet uten å ta igjen for å begrense skadene for seg selv...
Det er etter min mening det beste selvforsvaret.. :Smiley

Utlogget BioHaZarD

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

  • Muay Thai
Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #80 : 28. november 2003, 16:56 »
Jeg må bare si, jeg har trent Muay Thai (thaiboxing) i 4 år og er helt hærda i bein, legg osv...
Thaiboxing er en av de verste sportene verden har med finnboxing (freefighting).
Så ambefaller kickboxerene til og begynne på thaiboxing, det er ikke graderinger som på kickboxing, men der er det bare og være god.
Er du god så er du god.
Skal til Thailand nå til sommeren med pappa å trene Muay Thai, gleder meg sinsykt....  Cheesy
--->Muay Thai<---
One of The Most Dangeruse Sports In The World

Utlogget Kalleanka

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #81 : 03. desember 2003, 14:49 »
Hei folkens!

Har i løpet av årene vært vitne til utallige diskusjoner om hvilke kampsport/selvforsvars system som er det beste. For meg så blir det litt som å sammenlikne hva som er best av appelsin og banan. (PS! Bare for å presisere, så har jeg trent karate i 6 år.)

Kan skrive mye om temaet, men vil i denne posten konsentrere meg om ett tema: Hva er "målet" med treningen av den aktuelle kampsporten/selvforsvars systemet? Forsvare seg i en gatekamp? I så fall tror jeg det beste er en kombinasjon av flere kampsystemer hvor man både kan fighte på litt avstand, i nærkamp og eventuellt på bakken om man skulle være så uheldig å havne der. Slik jeg ser det, så vil allikevel det aller viktigste i en gatesituasjon være det mentale. En må nesten føle hvordan det er å få seg en på trynet før man skjønner hva det dreier seg om. Jeg vil påstå at i mange tilfeller så er det ikke nødvendigvis den fysiske trøkken som er det største problemet, men rett og slett sjokket over å bli angrepet. Dilemmaet her vil for noen kampsporter være hvordan men kan trene realistisk på dette. Her tror jeg at de som trener med full kontakt får mye "gratis" i så måte. Man blir selvfølgelig vant med å tåle en del fysisk sett, men slik jeg ser det så er den mentale gevisten minst like stor.    

Det ble hevdet tidligere her i diskusjonen at karate/Taekwondo ++ er totalt uegnet i en gatesituasjon. Vel, jeg er ikke helt enig i det. Som med alt annet så er det ikke snakk om enten eller. Har selv vært i situasjoner og er ikke i tvil om at jeg ville opplevd et annet utfall dersom jeg ikke hadde trent kampsport.

For de som ikke er klar over det, så har man fullkontakt innenfor karate også, så det kan gå har for seg der også.

Det er så mye jeg kunne skrevet om her, men jeg vil ikke skrive side opp og side ned. Skal heller kaste meg på den videre diskusjon om det blir noe... Grin  


1. Dan.
Shorin Ryu Karate

Utlogget salsa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #82 : 04. desember 2003, 00:20 »
Ta kontakt med hr Ruud i Vergegruppen i Oslo. Han har forandret livet mitt. Han gir veldig gode råd/kurs innen selvforsvar og taktisk kommunikasjon. Han og kompanjonen hans (Erling Engh) er noen av europas beste på området. De trener bl.a. politiet over det ganske land og utland. (samt dørvakter og folk som jobber i institusjoner)
Jeg heier på hannesen

Utlogget speedo87

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #83 : 29. desember 2003, 01:16 »
Hallo! jeg har drevet md kickboxing i et år nå ,og jeg synes det er en jævla fin trening på alt.
Du lærer mye nytte hvis du er ute for å slås md noen feks.hehe.
Så jeg mener dere må prøve dette,det er morro og slitsomt på en gang



Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #84 : 29. desember 2003, 01:26 »
hmm, jeg synes det er endel aspekter her som må nevnes..

1. ikke drikk alkohol. Dømmekraften din, reaksjonsevnen din, balansen din osv. blir kraftig forverret under påvirkning av alkohol, så dropp alkoholen.

2. ikke befinn deg på feil sted til feil tid. mange mennesker går rundt hele sitt liv uten å i hele tatt være i nærheten av en voldelig situasjon.. hvordan? jo, de oppsøker dem ei..

3. vær høflig, snill, grei, men ikke vær ei dørmatte. Oppfør deg slik mor vil ha deg til å gjøre.

4. dropp å sjekke opp dama til den største fyren i lokalet.. Wink

5. dropp "jeg er tøffest i verden" attituden.

skal du bli verdens beste gatekjemper må du være en drittsekk, en stor, stygg drittsekk som ikke går av banen for å bruke de mest skitne triks igjen og igjen. Ære har ingenting med det å gjøre.. kan du være i flertall og med våpen, så gjør du det du kan for å være det.. kan du overraske noen bakfra, så gjør du det.. ære og "fairness" har ingenting med det å gjære..


DERFOR er ringen mye koseligere.. Smiley regler, dommere, leger, teamsjefer.. alt slikt.. Grin


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget tob

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #85 : 29. desember 2003, 03:48 »
sjelden normale mennesker går rundt på gata med automatvåpen.. Wink

men en ting jeg vil si er at man må tenke mer på hva som finnes rundt oss, hva vi kan bruke.. nøkkelknipper har mange skarpe kanter, penner... brusflasker.. osv!

Jeg får jo snart colten min , så da blir jeg nok et normalt menneske på gata med autom.våpen. Smiley

Utlogget Socrates

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #86 : 29. desember 2003, 05:09 »
Jeg får jo snart colten min , så da blir jeg nok et normalt menneske på gata med autom.våpen. Smiley
Om du går med colt på gata er du ikke lenger normal Wink

Utlogget TheBoxer

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #87 : 30. desember 2003, 08:18 »
Det som er realistisk og som du har trent på fullkontakt i en eller flere situasjoner, vil ofte hjelpe deg i slike situasjoner, for da vet du din reaksjon hvis du skulle få litt juling, og du vet også hva som funker og ikke funker når du skal gi juling Grin

Neida, men seriøst, tror ikke det finnes noe oppskrift på akkurat det og det er best, kommer helt an på situasjoner og utøveren, og ikke minst motstanderen..Er det en fyr som ikke har mye trening i å unngå slag og spark, og ikke treffer eller får kraft i det hele tatt med det han gjør, ja da er det mange ting som kan være effektivt mot han, til og med tae kwon do hvis du er heldig og treffer med ett av de fancy sparkene(tuller)..er det derimot en som er vant til å slåss, og vet hvoran han skal ta imot ett slag og spark, da er det straks verre, og hjelper lite om du kun har trent på blokkering mot rett høyre, hvis han slår en venstre hook e.l..Mye av selvfrsvaret som læres rundt omkring er altfor mye basert på at motstanderen må gjøre slik og slik for at du skal kunne blokkere, låse armen hans, etc. Hvis man den andre parten ikke gjør akkurat det man har trent på, så vet man ikke hva man skal gjøre for å forsvare seg.Er man vant til at det meste kan skje på trening, sparring og kamp, da er man også bedre rustet til å forsvare seg/avslutte slike situasjoner på en best måte..Thaiboksing er jo forsåvidt realstisk, og bruker mange av kroppens våpen som knær, legger, albuer og hender, og hvis du sparrer en del har du også trent opp refleksene, så dette kan sikkert brukes med stort hell på gaten hvis man absolutt er nødt til det..De fleste gatekampene jeg har vært vitne til er stort sett over på kort tid, ofte ett minutt, og ser skikkelig dårlig ut, nettopp fordi mange av de som havner i disse ikke er vant til å forsvare seg og bruke forskjellige teknikker..Derfor er det ofte lite vits i å kunne 1000 teknikker, når det ofte kan være godt noek med 2 eller 3..For gatebruk mener jeg Krav maga, boksing, thaiboksing, kickboksing gir deg bra utgangspunkt da det sjelden er så mange fancy teknikker som brukes her eller på gata, og man er vant til skikkelig sparring osv, men det kommer helt an på motstandere, karate, tkd osv kan også fungere bra hvis han som går i det vet hvordan han skal bruke det, og ikke stopper opp f.eks 5 centimeter fra motstanderens hode når han skal slå ett slag, fordi det er dette man gjør på trening, eller når man går lettkontaktskamp..

Alt kommer an på motstander og situasjon og deg selv, og dette er ett tema som kan diskuteres til døde, for det er sjelden folk er enige om dette emnet..Det de fleste er enige om i det minste, og som jeg også mener, er unngå det hvis du kan, for du vet aldri om den andre parten har kniv, venner som står og venter bak ett hjørne, osv..Selv om jeg også er klar over at det ikke er lett å snu ryggen til når noen prøver å fucke deg opp...
"No teammates
 No timeouts
 Nowhere to hide"

"It's not the size of the dog in the fight, It's the size of the fight in the dog."

"Your mind can make you train
Your body can create power
But only your heart can make you a Champion!"

Utlogget Jero

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

  • To live is to die. How is up to you...
Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #88 : 02. januar 2004, 10:13 »
Å bruke våpen skal man helst prøve å unngå hvis man kan. Og når det gjelder boksing, så er det faktisk ikke så dumt som det høres ut. Og det gjelder faktisk all kampsport og selvforsvar, så lenge det er noe man takler å trene. Med det mener jeg at hvis man får til en ting, og er god i det, får man bedre selvtillit, man lærer å stole mer på seg selv i vanskeligere situasjoner og man vet mer om konsekvesene av det man gjør. Alle kan ta opp en knust flaske å stå vifte med den, men du skal ligge skikkelig tynt ann før du begynner å kutte eller stikke i noen.

 Krav maga er veldig bra det, utvilsomt, selv om jeg aldri har hverken sett elle lært meg noen teknikker innen KM. Slik som jeg trener nå, får jeg best mulig ut av det jeg føler at jeg har taket på. Og det er ikke noe man bare vet sånn  over natta. Man må nok innom en del ting før man "finner seg selv" er min teori.
 Jiu Jitsu kan kanskje virke firkantet for noen, men jeg påstår at det er fin måte å begynne på hvis man er helt "fersk". Man lærer litt om hva slags situasjoner man kan komme opp i, og det er jo en start. I boksing lærer man å tåle litt juling, og gi litt juling. Det kan jo være for de som passer til det. Jeg er veldig liten og passer nok ikke til den type sport.

 Men en ting må jeg si, og det er at hvis man er ute på byen og har drukket, så skal man ikke balnde seg opp i bråk. Nå er det sånn at det ikke altid er like enkelt, det kan jeg skrive under på. Gikk selv sykemeldt i 2 mnd fordi jeg fikk sparket inn ansiktet mitt med en vernesko, og da hjalp det ikke at jeg hadde trent det og det. Jeg var rett og slett for full og hadde ikke så mye der å gjøre. Og fyren gikk på dop.

Det er mange faktorer som kan spille inn, så mitt råd er å trene noe du finner fasinerende. Da har du størst sjangse for å lykkes i det du driver med.


 De gale har det godt.

Utlogget TheBoxer

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #89 : 03. januar 2004, 10:26 »

Å bruke våpen skal man helst prøve å unngå hvis man kan. Og når det gjelder boksing, så er det faktisk ikke så dumt som det høres ut. Og det gjelder faktisk all kampsport og selvforsvar, så lenge det er noe man takler å trene. Med det mener jeg at hvis man får til en ting, og er god i det, får man bedre selvtillit, man lærer å stole mer på seg selv i vanskeligere situasjoner og man vet mer om konsekvesene av det man gjør. Alle kan ta opp en knust flaske å stå vifte med den, men du skal ligge skikkelig tynt ann før du begynner å kutte eller stikke i noen.

 Krav maga er veldig bra det, utvilsomt, selv om jeg aldri har hverken sett elle lært meg noen teknikker innen KM. Slik som jeg trener nå, får jeg best mulig ut av det jeg føler at jeg har taket på. Og det er ikke noe man bare vet sånn  over natta. Man må nok innom en del ting før man "finner seg selv" er min teori.
 Jiu Jitsu kan kanskje virke firkantet for noen, men jeg påstår at det er fin måte å begynne på hvis man er helt "fersk". Man lærer litt om hva slags situasjoner man kan komme opp i, og det er jo en start. I boksing lærer man å tåle litt juling, og gi litt juling. Det kan jo være for de som passer til det. Jeg er veldig liten og passer nok ikke til den type sport.

 Men en ting må jeg si, og det er at hvis man er ute på byen og har drukket, så skal man ikke balnde seg opp i bråk. Nå er det sånn at det ikke altid er like enkelt, det kan jeg skrive under på. Gikk selv sykemeldt i 2 mnd fordi jeg fikk sparket inn ansiktet mitt med en vernesko, og da hjalp det ikke at jeg hadde trent det og det. Jeg var rett og slett for full og hadde ikke så mye der å gjøre. Og fyren gikk på dop.

Det er mange faktorer som kan spille inn, så mitt råd er å trene noe du finner fasinerende. Da har du størst sjangse for å lykkes i det du driver med.


 De gale har det godt.

Meget fornuftig post, støtter meg til den 100% (ikke pga det med boksingen, men alt det andre Wink)
Ikke drikk altfor mye og havne i bråk, da har du mindre sjans uansett hvor lenge du har trent nesten...
"No teammates
 No timeouts
 Nowhere to hide"

"It's not the size of the dog in the fight, It's the size of the fight in the dog."

"Your mind can make you train
Your body can create power
But only your heart can make you a Champion!"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!