Skrevet av Emne: Skråbenk med liten skrå i stedet for benken?  (Lest 1918 ganger)

Utlogget ljungblt

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 85

Skråbenk med liten skrå i stedet for benken?
« : 18. desember 2006, 02:05 »
Lurer bare enkelt å greit på hvorfor man skal kjøre 'Skråbenk med liten skrå' men
manualer i RYP i stedet for den gode tradisjonelle benken? Smiley
"jeg lukker et øye og ser halvt jeg lukker begge og ser alt"

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Skråbenk med liten skrå i stedet for benken?
« #1 : 18. desember 2006, 02:36 »
Fordi det bare skal litt 'skrå' til før det tar bra på øvre del av brystet. For skrått, og det blir mer skuldre.

Utlogget ljungblt

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 85

Sv: Skråbenk med liten skrå i stedet for benken?
« #2 : 18. desember 2006, 03:07 »
Tolket spørsmålet litt anderledes enn Shemhazai, og gir svar etter den tolkningen. Smiley

Hvis du ser etter oppdager du at de fleste øvelsene i RYP gir ganske god strekk i muskulaturen. Strak mark strekker baksiden av låret, skrå bicepscurl gir god strekk i det lange hodet på biceps, benkpress med manualer gir ekstra strekk i brystet. Ekstra strekk = ekstra mikrotrauma. Problemet er jo at vekta i benkpress med manualer er mindre enn vanlig benkpress, så da spørs det om spinninga går opp i vinninga.

Uansett, det skader ikke å trene 6 uker uten benkpress. Kanskje styrken faller litt. Men på den andre siden har skuldrene ofte godt av å trene noen uker uten stang en gang i blant, og med den "friheten" manualer gir. Kjør første runde slik programmet er oppført. Hvis du er misfornøyd med resultatet kan du ta benkpress eller en annen pressøvelse neste runde.

Tusen takk for svaret, var din tolkning som var riktig bare så det er sagt Tongue
Du hjelp meg veldig med den der. Kan jeg få spørre deg om en sak til?
"jeg lukker et øye og ser halvt jeg lukker begge og ser alt"

Utlogget ljungblt

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 85

Sv: Skråbenk med liten skrå i stedet for benken?
« #3 : 18. desember 2006, 04:33 »
Dette er et fritt forum. Bare å spørre i vei, også svarer de som har kunnskaper. Smiley

skal begynne for fullt med RYP og er topp motivert for dette her
framover. Kjører først grunnprogramet for så å gå videre på ekstrem muskelvekst! Så bare lurte
jeg på hvordan jeg skal spise forskjellig fra de første 6ukene i forhold til de 6siste? Er 185cm høy men veier 'bare' 73 kg så vil en del oppi vekt spesielt i muskler. Er 10kg etter 13uker et urealistisk mål? Og mener virkelig alvor når det gjelder kost og trening. Å til slutt vil jeg spørre om hvordan unngår jeg å legge på meg så altfor mye fett på kroppen? Vil jo ikke være 'lubben' etter disse 13ukene om dere skjønner. Har vært en del aktiv før å sånt men er nå altfor
tynn. Takk Tongue
"jeg lukker et øye og ser halvt jeg lukker begge og ser alt"

Utlogget ljungblt

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 85

Sv: Skråbenk med liten skrå i stedet for benken?
« #4 : 18. desember 2006, 04:35 »
Å forresten, skjønner selv at 10kg kanskje kan være et litt høyt
mål å sette seg. Så hva burde være normalt for meg på den tiden i forhold
til min vekt og høyde nå? Har hørt jeg kan legge på meg en siden jeg er
såpass tynn men har den høyden.
"jeg lukker et øye og ser halvt jeg lukker begge og ser alt"

Utlogget ljungblt

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 85

Sv: Skråbenk med liten skrå i stedet for benken?
« #5 : 18. desember 2006, 05:37 »
10 kg er mulig å legge på seg i løpet av 13 uker. Selvfølgelig vil store deler være fett og vann, men dette gjør ikke noe. Er du i utgangspunktet tynn vil en slump muskler gjøre mye med fysikken. Hva gjør det så at magemusklene ikke er kjempedeffinerte når man har fått bredere skuldre, rygg, lår, rumpe, bryst og armer?

Dessuten kan det godt hende at musklene og fettmassen du legger på deg, i mangel på bedre ord, "utfyller" hverandre. La oss forestille oss at du legger på deg noen kilo muskler, men ikke fett. Da har kun muskelmassen økt og fettprosenten blitt mindre fordi det er prosentvis mindre fett på kroppen enn tidligere. Legger du på deg ekstra fett også er det mulig å beholde omentrentlig samme fettprosent hvis du legger på deg fett og muskler på en slik måte at forholdet mellom dem er det samme. Selvsagt kan denne tankemåten være litt destruktiv også ettersom at man lett kan få det for seg å ikke spise nok fordi man vil være slank. Men det er heller ingen vits å spise seg smellfeit. Hvis du etter noen uker opplever at du legger på deg alt for mye fett for fort er det lurt å justere litt ned på matinntaket. Du finner derfor fort ut om 10 kg er realistisk uten å pådra deg selv en alt for stor pondus. Wink

Tips for å holde fettlagringa litt i sjakk er ofte å spise mindre karbohydrater de siste måltidene før du legger deg. Disse måltidene består ideelt av en proteinkilde og grønnsaker. F.eks. Kyllingfilet, paprika, broccoli, gulrøtter.
Unntaket er hvis du trener på kvelden. Måltidet etter treninga bør alltid ha masse karbohydrater og proteiner i seg.
Tren også moderat kardio 20-30 minutter etter treninga slik RYP anbefaler.
Få i deg en protein/karboshake etter treninga, og kanskje en før treninga også hvis økonomien takler det. Trenger ikke være no fancy greier. Vanlig myseprotein (whey) og druesukker fungerer godt.

Les også denne: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=28973.0

Okey, takk for svaret. Ga meg veldig mye egentlig og lærer stadig nye ting
om alt dette her som må til Smiley Men når jeg kjører grunnprogrammet fra begynnelsen av er det vel kanskje ikke lurt å spise alt for mye eller? Og hvordan
bør jeg forholde meg til spising de første ukene av grunnprogrammet og de
siste 6ukene når jeg trener ekstrem muskelvekst? Smiley Vil liksom ikke legge
på meg alt for mye. Og om jeg en dag skulle føle meg litt for stor kutter jeg
bare ned på kaloriene og løper litt mer Smiley Er veldig spent på dette her ass.

Setter opp en liste over maten jeg ser for meg når jeg skal starte på dette her
så kan jo de som vil prøve å sette opp et kostholdsprogram til meg i forhold
til den maten jeg kommer med. Folk der ute kan jo også anbefale noe hvis de
mener det burde være der osv. Dette vil samtidig hjelpe andre når de ser
kost'forslagene inne på denne siden. Er som sagt tidligere 185høy og veier
73kg.

Mat: grovt brød, havregryn, cottage cheese, frukt, nøtter, mandler, kokt skinke,
egg, kalkun'pålegg, makrell i tomat, tunfisk, ris, poteter, laks, kylling, karbonadekjøtteig, grønnsaker, grovt pitabrød, tran, karbohydratpulver,
proteinpulver, kreatin, vann, pasta. Noe i den retningen.

Er kanskje litt mye å svare på, men håper på noen tilbakemeldinger Smiley
"jeg lukker et øye og ser halvt jeg lukker begge og ser alt"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!