Spis egg og få lavere kolesterol

Kosthold11.09.2018Børge A. Fagerli0

Enda en studie som gir en ripe i lakken til myten om at man skal kutte ned på inntaket av kolesterol for å redusere blodnivåene av kolesterol.

Kroppen produserer kolesterol basert på blant annet systemisk inflammasjon og fysisk tilstand – der overvekt og inaktivitet er den største synderen for økt kolesterol. Diabetes type 2 er den livsstils-relaterte sykdommen, der cellene er så fullstappet med energi at de har nedregulert opptaket dramatisk - også kalt insulinresistens. I denne målgruppen er det høy risiko for hjerte- og karsykdommer med dårlige blodverdier av fettstoffer og kolesterol.

I denne studien ble 65 forsøkspersoner plassert i to grupper på tilsvarende diett, med et kaloriinntak på 1400-1700kcal. Energifordelingen var 40% karbohydrat, 30% protein og 30% fett - en sammensetning som er overraskende høyt på proteininntaket i forhold til andre studier, og langt nærmere det anbefalte området på 2-3g pr kg kroppsvekt pr dag.

Den ene gruppen fikk to egg pr dag som del av dietten, den andre gruppen fikk tilsvarende mengde protein fra 100g kjøtt.

Det ble målt tilsvarende vektnedgang, forbedringer i blodsukkerkontroll, blodtrykk og risikomarkører for hjerte- og karsykdommer. Gruppen som spiste egg fikk imidlertid klare forbedringer i HDL (det "gode" kolesterolet) og reduksjoner i LDL (det "dårlige" kolesterolet) i forhold til gruppen som ikke spiste egg, samt økninger i lutein og folat (vitamin B9).

Referanse:

Br J Nutr. 2010 Dec 7:1-8. [Epub ahead of print]

Egg consumption as part of an energy-restricted high-protein diet improves blood lipid and blood glucose profiles in individuals with type 2 diabetes.

Pearce KL, Clifton PM, Noakes M.

Commonwealth Scientific and Industrial Research Organization (CSIRO), Food and Nutritional Sciences, Adelaide, SA 5000, Australia.

Abstract

The role of dietary cholesterol in people with diabetes has been little studied. We investigated the effect of a hypoenergetic high-protein high-cholesterol (HPHchol) diet compared to a similar amount of animal protein (high-protein low-cholesterol, HPLchol) on plasma lipids, glycaemic control and cardiovascular risk markers in individuals with type 2 diabetes. A total of sixty-five participants with type 2 diabetes or impaired glucose tolerance (age 54·4 (sd 8·2) years; BMI 34·1 (sd 4·8) kg/m2; LDL-cholesterol (LDL-C) 2·67 (sd 0·10) mmol/l) were randomised to either HPHchol or HPLchol. Both hypoenergetic dietary interventions (6-7 MJ; 1·4-1·7 Mcal) and total carbohydraterotein:fat ratio of 40:30:30 % were similar but differed in cholesterol content (HPHchol, 590 mg cholesterol; HPLchol, 213 mg cholesterol). HPHchol participants consumed two eggs per d, whereas HPHchol participants replaced the eggs with 100 g of lean animal protein. After 12 weeks, weight loss was 6·0 (sd 0·4) kg (P < 0·001). LDL-C and homocysteine remained unchanged. All the subjects reduced total cholesterol ( - 0·3 (sd 0·1) mmol/l, P < 0·001), TAG ( - 0·4 (sd 0·1) mmol/l, P < 0·001), non-HDL-cholesterol (HDL-C, - 0·4 (sd 0·1) mmol/l, P < 0·001), apo-B ( - 0·04 (sd 0·02) mmol/l, P < 0·01), HbA1c ( - 0·6 (sd 0·1) %, P < 0·001), fasting blood glucose ( - 0·5 (sd 0·2) mmol/l, P < 0·01), fasting insulin ( - 1·7 (sd 0·7) mIU/l, P < 0·01), systolic blood pressure ( - 7·6 (sd 1·7) mmHg, P < 0·001) and diastolic blood pressure ( - 4·6 (sd 1·0) mmHg; P < 0·001). Significance was not altered by diet, sex, medication or amount of weight loss. HDL-C increased on HPHchol (+0·02 (sd 0·02) mmol/l) and decreased on HPLchol ( - 0·07 (sd 0·03) mmol/l, P < 0·05). Plasma folate and lutein increased more on HPHchol (P < 0·05). These results suggest that a high-protein energy-restricted diet high in cholesterol from eggs improved glycaemic and lipid profiles, blood pressure and apo-B in individuals with type 2 diabetes.

Børge Fagerli
MyRevolution.no

 

 


Børge A. Fagerli 

Børge er en av Norges mest fremgangsrike og sukessrike trenere. Han regnes som en av de mest kunnskapsrike innen trening og kosthold og har utviklet en rekke konsepter som blant annet myoreps og biorytmedietten.

12 matvarer du bør spise mer av

Kosthold19.09.201828

Dette er mat som er fullstappet med gode og sunne næringsstoffer.

Supermaten som kickstarter kroppen

Kosthold15.05.201839

12 matvarer du bør spise mer av.

Fitnessfrokost på 555 kcal

Kosthold22.10.2018178

Denne frokosten bør du lage.

Deilige smakfulle påskeretter

Kosthold12.04.201728

Denne påskematen bør du unne deg i påsken.

12 matvarer du bør spise mer av

Kosthold19.09.201828

Supermaten som kickstarter kroppen

Kosthold15.05.201839

Fitnessfrokost på 555 kcal

Kosthold22.10.2018178

1 år uten alkohol gjør mye

Diverse15.11.20181457

Se også 12 andre som har gjort en kjempejobb.

7 tips for bedre hip thrust

Trening15.11.201833

Få bedre utbytte av hip thrust ved å følge disse rådene.
Nils Harald Moe på 71 år har stilt flere ganger i fitness.

TOPP-3 for STØRRE triceps

Trening13.11.2018105

Vil du ha større armer? Da bør du fokusere på tricepsen. Se hvorfor!
Disse 5 matvarene er med å øke energien din.