Spis egg og få lavere kolesterol

Kosthold11.09.2018Børge A. Fagerli0

Enda en studie som gir en ripe i lakken til myten om at man skal kutte ned på inntaket av kolesterol for å redusere blodnivåene av kolesterol.

Kroppen produserer kolesterol basert på blant annet systemisk inflammasjon og fysisk tilstand – der overvekt og inaktivitet er den største synderen for økt kolesterol. Diabetes type 2 er den livsstils-relaterte sykdommen, der cellene er så fullstappet med energi at de har nedregulert opptaket dramatisk - også kalt insulinresistens. I denne målgruppen er det høy risiko for hjerte- og karsykdommer med dårlige blodverdier av fettstoffer og kolesterol.

I denne studien ble 65 forsøkspersoner plassert i to grupper på tilsvarende diett, med et kaloriinntak på 1400-1700kcal. Energifordelingen var 40% karbohydrat, 30% protein og 30% fett - en sammensetning som er overraskende høyt på proteininntaket i forhold til andre studier, og langt nærmere det anbefalte området på 2-3g pr kg kroppsvekt pr dag.

Den ene gruppen fikk to egg pr dag som del av dietten, den andre gruppen fikk tilsvarende mengde protein fra 100g kjøtt.

Det ble målt tilsvarende vektnedgang, forbedringer i blodsukkerkontroll, blodtrykk og risikomarkører for hjerte- og karsykdommer. Gruppen som spiste egg fikk imidlertid klare forbedringer i HDL (det "gode" kolesterolet) og reduksjoner i LDL (det "dårlige" kolesterolet) i forhold til gruppen som ikke spiste egg, samt økninger i lutein og folat (vitamin B9).

Referanse:

Br J Nutr. 2010 Dec 7:1-8. [Epub ahead of print]

Egg consumption as part of an energy-restricted high-protein diet improves blood lipid and blood glucose profiles in individuals with type 2 diabetes.

Pearce KL, Clifton PM, Noakes M.

Commonwealth Scientific and Industrial Research Organization (CSIRO), Food and Nutritional Sciences, Adelaide, SA 5000, Australia.

Abstract

The role of dietary cholesterol in people with diabetes has been little studied. We investigated the effect of a hypoenergetic high-protein high-cholesterol (HPHchol) diet compared to a similar amount of animal protein (high-protein low-cholesterol, HPLchol) on plasma lipids, glycaemic control and cardiovascular risk markers in individuals with type 2 diabetes. A total of sixty-five participants with type 2 diabetes or impaired glucose tolerance (age 54·4 (sd 8·2) years; BMI 34·1 (sd 4·8) kg/m2; LDL-cholesterol (LDL-C) 2·67 (sd 0·10) mmol/l) were randomised to either HPHchol or HPLchol. Both hypoenergetic dietary interventions (6-7 MJ; 1·4-1·7 Mcal) and total carbohydraterotein:fat ratio of 40:30:30 % were similar but differed in cholesterol content (HPHchol, 590 mg cholesterol; HPLchol, 213 mg cholesterol). HPHchol participants consumed two eggs per d, whereas HPHchol participants replaced the eggs with 100 g of lean animal protein. After 12 weeks, weight loss was 6·0 (sd 0·4) kg (P < 0·001). LDL-C and homocysteine remained unchanged. All the subjects reduced total cholesterol ( - 0·3 (sd 0·1) mmol/l, P < 0·001), TAG ( - 0·4 (sd 0·1) mmol/l, P < 0·001), non-HDL-cholesterol (HDL-C, - 0·4 (sd 0·1) mmol/l, P < 0·001), apo-B ( - 0·04 (sd 0·02) mmol/l, P < 0·01), HbA1c ( - 0·6 (sd 0·1) %, P < 0·001), fasting blood glucose ( - 0·5 (sd 0·2) mmol/l, P < 0·01), fasting insulin ( - 1·7 (sd 0·7) mIU/l, P < 0·01), systolic blood pressure ( - 7·6 (sd 1·7) mmHg, P < 0·001) and diastolic blood pressure ( - 4·6 (sd 1·0) mmHg; P < 0·001). Significance was not altered by diet, sex, medication or amount of weight loss. HDL-C increased on HPHchol (+0·02 (sd 0·02) mmol/l) and decreased on HPLchol ( - 0·07 (sd 0·03) mmol/l, P < 0·05). Plasma folate and lutein increased more on HPHchol (P < 0·05). These results suggest that a high-protein energy-restricted diet high in cholesterol from eggs improved glycaemic and lipid profiles, blood pressure and apo-B in individuals with type 2 diabetes.

Børge Fagerli
MyRevolution.no

 

 


Børge A. Fagerli 

Børge er en av Norges mest fremgangsrike og sukessrike trenere. Han regnes som en av de mest kunnskapsrike innen trening og kosthold og har utviklet en rekke konsepter som blant annet myoreps og biorytmedietten.

Her får du 7 tips til proteinrike og næringsrike frokoster.
Eggets unike egenskaper for deg som vil ned i vekt.
Fyll opp kjøleskapet med fargerike og næringsrike matvarer.

Spiste 70 egg hver dag

Diverse13.01.201914

Dietten hans bestod av 70 egg hver dag uten plomme!

Sunn mat: Knasende gode knekkebrød

Kosthold21.10.2019167

Dette knekkebrødet bør du spise.

Slik lager du sunnere taco

Kosthold18.10.2019452

Så mange kilokalorier kan du spare i sunn taco.
Hva med snickersgrøt eller ovnsbakt dessertgrøt?
Peanøttsmør er populært både til grøt, brødskiva og middag. Lag din egen!
Hva slags oljer bør du velge? Vi avslører de beste kildene.