Skrevet av Emne: Blir ikke kvitt "betennelse" i quadratus lumborum  (Lest 6935 ganger)

Utlogget Kjellkåre

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Blir ikke kvitt "betennelse" i quadratus lumborum
« : 05. november 2015, 14:48 »
Hei.

Har et stort problem med at jeg ikke blir kvitt en betennelse i quadratus lumborum samme pokker hva jeg gjør. Får et skikkelig "stikk" i ryggen om jeg legger noen last på nedre del av rygger, eller beveger meg feil.)
Har nå gått med dette problemet i godt over 2 år og føler jeg har prøvd alt jeg kan finne på. ( lege, fysioterapaut, muskelterapaut, tilrettelagt trening, tøying, treningsfri i 1 mnd, ny seng ++ )
Det kan til tider bli litt nedre, men med en gang jeg gjør noe "feil" ( f.eks sitter lenge eller bøyer meg for og knyte skolissene så er det tilbake der jeg var igjen. )
Jeg fungerer forsåvidt i det daglige, men det er kansje fordi jeg har lagt til meg et annet bevegelsesmønster en hva jeg normalt ville hatt.
( eks: jeg setter meg altid på huk for og knyte skolissene, og ungår generelt og bøye nedre del av ryggen noe særlig. )

Jeg trener vekter ca 3 ganger i uken nå ( ned fra ca 5 for et års tid siden) og må da passe på og belaste nedre del av ryggen for mye ( markløft er helt umulig og gjøre)

Begynner nå og bli rimelig lei av dette og har egentlig ikke noen gode ideer til hva jeg skal gjøre for og fikse dette nå.

Noen som har et tips eller 2?

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Blir ikke kvitt "betennelse" i quadratus lumborum
« #1 : 05. november 2015, 21:38 »
Heisann.

Sannsynligvis er denne muskelen svak, og skriker etter hjelp.
Vanligste grunnen til overbelastning av QL er feil bekkenposisjon. Sekundært kan det være at kroppen ikke fyrer erector spinae godt nok, noe som i stor grad vil utsette QL'en. Om denne da er svak i tillegg, har man en kombo uten lys i tunnelen.

Foreslår at du leser ryggartikkelen min og vurderer bekkenstillingen din. Tren også QL.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Blir ikke kvitt "betennelse" i quadratus lumborum
« #2 : 05. november 2015, 22:51 »
Quadratus Lumborum, Obliques, Gluteus medius/minimus, dype hofterotatorer, ankelstabilisatorer :

Tren ass-to-grass pistol squats, gjerne med ekstra vekt på samme skulder. Et godt komplement til knebøy.

Vanskelig å få til hvis man ikke klarer sin egen vekt i knebøy men det finnes progresjoner for å trene seg opp spesifikt.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Blir ikke kvitt "betennelse" i quadratus lumborum
« #3 : 07. november 2015, 12:59 »
Quadratus Lumborum, Obliques, Gluteus medius/minimus, dype hofterotatorer, ankelstabilisatorer :

Tren ass-to-grass pistol squats, gjerne med ekstra vekt på samme skulder. Et godt komplement til knebøy.

Vanskelig å få til hvis man ikke klarer sin egen vekt i knebøy men det finnes progresjoner for å trene seg opp spesifikt.

Asss to grass pistols med kronisk QL betennelse? Ekstremt dårlig ide, og vil bare irritere QL ytterligere.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Blir ikke kvitt "betennelse" i quadratus lumborum
« #4 : 07. november 2015, 13:03 »
En fordel med pistol squats er at de ikke belaster ryggen noe særlig. Ellers kan jeg ikke uttale meg om hvordan det ville fungert for akkurat han.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!