Skrevet av Emne: Spørsmål om din teknikk og ditt forhold til failure-trening  (Lest 5416 ganger)

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Lurer bare på to ting... (dette er kun rettet mot folk som trener med et ønske om å bli større og sterkere. Svar gjerne om du trener for styrkeløft/idrettssammenheng også, men påpek det gjerne i så fall!)

1. Pleier du å løfte alle sett/repetisjoner med perfekt teknikk i alt du foretar deg på treningssenteret, eller tillater du deg å jukse litt? Hvorfor har du valgt å gjøre det du gjør i så fall?

2. Trener du mye/alt/aldri til failure? Igjen, hvorfor har du valgt å gjøre det du gjør i så fall?

Hadde vært interessant å vite. En stor takk til alle som bidrar. Smiley

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

1. Jeg prøver å løfte alle sett/reps så nøyaktig som mulig, når det blir veldig tunge vekter kan det muligens bli noe "juggle", det vet jeg ikke, men om det skulle være juks, så er det pga. vektene er litt tunge. Jeg liker å utføre alt fullt og helt, så nei ingen juks.

2. Jeg trener vel aldri til failure, jeg trener pyramide, noe som vil si at jeg jobber meg opp mot et toppsett. Eneste gangen(e) jeg kjører til failure er vel når jeg løfter tungt, når jeg kun klarer 3 reps for eksempel. Grunnen for at jeg ikke liker failure er pga. musklene mine trenes en tung dag og en lett dag i uken, derfor foretrekker jeg å heller belaste de litt mer for hver trening, og gradvis øke styrken i alle øvelser..

Vet ikke om det var dette du lurte på. Smiley
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget ThirdEye

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 164
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 164

Jeg pleier førs å kjøre et oppvarmingsett på rundt 8-10 reps, så fyrer på en god del kg psyker meg opp å prøver det jeg kan å havne på rundt 8 reps, pleier å havne på 6. på dette settet har jeg altså ikke perfekt teknikk, men rett etter pleier jeg å droppe en god del kg å utføre et sett på 8-10 reps med perfekt teknikk. funker fjell for min del.
"if life gives you aids, make lemonades"-Jesse Hughes

Høyde: 170
Vekt: 67-69 kg

Mark: 200 kg
Benkpress: 132kg
Knebøy: 150 kg

Utlogget ThirdEye

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 164
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 164

å grunnen er at jeg elsker å pushe på med vekter å presse meg, jeg klarer ikke ha perfekt teknikk når jeg skal presse meg til det ytterste det samme klarer ikke petter northug heller på de siste 5 km på 5 mila.
"if life gives you aids, make lemonades"-Jesse Hughes

Høyde: 170
Vekt: 67-69 kg

Mark: 200 kg
Benkpress: 132kg
Knebøy: 150 kg

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

å grunnen er at jeg elsker å pushe på med vekter å presse meg, jeg klarer ikke ha perfekt teknikk når jeg skal presse meg til det ytterste det samme klarer ikke petter northug heller på de siste 5 km på 5 mila.

Hvorfor kjører du med 8 reps osv? Hvorfor er du ikke nede i 3 reps om du elsker å pushe deg? Mulig du ikke trener styrke og delvis kroppsbygging da. Smiley
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Har aldri fokusert spesielt mye på teknikk. Når det kjennes riktig ut og vekta går opp er saken grei. Hvis jeg kan løfte mere med bra teknikk så er det sikkert lurt, men kjenner ikke så mange på høyt nivå.

Jukser sjelden, redd for skade.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget ThirdEye

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 164
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 164

Hvorfor kjører du med 8 reps osv? Hvorfor er du ikke nede i 3 reps om du elsker å pushe deg? Mulig du ikke trener styrke og delvis kroppsbygging da. Smiley

1. Denne tråden er posert innenfor  Kroppsbygging og Fitness. Styrke og kroppsbygging har en sammenheng.
2. Pusher man seg ikke hvis man kjører til failure?
"if life gives you aids, make lemonades"-Jesse Hughes

Høyde: 170
Vekt: 67-69 kg

Mark: 200 kg
Benkpress: 132kg
Knebøy: 150 kg

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Hello:)
Her kan du få min erfaring, ettersom spesielt dette året jeg har drevet og eksperimentert en del med ulike strategier for økt muskelvekst og styrke.

1. Jeg pleier faktisk å jukse av og til. Dette erfarte jeg funket for meg dette året, men jeg jukser bare på mindre muskelgrupper. Feks ikke på knebøy og mark.
eksempel: Jeg har trent biceps mye og lenge men ingenting skjedde. Et av mine mål var selvfølgelig større biceps noe mange ønsker seg. Jeg prøvde alt, trente den mindre, trente den altfor mye og sånn passe. Men det skjedde ingen ting, det gjorde heller ikke vektene (selv om i noen uker når prøvde å kjøre på ca 20 sett i uken.) Vekten sto stille. Da tenkte jo jeg "of course", dersom jeg klarer å bli sterkere så vil jo biceps bli større. Men klarte ikke å bli sterkere.
Jeg klarte 40 kg x 12 reps på 3 sett i curl. Jeg første to ukene trente jeg biceps 2 ganger pr uke, totalt 10 sett. Da økte jeg vektene til 45 kg og prøvde å ta 12 reps, men da måtte jeg jukse. Spesielt de siste repsene og nesten alt på det siste settet. Etter to uker økte jeg vektene igjen til 50 kg på curl. Da klarte jeg 50 kg x 12 reps etter to uker (4 treninger), ja med masse juksing. Jeg gunnet på fortsatt. Da prøvde jeg meg på 55 kg, da klarte jeg bare 8-9 reps etter to uker jeg (ytterligere 4 treninger.) MASSE JUKS.

Her kommer resultatet:
I utgangspunktet når jeg begynte klarte jeg 40 x 12 reps uten å jukse. Men jeg tok ny test uten juks og denne gangen klarte jeg 47,5 kg uten juks. Første settet husker jeg klarte 13 reps. Så min konklusjon var at jeg klarte faktisk å bli sterkere ved å legge på mer og mer vekter, men jeg måtte jukse for å klare dette. Det samme har jeg begynt å gjøre litt med small benk, det funker bra, samt rygg øvelser. Men jeg overdriver ikke alltid. Tør ikke det. Knebøy og mark tør jeg ikke engang prøve.

Angående spørsmål nr 2.
Noe kanskje dere forstår, så trener jeg ofte små muskelgrupper til failure, av og til med juks for å klare å bli sterkere. Men feks brystet (benk, skråbenk), knebøy, mark, stang roing, sittende roing og chins har jeg funnet hva som funker best for meg. Dersom jeg begynner på et program som varer i 8 uker.
Så kjører jeg ALDRI failure de 3 første ukene. Men de 5 neste ukene implementerer jeg failurer noen ganger, men av og til når jeg ser at økningen stagnerer så prøver jeg å ikke kjøre til failure ettersom jeg ikke har klart å restituere meg fort nok. JEg må også legge til at jeg trener gjennom hele kroppen 2 ganger pr uke.


JEg viser til et annet eksemepl, markløft med straps. Mange mener dette er juks, men mange bruker faktisk straps til å klare å øke i mark. Deretter trener de mark uten straps og plutselig ser de at grepet har blitt sterkere enn det var i utgangspunktet samt at de løfter mer uten straps enn de gjorde før feks.
har du erfart dette?
 
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Nå var vel heller ikke trådstarter interessert i å lage diskusjoner mellom individ som har diverse meninger ovenfor hverandres måte å trene på.

Regner heller med at trådstarter var interessert i å få noe innspill på hvordan trening kan utføres og eventuelt ta noe i bruk.
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Hvis jeg har bestemt meg for å ta en repetisjon, så skal den fullføres. Hvis jeg er for sliten til å få opp vekta så må jeg nødvendigvis jukse.

Jukser gjerne på siste rep med militærpress og hantel/stang-curl. . . vanskelig å jukse i andre øvelser.




10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

1) Jeg løfter så langt jeg klarer med god teknikk. Hvis jeg blir bødt til å jukse dropper jeg repitisjonene og kjører heller lettere vekter neste gang.

2) Trener aldri til failure. jeg øker ikke en drit i vekter om jeg failer på reps.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

EmyR

  • Gjest
1) Jeg jukser hvis jeg skal pushe ut litt ekstra saft i noen øvelser, feks bicepscurl eller endre vinkelen litt i stangroing feks for å få ut et par ekstra.

2) Jeg trener "ofte" til failure. Altså ikke at jeg failer med siste rep, men at jeg har skviset ut ALL safta så det siste reppen går latterlig sakte. Det gjør jeg ofte i benk, mark og millitærpress.

Utlogget TeamDal

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 910
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 910

1: alltid perfekt teknikk. prøver iallefall. hvis jeg merker at jeg jukser så gjør jeg hver rep i enda saktere tempo, dermed har jeg full fokus.

2: går til failure hvis jeg har spist mye og ligget i overskudd i dagene opp mot treningsøkten og jeg har mye å gi en treningsøkt. hvis jeg merker at styrken er dårligere enn forrige gang så tar jeg det litt rolig. fokuserer mest på å øke vektene i ny og ne. spise masse og se styrken gå opp.

Utlogget aLesserChristian

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 601
  • Honnør: 97
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 601

1)
Trener ofte Dietmarprogrammer og lignende, så hvis jeg må jukse på teknikken for å få opp vektene tyder det på at programmet er satt for tungt. Unntak blir f.eks siste og tungste benkøkta i et program, hvor det f.eks blir veldig skjev utretting e.l., men at en da vet at en ikke skal tyngre på samme repsantall senere i programmet (er dessuten ikke vits å omstille programmet da uansett, ettersom de tyngste vektene er "gjort").

Et annet unntak er småøvelser som f.eks bicepscurl m.stang.. Hvis en kjører lineært oppover til en viss vekt kan jeg tolerere litt juks for å få det opp... da også normalt på tungste settet i trenings"runden" (som vanligvis går over flere uker), for å unngå juksakkumulering Tongue

Obs, teknikken er som regel aldri helt perfekt, og trengs som regel litt småpirk; men det jeg snakker om her er bevisst "teknikk-juks".


2)
Samme gjelder egentlig her som i punkt 1. failure = for tungt program... Unntak finnes seff, som f.eks sykdom e.l.. Hvor en da prøver å gå videre, men om failuren på de forhåndsgitte vektene gjenntar seg må det en revurdering til Smiley



edit: kan legge til at jeg trener for styrkeløft, så teknikk er veldig viktig, og også å unngå å jukse. En får ikke godkjent et løft med hverken juks eller failure Tongue En annen ting er at f.eks juks og failure kan være svært uheldig og/eller "farlig" i f.eks markløft.

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

1) Jeg løfter så langt jeg klarer med god teknikk. Hvis jeg blir bødt til å jukse dropper jeg repitisjonene og kjører heller lettere vekter neste gang.

2) Trener aldri til failure. jeg øker ikke en drit i vekter om jeg failer på reps.

Å aldri kjøre til failure, da dropper du jo de råeste øktene:)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!