Skrevet av Emne: WSM 2009 - DISKUSJONEN  (Lest 61243 ganger)

Utlogget Espen Bøs Aune

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 749
  • Honnør: 1113
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 749

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #225 : 30. september 2009, 20:24 »
Dette er mine usle 2cents til diskusjonen....

1) Man må ikke glemme at strongman er en sport hvor marginer avgjør. Det handler ikke bare om å ha dagen rent styrkemessig, men det handler vel så mye om at alt stemmer teknisk. Og på motsatt side så må man også tenke på at konkurrentene kan ha en god/dårlig dag/øvelse.

2) Og som Gjerdrum sier - motstanderne har heller ikke ligget på latsiden. Man må ikke glemme at Richard er som fersking å regne, og at de beste på VSM har en merittliste på flere a4 sider.

3) Erfaring. Richard trenger mer internasjonal erfaring. Erfaring mininerer sjansen for å være uheldig/ha uflaks/eller være klønete. Strongman er ikke et dårlig dataspill hvor man bare trykker på en knapp, også får man opp resultatet. Det mentale aspektet er avgjørende for hvordan det går. Det å være overtent/for lite tent/ha feil fokus osv. er faktorer som er med og påvirker hvordan det går. I denne sammenhengen ville det helt klart vært en fordel om Richard hadde hatt med seg 2-3 stk som hjalp han mentalt og med de tekniske elementene i hver øvelse.

4) Treningsfacscilitetene til Richard må være konkurransens dårligste. Hvem trener stort sett alene i en nedslitt fraukjeller på lade? Både kvaliteten og mengden utstyr må øke. Aller best hadde det vært med en ny treningsplass for utstyret. Han bør nok også prøve å bygge seg et lite team med folk som har like interesser.

5) Kroppsvekt / styrke. Slik som konkurransen utspilt seg, så er det lite som tyder på at kroppsvekten var avgjørende. Det er likevel viktig å ha en balanse mellom å være i god form (økt kondisjon, bevegeglighet og hurtighet), og det å ha nødvendig styrke. Mange er fryktelig fokusert på MAKSstyrke, men når man skal ta følgende i squatlift:
1 x 260 , 1 x 275, 1 x 300, 1 x 315, 1 x 330, 1 x 345 og 1 x 360 (ca tall), så ville det nok vært en fordel å vært mert SPESIFIKK i treningen. Dette er noe man kan ta lærdom av. Nå har ikke Richard utstyr som carwalk, fingel fingers (med noenlunde riktig vektbelastning), og en del annet som konkurrentene har - så en naturlig utvikling vil være å forbedre utstyret.

5) Surringer, drakt og andre teknikske detaljer. Her vil det alltid være mye å hente. Richard som er veldig lang ville kanskje med fordel ha brukt en bredere fotstilling under squat liften? Hvordan satt drakten? Kunne den vært tightere? osv. Man kan i ettertid sitte igjen med 1000 spørsmål. Det aller viktigste er likevel å utnytte seg den erfaringen man har gjort seg i løpet av dette stevnet.

Hva har man lært? Hva skal man gjøre bedre til neste gang? Bør man forandre på noe? Dette er IKKE tiden for å bryte seg ned. Richard Skog er Norges sterkeste mann, og den utøveren i Norge med størst potensiale. Dette potensialet må han bygge videre på. Man må ikke glemme at Richard er relativt fersk, og har garantert mange gode år forran seg.

Han fortjener ros for et hederlig forsøk i en tøff og jevn gruppe med 5 gode konkurrenter. Så er jeg - og mange andre sikre på, at Richard vil bli fryktelig god, med mer erfaring.


Ja, hvem skulle Skog hatt som ett team utenom meg og Vegar?? Er vel ikke mange som er sterkere enn oss nord for dovre.. Eneste forskjellen er at jeg og Vegar er familie fedre og har en 8-4 jobb. Så har ikke muligheten til å trene 2 ganger per dag osv osv...
Vi trener gjevnt begge to.. Og jeg personlig har alltid stillt meg til disposisjon for Skog. Spes nå før WSM..Bare og si ifra har jeg sakt...Hjelp og støtte har han og får han om han vil Wink

Men som sakt det er ikke alltid det passer for oss fedre, når det passer for Skog osv osv..Sonn er det no bare...

PS: Snakket litt for Vegar også hær..Du får bare korrigere meg Vegar Wink

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #226 : 30. september 2009, 20:50 »
Punkt 4 skulle vel være det som fremstår som det minste problem vel. Espen er jo definetivt en av de aller sterkeste og beste strongmennene i Norge og Vegard er jo også en skikkelig råtass, om ikke disse 2 duger som oppbakking så er det ingen som gjør det. Det med å trene på en plass som de gjør har lite/ingenting å si, de har den mentale balasten som trengs for dette gamet og bryr seg nok lite om slik ting.
Må jo bare sies da som mange andre her sier, nivået på WSM er jo stratosfæriskt he he.

Bedreviteren vil nok frem til at vi kanskje burde hatt faste "team" treninger, slik som feks Kristiansand strongman team har. Vi har jo forsåvidt det, men skjelden Norges sterkeste mann er med oss. Det ville i allefall vært motiverende for de ferskeste gutta, kanskje det også hadde gitt Skog noe? Jeg vet ikke. Skog jobber en del turnus, så i tillegg til ganske hyppige økter med øvelser så er også treningene til forskjellige tider av døgnet. Vet Skog har vært i boden midnatt og løftet stein Grin Derav vet jeg at jeg, Espen og Richard har ikke hatt mange øktene sammen siste året. Hverken på gymmet eller på øvelser.

Videre har Robert rett. Skal man bli god på "car walk" så må man ha en bil å trene med, det er jeg pokker så sikker på. Car walk og yoke er i samme gata, Skog er sterk og rask som en okse i yoke, men å ikke ha fått trent på øvelsen er garrantert en ulempe. Pluss lokalene er langt i fra gode nok for noen Wink  Vi må få startet en skikkelig klubb og ordne oss skikkelige lokaler og utstyr.


Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Utlogget P@L

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 954
  • Honnør: 303
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 954

  • A winner never quit, a quitter never win!!!
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #227 : 30. september 2009, 23:47 »
Honnør både til Vegar og Bedreviteren!  Smiley

Er det ikke mulig å få ordnet noen sponsorer som gjør at Skog heller kan få satset på Strongman istedenfor jobben som garantert ikke er optimal for restitiusjonen eller treningsrutine? I det minste en sponsor-innktekt som tilater han å jobbe "når han vil"?

Han har åpenbart et unikt potensiale med denne lille tiden han har viet til sporten, og gjort formidable resultater også internasjonalt. Liker også personen Skog veldig godt, særlig hva gjelder selvtillit. Den er viktig å ha med seg, og håper ikke han får en "motivasjons-knekk" nå, selvom han ikke realiserte målet sitt.

Hvis det som fremgår av innlegget til Vegar tilsier at Richard heller ikke har fått trent med andre den siste tiden, så er jo det også helt motstridene til all annen idrettspraksis hvor utøvere alltid trener med andre, eller i det minste har coacher som spotter under trening. Man drar jo stadig også på samlinger rundt om i verden for å treffe andre treningskulturer og atleter.

Dette gjøres både for å hente inspirasjon, få bedre treningsutbytte ved interne "treningskonkurranser" og pushing, men også for å lære og kjenne motstandernes nivå, innhente "tips og triks", samt opprette kontakter og nettverk rundt forbi (noe som gir en viss effekt for å holde på motivasjonen på sikt).

Og hva skjer med å trene i en bod? Vegar: Er ikke du medeier i Kaliber? Burde jo for fanker'n være mulig å fikse et allright "side-bygg" hvor man kan trener øvelser under greie kår?? Til og med Arild som holdt på alene klarte jo å fikse seg det meste av både utstyr, lokaler og sponsorer. Trondheim er da større enn Sandnes sist jeg sjekka Grin

Skog, m.fl., er hjertelig velkommen til Kristiansand for et par økter dersom man ønsker et skift i treningsmiljøet  Smiley Selvom vi ikke på langt nær er like sterke (som OD kanskje mener er et "must"  :Smiley ), så er det iallefall flere av oss som (tror  Grin ) vi har kommet langt innen det tekniske aspektet ved en del øvelser, gjennom utallige praktiske trenings/øvelses-analyser. I tillegg har vi jo fått ordnet oss fine treningsfasiliteter hva gjelder øvelser og lokalisering  Smiley

Uansett ønsker jeg Richard masse lykke til videre, og satser på at han kommer sterkere tilbake  2thumbsup

Norges Sterkeste Mann (-105 kg) 2009

Norges 3. Sterkeste Mann (-105 kg) 2008
Norgesmester i Vektløfting som Ungdom og Junior

Medlem av Kristiansand Strongteam - og - TK Vektløfterklubb

Nameless

  • Gjest
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #228 : 01. oktober 2009, 01:04 »
Ja, hvem skulle Skog hatt som ett team utenom meg og Vegar?? Er vel ikke mange som er sterkere enn oss nord for dovre.. Eneste forskjellen er at jeg og Vegar er familie fedre og har en 8-4 jobb. Så har ikke muligheten til å trene 2 ganger per dag osv osv...
Vi trener gjevnt begge to.. Og jeg personlig har alltid stillt meg til disposisjon for Skog. Spes nå før WSM..Bare og si ifra har jeg sakt...Hjelp og støtte har han og får han om han vil Wink

Men som sakt det er ikke alltid det passer for oss fedre, når det passer for Skog osv osv..Sonn er det no bare...

Jeg sier ikke at Skog skulle teama opp med andre enn deg og Vegar. Saken er kanskje heller at dere ikke er noe skikkelig team? Nå tenker jeg ikke på at man skal dedikere livet sitt for strongman, eller bare ha faste treninger sammen, men bedre kommunikasjon mellom dere 3 vil nok gi dere alle sammen verdifulle refleksjoner.

Dette er derfor ikke kritikk til noen av dere (deg, skog eller Vegar), men jeg tror at alt her i verden kan bli bedre. På samme måte tror jeg det hadde vært av uvurderlig verdi om du/vegar eller andre kunnskaprike hadde blitt med til VSM som et slags team rundt Skog. I fjor dro han nytte av den sinnsyke hulken - i år hadde han kanskje ikke de samme persone rundt seg (selv om jeg vil tro at Svend stilte seg til disposisjon). Slike ting bør være avtalt og planlagt Smiley

For å få til dette kreves det sponsorer. Richard er sponset av PF - men hvis man ser på den potensielle markedsverdien til norges sterkeste mann - så tror jeg mulighetene er til stede for en større satsing

De fleste mennesker kan tilføre deg noe. På samme måte så har du og Vegar utrolig mye å tilføre Skog - men også motsatt. Det gjelder forsåvidt mange andre også.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #229 : 01. oktober 2009, 01:25 »
Stemmer det ikke at Monsteret gikk på lavkarbodiett i lange tider før WSM for å sympatispise som dama? Jeg tror dette kan være svaret på at mange er skuffet. Damene likte han bedre enn noen gang og han kunne løpe mer, men var det optimalt for styrken? Samtidig er det nok så lett som at WSM er noe annet enn alle andre konkurranser. Mulig Monsteret ikke var helt på topp, men det var helt sikkert de erfarne konkurrentene.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #230 : 01. oktober 2009, 07:18 »
Stemmer det ikke at Monsteret gikk på lavkarbodiett i lange tider før WSM for å sympatispise som dama? Jeg tror dette kan være svaret på at mange er skuffet. Damene likte han bedre enn noen gang og han kunne løpe mer, men var det optimalt for styrken? Samtidig er det nok så lett som at WSM er noe annet enn alle andre konkurranser. Mulig Monsteret ikke var helt på topp, men det var helt sikkert de erfarne konkurrentene.

Helt enig her. Mulig han var sterkere enn noen gang, men en vektnedgang på 10-15kg tilsier vel ikke annet enn at han kunne vært enda sterkere.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #231 : 01. oktober 2009, 07:47 »
Når det gjelder kroppsvektfokusering er jeg sjelden enig med min venn Gille, men i dette tilfellet er jeg så absolutt enig.  Det kan da umulig være bra å gå ned 10 kilo FØR mesterskapet.  Sist jeg sjekket så har ikke Skog hatt for mye å dra på i konkuranser?
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #232 : 01. oktober 2009, 10:40 »
Når det gjelder PF sin satsing på Skog, så er jeg stolt av den avtalen Richard har fått. Velfortjent fremforhandlet.
Svend hadde ingen pengesponsor før ETTER at han hadde regjert i toppen innen strongman i flere år. Først på slutten var hans markedsverdi slik at han kunne nyte godt av penger som ikke var premiepenger.

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #233 : 01. oktober 2009, 10:54 »
Stemmer det ikke at Monsteret gikk på lavkarbodiett i lange tider før WSM for å sympatispise som dama? Jeg tror dette kan være svaret på at mange er skuffet. Damene likte han bedre enn noen gang og han kunne løpe mer, men var det optimalt for styrken? Samtidig er det nok så lett som at WSM er noe annet enn alle andre konkurranser. Mulig Monsteret ikke var helt på topp, men det var helt sikkert de erfarne konkurrentene.

Haha.. Feitest mulig betyr ikke sterkest mulig Smiley Richard spiste bra mat og økte i styrke. Flesk løfter ikke stein.

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #234 : 01. oktober 2009, 10:56 »
Tror de får godt igjen for hver en krone Skog blir sponset med. Tror bare det er han selv som bestemmer hvor langt han kan nå.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #235 : 01. oktober 2009, 11:01 »
Når det gjelder kroppsvektfokusering er jeg sjelden enig med min venn Gille, men i dette tilfellet er jeg så absolutt enig.  Det kan da umulig være bra å gå ned 10 kilo FØR mesterskapet.  Sist jeg sjekket så har ikke Skog hatt for mye å dra på i konkuranser?

Hvis han fortsatt øker i styrke, bedrer kondisjonen og hurtigheten så er det vel bra. Han er fersk i denne sammenheng og vil bare bli bedre og bedre med tida.
Han vil jo fortsatt ha styrkefremgang, få mere konkurranseerfaring og få profesjonalisert teamet rundt seg.
Dette blir bra  Wink
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Biffboy

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 651
  • Honnør: 488
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 651

  • THE WIENER TAKES IT ALL - PØLSE POWER
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #236 : 01. oktober 2009, 11:34 »
Første finaleøvelse er tydeligvis ferdig:

Big Z satt ny verdensrekord i fingals fingers.....

Resultater:

1. Z. Savickas -28,59 - World Record
2. Dave Ostlund - 32,00
3. Brian Shaw - 32,50
4. Travis Ortmayer - 34,40
5. Derek Poundstone - 35,50
6. Mariusz Pudzianowski - 36,50
7. Phil Pfister - 37,oo
8. Terry Hollands
9. Laurence Shahlaei
10.Louis Phillip Jean

(ikke offisielle resultater da Smiley)

De andre øvelsene idag er Farmers walk & Plane pull!

SATAN Å SPENNENDE!!!!
No time to talk - it's Farmers walk!                                                                                                                                                        

Kristiansand Strongteam

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #237 : 01. oktober 2009, 11:42 »
Joda, Zadrunas er tung og treig... hoho!! Grin

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #238 : 01. oktober 2009, 11:44 »
Big Z come on!  Cool
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #239 : 01. oktober 2009, 11:48 »
Sporten trenger en ny mester!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!