Skrevet av Emne: Karbo/protein...osv  (Lest 1067 ganger)

Utlogget overaged

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Karbo/protein...osv
« : 12. mars 2009, 22:55 »
Hei

Mann 37 år
høyde 181 cm
vekt 84,5 (89 for 4 uker siden Smiley)

En liten ting jeg lurer på:

Vektreduksjonen går knirkefritt, vekta synker jevnt og fint. (Mål: 78-80 kg)
Mye av den gjenstående vekta er selvfølgelig lokalisert rundt magen (Livvidde er redusert med ca 5 cm nå.) Jeg trener 5-6 ganger pr uke, ganske hardt og målrettet. 3 dager styrke, resten kardio. Kostholdet er gjort om fra dårlig mat til sunn fin mat med mye proteiner og sunt fett. Sper på med whey tech etter trening.

Vil jeg kunne beholde/øke muskelmasse mens fettet forsvinner da, eller Lurer jeg meg selv?
Vil gjerne bli sterkere og mer markert.... (selv om alderen tynger Wink)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Karbo/protein...osv
« #1 : 13. mars 2009, 07:16 »
Vet ikke helt om jeg skjønner spørsmålet, men å gå opp i muskelmasse under diett er vanskelig. Er du dog "fersk i faget" så kan du dra noen fordeler av det, men effekten vil alltid være liten så lenge du faktisk går ned i vekt.

Mitt tips er å konsentrer deg om en ting om gangen. Vil du ned i vekt, og har suksess med det - fortsett med det til du er fornøyd, så kan du evnt. bygge i etterkant av det og heller ligge "marginalt i overskudd" for å holde formen best mulig lengst mulig. Å prøve på flere ting på en gang leder som oftest til at ingen av målene nås. Men jeg kan legge til at et bra kosthold legger grunnlaget for at du minster minst mulig muskelmasse under dietten din. Fornuftig, og helst progresiv trening, vil også bidra til dette.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Karbo/protein...osv
« #2 : 14. mars 2009, 16:38 »
Hei

Mann 37 år
høyde 181 cm
vekt 84,5 (89 for 4 uker siden Smiley)

En liten ting jeg lurer på:

Vektreduksjonen går knirkefritt, vekta synker jevnt og fint. (Mål: 78-80 kg)
Mye av den gjenstående vekta er selvfølgelig lokalisert rundt magen (Livvidde er redusert med ca 5 cm nå.) Jeg trener 5-6 ganger pr uke, ganske hardt og målrettet. 3 dager styrke, resten kardio. Kostholdet er gjort om fra dårlig mat til sunn fin mat med mye proteiner og sunt fett. Sper på med whey tech etter trening.

Vil jeg kunne beholde/øke muskelmasse mens fettet forsvinner da, eller Lurer jeg meg selv?
Vil gjerne bli sterkere og mer markert.... (selv om alderen tynger Wink)
Jeg på min side mener at du fint kan gå ned i vekt og opp i muskelmasse samtidig, dersom du gjør ting riktig. Faktisk er det helt naturlig.
Når du trener øker fettforbrenningen, og samtidig oppbygging av muskelatur. Anabole hormoner som testosteron og veksthormon (økte nivåer ved trening) har begge disse effektene, altså deffende, samtidig som det bygger muskler. Jo større muskler du får, jo høyere hvileforbrenning får du også, dvs. det går med ytterligere spekk her.
Å gå opp i muskler og ned i fett er likevel ikke lett med et norsk standard-kosthold, basert på mye karbohydrater og lite fett (brød og poteter). Mye karbohydrater skiller riktignok ut mye av det anabole hormonet insulin, men samtidig undertrykker mye insulin høye nivåer av andre anabole hormoner som testosteron og veksthormon. Mye insulin stimulerer dessuten til fettlagring. På toppen av dette gir et karbohydratrikt kosthold ustabilt blodsukker for mange. Når blodsukkeret faller raskt, svarer kroppen med å skille ut et hormon som heter kortisol. Forenklet sett tærer dette hormonet direkte på proteiner i muskelvevet, for så å gjøre om disse til glukose. Glukose i mengder som muskelcellene ikke trenger, og som dermed effektivt lagres som kroppsfett. Det legger seg som en fin bilring rundt magen. Hyggelig, eller hva? Bryte ned muskler for å lagre det som fett...
Hvis den norske tallerkenen tillater en moderne (og samtidig gammeldags) oppdatering, så kastes det meste av kornvarer og karbohydratrik mat. Dette erstattes av mer fett av god kvalitet (fortrinnsvis animalsk). Fett bidrar ikke til et ustabilt blodsukker, tvert imot. Dermed unngår man den katabole runddansen som beskrevet ovenfor. I tillegg til sin antikatabole effekt virker fett (mettet fett) direkte positivt på produksjon av testosteron, da nivåene av kolesterol øker. Kolesterol er byggesteiner i slike hormoner, og lave nivåer av kolesterol som følge av mager kost er ris til egen bak for en som vil trene godt og bygge muskler. Et høyt nivå av totalkolesterol er dessuten ikke skadelig, slik det går rykter om.

Kjære venn, snu de etablerte sannhetene mer eller mindre på hodet. Spis bare litt karbohydrater knyttet til trening (maks 50-100 g. hver dag), legg vekt på kvalitetsproteiner og fettsyrer fra dyreriket, og spe på med økologisk dyrkede grønnsaker og annen ubehandlet planteføde i henhold til din blodtype.

I denne verden går muskelbygging og deffing hånd i hånd. Sørger du for å spise riktig, trene og ellers ha det bra, fikser kroppen resten.
Lykke til Smiley

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Karbo/protein...osv
« #3 : 14. mars 2009, 16:46 »
Og MB7 glemmer som vanlig å nevne det faktum at de fleste sykdommer i vårt samfunn kan tilskrives det høye inntaket av mettede fettsyrer. Aterosklerose, kreft i bryst, tykktarm og prostata og ikke minst overvekt, innflamasjonssykdommer i tarm og hud er også sannsynligvis forbundet med både et høyt inntak av fett totalt og et høyt inntak av mettet fett.

Inntaket av matvarer med mettet fett fører til økt dannelse av kolestrolholdige lipoproteiner ( riktig det MB7) , samtidig som at nedbrytningen av low density lipoproteiner ( LDL, de farlige) blir redusert.

Jeg er derimot enig i at folks kosthold består av for mye sukker, men IKKE karbohydrater av den langsomme sorten. Jeg tror heller at cluet er å bytte ut sukker ( i hovedsak sukrose ( rørsukker) med mer flerumetta fettsyrer fra fisk. Ikke sitte å gnaule hvitt metta fett fra dyr.

Sa brura

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Karbo/protein...osv
« #4 : 14. mars 2009, 18:20 »
Og MB7 glemmer som vanlig å nevne det faktum at de fleste sykdommer i vårt samfunn kan tilskrives det høye inntaket av mettede fettsyrer. Aterosklerose, kreft i bryst, tykktarm og prostata og ikke minst overvekt, innflamasjonssykdommer i tarm og hud er også sannsynligvis forbundet med både et høyt inntak av fett totalt og et høyt inntak av mettet fett.

Inntaket av matvarer med mettet fett fører til økt dannelse av kolestrolholdige lipoproteiner ( riktig det MB7) , samtidig som at nedbrytningen av low density lipoproteiner ( LDL, de farlige) blir redusert.

Jeg er derimot enig i at folks kosthold består av for mye sukker, men IKKE karbohydrater av den langsomme sorten. Jeg tror heller at cluet er å bytte ut sukker ( i hovedsak sukrose ( rørsukker) med mer flerumetta fettsyrer fra fisk. Ikke sitte å gnaule hvitt metta fett fra dyr.


At de fleste tilfeller av sykdom i vårt samfunn kan tilskrives et høyt inntak av mettet fett er så galt som det kan forbli. For det første spiser vi nesten ikke mettet fett i dagens norske kosthold. Folk har vært vettskremte for dette i snart en mannsalder nå, takket være feilslått propaganda. Etter at de magre produktene og "lett"-utgavene av feit mat fikk stadig større plass i butikkene, har resultatet ikke latt vente på seg: vi har blitt sykere.
Så:
1. Vi spiser ikke mye mettet fett
2. Mindre mettet fett i kosten har gjort oss sykere

Mytene knyttet til mettet fett er ganske enkelt motsatt av virkeligheten. Her er vitenskapen godt igang med å innhente seg selv (nok en gang), men takket være mektige lobbyister i matvareindustrien holdes gamle myter vedlike.

Det er selvsagt flere årsaker til moderne livsstilssykdommer. Sukker kan vi alle enes om er en stor syndebukk, skjønt det er ikke så veldig lenge siden norske ernæringsmyndigheter ikke så det store problemet med raffinert hvitt sukker heller (med unntak av tannhelsa).
Sammen med sukker kommer fint mel som en god nummer to. Igjen snakker vi raffinering, og kun tomme kalorier står igjen.
Mens naturlige og animalske fettkilder har blitt skjøvet av banen, har raffinerte planteoljer gjort sitt inntog. Generelt sett skaper dette en ubalanse mellom omega 3 og 6 (i favør omega 6), noe som bidrar til innflamasjonssykdommene som du snakker om. Tilsvarende skjer ikke dersom man spiser animalsk fett fra beitende husdyr eller vilt, ettersom balansen her er optimal.

Moderne livsstilssykdommer skyldes altså for mye raffinert og bearbeidet mat, for mye karbohydrater og et ubalansert fettinntak. Mange spiser dessuten for lite av gode proteiner. (igjen er den animalske profilen mest gunstig)

Karbohydrater av den langsomme typen - altså uraffinert/ikke bearbeidet - har aldri vært noe stort problem nei. Men hvis dette tar plassen fra viktige fettsyrer, blir det galt.
Du foreslår å ty til flerumetta fettsyrer fra fisk. Sjømat inneholder fett og proteiner av god kvalitet, men sammensetningen er ikke fullverdig. F. eks. mangler marint fett våre to essensielle fettsyrer; nemlig linolsyre og alfalinolensyre. Det forekommer verdifulle undergrupper av disse, f eks. EPA og DHA (i omega 3-gruppen), men fremdeles er ikke fiskefett alene godt nok.
Et annet alvorlig problem med fiskefett er oksidering. Disse flerumettede fettsyrene harskner svært fort, og den beste (eneste) måten å dra nytte av dette fettet på er kun ved å spise helt fersk fisk. (med unntak av moderne fremstilling av omega 3-tilskudd) Hvordan klarte da de gamle innlandskrabbene seg?...
Planteoljer kan heller ikke skilte med noen fullverdig eller balansert fettsyresammensetning innen en og samme plante. Kun animalsk mat kan skilte med alle essensielle fett- og aminosyrer.
Det er dessuten upresist å omtale animalsk fett som mettet fett, og vegetabilsk fett som umettet. Begge kilder inneholder blandinger. F. eks. inneholder animalsk fett ca 50% umettede fettsyrer, mens både kokos og palmeolje inneholder langt mer enn dette.
Selv om mettet fett ikke defineres som essensielt, har det likevel viktige funksjoner i kroppen og virker sammen med de essensielle.
Hvis mettet fett hadde vært roten til alt ondt er det også temmelig pussig at kroppens egen matpakke - nemlig kroppsfett - består av nettop dette. Vi er ganske enkelt perfekt tilpasset å omsette flesk.

Man trenger sannelig ikke grave dypt i ernæringsdebatten for å se at enkelte ting taler helt mot seg selv og er ren vranglære.

Utlogget overaged

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Karbo/protein...osv
« #5 : 15. mars 2009, 22:50 »
Takker for meget utfyllene svar. Kan fortelle at etter 1 mnd og 1 uke på "sunn-kost" Har jeg gått ned over 4 kilo (forhåpentligvis mer, skal veie meg i morra) Livvidden min har krympet med over 6 cm, og det føles godt. Jeg har lest fryktelig mange innlegg på treningsforum om vektreduksjon/øking av muskelmasse. Og det er veldig mange fine innlegg, men like mange uenigheter mellom erfarne folk når det gjelder dette temaet. Smiley.

Det eneste denne dietten min går ut på er at jeg har prøvd å kutte ut de unødvendige karbohydratene, og det usunne fettet. Har gått fra de tradisjonelle usunne rettene med feil fett (kjøttdeig, hamburgere, pommes fites osv...) til å hovedsaklig spise fet fisk og kylling til hovedrettene. Jeg har også kuttet ut godteri og småspising. Pluss at jeg trener MYE hardere og forhåpentligvis mer riktig enn før.

Omtrent slik kan måltidene mine se ut nå, kontra før:

Frokost: Ei skål havregryn med skummet melk, med litt splenda på, Tran.
Frokst før: 4-5 brødskiver med det pålegget jeg måtte ønske.

Mellommåltid: Et eple, eller annen frukt.
Mellommåltid før: Sansynligvis en sjokolade fra en bensinstasjon.

Lunsj: et grovt rundstykke med makrell i tomat, tunfisk eller grovt peanutbutter.
Lunsj før: Så mange brødskiver jeg følte for med hva jeg ønsket av pålegg.

Mellommåltid: En eller annen frukt, kanskje litt nøtter. Eller en yoghurt.
Mellommåltid før: Sansyneligvis ingenting.. Smiley

Middag: Kylling eller fisk (ille glad i kokt torsk) Masse grønnsaker og/eller salat.
Middag før: Hva jeg måtte ønske av pizza, hamburgere, rødt kjøtt med dertil fete sauser.

Kveldsmat: En yoghurt (liten med vaniljesmak Wink) Eller en frukt av noe slag.
Kveldsmat før: Hva jeg måtte ønske meg av brus, potetgull, godteri eller junk...

Etter treningene mine tar jeg en shake (whey tech) i skummet melk (Usannsynelig godt Cheesy)
Føler at dette kostholdet passer meg veldig godt, har faktisk overskudd av energi og er aldri småsulten.
Har som tidligere fortalt gått ned over 4 kg på 1 mnd, noe som skal være ca passe etter det jeg har skjønt.
SÅ......Kommer det jeg har gledet meg til: Overarmene mine har økt med ca 1,5 cm på denne måneden, og jeg har blitt mye strammere i huden. Så noe riktig må jeg ha gjort..... Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!