Skrevet av Emne: Nunchaku  (Lest 10009 ganger)

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: Nunchaku
« #30 : 11. mars 2005, 18:10 »


Haha, ja. Jeg tror det var derfor pistolen ble oppfunnet. For å skyte på blink Smiley Dumme meg
eh? ja - dumme deg Tongue
skyting er faktisk OL-gren hvis du ikke visste det Smiley

Utlogget MagnusF

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 251
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 251

SV: Nunchaku
« #31 : 12. mars 2005, 03:05 »

#Forbud mot diverse våpentyper, våpenloven/våpenforskriften:

- Våpenloven § 6a. "Kongen kan bestemme at det skal være forbudt å importere, omsette eller eie enkelte typer våpen eller ammunisjon, herunder våpen eller lignende som ikke faller inn under § 1."

Med hjemmel i denne loven har POD bestemt følgende i våpenforskriften:

- Våpenforskriften § 1-1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1

 "Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter.

 Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.

 Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

 I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd."

Samling betyr i denne forskriften at du er registrert våpensamler, ikke at du har en skuff med noen kniver og diverse. "Karatepinner" betyr nunchako.

Her har du den;)
hvis du har en eller 10 nunchakuer hengende på veggen er det lovlig!
de er da pynte gjenstender / samle objekter. hvis du har den i jakke lomma på byn derimot er det ikke lovlig.
samme saken med kniv , sverd, øks osv.
nunchaku er opprinelig et redskap brukt til og banke korn aksene fra hverandre med. et gammelt landbruks redskap med andre ord, på lik linje med en ljå. Dance

Utlogget Andreas_F

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 199
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 199

SV: Nunchaku
« #32 : 12. mars 2005, 18:05 »

hvis du har en eller 10 nunchakuer hengende på veggen er det lovlig!
de er da pynte gjenstender / samle objekter. hvis du har den i jakke lomma på byn derimot er det ikke lovlig.
samme saken med kniv , sverd, øks osv.
nunchaku er opprinelig et redskap brukt til og banke korn aksene fra hverandre med. et gammelt landbruks redskap med andre ord, på lik linje med en ljå. Dance
Samling betyr i denne forskriften at du er registrert våpensamler, ikke at du har en skuff med noen kniver og diverse.
Ja det er lov men du må være registret våpen samler og det tror jeg ikke så mange er:P

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: Nunchaku
« #33 : 12. mars 2005, 21:03 »
rund eller 8kanta har ikke noe med hvilket land de kommer fra. kjetting, snor, lærreim eller tau har heller ikke noe med hvilket land de er fra.
jeg tror du har feil...
Sitat fra World Nunchaku-Do Association, www.nunchaku.org:

"The exact history of the nunchaku is not known. However, we do have an idea how things have evolved. Most likely the nunchaku was originally used as an agricultural tool. It was used as a flail or a horsebit. During the 13th or 14th century there was an emigration wave of Chinese people to Okinawa, an island close to Japan.

These Chinese people mainly settled down in the city of Kumemura. They mastered different martial arts. One of the arts was using a weapon. They called this weapon: “shuang chin kun” and “shuang tse”. The Japanese people were very interested in this martial art. They moved in large numbers to Kumemura to study this fascinating art of self-defense. The adopted techniques were later adapted to their own Japanese interpretations, while also the name of the weapon was changed.

The Japanese started to call this weapon the “Nunchaku”. They also altered the shape of the weapon. The Chinese design consisted of two round sticks connected by a chain. The Japanese model consisted of two octagon sticks connected by a string. This type existed also in different versions."


Utlogget MagnusF

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 251
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 251

SV: Nunchaku
« #34 : 13. mars 2005, 05:46 »
det du sier der er bare en antagelse
 

jeg tror du har feil...
Sitat fra World Nunchaku-Do Association, www.nunchaku.org:

"The exact history of the nunchaku is not known. However, we do have an idea how things have evolved. Most likely the nunchaku was originally used as an agricultural tool. It was used as a flail or a horsebit. During the 13th or 14th century there was an emigration wave of Chinese people to Okinawa, an island close to Japan.

These Chinese people mainly settled down in the city of Kumemura. They mastered different martial arts. One of the arts was using a weapon. They called this weapon: “shuang chin kun” and “shuang tse”. The Japanese people were very interested in this martial art. They moved in large numbers to Kumemura to study this fascinating art of self-defense. The adopted techniques were later adapted to their own Japanese interpretations, while also the name of the weapon was changed.

The Japanese started to call this weapon the “Nunchaku”. They also altered the shape of the weapon. The Chinese design consisted of two round sticks connected by a chain. The Japanese model consisted of two octagon sticks connected by a string. This type existed also in different versions."


de japanske bøndene forsvarte seg mot keiserens  menn/ røvere/ rivaliserende landsbyer. de brukte det de hadde for hånd,redskaper.ninjaene utviklet våpnene redskapene. shuang chin kun og shuang tse er den kinesiske versjonen av nunchaku.  kjetting er bedre for forsvar mot skarpe våpen feks sverd. reim er for at den skal være lydløs. 8kantet nunchaku er for og knuse bein lettere,rund er for trening og den originale låndbruks redskaps formen. hvorvidt nunchakuen kom fra kina eller ikke er det bare teorier om. det du sier er en teori det jeg sier er en annen som jeg syns virker mest sannsynlig. hvem var det som oppdaget amerika leif erikson eller christoffer colombus? det er akkurat samme greia. man må skrive en av delene som den mest almene teori i historie bøkene. det er forsåvidt ikke viktig for treningen din hvorvidt nuncakuen kom fra kina eller japan. det er forskjell på et kinesisk tai chi sverd og et japansk samurai sverd. men begge er sverd. du kan feks  ikke si at samurai sverdet er kinesisk fordi sverdet kom fra kina.
 Cool

Utlogget MagnusF

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 251
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 251

SV: Nunchaku
« #35 : 13. mars 2005, 05:55 »

Samling betyr i denne forskriften at du er registrert våpensamler, ikke at du har en skuff med noen kniver og diverse.
Ja det er lov men du må være registret våpen samler og det tror jeg ikke så mange er:P
skjønner ikke hvordan du har tolket loven her jeg mener dette bare er tull. så lenge du har nunchakuen hengende på veggen og/eller er medlem i norges budo forbund er det ikke noe problem, de selger forsåvidt 8kanta nunchaku på budofitnes i oslo.

Utlogget Andreas_F

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 199
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 199

SV: Nunchaku
« #36 : 14. mars 2005, 20:41 »

Samling betyr i denne forskriften at du er registrert våpensamler, ikke at du har en skuff med noen kniver og diverse. "Karatepinner" betyr nunchako.

Jeg orker ikke å kverulere og jeg er enig med deg at det egentli er bare tull!!
Men jeg tolker det slik at du må være registret våpen forhandler for å LOVELI eie:)
Jeg eier mange selv men er ikke registreert våpenforhandler.

Men hvis dei selger 8kantede chuks i norge skal jeg neste gang jeg er i oslo kjøpe med en gang:D:D

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Nunchaku
« #37 : 15. mars 2005, 10:01 »

Her er litt av samlingen min. Etter at jeg startet med FMA har jeg mer også, mest sticks og treningskniver

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: Nunchaku
« #38 : 15. mars 2005, 21:50 »
kult!! Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!