Skrevet av Emne: Sunn og effektiv slanking! Av Stain Lund  (Lest 8109 ganger)

Utlogget stianlund

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

  • Stian Lund
Sunn og effektiv slanking! Av Stain Lund
« : 03. mai 2006, 19:33 »
Sunn og effektiv slanking!
Av Stian Lund


Jeg fikk for en dag siden et spørsmål om jeg kunne komme med noen slanketips og anbefale noen effektive mageøvelser.
Målet var å fjerne fett fra magen, og BARE magen.
Jeg vet det finnes uttallige myter innen trening, kosthold og ikke minst slanking, men aldri har jeg sett en så betrodd myte som dette med den såkalte "punktforbrenningen"
I det øyeblikket bestemmte jeg meg for å skrive en enkel artikkel som gir en enkel forklaring på hvordan å gå effektivt ned i vekt på en sunn og enkel måte.


 -For det første, så er det ikke muligt med punkt forbrenning. Det vil sei at det ikke går an å kontrollere hvor kroppen ska brenna fett først og sist. Kroppen har sine egne prioriteringer og sin egen rekkefølge på det meste. Det gjelder også fettforbrenningen. Grunnen til hvorfor mange sliter med magen og hofte partiet ( spessielt jenter), er at kroppen har det som siste proritet fordi den skal være i stand til å stå i mot en eventuell graviditet + som forsvarsmekanisme for kjønnsorganet..etc
Det finnes en rekke med slike tilfeller, der målet er å gå ned i vekt. En prøver alle slags slankekurer og trener for harda livet, men etter en stund med blodhard trening finner en ingen antydning til forbedringer rundt dette partiet på kroppen. Resultatet blir at en gir opp!
Det som skjer, er at du rett og slett ikke nåår den siste fasen på kroppens prioriteringsliste..Jeg vil først begynne å si at det ikke finnes noen form for "mirakel piller" som gjør deg 20 kilo lettere på bare noen uker.. Alt som trengs er en liten dose selvdisiplin og en mengde tolmodighet!;)

Som dere sikker har forstått, har mageøvelser nesten ingen direkte virkning, hvis en skal ned i vekt!  For det andre, er det en såpass liten intensitet i styrketrening at det vil ta deg evigheter å kvitte deg med en mengde kallorier. 

For å sette fart på forbrenningen trengs det en større økning av hjertefrikvensen. (dvs antall hjerteslag i minuttet.) Dette opnår du med enkel mosjon og de fleste former for kardio og aerobic øvelser som blir brukt på samtelige treningssentere.
Ved aerob trening får musklene tilført tilstrekkelig med oksygen.Ved anaerob
trening oppstår det oksygenmangel og musklene begynner å produsere mer
melkesyre enn de klarer å kvitte seg med.

Når vi trener kondisjon eller utholdenhet
er det først og fremst kroppens aerobe kapasitet vi ønsker å utvikle.
For å utvikle aerob kapasitet må man
trene på aerob intensitet!
Det er her mange gjør feil…
Generelt sett trener mosjonister, og også en del toppidrettsutøvere, på altfor høy intensitet.

Lar du pulsen styre tempoet i treningen vil du oppleve raskere fremgang, bedre resultater, og en mye mer positiv opplevelse av selve treningen.

Konklusjonen her vil da bli at det beste vil være å ligge en plass mellom 75-85% av makspuls, hvis en har som mål å oppnå best mulig kalloriforbrenning.
Hvis en har gos tid om morgenen, vil det beste være å kjøre en en liten økt med rask gange før en har spist forkost. Kroppen er på dette punktet på sitt laveste kallori nivå, og vil snarere ty til det såkalte "reserve lageret" som jeg liker å kalle det.  Men pass på å få deg nok væske før og under økta!



Å pine seg ned i vekt, for deretter å sprekke og gå opp igjen like mange kilo som man tapte, og å gjenta dette flere ganger, (også kalt yo-yo-slanking) er mer uheldig for helsen enn å holde en stabil, høy vekt!

Forbrenningen kan bli redusert etter slike svingninger slik at det kan bli enda lettere å legge på seg igjen for hver ”runde” man tar. Du taper muskelmasse, og forholdet mellom muskelvev og fettvev blir forandret til det verre.

Slik slanking er heller ikke bra for ens egen selvfølelse, fordi man føler at man mislykkes gang på gang og at mange gir seg selv hele skylden, noe som slett ikke er tilfelle!

En fettreduksjon på 0,5-1kg i uken vil være perfekt! 



Kostholdet

For at kroppen skal forsyne seg av det såkalte "reserve lageret", må det være et kalloriunderskudd. Kroppen trenger stadigt energi til en rekke prosesser og mekanismer i kroppen, og hvis du øker kroppens aktivitetsnivå vil kroppen ha behov for ein større mengde energi. Den raskest opptakelige energikilden er karbohydrater. Karbohydrater blir lagret i leveren i noe som på fagspråket kalles "glykogenlageret". Dette vil alltid være den første plassen kroppen leter etter energi.. Hvis du stadigt sørger for at det e rikelig med glukose i leveren (snop, brus og andre søte produkter) så vil kroppen aldri ha behov for å bruke av dette reservelageret. Men hvis du klarer å holde et underskudd av karbohydrater i kroppen, er kroppen nødt t å bruke sine reservelagrer og bruker dermed fettet som energi i steden for karboet!

-Unngå "junkfood" dette innholder store mengder mettet fett. (den usunne typen) Denne fett typen vil raskt bli lagret på kroppen og har i tillegg en stor helse risiko, i og med små mengder stadigt vil legge seg i blodårer og skape bl.a en åreforkalkning, hvis ikke verre; en blodpropp.

-Spis mandler eller andre former for nøtter (minst 10-20 t dagen). Grunnen til dette, er at de er rike på en rekke livsviktige sporstoffer og vitaminer, inneholde store mengder fiber og ikkje minst inneholder det større mengder umettetede fettsyrer som e ei av de 3 av kroppens essensielle fettsyrer.
Grunnen til at det e så posetivt med dette, er at når dei essinseielle fettsyrene tilføres i kroppen har kroppen mindre behov for å holda på det opplagrede fettet, og det blir frigjort i form av energi. Det vil også øke produksjonen av veksthormoner og skape en binding mellom insulin (kroppens energi regulerande hormon) lignende vekstfaktorar (IGF-1) og deres reseptorer, som igjen stimmulerer til økt muskelmasse. Å siden musklene forbrenner fett for å få energi, betyr økt muskelmasse økt fettbrenning Wink

-Ved å spie ofte (ca kvar 3 time) vil en holde blodsukkeret gjevnt, noe som er gunstigt for fettreduksjon + det holder ofte søtsuget stabilt.

-Spis mindre karbohydrater etter rundt kl 6 på kvelden. Dette for at kroppen spalter karbohdratet og andre energi former rondt 50% tregere på denne tiden av døgnet.

-Pass på å få i deg fiberrik mat.
Fiber binder opp en del av fettet i maten, så at det ikke kan tas opp, men går istede ut i toalettet. Fibrer gir stabilt blodsukker og gir deg en metthetsfølelse over lengre tid Insulin følsomheten øker du også om du spiser fiber. Det gjør ens kropp bedre til å brenna fett, samtidigt som det blir lettere å bygge muskler.

-Spis mer proteiner (kjøtt, fisk, kylling, melk).Helst fisk, i og med den inneholder større mengder omega-3 og 6 fettsyrer som er høyst nødvendig enten du slanker deg eller ikke!
Proteiner metter mer enn karbohydrater ( som f.eks. brød og godteri ) og gir en tregere og bedre lagsiktig forbrenning (POSETIVT).

Men husk at for mye og for lite av alt er farlig på mange måter!
Det kan lett missforstås i det jeg skriver, at en skal ungå karbohydrater og kjøre på med proteiner og fett. Jeg mener det beste her vil være å finne en balanse..
For lite karbohydrater og for mye proteiner er knyttet til syreforgiftning, forstoppelse, diaré, dårlig ånde, hodepine og generell utmattelse. (Lynn Steffen ved New York School of Medicine)
Det er også blitt vist gjennom en rekke studier at  risikoen for hjerte- og karsykdommer, slag, kreft og andre sykdommer blir redusert med inntak av frukt, grønnsaker og fullkornprodukter. Derfor anbefaler jeg på det sterkeste å ikke sette et total forbud på all kabohydrater, men heller å finne en balanse der en reduserer kabohydrater (spessiellt av den raske typen) til en viss grad, samtidig som en øker rolig på inntaket av protein og sunne fettsyrer.

Kosten bør bestå av ca 50 % protein, 20% fett og 30% karbohydrater


Mvh. Stian Lund
Winners never quit, quitters never wins!

Min profil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=40866.msg515539#msg515539

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Sunn og effektiv slanking! Av Stain Lund
« #1 : 04. mai 2006, 00:16 »
Fin artikkel med mange sentrale poenger.  Smiley

Kroppen har sine egne prioriteringer og sin egen rekkefølge på det meste. Det gjelder også fettforbrenningen. Grunnen til hvorfor mange sliter med magen og hofte partiet ( spessielt jenter), er at kroppen har det som siste proritet fordi den skal være i stand til å stå i mot en eventuell graviditet + som forsvarsmekanisme for kjønnsorganet..etc

Her skjønte jeg ikke helt hva du mente. Mente du at fettdistribusjonsprofilen hos kvinner (mye fett rundt hoftene) virker beskyttende under et svangerskap? Hvordan da i så fall? Wink

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Sunn og effektiv slanking! Av Stain Lund
« #2 : 04. mai 2006, 00:24 »
Er det ikke ganske mye i denne artikkelen som er feil da?


Det var ikke mitt inntrykk. Hva tenkte du på?
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Sunn og effektiv slanking! Av Stain Lund
« #3 : 04. mai 2006, 00:54 »
GI, og gjennom det insulinnivå, har helt klart betydning for slanking utover kcaldelen.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Sunn og effektiv slanking! Av Stain Lund
« #4 : 04. mai 2006, 01:20 »
Jeg har ikke sagt at man bør basere kostholdet sitt på GI, men mener at det er liten tvil om at trege karbohydrater er å foretrekke. Dette mener jeg primært av to grunner. For det første vil den nevte forskjellen i insulinnivå kunne påvirke hvilke næringsemner som brukes som energi, samt om/hvor lenge kroppen befinner seg i en anabol fase. For det andre finnes det lite mat med høy GI som også inneholder andre elementer som er gunstig på en diett.

At underskudd av kcal, nok protein og nok essensielle fettsyrer bør vektlegges, er nesten en selvfølge.

Når det gjelder kommentaren du legger ut, så er det vanskelig å argumentere konkret mot noen av studiene uten i det hele tatt å ha tilgang på abstracts med eksakte verdier for alle variablene. Har du det, så legg det gjerne ut...

Utlogget stianlund

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

  • Stian Lund
SV: Sunn og effektiv slanking! Av Stain Lund
« #5 : 04. mai 2006, 01:35 »
Man forbrenner jo trossalt en del kalorier av styrketrening. Hvorvidt karbohydratinntaket ditt har høy eller lav GI spiller liten rolle for slankingen, det er kcal underskuddet som teller.


Hei. Jeg sier ikke at en ikke brenner kallorier ved styrke trening, men det finnes ting som er laangt mer effektive!  Noen sit ups vil ikke på langt nær gi et så stort forbrenningsnivå som 10 med rask gange eller ekel kardio. Og tar jeg ikke feil, så er mitt poeng i denne artikklen også at kallori underskudd er først og fremst det mest nødvendige ved å gå ned i vekt.
Winners never quit, quitters never wins!

Min profil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=40866.msg515539#msg515539

Utlogget stianlund

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

  • Stian Lund
SV: Sunn og effektiv slanking! Av Stain Lund
« #6 : 04. mai 2006, 01:43 »
Fin artikkel med mange sentrale poenger. Smiley

Kroppen har sine egne prioriteringer og sin egen rekkefølge på det meste. Det gjelder også fettforbrenningen. Grunnen til hvorfor mange sliter med magen og hofte partiet ( spessielt jenter), er at kroppen har det som siste proritet fordi den skal være i stand til å stå i mot en eventuell graviditet + som forsvarsmekanisme for kjønnsorganet..etc

Her skjønte jeg ikke helt hva du mente. Mente du at fettdistribusjonsprofilen hos kvinner (mye fett rundt hoftene) virker beskyttende under et svangerskap? Hvordan da i så fall? Wink

H


Ikke bare under svangerskap, men også ellers. Leste en gang en stude som ble gjort. Der ble det påvist at kvinner generellt, la fortere på seg fett rundt hoftene enn menn for å stå i mot med nok energi under en eventuell graviditet...
Winners never quit, quitters never wins!

Min profil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=40866.msg515539#msg515539

Utlogget stianlund

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

  • Stian Lund
SV: Sunn og effektiv slanking! Av Stain Lund
« #7 : 04. mai 2006, 02:31 »
For det første har jeg ikke gitt noe intrykk av at man skal basere kostholdet på GI.
Som nevnt tidligere, vil for mye og for lite av det meste ha en dårlig effekt! I dette tilfellet vil et kosthold med mye proteiner og lite proteiner (i tillegg til det jeg nevnte ovenfor) føre til serotonin underskudd.

Balansen mellom insulinmengder og serotoninmengder er hårfin. For mye insulin produserer for mye serotonin (det raske trøstekicket du får ved å spise snop), men så går insulinmengden ned, og du får lyst på mer søtt for å komme opp i høyden igjen. Samtidig skal du passe på vekten din!?

Serotonin er et såkalt signalsubstans i mange nervebaner, blant annet de som har å gjøre med sinnsstemning, velbefinnende, uro/angst, søvn/våkenhet, metthet og sultfornemmelse, smerteopplevelse, impulskontroll og enkelte endokrine funksjoner i nervesystemet.

Bryter du på den mentale delen, vil du ikke kunne gjennom føre en slankeprosess i praksis!
Jeg mener derfor at det er posetivt med såkalte "spise dager", hvor man spiser f.eks sjokolade og diverse søtt..Dette vil da være med på å heve mengden serotonin i kroppen.

Så jeg mener slettes ikke at en skal sette total forbud, verken for typen monosakkarider eller polysakkarider!  Hvis oppfattelsen ble at jeg i min artikkel mener å kutte ut all mat med høy GI så vil jeg straks forandre på det. Men alikevell mener jeg det har en rekke betydninger i kostholdet for en evt slanke prosess.

Glykemisk indeks er en form for måleenhet som sier hvor fort karbohydratene omdannes til sukker og tas opp i blodet. Når en spiser en vare/ ett produkt øker kroppens blodsukker. Når blodsukkeret stiger, rykker insulinet straks ut for å regulere nivået. Men når insulinnivået farer til værs, klarer ikke kroppen å forbrenne fett.


Winners never quit, quitters never wins!

Min profil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=40866.msg515539#msg515539

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!