Skrevet av Emne: Hjelp med styrketrening!  (Lest 2146 ganger)

Utlogget izzo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

Hjelp med styrketrening!
« : 14. august 2008, 18:26 »
Jeg er en gutt på 16 år som trenger litt veiledning med styrketrening. Vet det er altfor mye, men i det siste har jeg tatt 20x5 armhevinger og 40x4 sit-ups morgen og kveld.. Jeg har en svak sixpack, og en ok biceps. Problemet er bare at musklene ikke vokser, og blir ikke større.. Jeg er ganske liten av vekst i tillegg, og jeg lurte på hva som hadde vært best om jeg ønsket en sixpack med mer markerte ruter, i tillegg til en større biceps? Trenger jeg å trene mindre så musklene for hvile? Isåfall hvor mye er bør jeg trene, og hvor ofte? Og hva er de beste treningsøvelsene for å oppnå ønsket resultat? Setter pris på all hjelp!
Vekt: Rundt 55-58 kg
Høyde: Ca. 170
Alder: 17 år

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Hjelp med trening!
« #1 : 14. august 2008, 18:31 »
Kort forklart vokser muskler mye  forhold til hverandre. Dvs, det lar seg ikke gjøre å ha massive biceps uten å ha rimlig stor overkropp generelt. Det er dessuten lettere for kroppen " å skjønne" at en skal bli stor og sterk når du utsetter de større muskelfibrene for stress. Biceps er en av de minste muskelgruppene som synes på kroppen, og du gir ingen spesielle signaler til kroppen at den skal vokse seg så veldig stor og sterk ved å hele tiden mase på biceps.

Siden du er relativt ung, og jeg tipper du er rimlig tynn også, så vil jeg anbefale et treningsregime der du trener mye basisøvelser. For biceps ville jeg omtrenet bare isolert en eller to øvelser, og da øvelser som isolerer biceps fullstendig, som f.eks scottcurl eller meget kontrollert bicepscurl med hantler. svært få sett på biceps 2-4 totalt i uka.  Videre ville jeg ha lagt inn chinups og stangroing , evnt nedtrekk også. Der får biceps mer enn nok juling.

Du kommer ikke til å få særlig med muskler av å trene 20X5 armhevninger og noen situps hver eneste dag.
Sa brura

Utlogget Razz_

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 493
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 493

Sv: Hjelp med styrketrening!
« #2 : 14. august 2008, 18:35 »
Personlig synes jeg du bør trene hele kroppen. Hvorfor trene bare mage og biceps?

For å ha en synlig six-pack må du ha litt størrelse på magemusklene, samt en lav fettprosent. Men som sagt, jeg vil anbefale deg å trene hele kroppen og samtidig får i deg nok mat, så får du nok muskler både her og der etter hvert Tongue

Dersom du trener og ikke vokser, spiser du for lite.
Skriv litt om hvor mye du veier, kjønn, eventuelt høyde + litt om hva, hvor mye og hvor ofte du trener, så er det lettere for folk å hjelpe deg.

PS: Du får ikke større biceps av armhevninger.

Lykke til med treningen Smiley

Utlogget izzo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

Sv: Hjelp med styrketrening!
« #3 : 14. august 2008, 18:47 »
Kort forklart vokser muskler mye  forhold til hverandre. Dvs, det lar seg ikke gjøre å ha massive biceps uten å ha rimlig stor overkropp generelt. Det er dessuten lettere for kroppen " å skjønne" at en skal bli stor og sterk når du utsetter de større muskelfibrene for stress. Biceps er en av de minste muskelgruppene som synes på kroppen, og du gir ingen spesielle signaler til kroppen at den skal vokse seg så veldig stor og sterk ved å hele tiden mase på biceps.

Siden du er relativt ung, og jeg tipper du er rimlig tynn også, så vil jeg anbefale et treningsregime der du trener mye basisøvelser. For biceps ville jeg omtrenet bare isolert en eller to øvelser, og da øvelser som isolerer biceps fullstendig, som f.eks scottcurl eller meget kontrollert bicepscurl med hantler. svært få sett på biceps 2-4 totalt i uka.  Videre ville jeg ha lagt inn chinups og stangroing , evnt nedtrekk også. Der får biceps mer enn nok juling.

Du kommer ikke til å få særlig med muskler av å trene 20X5 armhevninger og noen situps hver eneste dag.

Jeg har ikke tilgang til vekter, så er ikke sikker på hvordan jeg skal gjøre disse øvelsene da.. Har tenkt på å begynne på treningstudio. Men er det noen øvelser jeg kan gjøre midlertidig? Og som da hjelper til å få en sterkere sixpack, og generelt mer muskler på overkroppen?
Vekt: Rundt 55-58 kg
Høyde: Ca. 170
Alder: 17 år

Utlogget izzo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

Sv: Hjelp med styrketrening!
« #4 : 14. august 2008, 18:48 »
Personlig synes jeg du bør trene hele kroppen. Hvorfor trene bare mage og biceps?

For å ha en synlig six-pack må du ha litt størrelse på magemusklene, samt en lav fettprosent. Men som sagt, jeg vil anbefale deg å trene hele kroppen og samtidig får i deg nok mat, så får du nok muskler både her og der etter hvert Tongue

Dersom du trener og ikke vokser, spiser du for lite.
Skriv litt om hvor mye du veier, kjønn, eventuelt høyde + litt om hva, hvor mye og hvor ofte du trener, så er det lettere for folk å hjelpe deg.

PS: Du får ikke større biceps av armhevninger.

Lykke til med treningen Smiley

Takk for det.. Jeg veier rundt 55-58 kg, og er ca. 170 høy
Vekt: Rundt 55-58 kg
Høyde: Ca. 170
Alder: 17 år

Utlogget Razz_

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 493
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 493

Sv: Hjelp med styrketrening!
« #5 : 14. august 2008, 19:05 »
Ikke heng deg for mye opp i den six-packen. Den kommer etter hvert.
Med den vekten og høyden du har, har jeg bare en ting å si: Tren og spis, så vokser du!
Og tren hele kroppen. Ikke fokuser bare på overkropp. Les dette innlegget, så får du forhåpentligvis en liten forståelse av viktigheten av å trene underkroppen.

Øvelser du kan gjøre midlertidig, uten bruk av vekter:
- Pushups
- Pullups/chins
- Dips
- Spensthopp
- Knebøy med kroppsvekt
- Litt situps om du vil

Du kan jo eventuelt kjøre disse øvelsene med en sekk på ryggen eller lignende for å øke belastningen.

Hvordan du utfører øvelsene kan du se her!!

Utlogget izzo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

Sv: Hjelp med styrketrening!
« #6 : 14. august 2008, 19:20 »
Ikke heng deg for mye opp i den six-packen. Den kommer etter hvert.
Med den vekten og høyden du har, har jeg bare en ting å si: Tren og spis, så vokser du!
Og tren hele kroppen. Ikke fokuser bare på overkropp. Les dette innlegget, så får du forhåpentligvis en liten forståelse av viktigheten av å trene underkroppen.

Øvelser du kan gjøre midlertidig, uten bruk av vekter:
- Pushups
- Pullups/chins
- Dips
- Spensthopp
- Knebøy med kroppsvekt
- Litt situps om du vil

Du kan jo eventuelt kjøre disse øvelsene med en sekk på ryggen eller lignende for å øke belastningen.

Hvordan du utfører øvelsene kan du se her!!


Ok, men hvor ofte bør jeg trene disse øvelsene, og hvor mye? Har hørt at hvis ikke du tar noen dagers pause får ikke musklene tid og vokse osv..?
Vekt: Rundt 55-58 kg
Høyde: Ca. 170
Alder: 17 år

Utlogget Razz_

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 493
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 493

Sv: Hjelp med styrketrening!
« #7 : 14. august 2008, 19:24 »
Tren for eksempel gjennom kroppen 1 eller 2 ganger i uken.
Les litt rundt på forumet så finner du nok svar på det meste du lurer på. "Søk" funksjonen er en fin ting Wink

Lykke til Smiley

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Hjelp med styrketrening!
« #8 : 14. august 2008, 19:27 »
Du kan enten kjøre alle øvelsene samme dag.  dvs du tar alle øvelsene på f.eks mandag onsdag og fredag.5-10 rep  2-3 sett på alle øvelser

Velger du å trene på denne måten så er det viktig at økta ikke blir for lang.  Det er også greit å gjøre det slik at f.eks mandagsøkta er ganske lett, onsdagsøkta litt tyngre og fredagsøkta tung.

En annen måte å gjøre det på er at du f.eks kjører pushups, dips og situps på mandag.
pullups/chins på onsdag
spensthopp, knebøy og mage på fredag
Da skal alle øktene være tunge, da de forskjellige muskelgruppene får en ukes hvile, fremfor bare 1 dag.
Sa brura

Utlogget Razz_

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 493
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 493

Sv: Hjelp med styrketrening!
« #9 : 14. august 2008, 19:35 »
Enig med Unknown_Soldier.

Et helkroppsprogram ville sikkert være gunstig fram til du begynner på treningsstudio.
Kjør for eksempel:

Pushups 3x8
Dips 3x8
Chins 3x8
Knebøy 3x8
Spensthopp 3x8

Denne økta kan du kjøre 2-3 ganger i uken. Og som Unknown_Soldier sier, du kan ha en lett, en medium og en tung økt i uka. Bruk ca 45-60 min på den. Og husk for all del og SPISE nok.

Fokuser på riktig utførelse av øvelsene. Kvalitet framfor kvantitet Wink

Utlogget izzo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

Sv: Hjelp med styrketrening!
« #10 : 14. august 2008, 20:13 »
Enig med Unknown_Soldier.

Et helkroppsprogram ville sikkert være gunstig fram til du begynner på treningsstudio.
Kjør for eksempel:

Pushups 3x8
Dips 3x8
Chins 3x8
Knebøy 3x8
Spensthopp 3x8

Denne økta kan du kjøre 2-3 ganger i uken. Og som Unknown_Soldier sier, du kan ha en lett, en medium og en tung økt i uka. Bruk ca 45-60 min på den. Og husk for all del og SPISE nok.

Fokuser på riktig utførelse av øvelsene. Kvalitet framfor kvantitet Wink

Ok, takker for all hjelp, har vært til stor nytte. Skal prøve ut disse øvelsene. Men to ting jeg lurer på: 1. 8 repitasjoner høres veldig lite ut? 2. Hvor lange pauser anbefaler dere meg å ta? Når dere sier jeg bør bruke 45-60 min på så korte øvelser, begynner jeg å lure på hvor lang pausene bør være
Vekt: Rundt 55-58 kg
Høyde: Ca. 170
Alder: 17 år

Utlogget Razz_

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 493
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 493

Sv: Hjelp med styrketrening!
« #11 : 14. august 2008, 20:45 »
8 reps er kanskje lite i øvelser som pushups, dips og knebøy, men da slenger du på deg en sekk (med reim rundt magen og bryst hvis du har) og hiver oppi noe tungt (for eksempel bøker). Da er 8 reps tilstrekkelig.
På chins er det veldig bra om du klarer 8 ordentlige reps. Dersom du klarer mer, kjør på med sekk her også.

Men dersom du kjører en lett, en middels og en tung dag, så regulerer du bare vekten i sekken.

Pause mellom settene, prøv med ca 1 min. Eller søk litt på forumet. Jeg pleier aldri måle pause lengdene mine, så er litt dårlig på akkurat det der Tongue

Utlogget izzo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

Sv: Hjelp med styrketrening!
« #12 : 15. august 2008, 18:17 »
8 reps er kanskje lite i øvelser som pushups, dips og knebøy, men da slenger du på deg en sekk (med reim rundt magen og bryst hvis du har) og hiver oppi noe tungt (for eksempel bøker). Da er 8 reps tilstrekkelig.
På chins er det veldig bra om du klarer 8 ordentlige reps. Dersom du klarer mer, kjør på med sekk her også.

Men dersom du kjører en lett, en middels og en tung dag, så regulerer du bare vekten i sekken.

Pause mellom settene, prøv med ca 1 min. Eller søk litt på forumet. Jeg pleier aldri måle pause lengdene mine, så er litt dårlig på akkurat det der Tongue

Jeg har testet ut disse øvelsene nå. Brukte i overkant av 40 minutter, men da slengte jeg på 3x8 sit-ups (med små vekter).. Jeg følte ikke push-ups og dips ga så mye trening siden jeg omtrent ikke kjente det i armene til tross for at jeg hadde en 10 kg sekk på ryggen. Er det meningen du skal kunne kjenne det? Chins og knebøyene kjente jeg derimot veldig godt Tongue
Vekt: Rundt 55-58 kg
Høyde: Ca. 170
Alder: 17 år

Utlogget Razz_

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 493
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 493

Sv: Hjelp med styrketrening!
« #13 : 15. august 2008, 21:45 »
Ja, du skal kjenne det i musklene.

Dersom det på dips og pushups blir for lett, kjører du mer vekt i sekken, eller eventuelt flere reps.
Jeg ville satt en finger på å øke belastningen i sekken.

Fokuser på å ta ordentlige pushups og dips. Ikke noe juksing, selv om jeg ikke tror du gjør det da Tongue

Lykke til Smiley

Utlogget izzo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

Sv: Hjelp med styrketrening!
« #14 : 16. august 2008, 00:31 »
Ok, får bare prøve meg fram.. Takk for hjelpen ;P
Vekt: Rundt 55-58 kg
Høyde: Ca. 170
Alder: 17 år

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!