Spis egg og få lavere kolesterol

Kosthold11.09.2018Børge A. Fagerli0

Enda en studie som gir en ripe i lakken til myten om at man skal kutte ned på inntaket av kolesterol for å redusere blodnivåene av kolesterol.

Kroppen produserer kolesterol basert på blant annet systemisk inflammasjon og fysisk tilstand – der overvekt og inaktivitet er den største synderen for økt kolesterol. Diabetes type 2 er den livsstils-relaterte sykdommen, der cellene er så fullstappet med energi at de har nedregulert opptaket dramatisk - også kalt insulinresistens. I denne målgruppen er det høy risiko for hjerte- og karsykdommer med dårlige blodverdier av fettstoffer og kolesterol.

I denne studien ble 65 forsøkspersoner plassert i to grupper på tilsvarende diett, med et kaloriinntak på 1400-1700kcal. Energifordelingen var 40% karbohydrat, 30% protein og 30% fett - en sammensetning som er overraskende høyt på proteininntaket i forhold til andre studier, og langt nærmere det anbefalte området på 2-3g pr kg kroppsvekt pr dag.

Den ene gruppen fikk to egg pr dag som del av dietten, den andre gruppen fikk tilsvarende mengde protein fra 100g kjøtt.

Det ble målt tilsvarende vektnedgang, forbedringer i blodsukkerkontroll, blodtrykk og risikomarkører for hjerte- og karsykdommer. Gruppen som spiste egg fikk imidlertid klare forbedringer i HDL (det "gode" kolesterolet) og reduksjoner i LDL (det "dårlige" kolesterolet) i forhold til gruppen som ikke spiste egg, samt økninger i lutein og folat (vitamin B9).

Referanse:

Br J Nutr. 2010 Dec 7:1-8. [Epub ahead of print]

Egg consumption as part of an energy-restricted high-protein diet improves blood lipid and blood glucose profiles in individuals with type 2 diabetes.

Pearce KL, Clifton PM, Noakes M.

Commonwealth Scientific and Industrial Research Organization (CSIRO), Food and Nutritional Sciences, Adelaide, SA 5000, Australia.

Abstract

The role of dietary cholesterol in people with diabetes has been little studied. We investigated the effect of a hypoenergetic high-protein high-cholesterol (HPHchol) diet compared to a similar amount of animal protein (high-protein low-cholesterol, HPLchol) on plasma lipids, glycaemic control and cardiovascular risk markers in individuals with type 2 diabetes. A total of sixty-five participants with type 2 diabetes or impaired glucose tolerance (age 54·4 (sd 8·2) years; BMI 34·1 (sd 4·8) kg/m2; LDL-cholesterol (LDL-C) 2·67 (sd 0·10) mmol/l) were randomised to either HPHchol or HPLchol. Both hypoenergetic dietary interventions (6-7 MJ; 1·4-1·7 Mcal) and total carbohydraterotein:fat ratio of 40:30:30 % were similar but differed in cholesterol content (HPHchol, 590 mg cholesterol; HPLchol, 213 mg cholesterol). HPHchol participants consumed two eggs per d, whereas HPHchol participants replaced the eggs with 100 g of lean animal protein. After 12 weeks, weight loss was 6·0 (sd 0·4) kg (P < 0·001). LDL-C and homocysteine remained unchanged. All the subjects reduced total cholesterol ( - 0·3 (sd 0·1) mmol/l, P < 0·001), TAG ( - 0·4 (sd 0·1) mmol/l, P < 0·001), non-HDL-cholesterol (HDL-C, - 0·4 (sd 0·1) mmol/l, P < 0·001), apo-B ( - 0·04 (sd 0·02) mmol/l, P < 0·01), HbA1c ( - 0·6 (sd 0·1) %, P < 0·001), fasting blood glucose ( - 0·5 (sd 0·2) mmol/l, P < 0·01), fasting insulin ( - 1·7 (sd 0·7) mIU/l, P < 0·01), systolic blood pressure ( - 7·6 (sd 1·7) mmHg, P < 0·001) and diastolic blood pressure ( - 4·6 (sd 1·0) mmHg; P < 0·001). Significance was not altered by diet, sex, medication or amount of weight loss. HDL-C increased on HPHchol (+0·02 (sd 0·02) mmol/l) and decreased on HPLchol ( - 0·07 (sd 0·03) mmol/l, P < 0·05). Plasma folate and lutein increased more on HPHchol (P < 0·05). These results suggest that a high-protein energy-restricted diet high in cholesterol from eggs improved glycaemic and lipid profiles, blood pressure and apo-B in individuals with type 2 diabetes.

Børge Fagerli
MyRevolution.no

 

 


Børge A. Fagerli 

Børge er en av Norges mest fremgangsrike og sukessrike trenere. Han regnes som en av de mest kunnskapsrike innen trening og kosthold og har utviklet en rekke konsepter som blant annet myoreps og biorytmedietten.

Spiste 70 egg hver dag

Diverse13.01.201966

Dietten hans bestod av 70 egg hver dag uten plomme!

12 matvarer du bør spise mer av

Kosthold19.09.201828

Dette er mat som er fullstappet med gode og sunne næringsstoffer.

Supermaten som kickstarter kroppen

Kosthold07.01.2019142

12 matvarer du bør spise mer av.

Fitnessfrokost på 555 kcal

Kosthold22.10.2018178

Denne frokosten bør du lage.

Spiste 70 egg hver dag

Diverse13.01.201966

12 matvarer du bør spise mer av

Kosthold19.09.201828

Supermaten som kickstarter kroppen

Kosthold07.01.2019142

En dramatisk ulykke snudde livet hennes opp-ned. Hun måtte lære å spise, gå og prate på nytt!
Knestående øvelser trener beina effektivt og er en fin variasjonsmulighet.
Du trener mye, men drikker også alkohol av og til. Vil det påvirke resultatene?
Se reaksjonene når dette fitnessparet gikk på trening med bare bodypaint.
Har du oppblåsthet, rumling, treg fordøyelse, eller forstoppelse - det kan skyldes maten du spiser.