Skrevet av Emne: Stagnasjon i fremgang  (Lest 3463 ganger)

Utlogget fleur

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Stagnasjon i fremgang
« : 17. juni 2015, 07:28 »
Jeg startet et hardkjør i starten av mai og målet var å gå ned 0,5 kilo i uka. Startet på 65 kilo (er 168 høy) og har til nå gått ned 2,5 kilo. Hadde omgangssyke innimellom, men vekta jeg gikk ned der har holdt seg, så fikk litt hjelp kan en si. Har en badevekt som måler fettprosent, vann, muskler og bein og den gir meg iallefall en viss pekepinn på framgangen og muskelmassen har gått opp med litt over 1%, tilsvarende har fettprosenten gått ned (1,5%). De 2 siste ukene nå har vekta stått bom stille, det samme med muskler/fett.
Jeg trener 3 ganger i uka, 1 gang hard kondisjon 55 min, 1 type bootcamp time og 1 spinning. Forbrenner ca 12-1500 kcal i uka på trening og har mer enn nok energi til trening. Har hatt kjempeprogresjon treningsmessig.
Jeg spiser 1200 kcal om dagen (fordi 1700 kcal er min hvileforbrenning har jeg funnet ut. Har lavt stoffskifte i tillegg og har prøvd meg fram mye på hvor mye jeg kan spise for å holde vekta og det er ca 16-1700 kcal). Har kuttet veldig mye i karbohydratene også. Her er en typisk dagsplan:
Frokost - Gresk yoghurt med blåbær, litt müsli og honning 200 kcal
Lunsj - Salat med grønnsaker og diverse skiver med kjøttpålegg 250 kcal
Middag: Fisk/kjøtt med grønnsaker. De dagene jeg trener tar jeg litt poteter/ris til. 400 kcal
Kveldsmat: Cappuccino, skyr/kvarg og evt. rugsprø om jeg har kcal til det - 350 kcal

Lørdagene spiser jeg de 12-1500 kcal jeg har opptjent på trening ekstra. Koser meg med litt snacks osv. men totalen ender jo likevel på 1200 kcal om dagen.

Jeg har lest at over tid senkes forbrenningen og man må kompensere ved å spise mindre/trene mer. Men jeg føler jeg ikke klarer å spise mindre enn nå, er på grensen allerede. Og jeg får heller ikke til å trene mer.

Har noen tips til meg? Hva gjør jeg nå? Skal jeg bare fortsette regimet mitt og se? Det er så demotiverende når alt stopper opp

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: Stagnasjon i fremgang
« #1 : 17. juni 2015, 11:56 »
Du skal ligge 500kcal lavere enn din TDEE. Ikke hvileforbrenningen.

TDEE = hvileforbrenning * treningsfaktor

Er du middels aktiv kan treningsfaktoren være feks 1,5. (1700*1,5=2550) og du kan spise 2000kcal daglig. Men

Hvis du følger trenings og kostholdsprogrammet skal jeg love deg at du mister vekt over tid (2-3 kilo i måneden). Hvis ikke så lyver du på enten treningsområdet eller kostholdsområdet. Hvis ikke ville jeg dratt til legen for å skjekke stoffskiftehormonene(t3, t4 etc).

Og i tillegg syns jeg det blir feil å se på tallet på vekta, da kroppen kan holde på 3-5 kilo vannvekt og feks hvis du veier deg før/etter du har vært på do og når på døgnet du veier deg har faktisk litt å si. Hvis du går ned 2,5kg (som tilsvarer nesten 4% av totalvekten din) bør du kunne se forskjell i speilet.

Edit:

Åssen fant du hvileforbrenningen egentlig? Jeg skjekka deg her: http://iifym.com/tdee-calculator/
Og jeg kom fram til at hvileforbrenningen din er ca 1400 og at TDEE er ca 1900

Utlogget fleur

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Stagnasjon i fremgang
« #2 : 17. juni 2015, 20:18 »
Mente ikke hvileforbrenning, men så mye jeg kan spise for å holde vekta . Jeg har faktisk lavt stoffskifte , men det er velregulert. Skal likevel ta en sjekk til uka for å se om jeg har noe mer å gå på på blodprøvene .
Jeg lyver iallefall ikke på verken trening eller kosthold.  Fører dagbok over alt som går inn i munnen.  veier meg en gang i uka, men er ikke vekta,  men fettprosenten og muskelmassen som betyr noe, men har stoppet opp på den fronten og de siste ukene

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!