Skrevet av Emne: Riktig inntak av ; kreatin, protein og karbo  (Lest 2430 ganger)

Utlogget acton

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

Riktig inntak av ; kreatin, protein og karbo
« : 06. september 2007, 20:10 »
Er ny når det gjelder detta, og har lett rundt i forumet, men finner ikke noe konkret svar!
Jeg begynte på kreatin, protein og karbohydrater den uken her. og har gjort følgende;
Protein og kreatin før trening, og karbohydrater rett etter trening. Og på hviledager har jeg tatt kreatin på morgningen.

Er dette riktig? elr finnes det noe som heter riktig når det gjelder dette, har spørt meg litt rundt og har fått svaret; alle gjør forskjellig, det som er viktig er at du får det i deg!

setter pris på et utfyllende svar , som kan hjelpe meg mest mulig!
takk på forhånd.

Utlogget Mr.Jens

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 56

Sv: Riktig inntak av ; kreatin, protein og karbo
« #1 : 06. september 2007, 20:28 »
Det står vell på boksen? :Smiley
Jeg har selv ikke begynt på kreatin ennå, men tror du skal ta det morgen, før trening & etter trening på treningsdager og bare om morgenen på treningsfrie dager Wink
Without sacrifice, we would have nothing!

Utlogget speediie

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

De fleste viktige ting i verden er gjennomført av personer som har fortsatt å prøve selv når det har sett ut som om alt håp har vært ute.

Patman

  • Gjest
Sv: Riktig inntak av ; kreatin, protein og karbo
« #3 : 06. september 2007, 20:31 »
Vet ikke om jeg kan gi noe utfyllende svar, men dette er hva jeg gjør:

Treningsdag: 2 g kreatin 5 ganger om dagen. Masse mat med masse protein og trege karbohydrater gjennom hele dagen selvfølgelig, 1 proteinshake med kreatin rett før trening, et glass sukkerholdig saft med kreatin og kylling/tunfisk og grove brødskiver rett etter trening.

Treningsfri: 2 g kreatin 3 ganger om dagen. Ellers masse proteiner, litt mindre trege karbohydrater og minst fett.


Vet ikke om det hjalp deg i det hele tatt, men det er jo verd et forsøk Smiley

Utlogget acton

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

Sv: Riktig inntak av ; kreatin, protein og karbo
« #4 : 06. september 2007, 20:39 »
han jeg kjøpte dette av sa; 5g kreatin før trening, ikke no mer. 

Utlogget acton

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

Sv: Riktig inntak av ; kreatin, protein og karbo
« #5 : 06. september 2007, 20:46 »
Og karbo, det ska jeg ta rett etter trening? =)

Celdiir

  • Gjest
Sv: Riktig inntak av ; kreatin, protein og karbo
« #6 : 06. september 2007, 20:51 »
En slik kreatindosering har ikke så mye for seg. En teskje (5 g) kreatin en gang om dagen burde fungere for de aller fleste som ikke har en ekstrem muskelmasse. Man mister ikke kreatin så ofte at man må fylle på lagrene 3 ganger om dagen. Selv 5 g er overdosering, fordi man mister egentlig svært lite kreatin hver dag. Når man slutter å bruke kreatin tar det et par uker før nivåene er tilbake til normalen, så en ekstremdosering ser jeg ikke vitsen med.

Ellers er en grei mal å få i seg rundt 1 g/kg kroppsvekt karbohydrater og 0,5 g/kg kroppsvekt protein etter trening, men studier BeefCake har postet på forumet viser at du strengt tatt ikke trenger disse karbohydratene så kjapt etter trening engang. Glukogenlagrene har god tid å fylles opp igjen til neste trening, spesielt hvis du trener en splitt. Den gode gammeldagse potetmiddagen sørger jo for dette. Wink

Få i deg rundt 2 g/kg proteiner hver dag. Dvs at hvis du veier 70 kg er 140 g proteiner et fint mål, selv om det ikke skader å spise litt mer eller mindre. Dette skal man strengt tatt klare fint ved hjelp av vanlig mat hvis man gjør en innsats. Hvis ikke slenger man på med en proteinshake for å fylle på dagsbehovet. Hvor mye avhenger av hvor mye protein du har fått i deg i løpet av dagen, vekta di osv. Dette kan kun du svare på ved hjelp av enkel matematikk. Det som står på boksen er bare et greit utgangspunkt.

Sist men ikke minst må du komme deg i et kalorioverskudd. Dette kan du gjøre på den vanskelige måten ved å veie maten din og sette opp et regnestykke ved hjelp av en kostholdstabell, eller på den enkle måten som innebærer å spise mer mat og etter et par uker, stille seg på vekta og se om man har gått opp i vekt eller ei. Går du opp i vekt? Bra. Hvis ikke må du spise mer. Går du opp uanstendig fort kan du roe litt ned på matmengden.

Patman

  • Gjest
Sv: Riktig inntak av ; kreatin, protein og karbo
« #7 : 06. september 2007, 20:56 »


Sist men ikke minst må du komme deg i et kalorioverskudd. Dette kan du gjøre på den vanskelige måten ved å veie maten din og sette opp et regnestykke ved hjelp av en kostholdstabell, eller på den enkle måten som innebærer å spise mer mat og etter et par uker stille seg på vekta og se om man har gått opp i vekt eller ei. Går du opp i vekt? Bra. Hvis ikke må du spise mer. Går du opp uanstendig fort kan du roe litt ned på matmengden.
Hva med meg som har en fett% på 27. Må jeg også ha kalorioverskudd og bli enda feitere for å bygge muskler?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Riktig inntak av ; kreatin, protein og karbo
« #8 : 06. september 2007, 21:04 »
Hva med meg som har en fett% på 27. Må jeg også ha kalorioverskudd og bli enda feitere for å bygge muskler?

Nej, det är ingen god idé. Ju mer fett du har på kroppen desto sämre förutsättningar för att bygga muskler, pga sämre hormonbalans- och nivåer och sämre insulinsensitivitet.

Med en fettprocent på 27 bör du definitivt hålla dig på underskott tills du når en lägre fettprocent om du är intresserad av bli bygga muskler.

Ju mer fett du har, desto värre blir det också att bli kvitt det.



Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Riktig inntak av ; kreatin, protein og karbo
« #9 : 06. september 2007, 21:07 »
Inte direkt relaterad till något annat inlägg här i tråden, men jag skrev det just på en annan plats så jag klistrar in det här med då det passar in någotsånär med tanke på topic:

En person på 80 kg tar upp:
ca 5-8 g protein i timmen
ca 14 g fett i timmen
ca 60-100 g karbo i timmen

"The rate of amino acid absorption from protein is quite slow (~ 5  to 8 g/h) when compared to that of other macronutrients, with fatty acids at 0.175 g · kg · h  (~ 14 g/h) and glucose 60 to 100 g/h (0.8 to 1.2 g carbohydrate · kg · h ) for an 80 kg individual."

International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152



Patman

  • Gjest
Sv: Riktig inntak av ; kreatin, protein og karbo
« #10 : 06. september 2007, 21:09 »
Nej, det är ingen god idé. Ju mer fett du har på kroppen desto sämre förutsättningar för att bygga muskler, pga sämre hormonbalans- och nivåer och sämre insulinkänslighet.

Med en fettprocent på 27 bör du definitivt hålla dig på underskott om du är intresserad av bli bygga muskler.

Ju mer fett du har, desto värre blir det också att bli kvitt det.



Tusen takk for svar. Glad for å "høre" at jeg ikke må bli fetere Smiley

Utlogget P0wermadd

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 29

  • King Shit lizzm....
Sv: Riktig inntak av ; kreatin, protein og karbo
« #11 : 06. september 2007, 21:38 »
Er ny når det gjelder detta, og har lett rundt i forumet, men finner ikke noe konkret svar!
Jeg begynte på kreatin, protein og karbohydrater den uken her. og har gjort følgende;
Protein og kreatin før trening, og karbohydrater rett etter trening. Og på hviledager har jeg tatt kreatin på morgningen.

Er dette riktig? elr finnes det noe som heter riktig når det gjelder dette, har spørt meg litt rundt og har fått svaret; alle gjør forskjellig, det som er viktig er at du får det i deg!

setter pris på et utfyllende svar , som kan hjelpe meg mest mulig!
takk på forhånd.
Det står vell på boksen? :Smiley
Jeg har selv ikke begynt på kreatin ennå, men tror du skal ta det morgen, før trening & etter trening på treningsdager og bare om morgenen på treningsfrie dager Wink

på treningsfrie dager skal du også innta på ettermiddagen...
Alder: 21
Vekt: 116kg.

MarkLøft: 200kg
BenkPress: 145kg
KneBøy:150kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!