Skrevet av Emne: Tidenes beste norske styrkeløfter - nominasjonstråd  (Lest 7004 ganger)

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Litt avhengig av hvorvidt man vektlegger høyeste toppnivå eller jevnt gode prestasjoner i mange år.

#1 blir uansett Inger Blikra.
Deretter følger Randen imo, tett fulgt av Roy Holte og CYC.
Om et par år vil sistnevnte dog ha fjernet all tvil=)

Utlogget T.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 185
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 185

Løftere som ikke har oppnådd de høyeste utmerkelsene for sine resultater og heller ikke fått medaljer i EM eller VM for senior, er etter min mening ikke aktuelle. CYC har f.eks. en sølvmedalje i J-EM som sin beste internasjonale plassering. Eller skal alder og resultatnivå telle mer enn medaljer i EM, VM og World Games (gull i alle samme år for Sturla)? Men holder de seg skadefrie og fortsetter utviklingen i 10 år til, kan både Tutta og CYC komme opp der. Eller holder det med ett resultat?

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Jeg mener at en tittel ikke nødvendigvis er et like bra merke på dominans og prestasjon hver gang. Det er både uhell, skader og tilfeldigheter inne i bildet, som avgjør hva slags konurranse man har måttet sloss mot påveg til tittelen.

Men våre verdensmestere vil uansett være blant de på listen som fortjener nominasjon.

Utlogget Zuul

kunne kanskje vært greitt med en definering av hva man legger i tidenes beste?

Best Wilks?
Mestvinnende?
Løftet mest?

ACE30

  • Gjest
Livstidsutestengelse fra styrkeløft etter to dommer burde vel kanskje gi en liten minus i denne sammenhengen.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Carl Olav Christoffersen bør ikke glemmes i denne sammenheng. Noen av merittene er 13 NM gull (hvis ikke fler?), 3 kongepokaler, Gull, sølv og bronse i både junior VM og EM. Har også hatt mange Norskerekorder, to av disse står ennå.

Min favoritt også! Dessuten er/var Calle Drammenser og også en trivelig liten tass fra yngre dager - slikt må også tas med i betraktningen....i positiv forstand!...selv om han rimelig nok helst burde vært Eikerværing!! Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Livstidsutestengelse fra styrkeløft etter to dommer burde vel kanskje gi en liten minus i denne sammenhengen.
Hvorfor det?
Han du sikter til var best den tiden han deltok. Og jeg tviler på at hans moral skilte seg nevneverdig ut fra de han konkurrerte mot.

Hvis man i tillegg legger til at den siste dommen kom ETTER at utøveren hadde lagt opp, og på en meget omstridt måte, så blir det plutselig ikke så alvorlig likevel.

(Utøveren blandet sammen karantenetiden for NSF og NIF, og trodde at den måneden i karantene som gjaldt som utøver i NSF også gjaldt dopingtester. NIF sin karantene når det kommer til testing sier at man kan testes opp til et år etter utmeldelse. Utøveren meldte seg ut og trodde at han kun var pliktig å la seg teste i en måned. Da dopingjegerne sto på døra etter denne måneden, så trodde han at han trygt kunne nekte. )

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Mange sterke navn er nevnt her, med Inger Blikra som det aller beste etter min mening.  Men Ingjerd Pytte Sagli bør også nevnes.  Hun vant VM i 1991 og kongepokalen i 1996.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

ACE30

  • Gjest
Hvorfor det?
Han du sikter til var best den tiden han deltok. Og jeg tviler på at hans moral skilte seg nevneverdig ut fra de han konkurrerte mot.

Hvis man i tillegg legger til at den siste dommen kom ETTER at utøveren hadde lagt opp, og på en meget omstridt måte, så blir det plutselig ikke så alvorlig likevel.

(Utøveren blandet sammen karantenetiden for NSF og NIF, og trodde at den måneden i karantene som gjaldt som utøver i NSF også gjaldt dopingtester. NIF sin karantene når det kommer til testing sier at man kan testes opp til et år etter utmeldelse. Utøveren meldte seg ut og trodde at han kun var pliktig å la seg teste i en måned. Da dopingjegerne sto på døra etter denne måneden, så trodde han at han trygt kunne nekte. )

Uten at jeg mener det er relevant her, mener jeg at andres dårlige moral ikke forsvarer egen dårlig moral. Det er ikke tvil om at denne utøveren gjorde meget sterke sportslige resultater, og absolutt fortjener å nevnes blant tidenes beste styrkeløftere. Likevel mener jeg at to dopingdommer sier noe om en idrettsutøvers mangel på forståelse for idrettens grunntanke, og at utøverens resultater kan sees i dette lys. Er det kun sportslige resultater som skal legges til grunn, ikke den skade vedkommende påførte idrettens omdømme, vil han komme svært nær toppen i en slik kåring.
Forøvrig har jeg liten tro på at en utøver som allerede har en dom "misforstår" enkle regler.

Utlogget Torko

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 129
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 129

  • Torko's tøs..
Da dopingjegerne sto på døra etter denne måneden, så trodde han at han trygt kunne nekte. )
Nekte kunne han, men han innrømmet jo også at han var dopet og dermed ikke ville få negativ prøve.
Team Strongman Rolf Holte

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

kom noe feil her... slettet Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Lavendel

  • Gjest
Ingunn Elise Knutzen er ikke nevnt, hun har vel tatt noen medaljer...

Om hun ikke er den mestvinnende, så er hun den peneste  Grin

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

kunne kanskje vært greitt med en definering av hva man legger i tidenes beste?

Best Wilks?
Mestvinnende?
Løftet mest?

Et slags snitt av de, i tillegg til noen sjarmpoeng. Altså; markløftkongen Gud, som i tillegg til å være styrkeløftnorges kanskje største styrkeløftpersonlighet også er på Randen (høhø) til å slette rekorden til den også legendariske løfteren Torkel Ravndal, i tillegg til Asbjørn Randen som er mannen som var tidenes første Nordmannen til å å nå 1000 kg grensen i tillegg til å ha dominert som beste norske herreløfter i en årrekke ville fremdeles vært svært relevante i en slik kåring 2 år frem i tid, selv om Carl Yngvar etter all sannsynlighet står alene på tronen over hvem som er sterkest.

Tanken er at dette skal munne ut i en avstemming og deretter en presentasjon over kanskje de 10-15 beste, så selv om Tutta Kristine Hanssen ikke er en Blikra eller Stiklestad enda så fortjener vel hun å bli nominert, på samme måte som at Tor Herman er en svært god løfter, ja en av tidenes beste norske selv om han ikke har passert tonnet - enda.

Det er ihvertfall min mening (og der har jeg vist nominert en liten gjeng også, jaja.)






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

Hildeborg er vel ikke nevnt, men er en selvfølge på en slik liste, ikke mange som topper henne heller i titler og prestasjoner =)

Vunnet alle junior og senior-mesterskap i styrkeløft bortsett fra World Games. Senior verdensmester på hjemmebane mens ho fortsatt var junior. Verdensrekord i benkpress =)


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Hildeborg er vel ikke nevnt, men er en selvfølge på en slik liste, ikke mange som topper henne heller i titler og prestasjoner =)

Vunnet alle junior og senior-mesterskap i styrkeløft bortsett fra World Games. Senior verdensmester på hjemmebane mens ho fortsatt var junior. Verdensrekord i benkpress =)
Javisst.  Hildeborg har vært oversett her alt for lenge.  Honnør er avgitt for at du rettet på det.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!