Skrevet av Emne: Kan tynne folk virkelig ha naturlig høy forbrenning?  (Lest 10951 ganger)

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Oi oi oi så irriterende folk som drar den der lav/høy forbrennings unnskyldningen er... Tongue

Utlogget Gecko

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 66

  • ROID RAGE!
Jeg tror de fleste tynne folk bare tror de spiser mye. Og det de som oftest spiser er som regel crap. Jeg var en av dem før så jeg husker hvordan det var:P

Apropos forbrenning og mye mat: Michael Phelps, verdens beste svømmer(14 OL gull medaljer og 7 verdensrekorder) spiser 12000 kcal om dagen Shocked
Da kan man begynne å prate om at man eter mye og ikke legger på seg Grin
-Those who can't dance will blame it on the music!-

                                                                     -Size matters-

Utlogget MKJ

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Basalstoffskiftet er der veldig liten forskel på for 99 av hundre mennesker. Det ligger på ca. 3,5 ml O2/min/kg. Muskelmasse har noe å si for forbrenningen til en person men det altavgjørende er VO2-max. En person med 80 i VO2-max forbrenner dobbelt så mye som en person med 40 i VO2-max når de begge løper (eller gjør annen aktivitet) en time på samme intensitet. Men ulike personer har samme stofskifte utenfor aktivitet uansett VO2-max og derfor er undskyldningen om høyt/lavt stoffskifte bull-shit.

Hvis en tynn innaktiv person ikke legger på seg spiser han for lite... punktum!

Hvis en tynn aktiv person ikke legger på seg skyldes det for lite mat og hvis han har høyt VO2-max er det en kraftig medvirkende faktor.

Det er en myte at forskellige personer forbrenner ulikt når de ligger på sofaen og ser på tv, akkurat som "afterburnet" ved hard trening er en myte.

Det eneste som teller er energi inn minus energi forbrukt. Eller kanskje noen mener termodynamikkens lover ikke gjelder for menneskekroppen?


Utlogget ThirdEye

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 164
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 164

standard tynnj-kvin.

ååå jeg spiser som en hest/helt/what ever men legger ikke på meg Sad Sad

nei obv spiser du IKKE mye. det du spiser til dagen er sikkert en standard stor lunsj for andre her inne =)
jeg spiser faktisk 5-6 næringsrike måltider til dagen.
"if life gives you aids, make lemonades"-Jesse Hughes

Høyde: 170
Vekt: 67-69 kg

Mark: 200 kg
Benkpress: 132kg
Knebøy: 150 kg

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Du kan ikke spise mye mat om du er 65kg og ikke legger på deg. Snakker faktisk veldig lite mat.
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget ThirdEye

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 164
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 164

jeg vet at jeg spiser mer en min far som er på 75 kg. han er selv en ganske aktiv person. men care... nok om mine matvaner.
"if life gives you aids, make lemonades"-Jesse Hughes

Høyde: 170
Vekt: 67-69 kg

Mark: 200 kg
Benkpress: 132kg
Knebøy: 150 kg

Utlogget miss betty

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 194

  • Må jo bare lære alt, alltid. ;)
jeg vet at jeg spiser mer en min far som er på 75 kg. han er selv en ganske aktiv person. men care... nok om mine matvaner.
Hehe.. Det er da ikke så rart. Du løfter jo masse vekter, og han er eldre.



-Med å løfte mye, så forbrenner du ekstra energi (kalorier)
-Og eldre folk forbrenner ikke like mye. Derfor må de justere ned sitt matinntak, ellers så blir de feitere jo gamlere de blir. Wink



Her en en enkel kalkulator der du får vite hvor mange kalorier du trenger, utifra din kropp, din alder, og treningsmengden: http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp
Spiser du 500 kalorier ekstra hver dag, så legger du på deg 0,5 kilo i uka. Så enkelt er det.

Tongue



Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Folk som er tynne spiser som oftest mindre enn de tror og de som er tjukke spiser mer enn de tror. Slik er det nok i 99% av tilfellene, vesentlig redusert eller høyere forbrenning er ekstremt sjelden (rundt 1% av befolkningen tror jeg).

Utlogget TeamDal

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 910
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 910

jeg vet at jeg spiser mer en min far som er på 75 kg. han er selv en ganske aktiv person. men care... nok om mine matvaner.

nå har vel du kanskje litt mer muskelmasse enn din far siden du trener da. og muskler forbrenner kalorier.

Utlogget ThirdEye

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 164
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 164

min far trener nesten på lik linje med meg, bare ikke så mye styrke... mer av kondistypen han. men muskler har han. men ja alder har sikkert endel og si;)
"if life gives you aids, make lemonades"-Jesse Hughes

Høyde: 170
Vekt: 67-69 kg

Mark: 200 kg
Benkpress: 132kg
Knebøy: 150 kg

Utlogget Dobb

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 93

Jeg og søstern min veier det samme, trener ca. like mye.. (jeg trener litt mer) men hun er høyere.

Hun spiser mye mer usunt enn meg.

Vi var på ferie i en mnd i fjord hvor vi så å si spiste akuratt det samme og gjorde alt sammen av aktiviteter, osv. Hun gikk ned 3-4 kg  kg. jeg gikk opp 2.

Det her er ikke for å sutre.. jeg er ikke sjalu på henne eller noe.

men man har annerledes forbrenning...

Utlogget ThirdEye

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 164
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 164

enig;)
"if life gives you aids, make lemonades"-Jesse Hughes

Høyde: 170
Vekt: 67-69 kg

Mark: 200 kg
Benkpress: 132kg
Knebøy: 150 kg

Utlogget T_O_R

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

Før så trodde jeg at jeg spiste mye mat uten å legge på meg, men så en dag bestemte jeg meg for å finne ut hvor mange Kcals jeg spiste i løpet av en dag, og det var ikke mer enn 1500, og jeg trente 3-5 dager i uken.

Deretter doblet jeg antall kcals, og plutselig økte vekten med 30 kg ^^

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Man tror ofte at man gjør det samme som de som lett går ned. Dette er feil. Folk som sliter med å gå ned i vekt er ofte stillesittende, mens de som går ned er aktivt anlagt, de virrer mye rundt og forbrenner mer kalorier.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget TeamDal

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 910
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 910

Jeg og søstern min veier det samme, trener ca. like mye.. (jeg trener litt mer) men hun er høyere.

Hun spiser mye mer usunt enn meg.

Vi var på ferie i en mnd i fjord hvor vi så å si spiste akuratt det samme og gjorde alt sammen av aktiviteter, osv. Hun gikk ned 3-4 kg  kg. jeg gikk opp 2.

Det her er ikke for å sutre.. jeg er ikke sjalu på henne eller noe.

men man har annerledes forbrenning...


selvsagt har ikke alle lik forbrenning! men det er alltid en logisk forklaring. du kan jo ikke sammenligne deg med søstra di som dessuten er høyere enn deg. det er ikke bare sånn at kaloriene magisk forsvinner. kanskje hun har mer muskler enn deg. mer muskler= større forbrenning. og de som er høyere har større og lengre muskler.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!