Skrevet av Emne: Makspuls verdier  (Lest 2419 ganger)

Utlogget Snekkis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Makspuls verdier
« : 19. juni 2007, 11:27 »
Hei!

Jeg har tatt fatt i prosjektet med å bruke pulsklokke for å få fremgang i kondisjonen. Jeg har ikke utført noen profesjonell test av min faktiske makspuls, men har testet løping og slag på sekk, hver test for seg.

Jeg er mann og er 38 år. Makspuls med slag på sekk, fikk jeg makspuls 176. Med løping, en distanse på 2,4 km (oppover og nedover), fikk jeg maks 177. Men i en kickboxing trening fikk jeg etter en innledningsvis vanlig treningstime, og deretter over i sparring, i en av rundene en makspuls på 181.

Ingen ting virker uvanlig med dette. Jeg fant vel bare frem til en øvelse som virkelig fikk frem antatt makspuls.

Jeg fatter mistanke til resultatet da jeg hadde spist et kosttilskudd med innhold av koffein, grønn te ekstrakt, Yerba Mate frukt, Guarana og Ginseng.

Produktet virket. Jeg ble usedvanlig pigg og hadde vanskelig med å få sove på natta. Et slags koffein kick, antar jeg.

Spørsmålet mitt er da om noen vet om det kan å forårsaket at jeg fikk høyere makspuls enn det jeg normalt skulle ha? Jeg har hørt noe om at makspulsen er fysisk betinget, og at det ikke skal være mulig og få høyere enn det man antatt har. Et genetiskt absolutt.

Snekkis

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: Makspuls verdier
« #1 : 19. juni 2007, 11:36 »
Makspulsen din kan ikke trenes opp. Men å oppnå denne er, som du har erfart, ikke alltid like lett. Mye avhenger av bl.a. dagsform. Du kan selvsagt ta en test på en lab, men det spørs jo hvor mye du ønsker å legge i det. At koffeinet har gitt deg et "kick" som gjorde det lettere å oppnå makspuls, kan nok fint stemme. 181 i makspuls for deg høres realistisk ut i mine ører i alle fall. Merk at makspulsen også vil falle etterhvert som årene går.

Det som kan trenes, er derimot hvilepulsen din. Etterhvert som du kommer i bedre form, vil denne synke.  Smiley

Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Sv: Makspuls verdier
« #2 : 19. juni 2007, 11:41 »
Det er umulig og få høyere puls enn makspuls, det sier seg egentlig selv. I ditt tilfelle har du rett og slett ikke fått pulsen opp til maks når du har fått den opp til 176 og 177. Det er heller ikke sikkert du har vært oppe i maksen din med 181 som du var oppe i. Det kan godt hende at din makspuls ligger høyere en 181.

Les denne så kan du bruke metoden til og teste makspulsen din.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=57063.0

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: Makspuls verdier
« #3 : 19. juni 2007, 11:48 »

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Makspuls verdier
« #4 : 19. juni 2007, 11:54 »
skal du finne ut makspuls, så finner du en bakke som du løper raskere og raskere drag i. avslutt med 2-3 drag hvor du løper absolutt alt du greier og la pulsklokka lagre den høyeste pulsen du kommer opp i (de fleste har mulighet til å lagre dette). uansett aktiviteten så må du i spytempo for å finne den.

det er akkurat dette de gjør i lab også, setter deg på sykkel\tredemølle, øker hastigheten til du ikke greier mer og måler pulsen. ikke noe vits i å betale masse penger for det.

kostilskudd, søvn, koffein, kosthold osv. gir fort utslag på hvilepuls og pulsen under trening, men de kan ikke gi deg høyere makspuls.

Utlogget eirikNe

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Makspuls verdier
« #5 : 19. juni 2007, 12:20 »
http://www.n3sport.no/Downloads/505250/docs/Intensitetsstyringsbalansen_S.Aasen.pdf



Sjekk ut denne dersom du planlegg å trene systemastisk uthald!
Treningsterapeut

Utlogget Snekkis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Makspuls verdier
« #6 : 19. juni 2007, 23:25 »
Takk for veldig bra respons!

Jeg lastet ned det pdf dokumentet (legg til .pdf i slutten av linken). Det virket veldig bra vitenskaplig begrunnet, men det virket litt for avansert for meg personlig. Hvis man hadde en personlig trener, så ville man helt sikkert funnet frem til det optimale med slik trening.

Jeg har lest Pulsklokke boka, som Grete Waitz har oversatt, og en bok fra en annen svensk forfatter. De har begge litt forskjellige soner, men jeg har landet på de soner som Waitz går god for. Jeg har også sett at det er lettere holde jevn puls når spennet går gjennom en sone på 10 prosent.

Forresten, jeg hadde samme økt idag som nevnt ovenfor og fikk overraskende en ny registrert makspuls på 184. Blir nesten fristet til å kjøre på til jeg kneler for å se om den er høyere.

Er det en fordel og ha høyere makspuls? Får man større oksygen opptak? Større omdreining  Smile

Hvis man har lav hvilepuls vil man da kunne si at man har bra kondis? I løpet av en uke registrerte jeg flere ganger, et kort øyeblikk etter at jeg våknet om morgenen, en hvilepuls på 45. Er det en bra hvilepuls?

Snekkis

Utlogget eirikNe

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Makspuls verdier
« #7 : 19. juni 2007, 23:32 »
Maxpulsen har absolutt ingenting å sei for oksygenopptaket. Kvilepulsen kan vera eit mål for betra form, men kun dersom du samanliknar med deg sjølv.
Dersom naboen din har ein kvilepuls på 50, betyr det ikkje at du er i betre form enn naboen.

Senka kvilepuls er symptom på bl.a. større slagvolum i hjartet, og kan på denne måten vera eit mål på betra form.
Treningsterapeut

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!