Skrevet av Emne: Gunnar Bråthen mot NKF-IFBB NM 2. oktober  (Lest 85926 ganger)

Utlogget J-King

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 723
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 723

Lykke til, ser bra ut dette

Utlogget Gen-i-alt

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 926

  • Provehito in altum
Sykt bra form på deg, sjekket at alderen er satt til 61... RESPEKT! Har aldri sett en 61 åring i bedre form. Du bør være ufattelig stolt.

Lykke til videre, og kos deg med trening videre!
Become your potential...

*Min profil

Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
Takker for alle hyggelige tilbakemeldinger. Det gir meg bare mere energi.
Dette er den første offisielle deff uken. Det betyr null vin før på Lørdag. Da blir det høne i gryte etter enn Fransk oppskrift med 40 hvitløksfedd.

Har hatt bra trøkk på treningen denne uken og gjorde 210kg i stifflegged på Tirsdag i en Hammer maskin. Altså ikke fritt men bra likevel. Er ennå mere fokusert på strikt gjennomføring av øvelser. Det er i denne perioden detaljene skal meisles ut. Serratus for eksempel pluss doble økter på Quadriceps i en måned.

Her i Norge trener jeg fra 15:00-16:30 og dermed kan jeg starte dagen med en proteinsmoothie og drøye det første måltidet med fast føde til kl 11:00. Da forlenger jeg også nattens fettforbrenningsmodus.

På tross av varmen har det vært mye utearbeid i hagen og på huset denne uken så det har vært fin erstatning for kjedelig cardiotrening. I morgen er det tid for veiing og måling av vannprosent, masseøkning og fettprosent. det gleder jeg meg til for nå går det den riktige veien med stødige skritt.
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Det betyr null vin før på Lørdag. Da blir det høne i gryte etter enn Fransk oppskrift med 40 hvitløksfedd.

Du liker tydeligvis å ha gymmet for deg selv? hehe...
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
Ja de feddene varer i en uke så da rømmer folk apparatene når jeg kommer. Særdeles effektivt.  rofl

Spøk tilside. Når 40 fedd kokes i gryte i halvannen time blir de milde og setter en vanvittig bra smak på kjøttet.
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget CocaCola

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 34

du e jo bøsere en sylvester stallion, han er vel også rundt 50-60år + han bruker krutt.....

Hva tilsier at tråstarter ikke bruker "krutt" ?
- Uten å skape en debatt omkring hvor vidt du gjør det eller ei.

Uansett, så vil jeg ha deg som bestefar.. Intr i ei sprek 68år gammel dame kanskje? =)
19år, 79kg,188cm. BP:92. ML: 160. KB: 110

Utlogget franco

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 48

Det kan jo være at han har uvanlig høy egenproduksjon av testo, :Smiley
 Ellers er det jo vanskelig å bygge noe særlig med muskler i den alderen pga.synkende testonivåer.

Natural888

  • Gjest
Hei, hvordan henter du motivasjon til og gjøre over 5 cardio økter dagli på feks spinning sykkel?
Jeg har også en drøm om å trene intervaløkter 5-6ganger i uka over en lengre periode.

Utlogget UngOgIvrig :-)

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

Hei jeg har lest innlegg ifra deg på Forum og http://kroppsbygging.wordpress.com/ siden sist vår.

Veldig inspirerende å lese! I det hele tatt er all littreratur ang dette tema morsomt :-)

Jeg har aldri drevet styrketrening før, men startet opp med det for ca 3-4 år siden og har hatt litt fremgang føler jeg. Tidligere har jeg syklet ganske mye (1000 mil i året 5-6 år) men slikt som Trondheim - Oslo er i lengste laget (får vondt i knærne på turer over 10 mil).

Uansett har jeg masse ugjort når det gjelder styrketrening og det er flott!

Siden du har holdt på noen år er det naturlig å spørre deg om hvilke muligheter du tror en har for muskelbygging i alderen 50-70. Kan du si noe om hvor vanskelig det er å "bygge" i forhold til 20-30.

Er produksjon av de nødvendige hormoner så mye svakere i alderen 50-70?

Kan man si noe generelt om dette?

Synd med Arvesen som måtte bryte Tour de France idag :-(

A

Diabetiker

Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
Siden du har holdt på noen år er det naturlig å spørre deg om hvilke muligheter du tror en har for muskelbygging i alderen 50-70.
1. Kan du si noe om hvor vanskelig det er å "bygge" i forhold til 20-30.
2. Er produksjon av de nødvendige hormoner så mye svakere i alderen 50-70?
1. Mye vanskeligere men forsøk på NIH (prosjekt seniorløftet) viser at seniorer opp til 70 år faktisk kan bygge muskelmasse. Dette på tross av at tap av muskelmasse øker med alderen. 15% i året ved 60 år og hele 30% i året ved 70-års alder. Det betyr at du må trene hardere og hardere. Jeg klarer å bygge fordi jeg trener svært hardt og forsøker å sette personlige rekorder hele tiden. Dette må imidlertid kombineres med rikelig restitusjon (søvn og hvile mellom hver gang samme muskelgruppe belastes til maksimum). Den eneste måte å bygge mere muskelmasse på er rett og slett å hele tiden løfte tyngre vekter. En ungdom har raskere progresjon enn det jeg har og kan tillate seg mere slurv og junkfood. Jo eldre du er jo mere strikt må du holde deg til rutinen.
Du må også være mye flinkere med kostholdet. Jeg ligger over 200gr rent protein hver dag.

  • - Hard styrketrening influerer positivt på produksjonen av veksthormoner
    - Hard styrketrening influerer positivt på produksjonen av testosteron, som igjen bidrar til økt muskelmasse og reduksjon av fett
    - God søvn influerer positivt på produksjonen av veksthormoner
    - Lavt inntak av karbohydrater om kvelden reduserer insulin nivået og dermed øker produksjonen av veksthormoner gjennom natten
    - Veksthormoner produseres i hovedsak om natten når du sover


2. Testosteronproduksjonen er på topp i 20-årene. Hos en voksen mann produseres testosteron av omkring 700 millioner Leydig celler, tilsvarende 5–12% av testiklenes total volum. I voksenlivet holder produksjonen seg jevnt inntil omtrent 60 års alderen. Senere kommer det et signifikant fall hos et signifikant antall menn, samtidig som en ser store individuelle variasjoner.

Veksthormon produseres av hypofysen, som befinner seg midt i hodet under hjernen. Derfra skilles veksthormon ut i blodet i korte perioder i løpet av døgnet. Barn produserer relativt mye veksthormon. Produksjonen når en topp i pubertetsalderen, reduseres deretter i voksen alder og blir mindre jo eldre man blir.
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget UngOgIvrig :-)

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

Mange takk for gode svar!

------------------------------

Kan virke som jeg må stå på frem mot 60 år's alder :-)

Jeg har diabetes 1 og har hatt det i 5 år. Kan det gi meg noen fordeler
mhp "- Lavt inntak av karbohydrater om kvelden reduserer insulin nivået og dermed øker produksjonen av veksthormoner gjennom"?

Har tenkt å sette opp et mer riktig kosthold til høsten. Hva tror du er mest vanlig å gjøre?
For stort inntak av kalorier? For lite inntak av proteiner? ift å bygge muskler.

Har trent 2-3 ganger de siste årene og stort sett helkropp program, men har tenkt å øke treningsdosene fremover og har nå delt det opp i en 3 splitt som jeg har tenkt å kjøre 2 ganger i uken (hvis det ikke blir for mye :-)).

Dvs 3 dager trening en dag fri osv...
------------------------------------------
Dag 1: Rygg/Skuldre/Nakke
Dag 2: Triceps/Ben/Legger
Dag 3: Bryst/Biceps/Mage
Dag 4: fri evt. 1-2 dager etter hva som passer og hvordan jeg føler meg.

Dessverre må jeg være forsiktig med ryggen pga en prolaps for mange år siden. Tror du mangel på markløft vil være en bremse for utviklingen min? Tror jeg må satse på sykkelben :-) for å beholde helsen :-).


Når jeg sa "litt fremgang" er det ingenting imot mange andre jeg ser trene, men føler selv at det gir meg motivasjon for å gå videre.

Arne
Diabetiker

Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
1. Jeg har diabetes 1 og har hatt det i 5 år. Kan det gi meg noen fordeler
mhp "- Lavt inntak av karbohydrater om kvelden reduserer insulin nivået og dermed øker produksjonen av veksthormoner gjennom"?

2. Hva tror du er mest vanlig å gjøre? For stort inntak av kalorier? For lite inntak av proteiner? ift å bygge muskler.

3. Har trent 2-3 ganger de siste årene og stort sett helkropp program, men har tenkt å øke treningsdosene fremover og har nå delt det opp i en 3 splitt som jeg har tenkt å kjøre 2 ganger i uken (hvis det ikke blir for mye :-)).

Dvs 3 dager trening en dag fri osv...
------------------------------------------
Dag 1: Rygg/Skuldre/Nakke
Dag 2: Triceps/Ben/Legger
Dag 3: Bryst/Biceps/Mage
Dag 4: fri evt. 1-2 dager etter hva som passer og hvordan jeg føler meg.

Dessverre må jeg være forsiktig med ryggen pga en prolaps for mange år siden. Tror du mangel på markløft vil være en bremse for utviklingen min? Tror jeg må satse på sykkelben :-) for å beholde helsen :-).

1. Jeg har for lite kunnskap om diabetes men har lært at hard trening er bra for diabetes 1 pasienter. Men det kan virke som om du har et poeng der.

2. Den vanligste feilen er for lite protein og for mange kalorier (les dårlig karb). Nå vet ikke jeg om du er overvektig men prøv med 2,5gr protein per kg kroppsvekt. Anbefalinger ligger mellom 1,5 og 3 gram. Det er f'eks 28gr protein i en vanlig boks tunfisk i vann.

3. 3-splitten ser ok ut men jeg anbefaler sterkt å styrke støttemusklaturen i ryggen. Jeg har god erfaring med både vanlig markløft fra knehøyde og markløft med strake bein på folk jeg hjelper med de samme ryggplagene du har.
Her er et annet eksempel: http://treningsveileder.wordpress.com/2009/01/27/arild-s%C3%A6ther-bechterew/
Her er en jeg kan anbefale http://treningsveileder.wordpress.com/2008/11/29/markl%C3%B8ft-med-strake-bein/. Start forsiktig og øk gradvis belastningen. Dette er en veldig trygg øvelse hvor ryggen bare får statisk trening og du har kontroll hele veien. Markløft er noe mere komplisert for nybegynnere og trenger veiledning for å sikre riktig utførelse.
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget Jan S

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 247
  • Honnør: 110
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 247

Jeg håper virkelig jeg ser like bra ut som deg når jeg er på din alder. Du viser at alt sitter i hode!
Ønsker deg lykke til i VM!
Meritter i AF
Stavanger open  2pl ( debutant ) 2009
Trondheim open 1pl 2009
Nm 2011 2 pl

Sponsorer:  www.mhkosthold.no
                 www.shadowtans.no

Profil: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87272.msg1267675;topicseen#new

Utlogget UngOgIvrig :-)

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

Nok en gang mange takk for meget gode svar! Har sett endel på bildene dine og du er helt RÅ!

Dine innlegg har i alle fall fått meg til å ta treningen på mer alvor og å utnytte årene som kommer på en bedre måte. På mange måter opplever jeg treningen som et nytt liv. Tror ikke jeg var så sprek i 20-30 årene.

Tror jeg skal starte med å " styrke støttemusklaturen i ryggen" som du sier.
Mange repetisjoner og liten belastning. Vi har ingen maskiner av den typen som er på filmklippene, men får heller satse på veiledning av de som jobber der jeg trener som  er Domus Athletica (Oslo) som jeg har sett får litt "pepper" her :-)

PS: Usikker på om det er rett sted (i dette Forum) å skrive dette.

Arne snart 51 (snobber oppover)
Diabetiker

Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
Stifflegged kan du også kjøre i en Smith maskin eller fritt. Da kalles den også "good morning"
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!