Lunge Vs. Split Squat - Hva er hovedforskjellen?

Trening24.04.2019Joachim Pedersen0

Lunge og split squats har massevis av fordeler for alle typer idrettsutøvere!

Lunge (utfall) og split squat er begge populære ettbens treningsøvelser for underkroppen. Begge disse bevegelsene er gode for lavere kroppsstyrke, utholdenhet og hypertrofi, så hvordan velger du hvilken som er best for deg? For nybegynnere kan disse bevegelsene virke like, men det er et par store forskjeller mellom dem.

For å hjelpe deg har vi lagt ved en video som dekker de store forskjellene mellom de to bevegelsene. Lang historie kort, hvis du vil bygge større og sterkere bein, så er det en god ide å utføre både lunge og split squat og programmere det basert på ditt nåværende trenings mål.

Lunge Vs. Split Squat - Forskjeller

Forskjell # 1 - Bevegelsen i seg selv
Den første store forskjellen mellom disse to bevegelsene er måten de utføres på. Lunge vil bli utført i gange eller med et skritt fremover, bakover og sidelengs, mens split squat er statisk. Dette gjør lunge litt mer dynamisk og splitt squat er en mer statisk bevegelse.

Uansett hvilken retning du går i vil lunge benytte begge benene ganske like for å kunne fullføre en vellykket repetisjon. Merk, dette vil variere litt basert på retning, men begge bein vil være mer aktive i forhold til delt squat. Dette gjør lunge et godt alternativ for de som prøver å målrette seg mot quadriceps, hamstrings og glutes, da steppebevegelsen krever et trykk og trekk fra motstående ben for å fullføre reps.

Split squat vil primært arbeide foran benet, mens bakbenet forblir i nærheten av hvile. Merk at bakbenet alltid vil være litt aktivt, men det vil være aktivt i den hensikt å bare være som et anker for å fremme stabilitet. Vanligvis vil trenere anbefale å plassere alt fra 80-90% av ens vekt på fremre beinet og la bakbenet hvile komfortabelt.

Forskjell # 2 - Hensikten med bevegelsen
Den andre - er uten tvil viktigst - er forskjellen i hver bevegelse som har til hensikt å fokusere på ulike muskler. Vi nevnte det kort over, men lunge og split squat vil vil man få mulighet til å fokusere på forskjellige muskelgrupper med hvordan øvelsene utføres.

Lunges :
- Setemuskel
- Quadriceps
- Hamstrings

Split squat:
- Setemuskel
- Quadriceps

Lunge er god for å målrette muskler i underkroppen som helhet, mens split squat er fenomenal for quadriceps-isolasjon. Det er ikke nevnt i listene ovenfor, men begge bevegelser vil også ha de mindre bekkenstabilisatormusklene aktivert også.

Lunge er et godt alternativ for nybegynnere og idrettsutøvere som prøver å utføre ettbens øvelser, og split squat er en flott øvelse for å undervise ensidig bevegelse generelt til nybegynnere.

Fordeler med Lunge og Split Squat

Det er flere fordeler som følger med å utføre lunge og split squats for hver type utøver. Disse fordelene vil man få for hver bevegelse, og alle uansett nivå kan benytte dem til deres fordel.

1. Balanser asymmetrier
Den første fordelen med å utføre lunge og split squats er deres evne til å balansere og markere potensielle asymmetrier i underkroppen. Som de fleste ettbens bevegelser kan disse øvelsene være gode til å isolere svakere områder på kroppen.

2. Bra for ethvert treningsnivå
Enten om du akkurat har startet å trene eller du er en erfaren så har ettbens øvelser bare fordeler i ethvert program. Lunge og split squats kan bidra til å forbedre hypertrofi og utholdenhet som vil gi fordeler til flere atletiske øvelser og i dagliglivet for øvrig.

3. Kan utføres hvor som helst

Lunge og split squats kan utføres med kroppsvekt, dumbbells, kettlebells og barbells så de er utrolig enkle å utføre i alle omgivelser. Hvis du er på reise eller på ditt vanlige treningsstudio, så er det en god sjanse for at du kan utføre minst en variasjon av lunge og split squat.

4. Forbedrer balanse og koordinering
Som med enhver bevegelse som begrenser kontaktpunkter, eller forandrer kroppen på ukonvensjonelle måter, kan lunge og split squat også være nyttig for å forbedre balanse og koordinering.


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Lyst til å bygge lår, styrke kjernemuskulaturen og utjevne styrkemessige forskjeller i beina?
Like øvelser, men med forskjellige navn.
Albueposisjonen kan være forskjellen på en god og dårlig knebøy.
Stram opp rumpa di hjemme i stua med disse 7 øvelsene.
Mange mennesker sliter med kneproblemer, og kvier seg for å utøve intervalltrening.
Julius Maddox er en skikkelig kraftkar. Han løfter 272 kg i benkpress hele 8 ganger.
Det er ikke tvil om at benkpress er en av de aller mest populære øvelsene å utføre for overkroppen.

Her er kosematen du kan unne deg

Kosthold14.05.20191688

På diett og deff og vil ha kosemat?
Den psykologiske tankebanen bak våre spisevaner.