Skrevet av Emne: Fasiten  (Lest 2964908 ganger)

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Fasiten
« #14025 : 26. oktober 2011, 20:28 »
Sjekk ut Dave Tate og Mark Rippetoe for å få to fullstendig forskjellige filosofier på markløft-teknikk. Begge to er sett på som guruer innen styrketrening. Tate er mye mer spesialisert på styrkeløftene, og han tenker også primært på løft med drakt, men allikevel interessant å se forskjellene.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Fasiten
« #14026 : 26. oktober 2011, 21:00 »
Sjekk ut Dave Tate og Mark Rippetoe for å få to fullstendig forskjellige filosofier på markløft-teknikk. Begge to er sett på som guruer innen styrketrening. Tate er mye mer spesialisert på styrkeløftene, og han tenker også primært på løft med drakt, men allikevel interessant å se forskjellene.

Interessante svar. Har lest et par bøker av Rippetoe, så jeg vet omtrent hva han står for. Men  kunne oppsummert hva disse to står for i forhold til markløft?

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #14027 : 26. oktober 2011, 22:23 »
26.Oktober 2011

Knebøy
5 x 20kg
5 x 60kg
3 x 100kg
3 x 140kg
6 x 180kg
5 x 200kg
4 x 215kg (Super sett 1)
3 x 230kg (Super sett 2)
2 x 242.5kg (Super sett 3) 
2 x 242.5kg (Super sett 4) 

Bein - lårstrekk (benspark)
8 x 75kg
8 x 75kg 
8 x 75kg 
8 x 80kg

Markløft - fra heng, bredt grep med reimer
3 x 140kg 
6 x 170kg 
5 x 190kg
4 x 200kg 
4 x 207.5kg
4 x 207.5kg
4 x 207.5kg

Rygg - foroverbøyd stangroing
10 x 100kg
10 x 100kg
10 x 100kg

Rygg - nedtrekk forran
10 x 100kg
10 x 100kg
10 x 100kg

FINITO

Mye bedre allmennform nå. Fikk sovet ganske bra i natt og duppet ikke i det hele tatt på jobb.

Knebøyen var lett, men hadde en teknisk svikt på først rep på siste sett. Jeg mistet balansen, ryddet den opp igjen og viste hvor lett vekta egentlig var. Dette var 87,5 kg under målet mitt for 2012. Det er slik jeg har begynt å tenke. Antall kilo under mål. Fantastisk måte å tenke på. 280 kg, f.eks. høres mye ut. Jeg blir redd når jeg tenker på 280 kg. Det er mye vekt å ha på skuldrene. Skal jeg ha 3x280 f.eks. på programmet, noe jeg ikke har gjort før men som jeg håper snart kommer, så kan jeg tenke at det er 50 kg under målet. Da blir det liksom en vekt som skal være lett. Ingen respekt. Det er resepten.

Rodal kom innom meg på powerrommet da jeg trente markløft i dag. Da mimret vi litt om 400-meteren, pratet litt om økt absorbering av styrketrening ved litt bedre kondisjon osv. Han fortalte at han ble oppriktig redd da jeg begynte å se på hendene mine 250 meter inn i "løpet" mitt Smiley

Over og ut fra King Squat.

Takk.

Video:
http://www.youtube.com/watch?v=mcTIqNksVCY#noexternalembed
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Fasiten
« #14028 : 26. oktober 2011, 23:22 »
Det med å løfte opp rumpa først, deretter rette opp ryggen er et teknikk/styrkeproblem, som de over sier her så er det jo like gjerne å starte med rumpa høyt og dra nytte av det teknisk, men mange bruker ikke beina nok (og er for svake i beina) så de starter for lavt, tar opp rumpa og får så et dårlig utgangspunkt til å faktisk begynne å løfte stanga.

Holder man ryggen rett er det ikke noe problem å starte høyt med hoftene. Konvensjonell markløft handler i hovedsak om hofteekstensjon sånn jeg ser det.

"Beina" vil uansett bli brukt, og vil nok faktisk brukes mer med høyere hofter enn lavere. Lave hofter = mindre strekk på hamstrings og dermed mer gluteus (som bare går over hoftene).

Er en stor misforståelse jeg ser ofte, folk som prøver å knebøye opp vekten i konv. mark.

Dette er fysisk umulig da vekten ikke er over kroppens senter -  den er litt foran. Man må dermed dra vekten og ikke knebøye den.

Utlogget Carl P.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 659
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 659

  • Nidarø SK.
Sv: Fasiten
« #14029 : 27. oktober 2011, 00:32 »
hehehehe!! Kvalmt å kjøre med stopp på de vektene der Einar!! Tongue  Satan du er rå!! Det morsommer er at det er jo lett.... I hvertfall for deg..
"For å styrke hjernen, må man først styrke musklene". - Montaigne

kontinuitet---kontinuitet---kontinuitet!

Stevneperser RAW

Bøy: 232,5kg
BP:  182,5kg
ML:   285kg

Totalt 700kg...

logg med video+bilder:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=106040.msg1602780;topicseen#new

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #14030 : 27. oktober 2011, 09:04 »
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1717377.ece

Styrkeløftere trenger møbler for nyoppusset bolig i Elvran  Grin
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Fasiten
« #14031 : 27. oktober 2011, 12:38 »
Interessante svar. Har lest et par bøker av Rippetoe, så jeg vet omtrent hva han står for. Men  kunne oppsummert hva disse to står for i forhold til markløft?

Ok, forsøk på oppsumering: Tate mener at du skal ha høye hofter og ganske rette ben, samt krum øvre rygg, dessuten minner han i artikkel etter artikkel på at skuldrene skal være BAK stanga, sånn at du drar stanga bakover i steden for bare opp.
 Man bør huske at Tate konsentrerer seg på å minimere antall deltagende muskelgrupper ( Poenget er at da kan du bruke all tid på å styrke de primære muskelgruppene, det er en slag insane logic i det selv om det føkker opp almenn overførbarhet i dagligliv og idrett.), og vil at hamstrings, rumpe, lår rygg og mage skal ta mesteparten av jobben. Tate synes også at det å bruke flere år på å finne riktig støtteøvelse for din spesifikke svakhet er en del av gamet.

Rippetoe vil at man skal bruke så mye muskler som mulig, og mener også at det rent fysisk bare finnes en riktig måte å gjøre det på: hold hoftene ganske lavt, plasser stanga over midten av foten og inntill leggene, vær rett i ryggen med en naturlig vinkel. Begynn løftet med å dra med bena, mens ryggvinkelen er konstant, og stanga er UNDER  skulderbladene. Først når du når knehøyde åpner du ryggvinkelen og drar bakover/retter deg opp.
 Rippetoe legger også mye mer vekt på at det er øvelsen som gjør deg sterk, og fokuserer lite på å finne støtteøvelser som gjør deg sterk i øvelsen.

Viktig å huske at Rippetoe er verdenskjent (i våre kretser) for å gjøre nybegynnere veldig sterke, mens Tate er kjent for å gjøre sterke folk til monstre og er mere spesifik.

Gilberg, jeg beklager at jeg er så off topic i det som tross alt er din logg, jeg skal gi meg nå.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Fasiten
« #14032 : 27. oktober 2011, 12:53 »
Rippetoe mener vel at hoftehøyde er en funksjon av beinlengde (spes. lårbein), og at det viktigste er at stangen er over midten av foten, under skulderbladene og at ryggen er rett. Han åpner også for at øvre del av ryggen kan rundes så lenge nedre del av ryggen er rett. Grunnen til at man stangen skal være under skulderbladene er at kraftøverføringen i skjelettet går gjennom dem. På tunge markløft vil stangen uansett havne under skulderbladene og han mener vel at man derfor kan løfte slik hele tiden. Det beste løftet vil alltid være i balanse, ha maksimal utnyttelse av kraftoverføringen i skjellettet og gå i en rett linje.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Fasiten
« #14033 : 27. oktober 2011, 13:03 »
Holder man ryggen rett er det ikke noe problem å starte høyt med hoftene. Konvensjonell markløft handler i hovedsak om hofteekstensjon sånn jeg ser det.

"Beina" vil uansett bli brukt, og vil nok faktisk brukes mer med høyere hofter enn lavere. Lave hofter = mindre strekk på hamstrings og dermed mer gluteus (som bare går over hoftene).

Er en stor misforståelse jeg ser ofte, folk som prøver å knebøye opp vekten i konv. mark.

Dette er fysisk umulig da vekten ikke er over kroppens senter -  den er litt foran. Man må dermed dra vekten og ikke knebøye den.

Var sikkert litt uklar, det jeg mener er dumt er folk som starter lavt med hofta, så bruker første del av løftet til å løfte opp rumpa igjen, uten at vekta beveger seg mer enn et par cm. Om du vil se klassisk knebøying av vekta (som er noe av det værste jeg ser på treningssenter, utrolig mange som gjør det) kan du prøve å spore opp filmer av meg på youtube, holdt på med knebøying av markløften for en del år siden Tongue

Men Einar vil sikkert ha fasiten i fred Grin Hva kom du og Rodal frem til når det gjaldt kondisjon og styrke?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Fasiten
« #14034 : 27. oktober 2011, 13:14 »
Rippetoe mener vel at hoftehøyde er en funksjon av beinlengde (spes. lårbein), og at det viktigste er at stangen er over midten av foten, under skulderbladene og at ryggen er rett. Han åpner også for at øvre del av ryggen kan rundes så lenge nedre del av ryggen er rett. Grunnen til at man stangen skal være under skulderbladene er at kraftøverføringen i skjelettet går gjennom dem. På tunge markløft vil stangen uansett havne under skulderbladene og han mener vel at man derfor kan løfte slik hele tiden. Det beste løftet vil alltid være i balanse, ha maksimal utnyttelse av kraftoverføringen i skjellettet og gå i en rett linje.

Du sier det jeg prøvde å si, men du sa det my bedre Smiley Og vi har obviously lest starting strength begge to  Grin
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #14035 : 27. oktober 2011, 13:55 »
Jeg vil ikke ha Fasiten i fred. Kjør på! Vi kom ikke fram til noe, jeg sa at jeg hadde litt kondisjon i programmet nå og at mengdetreningen i seg selv ga bedre utholdenhet og kondisjon.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget eyzteinn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

  • Fysioterapeut som studerer styrkeløft
Sv: Fasiten
« #14036 : 27. oktober 2011, 18:33 »
Evis: Rippetoe seier at det er betre for knea å gå djupt i knebøy, avdi hamstrings då vil trekke øvre del av leggbeinet bakover. Ergo, det er mykje strekk på hamstrings.

No er det jo slik at den korte biceps femoris er festa på øvre del av leggbeinet og midt på hoftebeinet, medan semimembranosus, semitendinosus og den lange biceps femoris er festa høgt på leggbeinet og over hofteleddet (det beinet du av og til kjenner når du sitt på ein hard stol).

Om ein står med rette knær, bøyer seg framover og prøver å berøre golvet med fingertuppane eller handflata, så strekkjer det, i alle fall hjå meg, rett bak knærne og nedst på låret, ikkje oppe i hofteområdet, altså strekkjer du den korte biceps femoris, vil eg tru.

Skal du strekkje dei tre andre, vil eg tru det vil ha meir for seg å stå oppreist, med bøy i eine kneet, og fotsålen på det beinet oppå eit eller anna som er høgt, eventuelt gå ned i utfall (øvelsen utfall), med ryggen rak?

Eg vil på bakgrunn av dette sei at lave hofter i markløft = MEIR strekk på hamstrings.

http://julesmitchell.com/blog/wp-content/uploads/2011/08/hamstring.gif
All-time high: Bøy: 100 kg. Benk: 85 kg. Mark: 140 kg. Press: 60 kg

Pr dags dato: Mark: 3x5x135 Bøy: 3x5x 50 Styrkevending: 2x3x70 Benk: 3x5x70. Press: 3x5x47.5


Har som mål å verta Noregs Sterkaste 100-åring i 2082, i bøy, benk, mark og press. Driv no og byggjer opp styrken etter eit skulderproblem, og ein meniskskade.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Fasiten
« #14037 : 27. oktober 2011, 18:49 »
Evis: Rippetoe seier at det er betre for knea å gå djupt i knebøy, avdi hamstrings då vil trekke øvre del av leggbeinet bakover. Ergo, det er mykje strekk på hamstrings.

No er det jo slik at den korte biceps femoris er festa på øvre del av leggbeinet og midt på hoftebeinet, medan semimembranosus, semitendinosus og den lange biceps femoris er festa høgt på leggbeinet og over hofteleddet (det beinet du av og til kjenner når du sitt på ein hard stol).

Om ein står med rette knær, bøyer seg framover og prøver å berøre golvet med fingertuppane eller handflata, så strekkjer det, i alle fall hjå meg, rett bak knærne og nedst på låret, ikkje oppe i hofteområdet, altså strekkjer du den korte biceps femoris, vil eg tru.

Skal du strekkje dei tre andre, vil eg tru det vil ha meir for seg å stå oppreist, med bøy i eine kneet, og fotsålen på det beinet oppå eit eller anna som er høgt, eventuelt gå ned i utfall (øvelsen utfall), med ryggen rak?

Eg vil på bakgrunn av dette sei at lave hofter i markløft = MEIR strekk på hamstrings.

http://julesmitchell.com/blog/wp-content/uploads/2011/08/hamstring.gif

Ikke helt enig. Om vi ser bort i fra den korte biceps femoris så sier det i grunn seg selv at maksimal hoftefleksjon og minimal knefleksjon = størst strekk på hamstrings. Minimal knefleksjon vil ikke akkurat si lave hofter. Dette fordi disse musklene som du sier går over både hofteleddet og kneleddet.

Med minimal knefleksjon mener jeg ikke ingen knefleksjon/helt utlåste knær, men litt bøy.

Utlogget eyzteinn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

  • Fysioterapeut som studerer styrkeløft
Sv: Fasiten
« #14038 : 27. oktober 2011, 19:09 »
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1865

Om dette stemmer, kvifor trenar då du Einar med strikk og kloss?
All-time high: Bøy: 100 kg. Benk: 85 kg. Mark: 140 kg. Press: 60 kg

Pr dags dato: Mark: 3x5x135 Bøy: 3x5x 50 Styrkevending: 2x3x70 Benk: 3x5x70. Press: 3x5x47.5


Har som mål å verta Noregs Sterkaste 100-åring i 2082, i bøy, benk, mark og press. Driv no og byggjer opp styrken etter eit skulderproblem, og ein meniskskade.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Fasiten
« #14039 : 27. oktober 2011, 19:25 »
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1865

Om dette stemmer, kvifor trenar då du Einar med strikk og kloss?

det lurer jeg også på

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!