Derfor bør du spise mager kesam

Kosthold20.01.2020Joachim Pedersen0

En mager ferskost med mange bruksområder!

Mager Kesam er en ferskost som er rik på proteiner og som inneholder kun 1 gram fett per 100 gram. Har du ikke denne syrlige osten som en del av ditt daglige kosthold bør du absolutt vurdere å gi den en fast plass i kjøleskapet.

Bruksområder

Du kan bruke denne osten til å lage dine egne dipper, dressinger og kalde sauser. Ønsker du å erstatte den med rømme går det helt utmerket - du tilsetter kun 3-4 ss med sprite zero så har du rømmen på plass på bordet til fiskemiddagen eller når et meksikansk måltid står på menyen. Ønsker du et fyldig og proteinrikt bakeresultat, bør du tilsette en boks Mager Kesam. Den er dessuten et magert og sukkerfattig alternativ til dessert. Lag ekstra sunne pannekaker og legg til Mager Kesam tilsatt Sprite Zero og tin opp frosne bringebær eller blåbær. Fyll pannekaken og legg et dryss med sukrin og kardemomme til slutt. Den er dessuten fin å bruke på pizza. Erstatt noe av ostetoppingen med litt Mager Kesam (romtemperert) så gir du din hjemmelagede pizza ostetoppping med Mozzarella-preg. Den tåler ovnssteking, men ikke koking til sauser og liknende. Lag også din egen yoghurt ved å tilsette en liten mengde sukkerfri saft(Fun light eller Zerooh) og nyt en skikkelig proteinbombe.

Næringsinnhold

Per 100 gram får du kun 1 gram fett, hele 12 gram proteiner og 4.3 gram karbohydrater. Den inneholder minimalt med salt og har et kalsiuminnhold på 140mg. Anbefalt daglig dose ligger på 800 mg og en boks dekker godt og vel halve dagsbehovet ditt. Du får i deg 222 kcal, 36 gram proteiner og 12,9 gram karbohydrater når du spiser en boks med mager kesam. Har du behov for mer karbohydrater og gode fettstoffer kan du enkelt tilsette 1 ss rapsolje(nøytral smak) og litt havrepuffer. Det smaker godt både til frokost, som mellommåltid eller et raskt måltid etter trening!

Kilder:
http://www.tine.no/merkevarer/tine-matlagingsprodukter/produkter/tine-kesam-mager
https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/kalsium


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Miniguide over meieriprodukter

Kosthold10.09.201828

Cottage cheese, kesam, rømme, créme fraiche, kvarg og skyr. Hva er forskjellen og hvilke av typene er sunnest?

6 enkle dipper til grønnsaker

Kosthold27.04.202068

Dette er snacksen du kan spise massevis av.
Vaniljekesam er et produkt som er supert å ha i kostholdet.

Smart treningsmat: kesam

Kosthold15.04.2016180

Derfor bør du ha kesam i kostholdet ditt.

Miniguide over meieriprodukter

Kosthold10.09.201828

6 enkle dipper til grønnsaker

Kosthold27.04.202068

Det er viktig med riktig påfyll av protein og energi. Se hva du bør spise til lunsj!
Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?
Dette programmet er perfekt for hjemmetrening eller hvis du har dårlig tid.

Hvordan få mer ut av markløft?

Trening27.05.202040

Slik får du mer ut av markløft.
Dette er miniguiden på hvordan du skal holde deg slank.