Skrevet av Emne: Forkjølelse  (Lest 3012 ganger)

Utlogget woho

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 403
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 403

Forkjølelse
« : 17. februar 2004, 07:30 »
Nå er vel tiden inne for forkjølelse for en del. Så å starte et nytt topic på dette er det sikket ingen som klager på. Noen som har noen "kjerring" råd mot forkjølelse. Er så uhyre kjedelig når nesa renner og du har mulighet til å snyte ut mere snørr enn det som egentlig budre vært mulig. Hoste er også meget kjedelig. Så hvis noen har noen ekstremt gode råd, så kom gjerne med det. Smiley
A great pleasure in life is doing what people say you cannot do.

Utlogget eh

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 195
  • Honnør: 55
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 195

Re:Forkjølelse
« #1 : 17. februar 2004, 07:31 »
ja,jeg begynner også  å få en liten forskjølelse,det er vel bare å kle seg godt når du er ute og hive innpå me c-vitaminer.

Utlogget woho

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 403
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 403

Re:Forkjølelse
« #2 : 17. februar 2004, 08:37 »
Prøver å kle meg så godt jeg kan, men er jeg liksom ikke typen som tar på meg en stillongs. Får prøve å spise en masse c-vitaminer. For dette er så kjedelig, tror ikke jeg orker å trene en gang idag SadSad
A great pleasure in life is doing what people say you cannot do.

Utlogget larsern_4

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 405
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 405

  • Morn!
Re:Forkjølelse
« #3 : 17. februar 2004, 09:41 »
drikk masse te og spis appelsin og c-vitamin tabletter.. Jeg har aldri klart å fryse på meg en forkjølelse, så jeg tror det kommer fra bakterier.. god bedring  Smiley
Tren og vær glad for hver dag som går, så skal du se hvor store muskler du får:)

Utlogget lars

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 189

Re:Forkjølelse
« #4 : 17. februar 2004, 11:19 »
Prøver å kle meg så godt jeg kan, men er jeg liksom ikke typen som tar på meg en stillongs. Får prøve å spise en masse c-vitaminer. For dette er så kjedelig, tror ikke jeg orker å trene en gang idag SadSad

Jeg gjør det omvendte. Kler aldri skikkelig på meg. Har bygget opp et solidt immunforsvar de siste åra.  Kan ikke huske sist jeg hadde på meg jakke. Pleier som regel å ha på meg t-skjote og genser nå jeg er ute, så tar jeg av meg genseren når jeg kommer inn.
Fikk vel en del rare blikk på skolen når de andre gikk med svære boblejakker og lue, og jeg kom i shorts og t-skjorte.... Men det tåler jeg  8)

Dessuten er det ikke kulda i seg selv som gjør at vi blir syke

Har hendt at jeg blir litt snørrete, men har ikke avlyst noe pga sykdom de siste 10 åra.
Ser folk som ikke kan trene når de er forkjøla. Blir faktisk ganske irritert jeg da. Så lenge du har overskudd og orker er det ikke farlig å trene litt selv om du er snørrete!


Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:Forkjølelse
« #5 : 17. februar 2004, 15:10 »
Som lars sa- det er ikke kulda i seg selv som gjør at man blir syk, men bakterier. men har man litt nedsatt immunforsvar og blir skikkelig våt og kald kan man nok bli lettere mottakelig for forskjølelse. Mange råd ang forkjølelse ute å går, dessverre har de ikke klart å finne noe god medisin mot forkjølelse. men anyway - noen "kjerringråd"
 - spis mye frukt og grønt, bruk c- vitamintilskudd hele året igjennom - øk dosen ved forkjølelse.
- Du kan prøve solhatt - mange som føler at det hjelper, men da bør du helst begynne med det med en gang du kjenner symptomene.
- " Eat lots of fresh fruit for natural vitamin a,b and c, and plenty of raw garlic too food. Cut out sugary, starchy food og milky foods*. A short cleansing diet of just fresh fruit and salads, and plenty of liquids such as warm fruit juices or herb teas, will encourage the body to throw off the cold more effectively."
 (* melkeprodukter irriterer slimhinnene ytterligere og gjør dem hovne)
(Fra: Natural healing : remedies & therapies av Mark Evans)

- unngå å snyte deg for ofte - dette vil også bare gjøre slimhinnene mer irritert.
-bruk saltvannsspray istedet for vanlig nesespray - den holder nemlig ingen konserveringsmidler / vanedannende midler og kan brukes så mye man vil uten at dette "skader" slimhinnene.

hva mer ?

- Pass på å få nok søvn
- Drikk mye vann
- ta et avslappende bad.
 - prøv å smør mentulatum under nesen hvis man er tett - believe me dette åpner opp+ at det hjelper mot uttørking og sårhet under nesa.

Trening:
 - Fullt mulig å trene selv om man er forkjølet, men ingen skam å slappe av istedet  hvis kroppen sier at den trenger det. Hvis man likevel trener bør man trene lett eller ta en lang rolig spasertur.
- ikke tren med feber.

Lars: Lars selv om du går på trening når du er snørrete og har overskudd til dette, er det ikke alle som har det og det er store individuelle forskjeller på hvor mye overskudd folk har når de er forkjølet og hvordan de føler seg / det påvirker allmenntilstanden deres. Selv blir jeg ganske så utslått  når  forkjølelsen angriper - tett i neset og helt surrete i hodet - føler ikke mye for å trene da gitt.
Det har ingenting med at det er "farlig" å trene med forkjølelse, men at ikke alle har overskudd til å trene og kjøre på når de er forkjølet. Tåpelig å gå og irritere seg over noe sånnt syns nå jeg, folk må gjøre som de selv føler. Kanskje mange som irriterere seg over at du går å snørrer og snufser på trening - har du tenkt på det?


Utlogget jkjsafjgk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 126
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 126

Re:Forkjølelse
« #6 : 17. februar 2004, 18:30 »
Badstu og et varmt bad

Utlogget woho

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 403
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 403

Re:Forkjølelse
« #7 : 17. februar 2004, 22:41 »
Mystique: TAKK for mange fine svar.

Men? Ikke snyt deg for mye? Hva skal du gjøre med alt snørret da, bare la det renne eller gå og snufse hele tiden. Gikk på trening allikevel, virka som det ble en del bedre utover dagen, så treninga gikk helt greit. Men det stemmer at ikke alle orker så mye da. Merket det idag på morgenen, har heller lyst å ligge noen timer ekstra i sengen da.

$imen: Uff, jeg som droppa badstu idag, fordi jeg ikke hadde tid. Får ta det imorgen hvis det ikke er blitt noe bedre.
A great pleasure in life is doing what people say you cannot do.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:Forkjølelse
« #8 : 18. februar 2004, 01:16 »
Woho: vel ikke lett å si hva man skal gjøre...med gørret som renner, klart man må bli kvitt det, men med det menes vel at man skal prøve å unngå å snyte seg for mye så lenge snørret ikke renner ( hvis man bare er tett). Har dessverre ikke noe bedre forklaring, men det er nå endel leger som sier det da... Undecided selv så syns jeg det er helt pyton å ikke få snytt seg når nesen renner / er potta tett.

Fint at treningen gikk greit Smiley
Ja, det er deilig å få sove litt ekstra om morgenen - særlig hvis man er syk. God søvn kan gjøre underverker da.

Utlogget Igelkotten

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 105

  • Aldri mer pudding!
Re:Forkjølelse
« #9 : 18. februar 2004, 21:15 »
Mot snørr/tett nese - i Thai-forretninger får du kjøpt små "luktpatroner" med sterk mentol og eukalyptusolje i (får kjøpt det i noen dagligvareforretninger også tror jeg) som du kan sette under nesa og puste inn. Klarner opp bra og er et alternativ til overdreven bruk av nesespray.

Mot hoste (spesielt om kvelden da): varm litt whisky med et par teskjeer sukker, fruktose eller honning. Den skal ikke koke, men være god og varm. Tar du dette før du legger deg, skal jeg love du kommer til å sove godt. Litt mer upraktisk på dagtid selvfølgelig. Wink
Mål: slå gamle perser and then some!
Perser: Markløft: 100 kg, benkpress 40 kg, knebøy 70 kg

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: Forkjølelse
« #10 : 23. april 2004, 13:39 »
Avant Garden - kjempe godt kosttilskudd for imunforsvaret !

Utlogget BroadRipple

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: Forkjølelse
« #11 : 04. desember 2007, 08:06 »
Håper det går greit at jeg drar opp denne topicen igjen.

Jeg har slitt med forkjølelse i tre uker nå, noen som har noen råd? Om dagen går det ganske greit. Om morgenenen imidlertid så er jeg alltid sår i halsen. Er det noen som har vært i samme posisjon og har noen gode råd? Har ikke hatt så mye framgang i treninga i det siste heller.

Takk for svar Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!