avstemning
Spørsmål: Hvordan skal Plumb0 håndtere platået?
Det er ikke noe platå, fortsett som før - 2 (25%)
Hopp over en spisedag - 0 (0%)
Kjør 2-3 dager med masse karbs neste helg - 2 (25%)
Kutt enda mer på kcal - 4 (50%)
Øk kcal, samme karb men med mer fett. - 0 (0%)
Stemmer totalt: 8

Skrevet av Emne: Casa de Plumbo: Skulder & lyskerehab.  (Lest 68727 ganger)

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Har ikke kikket på loggen til Herr Strøm, har han herpet skulderen sin? Får ta en titt. Smiley

Jeg vet ikke hvor god idé det er, men tanken min er å bruke Selyes teori for adapsjon. Med litt jevnlig stress (les: tryn), så vil kroppen superkompansere og manglende styrke/fleksibilitet/whatever som er problemet vil utvikles. Men jeg må passe på å ikke tryne så mye at skulderen blir kontinuerlig stresset og ikke får anledning til å hente seg inn.
Hahahaha, hva du kan Grin Men jojo, kanskje en god idé? Du som er forskeren her. Blir overrasket over hvor mye rart du trekker inn noen ganger, hehe. Grin

Jojo, han ødela jo skulderen sin skikkelig på brett. Lenge siden jeg har sett der nå, men han kunne ihvertfall ikke drive med noe særlig annet enn rehabiliteringstrening på overkroppen. Men får sikkert trent mye bein, da... det som er så gøy Smiley Smiley

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Hahahaha, hva du kan Grin Men jojo, kanskje en god idé? Du som er forskeren her. Blir overrasket over hvor mye rart du trekker inn noen ganger, hehe. Grin

Jojo, han ødela jo skulderen sin skikkelig på brett. Lenge siden jeg har sett der nå, men han kunne ihvertfall ikke drive med noe særlig annet enn rehabiliteringstrening på overkroppen. Men får sikkert trent mye bein, da... det som er så gøy Smiley Smiley
Det var godeste Rippetoe som introduserte meg for Seyle, periodisering er jo basert på den teorien.

Seyles teori funket i allefall for styrketrening. Det gjorde dritvondt i starten, men startet forsiktig og ting ordnet seg relativt fort. Eller ordnet seg nesten, er fortsatt svakere i høyre skulder enn venstre selv om jeg er høyrehendt, og litt uvandte ting kan gjøre litt vondt. Men jeg satser på at så lenge skuldervondt gir seg for det meste i løpet, og at ting ikke gjør mer vondt enn før, så satser jeg på at jeg ikke gjør noe værre.

Men jeg har ambisjoner om å få en fysioterapeut til å kikke på det. Må vel innom fastlegen min for å få en rekvisisjon vil jeg tro, men han kommer til å le seg ihjel når jeg klager over at det merkelig nok gjør vondt når jeg tryner på brett.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Dagens trim:

- knebøy til boks
  20x10, 30x10, 40x5
  50x8, 8, 8, 8
  (oi, det tok godt på hofte og ræv)
- benk
  20x10, 30x10, 40x10, 50x5
  60x5, 5, 5, 55x8
  (svakere enn vanlig svak)
- vending
  20x8
  30x8, 8, 8
- foroverb. roing
  60x8, 8, 8
- conc. kørl
  8x10, 7, 5
  (i alledager hvor kjørt høyrearmen min er)
- sidehev
  5x10, 10, 10
- hantelshrugs
  20x10, 10, 10

Skikkelig tom etter en uke med lite karbs, så oppkarbing ble innledet med rosinboller og seigmenn i garderoben.  Food

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Og vekta

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Nå har skulderen vært guffen en stund, selv denne uken hvor jeg har stått bare én gang. Virker også litt som tunge press ikke gjør saken bedre. Er forøvrig svakere enn jeg pleier i pressøvelser, og hva er det som vanligvis svikter? Joa, føles som fremside av høyre skulder. Og siden jeg er høyrehendt er jeg vandt til at konsekvent venstre er svakere...

Så jeg snakket med en i familien som er fysioterapeut. Etter en lang samtale så virket som om det var litt sammensatt, både mulighet for sene og nerveting. Så røntgen og CT ville være en god idé.

Så jeg ble anbefalt:

- Bruk venstre hånd på musen og få ergo/fysioterapeut på jobben til å sjekke arbeidsstilling. Selv om jeg ikke føler noen plager med arbeidsstillingen min, så kan det være noe der som irriterer og gjør ting værre. Sjekker tilbudet vi har på jobben i morgen.

- Få en full undersøkelse av en fysioterapeut som kjenner godt til idrettsskader. Tenker jeg ringer NIMI i morgen og prøver å få en time. Utifra hva NIMI skriver på sine sider, så har de, og det er generelt i Oslo, dårlig kapasitet på fysioterapeuter med offentlig avtale. Og de prioriterer mer seriøse skader. Så å gå igjennom lege og prøve med henvisning etc. virker en smule dødfødt, i allefall langdrygt. Prisene virket ikke så avskremmende, så jeg ringer i morra og bare prøver å få en time så fort som mulig.

- Være supernøye på å varme opp og strekke skulder før jeg trener og skal ut på brett. Jeg kan bli flinkere her, så i skrivende stund googler jeg rundt for å få inspirasjon til en liten oppvarmingsrutine. Jeg kommer til å bli gjøken i bakken som står på toppen med armveivinger og tøying mot søplekassene, men whatever.

- Kommer til å gå over til båddibilding oppsett på skuldrene, mindre vekt og mer reps. Vet ikke om dette nødvendigvis var en god idé, men jeg hadde lite kødd med skuldrene under 10x10-prosjektet mitt i høst og det virker som tunge løft tyner systemet der godt.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Dagens trim, mengde:

- oppvarming:
  * knebøy uten vekt
  * starter med planken, gå ned på albuene med stiv kropp (aner ikke hva dette heter men det varmet opp skulderen)
  10 reps annenhver gang noen runder
- knebøy
  20x10, 30x10, 40x10, 50x5, 60x5, 65x5,
  72.5x8, 8, 8, 7
  (mellom oppvarmingssettene, armene rett ut og rotasjoner fra små til store, mer skulderoppvarming)
- god, strict militærpress
  20x10, 10, 25x5, 30x8, 8, 6, 6
  (veldig svak, tror vending-lekingen på fredag har tatt litt på. men ingen smerter å nevne)
- mark med overhåndsgrep
  60x10, 80x10, 90x5
- mark med blandet grep
  110x5, 4, 3
  (hadde det ikke vært for grepet så kunne jeg nok skviset inn noen reps til, men ble godt og tungt uansett)
- 1-arms tricepspress over hodet
  9x10, 10, 10, 10
- facepulls
  15x10, 10, 10
- lat pulldowns til bryst med overhåndsgrep
  40x10, 10, 10
  (littegrann smerter i skulderen til tider)
- div. uttøying.

Første økt hvor jeg har vært superhard på skulderoppvarming. Ble ikke de store løftene, men fikk god kontakt og veldig lite smerter. Føler meg god og varm i hele skulder-rygg-regionen nå, ikke noe øm i det hele tatt... foreløpig.

Blir kanskje en tur i bakken i morgen tidlig. Skal teste og se om den planke-albue-saken lar seg gjøre i praksis med fullt brettstash og håndleddsbeskytere. Hvis ja, så er det en fin oppvarming. Armrotasjoner bør funke uansett.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Dagens fór, alltid fyltt til randen med overraskelser....:

M1: 45g havregryn, 10g cashewnøtter, 300g mag.van.kesam, 2 trantabletter
M2: 45g whey-tech, 1 banan
M3: 240g tunfisk, 250g brekkbønner, 2 ss olivenolje
M4: 300g mag.van.kesam
M5 (todo): 300g mag.van.kesam, 500g yuplait 0.00%, 20g cashewnøtter

Totalt 2008 kcal, 211g protein (42%), 185g karbo (37%), 45g fett (20%)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Dagens trim:

- 1.5 timer i bakken før jobb.

Var flink med oppvarming, men siden jeg ikke hadde noen ordentlige tryn så vet jeg ikke om det hjalp. Flatt lys, så det var litt kjipt. Ellers moro.

Forøvrig, fått time hos fysioterapeut neste mandag.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Ser veldig godt på ryggbildene at du har gått ned !! Ser det på de andre også, men absolutt mest på ryggbildene Wink

Fått fram ryggen litt jeg også, men den er langt fra bra, skuldra er fortsatt litt for dominerende Smiley
Oi, der har vi masse!

synes ikke lats'en er så liten? Men kanskje litt mer traps, eller er det pose'n som skjuler den?

Kan hende at båddibilder-reps med diverse roing og nedtrekk vil bygge mer masse enn vm i markløft?

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Ser veldig godt på ryggbildene at du har gått ned !! Ser det på de andre også, men absolutt mest på ryggbildene Wink
Ja, du har rett! Jeg ser det når du sier det. Blir knall å få vekk flesket på sidene så det blir en pen V. Smiley

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Dagens trim:

- 2.5 timer brett-trening

Oi, merker deffe-tåka nå. Aaalt for lite karbs i dag, trøtt og ukonsentrert...

Utlogget gele

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 51

Er gått som en sulten ulv i 3 dager nå...puhhh Sad
Det er alt for lenge til lørdag ..hehe ;=)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Foreløpig utvikling på vekta:

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Gårsdagens fór:

M1: 45g havregryn, 20g cashew, 300g mager v.kesam, 2 trantabletter
M2: 300g mag.v.kesam, 1 eple
M3: 240g tunfisk, 250g brekkbønner, 2ss olivenolje, eddik, pepper
M4: 45g whey-tech
M5: 1/2 hermetikkboks med "jegergryte", 500g yuplait 0.00%

2013 kcal, 195g protein (39%), 186g karbo (37%), 52g fett (23%)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Dagens trim, siste økt før mandag:

- knebøy
  20x10, 10, 10, 40x10, 50x5, 60x5, 70x3, 75x1, 80x1,
  82.5x4, 4
  (hadde ønsket 5 reps her, så det ble et ekstra straffesett Wink

- vendinger
  20x8, 8, 25x8 30x8, 35x8, 40x8
  (tungt for underarmen dette her å få ned stanga igjen)
  (forøvrig, liker denne øvelsen her litt. sikkert godt for spensten min er det nok óg)

- benkpress
  20x20, 20, 30x10, 40x10, 50x10
  60x5, 5, 3
  (svak som alltid i alskens press, lå hårfint på ikke-så-alt-for-vondt-grensen i skulderen)

- bicepskørl, stående med stang, men kontrollert og strict.
  15x10, 10, 10, 10, 10
  (ikke så stor vekt, men med skikkelig strict utførelse og god kontakt så tok det godt)

- sidehev
  5x10, 10, 10, 10

- leggpress i benpressmaskin
  100x20, 20, 15
  (ah, det brant godt i leggene)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!