Skrevet av Emne: Protein-myten  (Lest 90812 ganger)

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Protein-myten
« : 09. juni 2009, 22:18 »
Vi har gjennom hele livet hørt "spis kjøtt, drikk melk, spis fisk og kylling. Det er kjempe sunt!" og jeg kan ikke unngå å mistenke at Gilde, Prior og Meieriene og de andre matprodusentene her til lands, er de som også er ansvarlig for å starte disse mat-mytene.  Undecided

Jeg er råveganer, jeg spiser ikke kjøtt, fisk, melk, egg og andre animalske matvarer. Dette gjør jeg ikke fordi jeg og andre råveganere mener at dette ikke er sunt. Vi har blitt lurt, og vi har blitt lurt godt!


Vi trenger ikke proteinet, det er aminosyrene vi trenger. Kroppen bruker masse unødvendig energi på å bryte ned proteinet du får gjennom disse typiske matvarene, for så å endelig komme frem til aminosyrene som kroppen tar opp og bruker. Jeg får aminosyrer i form av enzymer fra all rå mat jeg spiser. Så noen "protein-mangel" hadde jeg hatt vansker med å få om jeg hadde prøvd engang!  Cheesy Tim van Orden er en råveganer i USA. "proteinet er bare mellom-mannen, så hvorfor spise mellom-mannen når man kan spise aminosyrene direkte gjennom rå enzymer fra rå grønnsaker , frukt osv?"

Er du enig? Uenig?  Smiley
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Nå tror jeg ikke akkurat at det var Gilde som kom på ideen med å spise kjøtt...
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Haha, nei såklart ikke. Når jeg nevner disse mat-produsentene så sikter jeg mere til  den direkte påvirkningen de har på befolkningen gjennom reklamer osv. Så folk biter på og tror at de lever kjempesunt på det matprodusentene sier at de burdte. "kjøp vårt produkt, for det er sunt og stappfullt av næringsstoffer, kjøp, kjøp, KJØP!!"

Som jeg har sagt i en annen tråd, så er ikke den maten laget med kjærlighet i tankene. Det er nå helt sikkert.  Vi må ta ansvar selv for å lære oss hva som er sant og ikke. Smiley  Det er nå min mening!
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget boberg

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 478
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 478

Har du ett eksempel på en middag for en veganer?

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Vi har gjennom hele livet hørt "spis kjøtt, drikk melk, spis fisk og kylling. Det er kjempe sunt!" og jeg kan ikke unngå å mistenke at Gilde, Prior og Meieriene og de andre matprodusentene her til lands, er de som også er ansvarlig for å starte disse mat-mytene.  Undecided

Jeg er råveganer, jeg spiser ikke kjøtt, fisk, melk, egg og andre animalske matvarer. Dette gjør jeg ikke fordi jeg og andre råveganere mener at dette ikke er sunt. Vi har blitt lurt, og vi har blitt lurt godt!


Vi trenger ikke proteinet, det er aminosyrene vi trenger. Kroppen bruker masse unødvendig energi på å bryte ned proteinet du får gjennom disse typiske matvarene, for så å endelig komme frem til aminosyrene som kroppen tar opp og bruker. Jeg får aminosyrer i form av enzymer fra all rå mat jeg spiser. Så noen "protein-mangel" hadde jeg hatt vansker med å få om jeg hadde prøvd engang!  Cheesy Tim van Orden er en råveganer i USA. "proteinet er bare mellom-mannen, så hvorfor spise mellom-mannen når man kan spise aminosyrene direkte gjennom rå enzymer fra rå grønnsaker , frukt osv?"

Er du enig? Uenig?  Smiley
Noen ganger ass  Angry


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Som jeg har sagt i en annen tråd, så er ikke den maten laget med kjærlighet i tankene. Det er nå helt sikkert.  Vi må ta asnvar selv for å lære oss hva som er sant og ikke. Smiley  Det er nå min mening!

Men hvem har fortalt deg at dette er rette veien å gå?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Yeppes

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

Nåvel, huleboerne spiste nå nesten bare kjøtt og de overlevde nå. At kjøtt ikke er sunt er jo bare tull.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Jeg tror dette har blitt diskutert før, og jeg tror ikke folk som trener styrke kan klare å bygge noe særlig uten proteiner om de får i seg aldri så mye frukt og grønt. Men finn en link som beviser at menneskekroppen kan konvertere enzymene til aminosyrer da. Har lest at dyr kan dette men ikke mennesker, men vet jo ikke helt.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Peblo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 373

Som jeg har sagt i en annen tråd, så er ikke den maten laget med kjærlighet i tankene. Det er nå helt sikkert.  Vi må ta asnvar selv for å lære oss hva som er sant og ikke. Smiley  Det er nå min mening!

Hva mener du med kjærlighet?
Kjøtt er jo utrolig godt da(Smiley), og meg som er lidenskapeligglad i å lage mat er kjøtt morsomt å jobbe med på lik linje med andre råvarer! Vil absolutt si at jeg har kjærlighet for det, i den grad det er mulig. Tongue
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93934.msg1396276;topicseen#new

"Når livet er tungt og ting se mørkt ut, er det bare å sette seg ned, ta en proteinshake, så skal du se at alt går bra! Smiley

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Blir for mye synsing. Greiat folk deler sine meninger å syn, men uansett.
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Protein-myten vi har blitt lurt til å tro på..
« #10 : 09. juni 2009, 22:38 »
Har du ett eksempel på en middag for en veganer?

hmm, jeg kan ta det jeg hadde til middag idag! Cheesy

Middag: pasta med marinarasaus! I råkosten så fungerer squashen som pasta der jeg bruker potetskreller til å skrelle pastaremser, heller oliven og himalaya salt over. sausen blir laget av tomater, soltørkede tomater, hvitløk, løk, krydder urter osv. Smaker mye bedre enn den i butikken, og denne er stappfull av sunnhet! Hele greia er gjennomført naturlig og sunn!

"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Andy Pandy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 25

Sv: Protein-myten vi har blitt lurt til å tro på..
« #11 : 09. juni 2009, 22:39 »
Tja, dette kan jo diskuteres opp og ned og frem og tilbake alle mulige veier. Selv spiser jeg både kjøtt, melk og alt annet som skulle komme i min vei. når det er sagt:

Jeg har utrolig stor respekt for vegetarianere samt veganere (synes egentlig veganer blir litt for strengt) men folk som holder seg unna kjøtt, ikke nødvendigvis fordi det er usunt for dem, men på grunn av måten dyrene ofte blir behandlet på og slike ting - disse gir jeg min fulle respekt! synes det er tøft av dere!

edit: egentlig ganske teit at så mange er så JÆVLIG nebbette også. greit at en er skeptisk til denne livsstilen, men det å bare slenge dritt og møkk i alle heidundranes retninger blir for meg å synke lavt.

Så igjen: stor respekt til vegetarianere. De fleste vet hvordan dyrene blir behandlet før de skal drepes for så å spises, hvis ikke er de blinde.

Har dog et spørsmål: hvorfor Veganer? Kua tar jo ikke akkurat skade av at du pimper litt melk fra den en gang i blant? Eller at høna tar skade av det hvis du spiser et egg? Kan jo fort bli kjedelig i lengden! =]

Utlogget Peblo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 373

Sv: Protein-myten vi har blitt lurt til å tro på..
« #12 : 09. juni 2009, 22:40 »
Ser jo nydelig ut, men hvor er proteinene? Tongue
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93934.msg1396276;topicseen#new

"Når livet er tungt og ting se mørkt ut, er det bare å sette seg ned, ta en proteinshake, så skal du se at alt går bra! Smiley

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Protein-myten vi har blitt lurt til å tro på..
« #13 : 09. juni 2009, 22:40 »
Vi har gjennom hele livet hørt "spis kjøtt, drikk melk, spis fisk og kylling. Det er kjempe sunt!" og jeg kan ikke unngå å mistenke at Gilde, Prior og Meieriene og de andre matprodusentene her til lands, er de som også er ansvarlig for å starte disse mat-mytene.  Undecided

Jeg er råveganer, jeg spiser ikke kjøtt, fisk, melk, egg og andre animalske matvarer. Dette gjør jeg ikke fordi jeg og andre råveganere mener at dette ikke er sunt. Vi har blitt lurt, og vi har blitt lurt godt!


Vi trenger ikke proteinet, det er aminosyrene vi trenger. Kroppen bruker masse unødvendig energi på å bryte ned proteinet du får gjennom disse typiske matvarene, for så å endelig komme frem til aminosyrene som kroppen tar opp og bruker. Jeg får aminosyrer i form av enzymer fra all rå mat jeg spiser. Så noen "protein-mangel" hadde jeg hatt vansker med å få om jeg hadde prøvd engang!  Cheesy Tim van Orden er en råveganer i USA. "proteinet er bare mellom-mannen, så hvorfor spise mellom-mannen når man kan spise aminosyrene direkte gjennom rå enzymer fra rå grønnsaker , frukt osv?"

Er du enig? Uenig?  Smiley

Du får backe opp det du sier med forskning og data. Det er ingen seriøse debattanter her som gidder å bruke tid på "debatter" der trådstarter kommer med sterke påstander uten solid oppbacking. Vi kan godt diskutere det her emnet EN gang til på TF, men da får du først og fremst vise initativ til at det skal bli en saklig og vitenskapelig debatt.
Sa brura

Utlogget Joda_jau

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 988
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 988

  • Mer som det ja sa dem!
Sv: Protein-myten vi har blitt lurt til å tro på..
« #14 : 09. juni 2009, 22:41 »
Man må vel ha kjeften full  av salat og brokkoli 24/7 for å få i seg 200g proteiner om dagen! ?
Kjøtt er foresten jæævelig godt! Føler meg ikke lurt for en 5øring Wink

"Tim van Orden er en råveganer i USA. "proteinet er bare mellom-mannen, så hvorfor spise mellom-mannen når man kan spise aminosyrene direkte gjennom rå enzymer fra rå grønnsaker , frukt osv?"

Folk i usa sier jeg bare.. Null tillit fra min side. Har sett min dose Gospel Channel fra USA der de står i massive mengder med henda i været og tar imot gud så tårene sprenger i deres grønne naive hoder. Rett opp fra rullestolen i fullt firsprang mot neste OL. Greit, heller rævglæfse fullt av grønt over deres fråtsing av Supersize Bigmac-burgers så frityroljen siver ut fra alle kroppsåpninger og mere til, men det får da være grenser. Elvis er vel fremdeles i levende live også?  Det er mat vi trenger.
Jeg er hellig overbevist om at grønnaker har en mindre avsatt del helt øverst på tallerkenen for vitaminer og god samvittighet. Mat i ordets rette forstand er det ihvertfall ikke. Wink
Vi klarer vel oss helt sikkert et liv igjennom kun på hamp også?  For et liv......
 

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!